مولوی خیرالله نیکخوی

آزمایشات الهی سنجش صحت عبادات است

خداوند امتحانات مختلف را برای این قرار داده است که انسان، ادعاهای خود را عملی کند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی خیرالله نیک‌خوی، در مراسم نماز جمعه ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۲ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» پیرامون موضوع مجاهده و تلاش به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در آغاز سخن بیان داشت: خداوند متعال خطاب به اهل ایمان می‌فرماید: «ای مومنان! تقوای الهی را پیشه سازید و برای تقرب و نزدیک شدن به ذات رب‌العالمین وسیله را طلب کنید». وسیله عبارت است از دلیل، ابزار یا هرچیزی که انسان را به خداوند نزدیک کند. هرکاری که انسان را به خداوند نزدیک کند، آن وسیله‌ی تقرب به الله محسوب می‌شود.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: در مورد وسیله، اهل سنت معتقدند که مراد از وسیله اعمال صالحه است. حضرت قتاده(رح) می‌فرمایند: نزدیک شدن به خداوند به وسیله‌ی عبادت و بندگی و عمل کردن به اعمالی که باعث رضایت الله می‌شود، وسیله است، وسیله نمی‌تواند اسباب مادی باشد.

وی افزود: اگر قرآن، پیامبران، راهنمایان دین و مجاهدین، با راهنمایی خود راه را برای ما نشان دهند، قابل قبول است اما این‌که اگر ما به انسانی آشنا هستیم و رابطه‌ی قومی داریم، نمی‌تواند وسیله‌ی تقرب ما به خدا باشد. خداوند می‌فرماید: «فکر نکنید که غیر خدا (اعم از هرچیز را) می‌توانید وسیله‌ی نزدیک‌ شدن به خدا قرار دهید، شما هرچیزی را غیر از الله که به گمان شما می‌رسد، بخوانید و به یاری بطلبید اما آن‌ها مالک نیستند که یک مصیبت را هم از شما دور کنند و تغییری هم نمی‌توانند ایجاد کنند».

مولوی نیکخوی گفت: اگر گاهی خداوند اسباب مادی را درمان و چاره برخی از کارها و بیماری‌ها قرار داده است اما باز هم تاثیر آن به دست الله متعال است. خداوند برای این‌که شبهات را از ما دور کند می‌فرماید: «تمام این اشخاص و بت‌ها و… که مشرکین می‌خوانند، برای تقرب به خدا، وسیله را طلب می‌کنند». خداوند متعال در قرآن، از ما مطالبه عمل و بندگی خالصانه می‌کند و آن عمل خالص زمانی میسر است که انسان به مسئولیت خود، درست عمل کند.

سخنران نماز جمعه خواف بیان کرد: خداوند برای سنجش صحت عبادات ما، امتحانات مختلفی قرار داده است. خداوند از حالات درون ما کاملا آگاه است اما زمانی که می‌خواهد یک بنده‌ی مخلص را از غیر مخلص جدا کند، او را آزمایش می‌کند و امتحانات و مسیر مشکل را در سر راه او قرارمی‌دهد.

سیاه‌نما، وظیفه شناس و عاشق مسئولیت سه گروه از افراد در قبال مسئولیت‌اند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در رابطه با دسته بندی انسان‌ها در قبال مسئولیتی که به ما محول شده است گفت: این افراد شامل سه گروه می‌شوند؛ گروه اول کسانی هستند که برای درآمد و یا یک امتیاز، فقط در کار خود سیاه‌نمایی می‌کنند و از مسئولیت فرار می‌کنند. گروه دوم افرادی که در انجام ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها، قانون‌مدار و وظیفه‌شناس هستند و گروه سوم، کسانی‌ هستند که عاشق آن مسئولیت و کار می‌باشند. به خود نگاه کنیم که جزو کدام یک از این گروه‌ها هستیم.

مولوی نیک‌خوی بیان کرد: به عنوان مثال، یک گروه از معلمین و علما هستند که فقط وقت خود را می‌گذرانند و به نوعی دانش‌آموزان خود را سرگرم می‌کنند. یک گروه دیگر هستند که فقط به وظیفه‌ی معمولی خود عمل می‌کنند و گروهی دیگر، هدفمند عمل می‌کنند و برای جذب دانش‌آموزان به طرف مسائل دینی و شرعی و… تشویق می‌کند. خداوند به همه‌ی این گروه‌ها تذکراتی داده است.

وی ادامه داد: گروه اول اهل شعار و سر‌ و صدا هستند و در کار خود بهانه می‌آورند و اعتراض می‌کنند. در صدر اسلام هم چنین افرادی بودند و خداوند متعال این افراد را نصیحت می‌کند و می‌فرماید: «در آن مسئولیت و وظیفه‌ای که الله به شما داده است، اطاعت خدا را کنید و کار نیکو و درست را انجام دهید و زمانی که لحظه‌ی جدیت و تلاش فرا رسید و نیاز به حضور شما در صحنه‌ی جهاد بود، برای خدا صادقانه عمل کنید و این برای شما بهتر است».

خداوند امتحانات را برای تشخیص افراد مجاهد و مخلص قرار داده است

سخنران نماز جمعه خواف گفت: خداوند امتحانات مختلف را برای این قرار داده است که انسان، ادعاهای خود را عملی کند. خداوند امتحانات را برای ظاهر شدن افراد مجاهد و مخلص از افراد غیر مجاهد و غیر مخلص قرار داده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: خداوند گروه دوم را هم مورد امتحان قرار می‌دهد. افرادی هستند که عادی زندگی می‌کنند و عادی هم می‌میرند و از زمان حضرت آدم(ع) تا الان، انسان‌هایی بودند که عادی زندگی کردند و این افراد عادی هم مردند و فراموش می‌شوند. گروه اول و سوم به یادها می‌مانند با این تفاوت که از گروه اول، نام بدی برجای می‌ماند و از گروه سوم، نام نیک باقی خواهد ماند.

مولوی نیکخوی تصریح کرد: خداوند متعال نسبت به اهل ایمانی که عادی زندگی می‌کنند و به وظیفه‌ی معمول خود عمل می‌کنند، تذکر می‌دهد که این وظیفه‌شناسی به اندازه‌ای است که از عذاب نجات پیدا کنند اما با افرادی که جان، مال، وقت و آبروی خود را برای ترقی اسلام و جامعه هزینه می‌کنند برابر نیستند.

وی گفت: خداوند متعال می‌فرماید: «برابر نیستند کسانی که بدون عذر در خانه خود نشستند و بر ایمان خود اکتفاء کردند با کسانی که با جان و مال خود مجاهده کردند. و الله تعالی کسانی را که ایستادند و مجاهده کردند، بر کسانی که نشستند، فضیلت داده است. گرچه که هردو گروه را به جنت می‌برد اما خداوند به کسانی که اهل مجاهده هستند بر کسانی که نشسته هستند، اجر بزرگی به آن‌ها کرامت کرده است».

امروز جامعه اسلامی نیازمند انسان‌های مجاهد است

سخنران نماز جمعه خواف خاطر نشان کرد: امروز جامعه اسلامی ما نیازمند انسان‌های مجاهد است، انسان‌هایی که بیش‌تر از وظیفه و مسئولیت برای جامعه وقت بگذارند و همت و تلاش زیادی انجام دهند. جامعه به افرادی نیاز دارد که هدفمند قدم بر دارند و در برابر مشکلات و سختی‌ها، صبوری به خرج دهند. ما باید مجاهده را از حضرت حنظله (رض) یاد بگیریم که در شب اول ازدواجش، وقتی که ندای جهاد سر داده می‌شود، به جهاد می‌رود و شهید می‌شود و فرشتگان الهی او را غسل می‌دهند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: ما سال‌ها در قبر آرمیده خواهیم بود و ثانیه‌ ثانیه‌ی زندگی دنیای ما، می‌تواند سال‌های زیادی از زندگی آخرت ما را درست کند؛ پس مواظب باشیم و از وقت‌های خود به خوبی بهره ببریم. ما در جامعه، انسان‌های توانمندی داریم، افرادی که استعداد مدیریت و هدایت جامعه را دارند و این افراد باید از این استعداد در مسیر رشد استعدادهای آینده استفاده کنند.

مولوی نیک‌خوی گفت: برخی از افراد، توانایی کشف استعدادها و نخبگان و جهت‌دهی به آنان را دارند و در جامعه از این افراد بسیار داریم. این افراد عشق خدمت به جوانان را دارند و اگر این‌ها نباشند، شاید فرزندان ما به سمت راه‌‌های خلاف کشیده شوند. خیلی از اشخاص هستند که برای فرزندان ما جهت‌دهی در کارهای دینی مشوره می‌دهند و باعث می‌شوند که حافظان قرآن و عالمان دین تقدیم جامعه شوند. در این نوع فعالیت‌ها وقت کمی هرینه می‌شود اما آینده جامعه رقم زده می‌شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *