علما تا به حال در هیچ جا سکوت نکرده‌اند – حوزه علمیه احناف خواف

مولانا حبیب الرحمان مطهری، در نشست صمیمی با دانش‌آموختگان و اساتید حوزه‌ی علمیه احناف خواف:

مدیریت حوزه‌ علمیه احناف خواف، در این نشست صمیمی که با دانش آموختگان منطقه خواف و حومه برگزار شد، فرمودند: بعضی‌ها می‌گویند با توجه به اوضاعی که امروزه پیش آمده است، چرا علماء سکوت کرده‌اند و سخنی از مشکلات مردم نمی‌گویند؟
ما از گذشته تا به حال، مسائل شهرستان و به طور کلی جامعه اهل سنت را بیان کرده‌ایم و در سفرهایی که به تهران داشته‌ایم و در جلسات و تریبون‌های مختلف، این مسائل را مطرح کرده‌ایم.

همچنین این مسائل را از سایت و کانال‌های مختلف در فضای مجازی که مرتبط با حوزه‌ علمیه هستند، منتشر کرده‌ایم.

ایشان افزودند: امروزه مردم ما گرسنه هستند، مشکلات دارند و مجبورند صدای خود را به مسئولین برسانند! وقتی این فقر وجود دارد، مردم باید چه کار کنند؟

فقر و تنگ‌دستی و مشکلات دیگر، امروزه کار را به جایی کشانده که مردم به اعتراض روی می‌آورند.
ما این مسائل و مشکلات را به تبعیت از بزرگ خودمان، مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله)، از همان ابتداء بیان می‌کردیم؛ ولی گوش شنوایی وجود نداشت!

ایشان خاطر نشان کردند: در معدن سنگ آهن سنگان، خزانه‌ی خدادای را که در آن‌جا نهفته است، با خود می‌برند ولی قسمتی را كه باید به مردم اختصاص دهند، به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

هیچ جمعه و عیدی نیست که این مسائل بیان نشود! این‌گونه مشکلات در تمام کشور وجود داشته است، که به صورت فعلی خود را نشان داده است. اما در عین حال، ما خواهان آرامش و امنیت هستیم.

مولانا مطهری تاکید کردند: شما عزیزان باید در امور معنوی، نمایندگان حوزه علمیه احناف خواف باشید و با توجه به مسئولیتی که دارید، به ملاقات مردم بروید و از طُرُق‌ مختلف به نیازمندان کمک کنید و با برگزاری دوره‌های مختلف تفسیر، سیرت و دیگر موضوعات به مردم آگاهی دهید.

حُسن سلوک و همدردی پیامبر اکرم(ص) با مردم، بی نظیر بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولانا حبیب الرحمان مطهری، در نشست صمیمی دانش‌آموختگان حوزه علمیه احناف خواف(منطقه خواف و حومه) با اساتید خود که در روز یکشنبه (۱۳ آذر‌ماه ۱۴۰۱) در محل حوزه علمیه برگزار شد، با تلاوت آیه (هُوَ ٱلَّذِى بَعَثَ فِى ٱلْأُمِّيِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِى ضَلَٰلٍۢ مُّبِينٍۢ) به ایراد سخن پرداختند.

ایشان در آغاز سخن، ضمن خیر مقدم و خوشامدگویی به مهمانان فرمودند: خوشا به حال شما عزیزان که همیشه در خدمت مردم و دین هستید و تحت مضمون این حدیث پیامبر(ص) که می‌فرمایند: (ان الاسلام بدأ غريبا و سيعود كما بدأ فطوبي للغرباء الذين يصلحون ما افسد الناس من بعدی) قرار می‌گیرید.

صحبت بنده برگرفته از کتاب مولانا ابوالحسن ندوی(رحمه الله) می‌باشد که کارهای مناسب علماء، برنامه‌های آنان و کارهای مهمی که برای یک جامعه فاضله لازم می‌باشد را بیان می‌کنند.

مولانا ندوی(رحمه الله) می‌فرمایند: بعثت پیامبر(ص)، بر چهار شعبه‌ای که خداوند در قرآن کریم بیان می‌کند، استوار است. این چهار شعبه عبارت از تلاوت آیات، تعلیم کتاب، حکمت و تزکیه می‌باشد. خدای متعال بر پیامبر(ص)، صرفاً قرآن را نازل نکرد، بلکه برای ایشان اوصاف، کمالات و کیفیات خاصی هم عنایت کرده بود.

عبادت، دعا و تضرع، خشیت، توبه، استغفار و حُسن سلوک و همدردی پیامبر(ص) با مردم، بی‌نظیر بود.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف ادامه دادند که مولانا ندوی(رحمه الله) می‌نویسند: نمونه‌ی بارز این جامعه فاضله و این اوصاف خاص، در روش و رفتار اصحاب و اهل بیت آن حضرت(ص) هم نمودار بود.

آن‌چه چنین فضایی را در زمان پیامبر(ص) و صحابه(رض) ایجاد کرده بود و خیر القرون را ساخت، سه عنصر بود: ۱_ذات پیامبر(ص) با اوصاف حمیده‌شان، ۲_قرآن مجید، ۳- ارشادات، مواعظ و مجالس آن حضرت(ص). اگر این عناصر وجود داشته باشد، آن جامعه، جامعه‌ی فاضله می‌گردد و اگر این ارکان نباشد، جامعه فاضله نخواهد بود.

اعمال خالصانه اصحاب(رض) تنها از تلاوت قرآن نبود، بلکه برگرفته از یک الگوی موثر و نمونه‌ی کامل بود که شبانه روز با آن در ارتباط بودند و اخلاق را از ایشان فرا گرفتند.

مولانا ندوی(رحمه الله) می‌نویسد: صحابه(رض)، (اقیموا الصلاة) را در کتاب خوانده بودند و حکم آن را می‌دانستند، اما کیفیت صحیح آن را زمانی درک کردند که با چشم خود، خشوع پیامبر(ص) را دیدند.
آن‌ها وقتی که از سینه‌ی پیامبر(ص) به وقت نماز، صدایی مانند دیگ جوشان شنیدند، کیفیت صحیح خشوع و خضوع را دانستند.

قرآن و احادیث پیامبر(ص) باید در کنار هم باشند تا مطالب به صورت صحیح درک گردد

مولانا مطهری افزودند که مولانا ندوی(رحمه الله) می‌فرمایند: فضیلت مسجد در قرآن بیان شده است، اما معنا و مفهوم آن را صحابه از گفتار و اعمال پیامبر(ص) درک کردند؛ چون بیش‌تر اوقات آن حضرت(ص) در مسجد می‌گذشت. اصحاب بزرگوار معنای دعا را فهمیده بودند، اما کیفیت و نحوه‌ی دعا را از تضرع و خضوع ایشان به هنگام دعا در عرفات، جنگ بدر و یا خندق یاد گرفتند. بنابراین، قرآن تنها کافی نیست و احادیث و سنت نبی کریم(ص) هم باید با آن عجین شود.

صحابه کرام آیه (و ما الحیوة الدنيا الا لعب و لهو و ان الدار الآخرة لهي الحيوان) را خوانده بودند اما معنا و مفهوم آن را از سبک زندگی و وضعیت خانه و لباس پیامبر(ص) فهمیدند.

ایشان خاطر نشان کردند: علت اینکه مسلمانان در چنین وضعی قرار دارند چیست؟ چرا طلاق‌ها افزایش یافته است؟ چرا بیماری‌های معنوی زیاد شده است و مردم دین‌گریز شده‌اند؟
راه برون رفت از این آسیب‌ها این است که کسانی در رأس امور مساجد و امور دینی هستند باید الگو و نمونه باشند و در وجود آن‌ها دروغ و خیانت نسبت به دین، اعتقاد و مردم نباشد و سیرت پیامبر(ص) را برای مردم بیان کنند و همچنین امور مکاتب، فرزندان مسلمین را به طرف مساجد و تعلیم قرآن تشویق کنند.

ایشان توصیه کردند: در حال حاضر وظیفه‌ی اهل علم و علماء، ائمه مساجد و مکتب‌داران سنگین‌تر است و باید روش‌ها و برنامه‌های خود را تغییر دهند و بررسی کنند که به چه صورت می‌توانند افراد بیشتری را جذب نموده و محبت دین را در دل فرزندان مسلمین وارد کنند.

اشتراک گذاری