مولوی محمد موحدی

انسان متعهد سعادتمند است

آبادی و عمران سطح کره‌ی زمین، در اجرای تعهدات و وظایف فردی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی محمد موحدی، در مراسم نماز جمعه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۲ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه (وَلَقَدْ أَخَذْنَاهُمْ بِالْعَذَابِ فَمَا اسْتَكَانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا يَتَضَرَّعُونَ*حَتَّى إِذَا فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَابًا ذَا عَذَابٍ شَدِيدٍ إِذَا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ) پیرامون موضوع انسان متعهد، به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در آغاز سخن بیان کرد: آبادی و عمران سطح کره‌ی زمین، در اجرای تعهدات و وظایف فردی است. وظایف فردی‌ که گاهی اوقات، نسبت به خودمان و گاهی نسبت به خانواده، همسایگان، اقوام و… تعریف می‌شود. اسلام به ما در مورد فضا، زمان و زمین هم توصیه‌هایی داشته است.

سحنران نماز جمعه خواف ادامه داد: با توجه به فتنه‌ها و خطرهایی که به طرف اسلام هجوم آورده است، می‌طلبد که ما در مورد اسلامی که چندین قرن پیش، به ما روی خوش نشان داد، اطلاعات بیش‌تری به دست آوریم. ما مسلمانان، زمانی طلایه‌دار زندگی فردی و اجتماعی جامعه بشری بودیم تا رسیدیم به این نقطه که جامعه بشری و مسلمان اسلام، به دنبال ارثیه‌ی دفن‌شده قبل اسلام می‌گردند و از خدای خود دور می‌شوند.

وی گفت: آیه‌ای که تلاوت شد، آیه هشدار است و انسان را تکان می‌دهد. خداوند در قرآن به ما یادآوری می‌کند که شما از خون بسته به وجود آمدید و خون بسته چیزی نیست که ما به آن افتخار کنیم و دچار غرور شویم. خداوند با رحمتش، زندگی ما را شروع کرد و با زیبایی ما را آفرید و سمع، قلب و بصر عنایت فرمود و فقط از ما خواست که به تعهدات خود عمل کنیم.

ظلم یعنی بنده‌ی پروردگار، به تعهدات خود عمل نکند

مولوی موحدی ادامه داد: خداوند از ما خواست که از عنایت او در راه اجحاف حق دیگران به کار نبریم و برای یکدیگر، هم فکری، دل‌سوزی و هم‌دلی کنیم. کار انسان به جایی رسید که خداوند آیات عذابش را نازل کرد و آن زمانی بود که دید، انسان‌ها از انبیاء درس نگرفتند و به خود و دیگران ضرر رساندند و با جملاتی از قبیل (واتقوا) یعنی، بترسید، برای مردم به کار گرفت. بشر اشتباه و خطا می‌کند و گاهی از روی عمد تکرار می‌کند اما بنا بر سبقت رحمت الهی از عذابش، خداوند مهلت داد و گذشت کرد. خداوند با جبار بودنش وارد صحنه نشد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: خبرِ گرفت و عذاب‌های الهی به ما رسیده است که این خبرها از انسان‌های اهل وجدان، خواب و خوراک را می‌گیرد. علت عذاب خداوند برای اقوام مختلف، ظلم و ستم معرفی شده است و این کلمات ظلم و ستم را در قرآن و جاهای دیگر، بسیار شنیده‌ایم. ظلم یعنی این‌که بنده‌ی پروردگار، به تعهدات خود عمل نکند، حقیقت را مخفی کند و باطل را به جای حق جا بزند و این باعث نابودی می‌شود.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: ما مسلمانان به قرآن توجهی نداریم و این بی‌توجهی مانند همان توجه یهود و نصاری به تورات و انجیل است. فرهنگ قرآنی، در زندگی ظاهری و باطنی مسلمانان کم‌فروغ شده است و حتی کار به جایی رسیده است که افرادی که دارای کارهای کلان اجتماعی هستند، به طور کلی قرآن را کنار می‌گذارند.

تا زمانی که فتنه‌ها با امر به معروف و نهی از منکر دفع نشود، جامعه اصلاح نمی‌شود

وی خاطرنشان کرد: این خطری است که آرامش و امنیت جامعه ما را تهدید کرده است. اگر تعهدات اجرا نشود و ظلم، ستم و فساد به اوج برسد، دیگری چیزی سرجایش باقی نمی‌ماند. اگر به تعهدات عمل نشود، ظلم و ستم فرا گیر می‌شود و انسان، عبادت، جهاد، زیارت، محراب و… را سپری قرار می‌دهد تا دست شیطان را از آستین خود به سمت خود و دیگران دراز کند و آسیب وارد کند.

مولوی موحدی گفت: تا زمانی که این فتنه‌ها در جامعه، با امر به معروف و نهی از منکر دفع نشود، جامعه اصلاح نمی‌شود. امروزه امر به معروف و نهی از منکرهای ما هم سانسور شده است و نمی‌توانیم حقیقت را بگوییم. طبق قول پیامبر(ص)، روزی خواهد آمد که جامعه مسلمان در ظاهر برادر و در باطن دشمن هستند. این وضعیت جامعه ماست و یکی از علائم نزدیکی قیامت هم همین است.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: دلیل این مسائل، عدم تعهد به وظایف است و چون انسان طمع مال و مقام دارد، خون عده‌ای را در شیشه قرار می‌دهد، غیبت و تهمت می‌زند و حتی به جایی می‌رسد که به فکر قتل هم‌نوع خود می‌شود. عدم تعهدات دینی، نظم اجتماع را به هم می‌زند و وای به آن روزی که، کدخدایان ده، نتوانند تعهدات دینی، سیاسی، اجتماعی و خانوادگی را اجرا کنند و در آن زمان است که ما باید منتظر عذاب‌های گوناگون خداوند باشیم.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: یکی از نشانه‌ها همین است که ما در چله‌ی زمستان، از بارش رحمات الهی محروم هستیم و هرروز که از خواب بلند می‌شویم، منتظریم که عذاب‌های بدتر از خشکسالی هم نازل شود.ما مشاهده کردیم که در بلاد افغانستان، چه زلزله‌ای آمد و در سوریه، چه انقلابی واژگونی، زندگی مادی و معنوی مردم را تهدید می‌کند.

خداوند همه‌ی مسلمانان را در برابر مردم مسلمان غزه امتحان می‌کند

وی گفت: خداوند متعال ملت افغانستان را از این همه حسادت و تنگ‌نظری جامعه جهانی نجات دهد؛ چرا یک کشوری در مرکز جوامع اسلامی نتواند زندگی کند، چون ریش و عمامه دارد؟ همان ریش و عمامه‌ای که هندوها و بودایی‌ها و… به اعتقاد خود می‌گذارند اما ما مسلمانان اگر بگذاریم، در برابر ما جبهه می‌گیرند.

مولوی موحدی ادامه دارد: کسی از مردم سین‌کیانگ چین خبر دارد و بگوید اویغورهای مظلوم چگونه زندگی می‌کنند. از میانمار و برمه خبر داریم؟ اگر خبری هم داریم، چه توانی داریم که از آن‌ها حمایت کنیم. خداوند همه‌ی مسلمانان را در برابر مردم مسلمان غزه امتحان می‌کند. بعضی‌ها می‌گویند: جهاد یعنی ترور اما در سطح جامعه جهانی، به اندازه‌ای که کفار آدم کشته‌اند، مسلمانان به گردپای آن‌ها نرسیده‌اند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: تعداد تلفات یهودیان غاصب اسرائیلی، که خانه‌ی مسلمانان را گرفته‌اند، نزدیک دوهزار است اما آمار تلفات غیرنظامیان در غزه، از مرز بیست‌هزار گذشته است و چقدر مسجد و خانه را ویران کرده‌اند. بنا به فرمایش مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله)، اگر دادگاه لاهه، مستقل عمل کند، باید جنایات اسرائیل را محکوم کند. این جنایات آن‌ها محکوم بوده و هست ولی برخی انسان‌ها برای آن‌ها اشک تمساح می‌ریزند و می‌گویند: این‌ها تروریست‌ها نیستند. امروزه جهاد فی‌سیبل‌الله کجاست؟

از جنگ با اسرائیل وحشتی نداریم

سخنران نماز جمعه خواف گفت: جا دارد از اقدامات همه‌ی کسانی که اراده کردند و خواستند، ضربات محکم بر اسرائیل وارد کنند، اعم از یمنی‌ها و سپاه پاسداران، تشکر کنیم و ما ممنون هستیم و توقع هم داریم و خطاب به مسئولین سپاه پاسداران عرض می‌کنم: ما ملت مسلمان و خصوصا اهل سنت ایران، توقع داریم که با آن موشک‌های کروز و بالستیکی را که  در اختیار دارید، قلب تل‌آویو را هدف قرار دهید و از هیچ چیز نترسید که این ملت و خصوصا جامعه اهل سنت، اولین سربازانی خواهند بود که در مرز جنگ و سنگر علیه اسرائیل، حاضرند جان خود را هم بدهند.

وی ادامه داد: بنا به فرموده شیخ الاسلام، مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله)، ما حاضریم، جهاز زندگی خود را بفروشیم و هزینه‌ی حمله به اسرائیل را فراهم کنیم و توقع ما بالاست و وحشتی هم نداریم و وقتی می‌بینیم که راحت ما را می‌کشند، حاضریم در کنار هر مجاهد انقلابی که در برابر اسرائیل می‌ایستد قرار بگیریم و می‌خواهیم که در راه خدا کشته شویم.

حمله‌ی ناجوانمردانه پاکستان به روستای مرزی ایران توجیه ندارد

مولوی موحدی گفت: حمله‌ی ناجوانمردانه و سفاکانه ستاد ارتش پاکستان، به روستای مرزی در مرز سراوان، چیزی نبود که دولت پاکستان توجیه کند. درست است که کودکانی که کشته شدند ایرانی نبودند و بی‌شناسنامه بودند اما چرا باید شناسنامه نداشته باشند؟ به هرحال کودک و زن کشته شده است. آن‌ها مدعی‌اند که ما مواضع جدایی‌طلب‌ها را هدف قرار دادیم ولی دولت پاکستان! این مردمی که از تربت پاکستان تا اسلام آباد با پای پیاده آمدند، زن و مردشان که بلوچ پاکستانی بودند، به سوی شما آمدند اما شما چطور پذیرایی کردید؟

مدرس حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: سال‌ها فشارهای شما بر این ایالت خشک و بی‌آب علف بلوچستان پاکستان، چیزی نیست که توجیه کنید شما حتی اجازه ندادید که این مظلومین صدای خود را به جامعه جهانی برسانند. پلیس اسلام آباد به بچه‌های بلوچ هم رحم نکرد. بلوچ‌های پاکستان چه گناهی کردند که شما بر آن‌ها فشار وارد می‌کنید و در آخر، به بلوچ‌های این طرف مرز هم رحم نکردید و با موشک، خانه‌‌های روستایی و گِلی را مورد هدف قرار دادید.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: مسئولین نظام جمهوری اسلامی هم کار خوبی در برابر این بی‌مسئولیتی کردند و از آن‌ها دلیل خواستند که بیایید و اظهار نظر کنید و نمایندگان پاکستان را احضار کردند و دلیل حمله را خواستند که علت آن چه بوده است. دردها و ظلم‌ها زیاد است که ما این‌ها را با سختی می‌بینیم و بیان می‌کنیم اما دلیلش این است که ما متعهد نبوده‌ایم. پیامبر(ص) می‌فرمایند: هرقومی که به تعهدات خود نسبت به مردم بی‌توجه باشد، حداقل عذاب آن‌ها خشکسالی است.

پیروزی زمانی است که بتوانیم همه‌ی مردم را زیر لواح اسلامی جمع کنیم

وی افزود: در دیدار رهبریت نظام با ائمه جمعه سراسر کشور، که حدود ۹۰۰ نفر شرکت کردند، نکات جالبی در فرمایشات رهبری بود و چه خوب است که اکثریت مسئولین ما لطف کنند و توجه کنند که رهبری خطاب به ائمه جمعه، چه سخنانی گفتند. نمایندگی ولی فقیه، در هر شهرستانی حکم او چیست؟ مسئولین سیاسی چه وظیفه‌ای دارند؟ تاکید رهبری در سه مورد از کلامشان این بود که این مردم، قابل تقدیر و دوست‌داشتنی هستند. این مردم با وفاداری و عقلانیت و صبوریت، قابل قدردانی هستند و حق آن‌ها این است که مسئولین و نمایندگان ولی فقیه در جذب و جلب آن‌ها تلاش کنند.

مولوی موحدی خاطر نشان کرد: همه‌ی نمایندگان ولی فقیه موظف‌اند که در هر منطقه‌ای، آبروی ولی فقیه را حفظ کنند. وظیفه‌ی آنان جذب و جلب مردم است. در کشوری که صاحب این همه ثروت و نخبه است، و در ساخت موشک با روسیه، چین و آمریکا رقابت دارد، دلیلی ندارد که در داخل شهرها، صندوق صدقات و خیرات داشته باشیم. حملاتی که سپاه در مواضع تروریست‌ها داشت، مصادف بود با فرار شاه در ۲۶ دی‌ماه و این تصادفِ زمانی جالبی بود اما چه چیزی شاه را فراری داد؟ امام راحل گفتند: فرار شاه از ایران مقدمه پیروزی است و پیروزی زمانی است که ما بتوانیم همه‌ی مردم را زیر لواح اسلامی جمع کنیم.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: مسئولین محترم! کدام دوربین و خبرنگار توان این را دارد که از فقر و فلاکت مردم تصویر برداری کند؟ کدام گزارشگر، توان روحی و جسمی را دارد که با فقرایی که سن آن‌ها از ۷۰ سال گذشته است ولی هنوز دست‌فروشی می‌کنند، مصاحبه کند و این صحنه‌ها را نشان دهد؟ تعهدات شما مسئولین می‌طلبد که به داد مردم برسید. به فریاد مردم خواف برسید که آمار فقر و بیکاری و اعتیاد در آن رو به افزایش است.

موشک‌های سپاه، ایران‌خودرو و سایپا را مورد هدف قرار دهد که ارابه‌های مرگ می‌سازند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: شورای محترم اسلامی شهر خواف! شما تنها شورای خواف به لحاظ سطحی نیستید، شما باید در زمینه‌های فرهنگی و اسلامی، درب خانه‌ها را بزنید و اگر مردم مشکل دارند، آمارش را به فرمانداری و به نمایندگی ولی فقیه بدهید و بگویید که در تحت تعهدات شما با این سرمایه هنگفت، فقر و مشکلات بسیار است. با این هجم سرمایه منطقه، سطح خیابان‌ها می‌نالد و جا دارد که موشک‌های سپاه، شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را مورد هدف قرار دهد که ارابه‌های مرگ تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: در صدا و سیما تبلیغ می‌کنند که شما فلان کار را انجام دهید تا پنج خودرو فلان به شما بدهیم که آن‌ها همان پنج تابوت است که این‌ خودروها فقط به درد تردد در شهر و روستا می‌خورد. ما سالانه ۲۰ هزار تلفات در جاده‌ها داریم. خون این‌ها به گردن کیست؟ ما حاضر نیستیم که در جاده‌های مرگبار شهرستان خواف حتی حیوانی در این جاده‌ها زیر چرخ تریلی‌ها برود چه برسد به این همه انسان که در این جاده‌ها کشته شوند. تا کی باید منتظر خبری باشیم که در جاده‌ی معدن سنگان، عزیزان ما از دست بروند و آن‌ها را به طرف قبرستان حمل کنیم.

مولوی موحدی گفت: حضور، اقدام و خواسته‌ی ملت، از اساسی‌ترین ارکان دین اسلام است. یک مسئول بدون ارباب رجوع چه کند؟ می‌طلبد با وجود این همه نخبه که در کشور وجود دارد مردم ببینند به مشکلاتشان رسیدگی شود و با سینه‌ی باز به استقبال انتخابات هم می‌رویم اما اگر برای انتخاب یک نماینده مخلص، شناخت درستی نداشته باشیم، هرکس به خود اجازه می‌دهد و وارد انتخابات می‌شود و به هر شیوه مشروع و نامشروعی برای به دست آوردن رأی، تلاش می‌کند.

نماینده مجلس باید تعهد و دین‌داری به اسلام داشته باشد

سخنران نماز جمعه خواف تصریح کرد: جایگاه نمایندگی، جایگاه پیشنهادهای وسوسه انگیز است. شرایطی که باید یک کاندیدای نمایندگی مجلس داشته باشد، در درجه‌ی اول این است که تعهد و دین‌داری نسبت به اسلام داشته باشد و از عذاب خدا بترسد و بترسد از این‌که در برابر خدا در قبال حقوق این ملت باید بایستد. از شرایط دیگر انتخابات این است که شخص نماینده، برای به دست آوردن منافع خود، منافع ملت را معامله نکند و به هیچ قیمتی ملت خود را نفروشد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: تجربه اندوزی ملت خواف از نمایندگان سابق، ما را به بلوغ سیاسی خوبی رسانده است. بیاییم با آن تجربه، اشکالات و ایراداتی که در دوره‌های قبلی بوده است را بشناسیم و به کسانی که تخصص دارند، اجازه دهیم که وارد این عرصه شوند. به جای تعریف، هم‌دیگر را تخریب نکینم، به جای دوستی و رقابت سالم، کینه و جنگ داخلی به پا نکینم و آبروی یکدیگر را نریزیم.

وی ادامه داد: بدون جسارت و تعصب به برادران اهل تشیع می‌گویم که ما اهل سنت، هیچ تعصبی در انتخاب نماینده اهل سنت تا به حال به خرج نداده‌ایم. ما مردم خواف دوست و برادریم و به کسی رای می‌دهیم که کار کند و از برادران و خواهران اهل تشیع توقع داریم که میدان انتخابات را میدان جنگ مذهبی قرار ندهند و به برادران اهل سنت اهانت نکنند، همان‌طور که ما به برادران اهل تشیع توهین نمی‌کنیم و اجازه توهین هم نخواهیم داد. ما هم به شیعه و هم به سنی رأی داده و می‌دهیم. در این شرایط انتخابات، بیاییم نماینده‌ای انتخاب کنیم که به نفع کل جامعه‌ی شهرستان باشد.

مولوی موحدی گفت: جوانان و نوجوانان عزیز! بیاییم حیوانات را هم دوست داشته باشیم. خواهش اسلام و التماس انسانیت این است که حیوانات را به جان هم نیندازیم. این حیوانات گناه دارند و پیامبر(ص) نهی و نفرین کرده است کسانی را که حیوانات را به جان هم می‌اندازند. این‌ها موجودات خداوند هستند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در پایان افزود: مردم عزیز سعی کنند زکات مال خود را اداء کنند و عذاب خداوند را برای خود نخرند. در همین جا، از آقای میر ویس عزیزی که پول و سرمایه‌ی خود را در ولایت هرات سرمایه‌گذاری کرد و شهرکی در اطراف زنده‌جان هرات ساخت، تشکر می‌کنیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *