مولوی گل محمد مومن

عزت و برتری زن و مرد در تقوای آن‌ها است

کسی در نزد خدا برتر است که شئونات ایمان و دین را به جای آورده باشد وگرنه در اصل شرافت و کرامت هیچ کسی با دیگری فرقی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی گل محمد مومن، در مراسم نماز جمعه ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ»، پیرامون موضوع جایگاه زن در اسلام، به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در آغاز سخن بیان داشت: در آیه‌ای که تلاوت شد، خداوند متعال می‌فرماید: «ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم»، خداوند نفرمود که ما شما را فقط از آدم آفریدیم و زن نادیده گرفته شود. «و شما را در نسب‌ها و قبایل مختلف قرار دادیم» این‌که هرکسی از یک قبیله، شهر و روستا و… هست، سبب فضیلت شما نیست دلیل این اختلاف این است که « تا یکدیگر را بشناسید» فارس، عرب، سیاه، سفید و… بودن، نشانه‌ی این نیست که برخی بر برخی دیگر فضیلت و برتری داشته باشند بلکه «گرامی‌ترین شما نزد خداوند، باتقوا‌ترین شماست».

سخنران نماز جمعه خواف افزود: شاید یک زن، فردای قیامت به دلیل تقوا از صدها مرد بالاتر باشد و یا یک مرد، از صدها زن بالاتر باشد. در مورد اصل شرافت و عزت، هیچ فرقی میان مرد و زن نیست و اصل شرافت و عزت، در ثواب، پاداش ایمان، اعمال صالح و تقوا است. دنیا برای امتحان است و یکی مرد و یکی زن است، همان‌طور که یکی رئیس یکی رعیت است، یکی کارگر و کشاورز است، یکی دکتر و مهندس است و هرکدام در حیطه‌ی کاری خود مورد امتحان هستند.

مولوی مومن ادامه داد: کسی در نزد خدا برتر است که شئونات ایمان و دین را به جای آورده باشد وگرنه در اصل شرافت و کرامت هیچ کسی با دیگری فرقی ندارد. یک زن می‌تواند با رعایت شئونات شرعی، از بسیاری از مردها بالاتر رود. آن‌چه که یک عده از روی غرض و یک عده از روی سادگی فریب می‌خورند، تفاوت‌هایی است که در تقسیم کار میان زن و مرد وجود دارد.

میان مرد و زن، در اسلام کاملا عدالت وجود دارد

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: میان مرد و زن، در اسلام کاملا عدالت وجو دارد اما مساوات در هیچ‌جای دنیا امکان ندارد. مساوات یعنی تفاوتی در حقوق و مزایا نباشد یا به عنوان مثال، همه‌ی مهندسین مختلف که در رشته‌های مختلف تخصص دارند را برای یه کار بفرستیم و بگوییم چرا کارگر ساده و شخصی که حسابدار است، پشت میز نباشند. این یک کار غیر معقول است و باید هریک در تخصص خود مشغول شوند.

سخنران نماز جمعه خواف گفت: هرکس به میزان استعداد و تلاش خود به کار گرفته می‌شود و به همان اندازه هم حقوق می‌گیرد. مرد با زن از لحاظ خلقت و اخلاقی که در آن‌ها وجود دارد، تفاوت‌هایی دارند و این غیرقابل انکار است. زن از لحاظ عاطفی بودن خیلی از مرد قوی‌تر است. خیلی‌ها دوست دارند در ابتدایی، معلم پسران آن‌ها زن باشد، چون می‌گویند: بچه کوچک است و نیاز به ترحم و نوازش بیش‌تر است.

مولوی مومن تصریح کرد: در تمام دنیا می‌بینیم که زینت‌گرایی در زن‌ها بیش‌تر است. آیا آن کسی که طبق آیه قرآن، در زینت پرورش یافته است که همان زن است، با مرد برای قبول کار برابر هستند. خداوند در وجود مرد صلابت و سختی قرار داده است. در تمام عالم، کارهای سخت مانند معدن، کشاورزی و… به عهده‌ی مردان است. چرا کسانی که ادعای مساوات دارند، کارها را برابر تقسیم نمی‌کنند؟

آن‌چه موجب عزت و شرافت است که تقوا باشد، در نزد الله برابر است

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: بنابراین، آن‌چه موجب عزت و شرافت است که تقوا باشد، در نزد الله برابر است اما این که می‌گویند: زن مربی فرزندان در خانه و مرد مدیر خانواده است، این مدیر بودن، به دلیل این است که مرد بتواند کارهای سخت بیرونی را انجام دهد و اگر زن با طبیعتی که دارد، بتواند مسائل دینی و عرفی از قبیل حجاب، تربیت فرزندان و… را به خوبی انجام دهد، قطعا از مردی که در کارها کوتاهی می‌کند، در روز قیامت بالاتر است.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: دشمنان اسلام همیشه از نقاطی وارد می‌شوند که اساس حفاظت اسلام را خدشه‌دار کنند و مسلمانان باید مواظب باشند. این‌که اسلام برنامه‌ریزی الهی کرده است که حقوق افراد باقی بماند، دشمنان به این می‌گویند: نقض حقوق بشر‌. یکی از این موارد هم، مسئله‌ی حجاب زن است. دشمنان، تمام حقوق زن را خلاصه می‌کنند که اگر زن بی‌حجاب باشد، از آزادی برخوردار است و اگر باحجاب، با کرامت و عفیف باشد، می‌گویند: حق زن ضایع شده است و محدودیت در اسلام است.

مولوی مومن پیرامون مسئله حجاب در گذشته گفت: در مورد مسئله‌ی حجاب، ویل دورانت می‌گوید: نقش پوشش حجاب زنان در ایران باستان، چنان برجسته بود که می‌توان ایران را منشا انتشار حجاب در جهان قرار داد. یعنی در مورد حجاب، هر زمانی که بشریت عاقلانه رفتار کرده است، در آن‌جا توجه به حجاب داشته است. هرکس که غیرت دارد، اجازه نمی‌دهد که همسرش آزادانه در برابر هوس‌بازان خودنمایی کند و این را عزت و پیشرفت نمی‌داند.

در همه ادیان الهی مسئله حجاب وجود داشته است

مدرس حوزه علیمه احناف خواف خاطر نشان کرد: در مورد ادیان الهی مانند یهود، نصارا و اسلام، در همه‌ی این‌ها حجاب وجود داشته است و فقط شیوه‌ی آن متفاوت بوده است. چندی پیش، پاپ فرانسیس تمام کشیش‌های مسیحی را جمع کرد و برای تضعیف اسلام جلسه‌ای گرفتند که نتیجه‌ی آن جلسه و مقالات آن این شد که راه تضعیف مسلمانان، برداشتن حجاب از میان آن‌هاست. دشمنان اسلام چون می‌بینند به وسیله‌ی این رفتارهای جدید مانند بی‌حجابی و… چیزی برای آن‌ها باقی نمانده است اما در کشورهای اسلامی هنوز مردم به اعتقادات خود پایبند هستند، فکر می‌کنند که چه‌کاری باید انجام دهند که  بلایی که سر آن‌ها آمده است، بر سر مسلمانان هم فرود آید.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: در یهودیت تاکید بر پوشش سراسری تمام اندام‌های بدن و سر وجود داشت و فقط در مورد دختران مجرد می‌گفتند که اگر مویش آراسته نباشد، اگر ظاهر شد اشکالی ندارد. نصرانیت خیلی از احکام را از تورات می‌گیرند و در مورد حجاب تابع یهودیت هستند و در یک مسئله با آن‌ها فرق دارند و آن این است که دختران مجرد بر مسئله‌ی پوشش بیش‌تر باید مراقبت کنند چون دیدگاهی دارند که به تجرد‌گرایی تقدس می‌دهند و از این نظر می‌گویند که دختران مجرد باید حجاب کامل داشته باشند.

مولوی مومن ادامه داد: در دین مبین اسلام، رعایت حجاب به منظور حفظ پاکی و قداست زن و مصونیت جامعه از مفاسد است. تا جایی که خداوند می‌فرماید: ای محمد(ص)! برای همسران و دخترانت و تمام زنان مومنین بگو که چادرها و پارچه‌های بزرگی که تمام بدن را می‌پوشاند، به خود نزدیک کنند. خداوند در جایی دیگر می‌فرماید: ای محمد(ص)! به زنان با ایمان بگو که چشم‌های خود را از مردهای نامحرم فرو بندند و شرم‌گاه و وجود خود را از غرائض جنسی حرام حفظ کنند و زینت خود را ظاهر نکنند مگر در پیش شوهر، پدر، پدر شوهر، فرزند، فرزند شوهر، برادر و فرزندان خواهر و برادر که محارم ابدی هستند.

مسافرت زنان بدون محارم حرام است

مدرس حوزه علمیه احناف خواف پیرامون سفرهای زنان بدون محارم گفت: یک نگرانی که در جامعه ما به وجود آمده است و در برخی مجالسی که بودیم، ابراز نگرانی کرده‌اند و حتی بر ما انتقاد می‌کنند که نگرانی و انتقاد آن‌ها به حق است، تورهای مسافرتی زنانه است. می‌گویند: آیا در اسلام مسافرت زن بدون محرم جایز است یا خیر؟ این جریان تورهای مسافرتی زنانه چیست که در این شهر راه افتاده است و چرا در نماز جمعه نمی‌گویید؟ در این‌ مورد، هم علما کوتاهی کرده‌اند که زیاد نگفتند و هم مردم که این دغدغه را زود انتقال نداده‌اند. این مطلب را اول از نظر شرعی و فقهی بررسی می‌کنم.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: از نظر دین ما آیا این مسئله جواز دارد یا خیر؟ هر رسم بدی که در جامعه رواج پیدا می‌کند، معمولا سه گروه در آن نقش دارند. گروه اول که کم می‌باشند و ماموریت دارند و قصداً برای تخریب، شناسایی می‌کنند که از کجا وارد شوند و با چه کسانی صحبت کنند که فریب دهند و از خود مردم عده‌ای را وادار می‌کنند که این امورات راه بیفتد. حساب این افراد جداست و باید با این‌ها در مورد اثبات اسلام و حقانیت اسلام و سنت صحبت شود اما بحث در مورد دو گروه دیگر است.

مولوی مومن افزود: گروه دوم کسانی هستند که آگاهی ندارند و خبر ندارند که این کار گناه است. در گناه این افراد همه‌ی ما شریک هستیم و باید جبران کنیم و جامعه را آگاه کنیم و به این افراد بگوییم که شما مسلمان هستید و از نظر قرآن و سنت حکم آن این است. گروه سوم کسانی هستند که می‌دانند این کار خلاف شریعت است، معتقد به دین هستند ولی هوای نفس غلبه می‌کند و این کار را انجام می‌دهند. این افراد هم نیاز به ارشاد دارند و باید وعده و وعیدهای خدا و رسول(ص) به آن‌ها گفته شود.

شریعت اسلام را باید برای همگان متذکر شویم

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند ما به این افراد تذکر می‌دهیم اما می‌گویند: شما خشک و تندرو هستید. باید فرق بین خشک بودن و شریعت را دانست. اگر کسی مال و نعمت به او داده شده باشد و کسی بگوید استفاده نکن این دنیا فانی است، این می‌شود تندروی و خشکی اما جلوی گناه صریحی که پیامبر(ص) نهی کرده‌اند را گرفتن، خشکی و تندروی نیست.

سخنران نماز جمعه خواف گفت: حدیثی صحیح و متفق علیه است که پیامبر(ص) فرمودند: حلال نیست برای زنی که ایمان به خدا و روز آخرت دارد این که مسافت یک شبانه روز را بپیماید مگر این که همراه او شوهر یا محرمی باشد که حریم او را رعایت کند. در بعضی احادیث مسیر یک روز، بعضی یک شب، بعضی یک شبانه روز بعضی دو شبانه روز و بعضی سه شبانه روز آمده است. این‌ها به تناسب آن فردی که سوال کرده و مسیری که می‌خواست برود بود.

مولوی مومن افزود: مثلا یک دختر جوان با زینت و آرایش که سوال می‌کرد‌، می‌فرمودند: به اندازه یک روز هم نمی‌تواند سفر کند و همین گونه تا پیرزن ۷۰ ساله که او هم مسیر سه شبانه روز را بدون همسر نباید بپیماید. وقتی می‌گوییم مسافت سفر ۷۸ کیلومتر، براساس همین است که پیامبر(ص) آن را ۳ شبانه روز بیان کرده‌اند که همان سفر پیاده با استراحت است و مسافت ۳ شبانه روز می‌شود که در هر شبانه روز ۲۶ کیلومتر و در ۳ شبانه روز ۷۸ کیلومتر است.

مدرس حوزه علمیه احناف خوف ادامه داد: در حدیثی که آمده نصف یک شبانه روز، یعنی نصف ۲۶ کیلومتر را هم نمی‌تواند برود و طبق این از ۱۳ کیلومتر نمی‌تواند بیش‌تر مسافرت کند و برهمین اساس بقیه را هم می‌سنجیم. اگر این مطلب در مورد حج بود چه می‌شود؟ مثالی می‌زنم؛ یک زن پیر ۷۰ ساله که حج هم بر او فرض شده است و شوهر و محرمی ندارد، حکمش چیست؟

زنان بدون محرم به حج نمی‌توانند بروند

سخنران نماز جمعه خواف تصریح کرد: تمام مذاهب اهل سنت می‌گویند: این زن حق رفتن به حج بدون محرم ندارد جز در مذهب شافعی که می‌گوید: با توجه به دو نص که در برابر هم قرار می‌گیرند که قرآن می‌گوید: هرکس مستطیع حج شد به حج برود و این زن مستطیع شده است و آیه قرآن آن را واجب کرده است و از طرف دیگر پیامبر(ص) می‌فرمایند: مسیر سفر بدون محرم نباید بپیماید، پس می‌گوییم این ۷۸ کیلومتر غیر از سفر حج است و در حج آن هم در شرایطی که مجموعه‌ای از زن‌ها و مردان امن که باشند که حفاظتش تامین می‌شود، شافعی می‌گوید: فقط به حج می‌تواند برود.

مولوی مومن از دیدگاه فقه احناف گفت: حج از این زن ساقط است چون یکی از شرایط استطاعت که مال و امنیت راه است را ندارد پس حج ساقط است. حال قضاوت کنیم که حکم در مورد تورهای مجردی زنانه چیست؟ اصلا اگر با تمام شرایط امنیت و حجاب و همه زنان بالای ۷۰ سال باشند، باز هم حرام است و این را که می‌گویم، به آن اطمینان دارم و اگر از تمام دارالافتاهای دنیا سوال کنید، همین را می‌گویند. طبق تمام مذاهب اهل سنت، مسافرت زن، بدون محرم و شوهر حرام است و اگر رفت و قبول نکرد، به ایمان و روز آخرت توجه نکرده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در پایان گفت: تا به حال کسانی که رفته‌اند، غالبا از روی ناآگاهی بوده است و این افراد سزاوار ملامت نیستند اما ما که در رساندن پیام اسلام کوتاهی کرده‌ایم، پیش خدا توبه و استغفار کنیم و همه باید امر به معروف و نهی از منکر را برسانیم و کسانی که رفته‌اند هم توبه‌ی واقعی کنند و تلاش در راستای اصلاح دیگران انجام دهند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *