مولوی دکتر جواد عصار

منتخبان الهی چه کسانی هستند؟

سعادت و موفقیت در پیروی از سیره انبیاء و اولیای الهی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (یکم دی‌ماه ۱۴۰۲) اهل سنت این شهر، با بیان آیه (اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ) پیرامون موضوع منتخبان الهی به ایراد سخن پرداخت.

مولوی دکتر جواد عصار در ابتدای سخنان خود با اشاره به داستان طوطی و بقال مولانا در کتاب مثنوی بیان کرد: مولانا در این داستان نکته را بیان می‌کند که بسیاری از انسان‌‌ها به مانند طوطی در زندگی قیاس های اشتباهی دارند، و در نتیجه فرمود «کار پاکان را قیاس از خود مگیر ** گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر/ جمله عالم زین سبب گمراه شد ** کم کسی ز ابدال حق آگاه شد /همسری با انبیا برداشتند ** اولیا را همچو خود پنداشتند» نتیجه اخلاقی مولانا از این بحث این است که جایگاه انبیاء و اولیای الهی به درستی شناخته نشده است و انسان ها فکر می‌کنند که انبیا الهی همچون انسان های عادی هستند، لذا به فکر بهره بردن از زندگی و سیره اولیای الهی نیستند.

وی با تاکید بر شناخت انبیاء و اولیای الهی گفت: خدای متعال دنیا را با زحمت و رنج و آزمایش عجین کرده و برای تمام انسان ها با روش های متفاوت آزمایش هایی را قرار داده است. خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید:« مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ» خداوند انسان های مومن را به حال خودشان رها نمی‌کند مگر اینکه پاک ها را از خبیث ها جدا بکند. در ادامه آیه خداوند می‌فرماید:« وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشَاءُ» خداوند نمی‌خواهد که امورات غیبی را برای شما آشکار بکند بلکه افراد منتخب خود را به شما اعلان می‌کند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: اگر شما هم می‌خواهید مسیر رشد را طی کنید، دنبال چنین افرادی باشید«فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ» در مسیر سعادت ایمان به خدا و انبیاء الهی را پیش بگیرید که «وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ» این ایمان و تقوا برای شما مزد زیاد دارد.

مولوی دکتر عصار با بیان اینکه منتخبان الهی محدود نیستند، تصریح کرد: خداوند درآیات قرآن طوری این را مطرح کرده که به خواسته خویش گذاشته است و این گزینش الهی وابسته به رجوع بارگاه پروردگار است.

آزمایشات سخت، مقدمه پرش به سکوی سعادت و موفقیت است

سخنران نماز جمعه خواف در ادامه سخنان خود پیرامون درگیری ها و دغدغه های فکر جوانان پیرامون دین گریزی افزود: بزرگترین اشتباهی که انسان ها دارند این است که فکر می‌کنند هر خواسته‌ای که دارند باید محقق بشه، و سعادت را در این می‌بینند که من ماشین و خانه لوکس داشته باشم و هر چه را که می‌خواهم در زندگی داشته باشم در حالی که این چنین نیست. اگر کسی ثروت زیادی دارد، در حال آزمایش است و مشخص نیست نتیجه این آزمایش فردی بشود مانند قارون و دیگر ستمگران یا ابوبکر صدیق و دیگر اصحابی شود که با وجود سرمایه های بسیار آن را در حال الله تعالی انفاق کردند.

مدرس حوزه علیمه احناف خواف با یادآوری داستان زندگی حضرت یوسف (ع) بیان داشت: خداوند سوره‌ای به نام یوسف دارد و از اکثر حالات زندگی آن حضرت بیان کرده است. شروع این سوره با جملات عجیبی است، ابتدا خداوند می‌فرماید: «ما این قرآن را به زبان عربی برایتان نازل کردیم تا از عقل خودتان بهره‌ببرید و این نشان دهنده این است که در این سوره خداوند متعال از مباحث عقلانی بیان کرده که مورد پذیرش اهل فکر و تعقل در تمام دنیا خواهد بود.

مولوی دکتر عصار ادامه داد: خداوند در ادامه آیات ابتدایی سوره یوسف می‌فرماید: «بهترین داستان را برایتان نقل می‌کنیم» و در ادامه آیه خواب حضرت یوسف را بیان می‌کند که حضرت یعقوب به حضرت یوسف تاکید می‌کند که از خواب خود برای کسی چیزی بیان نکنی اما تقدیر الهی بر این بود که برادران آن حضرت از این خواب مطلع شوند و یوسف پیامبر به انواع آزمایشات، آزمایش شد. اول به درون چاه افتاد، فروخته شد و بعد به بردگی گرفته شد، خانمی خودش را به او نشان دهد و پاکدامنی پیشه کند وسال ها در زندان باشد و این رفتار ها باعث شد تا خداوند حضرت یوسف را برگزید و علم تعبیر خواب را به او داد.

وی در رابطه با ویژگی‌های داستان حضرت یوسف افزود: آزمایشات و امتحانات سخت، مقدمه پرش به سکو سعادت و موفقیت است و با سختی ها خداوند زمینه رشد و ترقی را دارد به شما عنایت می‌کند. به شرطی که قدردان باشید و یوسف‌وار در مقابل آزمایشات صبور و همواره خدا را پشتیبان خود داشته باشید.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف بیان کرد: خداوند به حضرت یوسف اکتفا نمی‌کند، ما نعمت خود را بر تو، پدران و عموهایت عنایت کردیم و نشان دهنده آن است که همه انبیاء الهی آزمایش شده‌اند و انتخاب الهی نصیبشان شد اما ما مثل آن داستانی هستیم که پروین اعتصامی نقل می‌کند که پدری دو فرزند بیمار داشت و پدر مجبور بود برای تامین هزینه های درمان در مقابل دیگران دست دراز بکند، یک روزی کسی گندم به او داد و پدر هم آن ها را درپارچه‌ای گذاشت و گره زد، گره این گندم ها در دست پیرمرد بود و دعا می‌کرد خدایا گره از مشکلات من بگشا، ناگهان که به جلوی پای خود نگاه کرد متوجه شد که گره گندم ها باز شد و همه بر روی زمین ریخت، شروع کرد به گلایه از خدا که گره از بدبختی های من باز نمی‌کنی، این گره را چرا باز نمودی؟ و خوب که با خداوند گلایه کرد، سرش را خم کرد که گندم ها جمع کند که دید یک کیسه پر از طلا جلویش افتاده است.

مولوی دکتر عصار تصریح کرد: گاهی اوقات ما فراموش می‌کنیم که اگر داریم آزمایش می‌شویم، ارحم الراحیم دارد مارا آزمایش می‌کند و باید به دنبال شناخت افرادی که خداوند آن ها را انتخاب کرده است. باید برویم زندگی انبیاء و اولیای الهی را بررسی کنیم که ببینیم چه کردند تا منتخب الهی شدند همانطور که خداوند می‌فرماید این ها مسیر هدایت پروردگار است و افراد منتخب الهی در چنین مسیرهایی گام برمی‌دارند. مسیر انبیاء و اولیای الهی صراط مستقیم است که اگر انسان بخواهد در مسیر سعادت گام بردارد باید هم مسیر این ها باشد.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: خداوند متعال به علم قدیم خود انبیاء الهی را شناخته و دانسته که چنین مقاماتی را به آن ها عنایت نموده و در آیه قرآن بر این مسئله تاکید دارد که حتی اگر این ها شرک بیاورند اعمالشان همه حبطه می‌شود، شیطان دنبال این است که همه انسان ها وسوسه بکند، همانطور که شیطان حضرت آدم را وسوسه نمود تا حضرت آدم و حوا از بوته ممنوعه خوردند و از بهشت رانده شدند.

برترین خطا کاران کسانی هستند که به بارگاه الهی رجوع می‌کنند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف با تاکید براینکه داستان حضرت آدم هم درسی است برای همه، بیان داشت: ممکن است انسان در قله عبادت یک دفعه شیطان بر او غلبه بکند و او را به مسیر وارونه وارد بکند. حضرت آدم و حوا شروع کردند به تضرع و دعا به درگاه خداوند. یک توضیح این است که در مسیر بندگی پرورگار نیز شیطان انسان را وسوسه می‌کند و راه نجات‌اش ارتباط با خداوند و چنگ زدن به لطف الهی است. هر انسانی امکان خطا ولغزش دارد اما برترین خطا کاران کسانی هستند که برمی‌گردند به بارگاه الهی و با خدا دوست و مرتبط هستند.

مولوی دکتر عصار در ادامه سخنانش به بیان ویژگی های زندگانی حضرت یونس(ع) پرداخت و گفت: حضرت یونس مورد بی توجهی مردم قرار گرفته و آن ها را ترک کرده و بالاخره در شکم یک نهنگ بزرگ افتاده در حالی که خداوند او را محافظت می‌کند اما شرایط سخت و طاقت فرسا است و این ها است که سکوی ترقی است همانطور که رسول الله (ص) فرمودند هیچ پیغمبری به اندازه من رنج نکشیده است، یعنی با تحمل سختی های مختلف حبیب خدا شد.

وی افزود: وقتی شما در آزمایشات صبور باشید و همچون حضرت ابراهیم(ع) فرزند را ذبح نموده و یا زن و فرزند را در صحرای بی آب و علف بگذارد، چون خدا فرموده است و هر کجا که مورد آزمایش قرار می‌گیرد و شکرگذار پروردگار باشد، خداوند هم او را برمی‌گزیند و تو ای جوان مسلمان اگر قدردان باشی و به دنبال بهره‌بردن از مفاهیم قرآن باشی خداوند تو را نیز برمی‌گزیند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف با تاکید بر پیروی از سیره انبیاء گفت: خداوند در آیات سوره نحل به رسول اکرم(ص) می‌فرماید: ما به شما پیغمبر وحی کردیم که پیروی روش و رویه ابراهیم خلیل باشید و مسیر درست پیمودن راه پروردگار را طی کنید و مبادا که جزو مشرکین قرار بگیرید. این پیام به پیامبر(ص) و تمام امتیان را هدف قرار داده است. مسلمان برای دست یافتن به سعادت الهی به دنبال فهم درست سیره و روش انبیاءالهی باش و به دنبال آن باش که عامل به این روش ها باشی و مبادا که به بی‌راه بروید.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: شیطان همواره به دنبال گمراه کردن انسان است و خداوند می‌فرماید: در هر کجا که دیدی شیطان تو را گول زد و به مسیر بی راهه برد سریع به سوی خداوند باز گرد، خداوند شونده دانا است و این ما انسان ها هستیم که ارتباط را قطع میکنیم و از رحمات بی‌نصیب می‌شویم. ما فکر می‌کنیم در این مسیری که داریم حرکت می‌کنیم درست است در حالی که راه درست اتباع از رویه انبیاء الهی خصوصا رسول الله(ص) است.

مولوی دکتر عصار در پایان اذعان داشت: قرآن کریم در آیات متفاوت از کلمات مانند اشتباه استفاده نموده و فرموده ما افراد خاصی را انتخاب و برگزیدیم و جایگاه به آن ها داده‌ایم و این ها جایگاه بس بلند دارند، اگر می‌خواهید به مقام شریف و بلند برسید، دنبال این باشید که همسو و همراه با این افراد راه بروید و تلاش کنید. الگوی زندگی شما انبیاء و اولیای الهی باشند و از آن ها برای سعادت خویش بهره ببرید. شما اگر چون نبی اکرم(ص) کلام وحی الهی بیرون بیاید خیلی ها به دنبال آن هستند که با چشم خود بخواهند علیه شما کار بکنند و شما را نابود کنند اما خداوند حافظ و نگهبان شماست.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *