مولوی حبیب الرحمن قهستانی

رمضان، ماه پیروزی انسان بر نفس است

کسی که با آمدن رمضان خوش‌حال شود خداوند آتش جهنم را بر بدن و جسد او حرام می‌گرداند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی حبیب‌الرحمان قهستانی، در مراسم نماز جمعه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه (شَهرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِي أُنزِلَ فِيهِ ٱلقُرءَانُ هُدى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَت مِّنَ ٱلهُدَى وَٱلفُرقَانِ) پیرامون موضوع رمضان، به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در آغاز سخن بیان داشت: در آستانه‌ی فرارسیدن ماه مبارک رمضان هستیم. ماهی که باید با تدابیر لازم و جدیت، به خوبی به استقبال آن برویم. مهمانی ارزشمند در راه است و خود را آماده کنیم. برای رفتن به سفر و یا جشنی و یا استقبال از یک مهمان عزیز، ماه‌ها و روزها برنامه ریزی می‌کنیم و باید برای ماه مبارک رمضان هم که چند روزی بیش‌تر باقی نمانده است هم خود را آماده کنیم.

وی ادامه داد: اگر زندگی پیامبر(ص)، صحابه، تابعین و اولیای خدا را نگاه کنیم، از چند ماه قبل، برای ماه مبارک رمضان آماده می‌شدند تا رمضان برای آن‌ها برکت داشته باشد. پیامبر(ص) می‌فرمایند: کسی که با آمدن رمضان خوش‌حال شود و برای این ماه لحظه شماری کند، خداوند آتش جهنم را بر بدن و جسد او حرام می‌گرداند. پیامبر(ص) و صحابه، همیشه دعا می‌کردند: (اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلغنا رمضان) خدایا ماه رجب و شعبان را مایه برکت قرار ده و ما را به رمضان برسان.

مولوی قهستانی گفت: حضرت عبادة بن صامت(رض) از پیامبر(ص) نقل می‌کنند که وقتی ماه رمضان فرارسید، فرمودند: ماه پربرکتی فرا رسیده است، خداوند شما را در این ماه، مشمول برکات خود قرار می‌دهد، خداوند رحمت خود را نازل می‌کند، گناهان را می‌بخشد و دعا را در این ماه اجابت می‌کند، در این ماه خداوند به سبقت‌های بندگان در کار نیک نگاه می‌کند و به وسیله‌ی این کارهای نیک بندگان، بر فرشتگان فخر می‌کند، پس وقتی این‌گونه می‌باشد، شما از خود خوبی نشان دهید و در کارهای خیر تلاش کنید و همانا انسان بیچاره و بدبخت کسی است که همه‌ی شرایط فراهم است ولی آن‌قدر کوتاهی کرده است که از رحمت خدا مأیوس شده است.

ای رمضان! بیا که سخت چشم به راهت هستیم

سخنران نماز جمعه خواف افزود: به روزهای بهار قرآنی و بهار طبیعت نزدیک می‌شویم و خطاب به رمضان می‌گوییم: ای رمضان! بیا که سخت چشم به راهت هستیم، بیا که گناهان و فتنه‌ها، قامت ما را خمیده و قلب‌های ما را مریض کرده است. ای رمضان! ما را دریاب که غزه در زیر بمباران اسرائیل نابود شد و ظلم به اوج خود رسید و قلب های انسان‌ها آگاه نشدند و تو احساس ما را درک کن. ای رمضان! بیا که بی‌رحمی بی‌داد می‌کند و با صیام و قیام، دل‌های ما را مرحمت ببخش.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: بیا که از برکت تو به عبادات خود رونق بخشیم و به کسالت‌ها پایان دهیم، بیا که از دعاهای خود لذت ببریم. ای رمضان! بیا که ما با قیام و صیام، حال مظلومان غزه را بفهمیم. بیا که حکام بی‌خبر، موقعیت کشور فلسطین را درک کنند، بیا و با صدای قاریان و حافظان قرآن، گوش‌های ما را نوازش ده، بیا که دنیا رمق‌ها را گرفته و فکر آخرت خاموش گشته، بیا و ما را از خواب غفلت بیدار کن.

وی خاطر نشان کرد: مومنین، مومنات و مساجد، در انتظار ماه رمضان هستند. رمضان، ماه پیروزی انسان بر نفس و پیروزی روح بر جسم است. رمضان فرصتی برای بهتر شدن است. رمضان فرصتی برای ایجاد تحول و تغییر است. رمضان موقعیتی دارد که قدر و بزرگی‌اش بر کسی پوشیده نیست. ماهی که می‌توانیم آن را نقطه‌ی شروعی برای زندگی خود قرار دهیم. رمضان شروعی برای استقامت و تغییر خود و اطرافیان است.

رمضان، تغییری برای پیشرفت و آزاد شدن از شیاطین جنی و انسی است

مولوی قهستانی گفت: وضعیت اطرافیان خود و جامعه و اجتماع را می‌بینیم، جامعه‌ای که آکنده از گناه، فتنه، معصیت و بی‌حیایی است‌. رمضان، تغییری برای پیشرفت و آزاد شدن از شیاطین جنی و انسی است. اما افسوس که ما قدر رمضان را نمی‌دانیم و رمضان‌ها را سپری می‌کنیم و افسوس می‌خوریم و این ندامت‌ها فایده‌ای ندارد. بیاییم در ایمان و تقوای خود تغییر ایجاد کنیم. نمی‌دانیم که چرا این همه فضائل رمضان را می‌دانیم ولی قدر‌دان آن نیستیم. برنامه‌ی رمضان‌های گذشته خود را نگاه کنیم که چه‌کارهای انجام می‌دادیم و آیا برنامه‌ریزی خوبی داشته‌ایم؟

وی تصریح کرد: مصیبت ما زمانی بیش‌تر می‌شود که در نمازهای تراویح هم شرکت نکنیم. گاهی اوقات در رمضان، مساجد ما بی‌رونق هستند. جمعیت جوان ما در مساجد کم هستند، بنابراین رمضان این حق را دارد که عظمت آن را حفظ کنیم. رمضان این حق را بر گردن ما دارد که روزهایش را در حال ذکر، دعا و تلاوت قرآن سپری کنیم و چشم، گوش و قلب خود را از گناهان محفوظ نگه داریم. نگذاریم رمضان به حالت عادی سپری شود و از آن استفاده کنیم.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطر نشان کرد: بزرگان ما با بهره‌گیری از آیات قرآن، دستوراتی را برای ما وضع کرده‌اند و باید به آن ها توجه کنیم. اول این‌که در این ماه، توبه‌ی خالص کنیم. در این ماه سعی کنیم که از دوستان و رفقای نااهل، که ما را به سمت گناه می‌برند، دوری کنیم. روزه‌ی ما امساک واقعی باشد و باطن روزه که امساک از معصیت‌ها می‌باشد، پس قلب خود را متوجه حقیقت‌ها کنیم. مقدار زیادی غذا و نوشیدنی در افطاری می‌خوریم و آن‌قدر سحری را سنگین می‌گیریم که آن روزه‌ای که به معنای درک فقرا است را از یاد می‌بریم.

نمازهای تراویح را با جدیت دنبال کنیم

سخنران نماز جمعه خواف افزود: نمازهای تراویح را با جدیت دنبال کنیم. در قرآن دوره‌ها غفلت نکنیم و شرکت فعال داشته باشیم. قرآن‌دوره‌های خانوادگی تشکیل دهیم. در رمضان، دعا و تضرع خیلی مهم است. در روایتی هست که انسان‌ روزه‌دار در هر شبانه روز، یک دعای مستجاب شده دارد. روایت داریم که هنگام افطار، قطعا دعاها مستجاب می‌شود. پای‌بندی به عبادات نفلی در رمضان، خیلی اهمیت دارد. صدقه دادن در رمضان هم بسیار ارزشمند است. اگر به این‌ها توجه نکردیم و ظاهر روزه را رعایت کردیم، شاید آن فضیلت و رحمت، شامل حال ما نشود.

مولوی قهستانی در پایان گفت: خدا را شکر، رأی گیری و انتخابات در حوزه خواف و رشتخوار، به خوبی و به درستی و با مشارکت حداکثری برگزار شد و جناب آقای دکتر توکلی، با رأی بالایی انتخاب شدند. این توفیق را به ایشان و مردم بزرگوار تبریک عرض می‌کنم. در انتخابات، ما مسئله‌ای به عنوان پیروزی یا شکست یک فرد نداریم. نگوییم فلان فرد پیروز شد و دیگری شکست خورد. اگر کسی رأی بیاورد و بتواند این مسئولیت سنگین را به دوش بکشد، خدمت کند و در جهت رفع مشکلات، اقدام موثر نماید، همه پیروز هستند.

وی تاکید کرد: اگر نماینده‌ای به مجلس رفت و ما به کسی رأی دادیم که او نتواند از عهده‌ی این امانت برآید و او موفقیتی کسب نکند، قطعا همه متضرر خواهند شد، چه کسانی که به این شخص رأی داده‌اند و چه افرادی که به این فرد رأی نداده‌اند. جمع کثیری از اهل سنت و اهل تشیع به آقای دکتر توکلی رأی داده‌اند و در حقیقت، این انسجام و وحدت و برادری شکل گرفت و این خیلی ارزشمند است. امیدواریم که آقای دکتر توکلی که دارای انگیزه و انرژی هستند، با بهره‌گیری از خرد جمعی و مشوره با نخبگان، در این کار موفق باشند

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *