مولوی گل محمد مومن

دوست و ولی خدا شدن برای همگان امکان پذیر است

از مزیت های دوستی با خدا این است که با دشمنانتان اعلان جنگ می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی گل‌محمد مومن، در مراسم نماز جمعه ۱۱ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت حدیث قدسی (من عادى لي وليا، فقد آذنته بالحرب، وما تقرب إلي عبدي بشيء أحب إلي مما افترضت عليه، وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه، فإذا أحببته، كنت سمعه الذي يسمع به، وبصره الذي يبصر به، ويده التي يبطش  بها، ورجله التي يمشي بها، وإن سألني أعطيته، ولئن استعاذني لأعيذنه) به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه‌ علمیه احناف خواف در آغاز سخن بیان داشت: حدیثی که تلاوت شد، از یک طرف حدیث کتاب صحیح البخاری است و از طرف دیگر مطالب بسیار ارزشمندی دارد و انسان باید پیرامون این حدیث بیندیشد و اگر خواهان دنیا و آخرت است، در راستای آن تلاش کند. در این حدیث، چند نکته‌ی کلی وجود دارد و راهنمایی می‌کند که اگر کسی دوست خدا شد، برای او مزایای زیادی وجود دارد که الله متعال چنان پشتیبانی برای او قرار می‌گیرد که نسبت به دشمنان وی، اعلان جنگ می‌کند.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: این مقامی است که غیر از انبیاء و اولیاء، هیچ پادشاه، صاحب قدرت و ثروتی به آن نرسیده است. یعنی انسان به جایگاهی برسد که خدا با دشمنان او اعلان جنگ کند و این یکی از مزایای دوستی با خداست. از دیگر فضائل و مزایای کسی که دوست خدا قرار بگیرد، آن است که خداوند اعلان نموده است که اگر دوست من در هر امری از دنیا و آخرت به من پناه بگیرد، به او پناه می‌دهم.

خداوند پناهگاه امن همگان است

مولوی مومن افزود: هرکسی از چیزی می‌ترسد ولی خداوند یک پناه‌گاه امن است و اگر کسی ولی و دوست خدا شد، خداوند چنین مقام والایی که اولیا بودن است به او می‌دهد و فرقی بین زن و مرد، سیاه و سفید، شهری و روستایی و … وجود ندارد و این امر، دلی می‌خواهد که محبوب خدا شود. سومین عنایت خداوند نسبت به ولی خود این است که اگر از خدا چیزی طلب کند، خداوند اجابت می‌نماید و این یعنی تمام سعادت دنیا و آخرت تضمین شد.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: رسول خدا(ص)، از قول خداوند متعال چگونه ولی و دوست خدا شدن را به ما می‌گوید. خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید: (هرکس با یکی از دوستان من دشمنی کند) یعنی با زبان بیازارد، بر او غضب کند، نسبت به او دشمنی نماید ( منِ خداوند با او اعلان جنگ می‌کنم). خداوند وقتی با انسان‌ها سخن می‌گوید، در حد فهم و با اصطلاحات انسان‌ها سخن می‌گوید.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: وقتی کلام پیامبر(ص) از قول الله است، خود کلام نشان‌گر معجزه است. در ادامه حدیث از قول خداوند آمده است:( بنده با هیچ چیزی که نزد منِ الله محبوب‌تر باشد، نمی‌تواند به من تقرب جوید که من او را ولی خود بگیرم به اندازه‌ای که با انجام فرائض می‌تواند به من تقرب جوید). شارحین حدیث می‌فرمایند: انسان باید از هرمخالفتی که انسان نیک مومن را بیازارد، پرهیز کند، چه بسا که او ولی خدا باشد. خداوند در کلام خود می‌فرماید: خداوند، سرپرست اهل ایمان است.

هر انسانی که بتواند پایبند به فرائض باشد او در نزد الله محبوب‌تر است

سخنران نماز جمعه خواف تصریح کرد: خداوند دوست اهل ایمان است و هر اهل ایمانی که پایبند به فرائض باشد، او مقام ولایت الله را بیش‌تر دارد. دوست‌داشتن الله، به لباس و حالت نیست و هر انسانی که بتواند پایبند به فرائض باشد، او در نزد الله محبوب‌تر است. از علامات اولیای خدا آن است که چنان محبت خدا بر او غالب می‌شود و الله او را دوست می‌گیرد که خداوند چشم، دست، پا و گوش او را در کنترل شریعت در می‌آورد. علامت ولی خدا آن است که خداوند در راه تقرب به خود، توفیق را نصیبش می‌کند. کسی که متوجه عقاید، ایمانیات و فرائض است، علامت اولیای خدا را دارد.

اگر می‌خواهیم در امان خدا درآییم، به فرائض الهی توجه کنیم

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: دلیل انتخاب این حدیث برای صحبت امروز، آن است که به یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند نزدیک می‌شویم و آن ماه مبارک رمضان است. اگر می‌خواهیم در امان خدا در آییم، به فرائض الهی توجه کنیم. اگر در نمازهای پنج‌وقت و نمازهای جمعه پایبند بودیم و عشق رسیدن به رمضان را داشته باشیم، حتی اگر قبل از آن بمیریم، باز هم خداوند به ما درجه می‌دهد. از الان باید به فکر آبادی ظاهری و باطنی مساجد باشیم و مساجد را برای حضور همه اقشار آماده کنیم و یک قدم آن، همین تریبون نماز جمعه است. قدم دیگر ائمه مساجد و قدم کلی حرکت کلی و همه جانبه مردم است. پدران، مادران و بزرگان خانواده، نوید و بشارت رمضان را به فرزندان دهند.

مولوی مومن گفت: هرچند که روزه مقداری سختی دارد اما این رنج، پاداش بزرگی دارد. اگر به فکر این باشیم که چطور مورد محبت الله باشیم و او حامی ما باشد، عشقی برای رمضان می‌آید که تشنه‌ی روزه آن هستیم. هرچه این عشق بیش‌تر بیاید، خداوند این بنده را بیش‌تر دوست دارد. شیطان دشمن قوی هست که اگر ما نماز نخواندیم، می‌گوید: عیبی ندارد، مسلمانی که تنها به نماز نیست اما نمی‌دانیم که جرم بزرگ‌تری از ما صادر شد چون ترک نماز، گناه کبیره است اما سبک‌شمردن و اهانت به نماز کفر محسوب می‌شود، یعنی حداقل ترک نماز را سنگین بدانیم.

سخنران نماز جمعه خواف بیان کرد: اگر اهمیت فرض در نظر کسی پایین آمد، بیم کافرشدن آن شخص وجود دارد. انکار فرض خدا، کفر است و عدم انجام آن گناه کبیره است‌. رمضان هم فرض خداست و همین‌گونه است. گناه دو نوع است، یکی گناه سری و پنهانی و یکی گناه جهری و علنی می‌باشد.

از علنی کردن گناهان بپرهیزید که امید مغفرت از آن نیست

مدرس حوزه علمیه احناف خواف اذعان داشت: پیامبر(ص) می‌فرمایند: هریک از افراد امت من که گناهی از آن‌ها سر زده است، امید مغفرت آن‌ها وجود دارد مگر کسانی که گناه را علنی و آشکارا انجام می‌دهند. تلاش شیطان هم همین است که گناه را علنی کند. حتی اگر شخصی مریض است و می‌تواند روزه نگیرد، درست نیست در ملأ عام چیزی بخورد چه برسد که خدایی نکرده بدون عذر باشد.

مولوی مومن تصریح کرد: شیطان انسان را وادار به گناه علنی می‌کند که نابخشودنی شود مگر این که انسان توبه کند. شیطان وقتی انسان را وادار به سفر حرام می‌کند، دام بزرگی گسترانیده است. حضرت مولانا مطهری(حفظه‌الله) هفته‌ی گذشته فرمودند: سفرهای مجردی زنان، نتیجه‌ی غفلت مردان است و این گناه علنی در معرض دید عموم است. مجالس رقص و آواز خلاف شرع که رونق یافته است، از جمله‌ گناهان علنی است و قبح این کار را در جامعه از بین می‌برد و گویا این اشخاص نزد خدا اعلان می‌کنند که خدایا تو گفتی حرام است ولی ما انجام می‌دهیم و پروایی نداریم.

سخنران نماز جمعه خواف بیان کرد: گناه مخفی، احتمال بخشش دارد اما گناهی که آشکار است و آن را شخص گناه نمی‌پندارد و یا نمی‌خواهد قبول کند که گناه است و می‌گوید: من همین هستم، معلوم نیست شخص مورد بخشش قرار بگیرد یا خیر. آیا اشخاصی مه این‌گونه علنی گناه می‌کنند، از مرگ نمی‌ترسند؟ جوانان زیادی بودند که در ایام عروسی آن‌ها مرگ‌شان فرا رسیده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطر نشان کرد: دو جنازه را در نظر بگیریم که یکی قبل از مرگ مشغول عبادت بوده است، با شخصی که چند ساعت از قبل از مرگ، دچار گناهانی مانند: سبک شمردن گناهان، رقص و آواز، سفر حرام و… بوده است، این دو مورد بسیار فرق می‌کند. دیگر نماز جنازه برای شخص عاصی چه فایده‌ای دارد. درست است نمازه جنازه خیلی مفید است و موجب آمرزش است اما برای کسی که خودش اعتقاد به نماز فرض پنج وقت داشته باشد.

مولوی مومن ادامه داد: در یکی از سفرهای حج، از یکی از مفتیان مسجدالحرام سوال کردم که اگر انسان، عمره یا طواف نفل به جای والدین به جای آورد، چه حکمی دارد؟ گفت: اگر آن والدین اهل ادای فرض خدا هستند، برایشان مفید است اما اگر فرض خدا را انجام نمی‌دهند، برای آن‌ها چه فایده‌ای دارد. زکات هم همین‌گونه است. کسی که خداوند به او مال داده و زکات بر او فرض شده است، قسمتی از مال او متعلق به محرومان و نیازمندان است و خیلی سخت است برای چنین شخص که مال نیازمندان را بخورد و حق آنان را اداء نکند.

بی‌پروایی از فرض خدا ما را از حمایت خداوند محروم می‌کند

سخنران نماز جمعه خواف افزود: بی‌پروایی از فرض خدا، به جایی می‌رسد که حمایت خدا از چنین فردی برداشته شود و زمانی که حمایت خدا از کسی برداشته شد، توفیق عبادات و انجام فرایض از او سلب می‌شود. در ادامه‌ی حدیث ابتدای صحبت که مربوط به نوافل می‌باشد، آمده است:( بنده به وسیله‌ی نوافل، آن‌‌قدر می‌تواند به منِ الله نزدیک شود تا منِ الله آن بنده را دوست می‌گیرم و وقتی من، بنده‌ای را دوست گرفتم، گوش آن بنده می‌شوم که با آن می‌شنود، چشم آن بنده می‌شوم که با آن می‌بیند، دست آن بنده می‌شوم که با آن دست، چیزی را می‌گیرد و پای آن بنده می‌شوم که با آن راه می‌رود).

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کرد: خداوند با چنان کلامی با بنده‌ی خود صحبت می‌کند که قابل فهم برای او باشد و منظور این است که با همین فرائض و نوافل، انسان به جایی می‌رسد که الله متعال، اعضای بدن او را در کنترل خود در می‌آورد و توفیق را نصیب این اعضا می‌کند که تمام کارهای آن‌ها برای رضای خداوند می‌شود. اگر این‌گونه شد، در ادامه‌ی حدیث آمده است( اگر از منِ خداوند کمک بخواهد، او را پناه می‌دهم و اگر از من چیزی بخواهد، به او عطا می‌کنم).

مولوی مومن بیان کرد: ما می‌توانیم به اندازه‌ی نماز و روزه‌ی صد نفر، برای خود اجر و ثواب کسب کنیم، به ‌گونه‌ای که صد نفر را به پایبندی و استقبال درست از رمضان دعوت دهیم. از خانه‌ی خود شروع کنیم و از الان برای رمضان برنامه‌ریزی کنیم. تا همه دست به دست هم ندهیم، استقبال درستی از ماه مبارک رمضان نمی‌شود.

به کمک سیل زدگان سیستان و بلوچستان بشتابید

سخنران نماز جمعه خواف ، در مورد سیلی که در استان سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست گفت: مصیبت بزرگی در جنوب سیستان و بلوچستان، در شهرستان‌های چابهار، قصرقند و جاهایی دیگر، به وقوع پیوست و سیلاب بسیار بزرگی مردم را محاصره نموده است و جناب مولانا چابهاری(حفظه‌الله) و هم صندوق خیریه محسنین زاهدان که زیر نظر دارالعلوم مکی زاهدان است، بیانیه داده‌اند. طبق این گزارش، ۳۸۰ روستا گرفتار سیلاب هستند که ۱۵۰ روستا به شدت گرفتار چالش هستند و راه‌ها را هم آب خراب کرده است که ارتباط با شهرستان‌های مجاور دشوار شده است. در درجه‌ی اول باید دست نیاز به درگاه رب بی‌نیاز بلند کنیم و برای این خواهران و برادران مصیبت دیده که حدود ۴۰۰ هزار نفر هستند، از خداوند کمک بخواهیم و بعد از مسئولین تقاضا کنیم، به کمک این عزیزان بشتابند، چون وظیفه‌ی دولت و مسئولین هست که در حوادث، به داد رعیت و ملت خود برسند و سرمایه‌های ملت را در درجه‌ی اول، برای مصرف افراد آن ملت صرف کنند. در مورد کمک به این افراد هم از طرف حوزه علمیه احناف خواف اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مولوی مومن در پایان افزود: امروز، روز انتخابات هست و هفته‌ی گذشته، جناب مولانا مطهری(حفظه‌الله)، فرمایشات لازم را فرمودند و صحبت همه‌ی ما، اطاعت و تایید از فرمان ایشان هست. مردم می‌دانند که شرکت در انتخابات، مشارکت در سرنوشت خود است و این را مدنظر دارند اما چیزی که مردم را دلگرم انتخابات می‌کند، یکی درایت خود مردم است، دیگری مربوط به مسئولین ذی‌ربط و نظارتی می‌شود که از آرای مردم صیانت شود. ما نقاط دور دستی در شهرستان داریم که در برخی از انتخابات‌ها، مورد نگرانی مردم بوده است که ساعت‌ها از پایان انتخابات گذشته است ولی برخی از صندوق‌ها نرسیده اند. ان‌شاءالله حتما مسئولینی که بر سر هر صندوق حضور دارند و نمایندگان هر کاندید و هم نماینده فرماندار و هم مسئولین انتظامی، از رأی مردم که حفاظت از آن وظیفه‌ی شرعی آنان است و در برابر خیانت در این آراء، باید پاسخگو باشند، حفاظت کنند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: مردم اگر ببینند که خیانت می‌شود، قطعا در انتخابات بعدی تاثیر دارد. سومین مورد دلگرمی مردم، عملکرد نماینده است. شهرستان خواف و رشتخوار یک حوزه انتخابیه هست و یک نفر انتخاب می‌شود و مردم هم می‌دانند که به یک شخص توانمند که فهم و درایت کاری داشته باشد و بتواند مشکلات را منتقل کند و از مسئولین رفع آن‌ها را بخواهد، رأی دهند. اما این موضوع بستگی به نماینده‌ای دارد که از دایره‌ی اختیارات خود استفاده کند. این شخص، در این چهار سالی که نماینده مردم است، امانت مردم روی دوشش گذاشته شده است و او نماینده مردم است نه دولت و باید حق مردم را از دولت بخواهد و با شهامت و شجاعت، این حق را بگیرد. مسئولین بزرگ چه می‌دانند که در نقاط دوردست خواف چه می‌گذرد، این وظیفه‌ی نماینده است که وزیر و فلان مسئول بزرگ را بیاورد و با نمایندگان تعامل داشته باشد و حق مردم را بخواهد. دولت موظف است به مصوبات نمایندگان عمل کند، اگر نمایندگان با فهم و درایت و دارای اختیارات لازم باشند، می‌‌توانند در ابعاد مختلف روابط خارجی و داخلی و مسائل اقتصادی، گام‌های موثری بردارند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *