مولوی دکتر جواد عصار

زکات، باعث پاک شدن مال و قلب شخص می‌شود.

راه فلاح و رستگاری، اجرای عوامل خداوند به طریقه‌ی سنت پیامبر(ص) است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی دکتر جواد عصار، در مراسم نماز جمعه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه (مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا) پیرامون موضوع بخشش و پرداخت زکات، به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ابتدا بیان داشت: در دوران خلافت حضرت ابوبکر(رض)، خشکسالی عجیبی اتفاق افتاد. مردم خبردار شدند که قافله‌ای با صد شتر وارد مدینه می‌شود و هرکسی یک قیمتی تعیین می‌کرد. حضرت عثمان (رض) گفتند: کسی هست بیش‌تر خریداری کند؟ هرکسی یک مبلغی را تعیین کرد و بعد حضرت عثمان (رض) فرمود: خدای متعال قول داده است که اعمال صالح را حداقل ۱۰ برابر و تا ۷۰۰ برابر و تا میلیاردها برابر خریداری کند و گفت: در این شرایط خاص مدینه، من قصد دارم همه‌ی صد شتر را تقدیم مردم مدینه کنم.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: بخشش و زکات وظیفه‌ای است که در قبال برادران و خواهران مومن خود داریم و افرادی که توانایی مالی دارند، قسمتی از مال خود را به فقرا ببخشند. راه فلاح و رستگاری، اجرای عوامل خداوند به طریقه‌ی سنت پیامبر(ص) است و یکی از فرایض خداوند متعال، زکات است.

اگر می‌خواهیم از فحشا و منکرات حفظ شویم، به نماز پای‌بند باشیم

مولوی دکتر عصار گفت: زکات باعث افزایش مال می‌شود. مولانای روم در اشعار خود بیان می‌کند که راه فزونی اموال، در پرداخت زکات است. اگر می‌خواهیم مال ما حفظ شود و در آن برکت به وجود بیاید، زکات آن را محاسبه کنیم و به نیازمندان پرداخت کنیم و اگر می‌خواهیم از فحشا و منکرات حفظ شویم، راه آن، پای‌بندی به نماز است.

وی افزود: زکات، امتحان الهی است و اختلاف طبقاتی جامعه، دلیل بر فضلیت و برتری کسی بر دیگری نیست. کسی که مال دارد و کسی که خداوند برای او عدم مال را فیصله کرده است، مورد امتحان الهی قرا گرفته‌اند. خدای متعال در قرآن تشویق به قرض دادن به خداوندی کرده که خودش آن مال را برای انسان عطا فرموده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: افراد ثروت‌مند این مطلب را در نظر داشته باشند که خیلی از افراد بودند که در یک لحظه ورشکست شدند؛ پس ثروت‌مندان به مال خود ننازند و به این افتخار کنند که چه مقدار به حکم پروردگار عمل می‌کنند.

زکات یعنی تزکیه، رشد و نمو

سخنران نماز جمعه خواف افزود: اولین فایده‌ی پرداخت زکات که در وجود شخص دیده می‌شود این است که شخص مومن و متقی به ادای پرداخت زکات می‌پردازد. دوم این است که شخص مومن و متقی، مالی را که به فقرا می‌دهد با خود می‌گوید: مالی را که خدا به من داده است را وظیفه دارم زکات آن را بپردازم و منت نمی‌گذارد.

مولوی دکتر عصار ادامه داد: وقتی شما در جامعه این مورد را داشته باشید که افراد به یکدیگر کمک کنند، طبق فرموده‌ی پیامبر(ص)، این بخشش، باعث محبت و اجر بزرگ خداوند می‌شود. کسی که اهل بذل و بخشش است و سایر عبادات را به خوبی انجام می‌دهد، از حریص بودن نجات پیدا می‌کند و این افراد، رنج فقر را از دوش دیگران بر می‌دارند و به دیگران کمک می‌کنند.

وی گفت: پیامبر(ص) فرمودند: مسلمان با مسلمان دیگر مانند برادر است که به او ظلم نمی‌کند و او را دچار سختی نمی‌کند. گاهی اوقات شاد کردن دل مسلمان، با پرداخت قرض او یا کمک مالی و برطرف کردن گرسنگی برادر مسلمان است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: زکات در لغت از تزکیه گرفته شده است و دو معنا دارد، اول به معنای رشد و نمو است. زکات به معنای چند برابر شدن مال هم می‌باشد. اگر مال ما در پرداخت زکات در ظاهر عدد کسر می‌شود اما برکت آن افزایش پیدا می‌کند و جایگزینی بهتر برای آن اضافه می‌شود. علما فرموده‌اند که زکات، باعث پاک شدن مال و قلب شخص می‌شود.

زکات دادن نشانه‌ی ایمان کامل شخص است

سخنران نماز جمعه خواف افزود: کسی که در راه خدا از مالی که عزیزترین چیز است در می‌گذرد، با الله محبت دارد. زکات علاوه بر این‌که اطاعت پروردگار است، نشانه‌ی محبت خداوند است. کسی که زکات پرداخت می‌کند، به امید مزدی است که خداوند برای او عنایت می‌کند‌. زکات دادن نشانه‌ی ایمان کامل شخص است.

مولوی دکتر عصار گفت: خداوند متعال می‌فرماید: مومنین به فلاح و رستگاری رسیدند و دو شاخصه‌ی اولیه آن‌ها یکی خشوع در نماز است و دیگری پرداخت زکات می‌باشد. رحمت الهی با پرداخت زکات همراه می‌شود. یکی از خصوصیات پرداخت صدقات واجب به خصوص عشر و زکات و…، این است که دعای فرشتگان بر افزون شدن مال آن شخص واقع می‌شود.

وی ادامه داد: اگر کسی دنبال ندادن زکات است، از این بترسد که فردای قیامت مال او مانند ماری دور گردن این شخص را خواهد گرفت و فریاد خواهد زد که من گنج و مال تو هستم. اگر در همین دنیا هم بررسی کنیم، کاملا این موضوع آشکار و واضح است. زکات، عبادت پروردگار است و باید برای ادای این عبادت، توجه خاصی داشته باشیم. کسانی که موظف به پرداخت زکات هستند، اموال خود را به خوبی ادا کنند.

نصاب زکات چقدر است؟

مدرس حوزه علیمه احناف خواف در رابطه با نصاب زکات تصریح کرد: شخصی که به اندازه ۸۷ و نیم گرم طلا، طلا، نقره، پول نقد و اموال تجارتی و… داشته باشد، او مالک نصاب می‌شود. اگر کسی به فرض مثال، امروز براساس حساب ماه قمری مالک نصاب شد، یکسال بعد، یک چهلم این مال را زکات دهد و هنگامی که مال را می‌خواهد محاسبه کند، راس سالگرد، کل اموال خود را محاسبه کند و ممکن است که مال او در طول سال، کم و زیاد شود ولی روزی که مال محاسبه می‌کند معتبر است.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: کسانی که گوسفند دارند، از ۴۰ راس گوسفند یک راس، از ۱۲۱ راس دو راس، از ۲۰۱ گوسفند، ۳ گوسفند از ۴۰۰ گوسفند ۴، از ۵۰۰ گوسفند ۵ گوسفند و همین‌طور هر صد عدد یک عدد اضافه شود. در مورد شتر، هر ۵ شتر یک گوسفند تا ۲۰ عدد که هر ۵ شتر یک گوسفند ولی به ۲۵ عدد شتر که رسید، یک شتر ۱ ساله، در عدد ۳۶ شتر، یک شتر دو ساله کامل و از ۴۶ شتر، یک شتر سه ساله کامل و از ۶۱ عدد شتر، یک شتر ۴ ساله کامل، زکات پرداخت کند.

مولوی دکتر عصار افزود: کسانی که گاو دارند و اکثر سال، غذای آن‌ها از بیابان تامین می‌شود، از ۳۰ گاو یک گوساله یکساله، از ۴۰ گاو یک گاو دوساله و به همین ترتیب از ۶۰ تا، دو یکساله و ۷۰ عدد یک گاو یکساله و یک دوساله را باید زکات بدهند.

زکات را به چه کسانی بدهیم؟

وی پیرامون اینکه زکات را به چه کسانی بدهیم؟ گفت: این موضوع را خداوند در قرآن بیان کرده است. فقرا و مساکین که خویشاوند هستند و در اطراف ما می‌باشند، حتما باید رسیدگی شوند. در مورد خویشاوندان، کسی حق ندارد به پدر و مادر و همین‌گونه بالاتر پدربزرگ و مادربزرگ به طرف بالا، زکات دهد.

سخنران نماز جمعه خواف بیان کرد: شخص نمی‌تواند به فرزند و نوه و پایین ‌تر نیز زکات دهد. بعضی افراد می‌گویند: به پدر و مادر زکات که نمی‌شود زکات داد اما باید توجه کنند که اصل مال حلال خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند و در طول سال به آن‌ها توجه کنند. مسئله‌ی بعدی، طلاب حوزه علمیه هستند و ما اهل سنت کار پسندیده‌ای داریم که مردم ما در امور خیر، خصوصا حوزه‌های علمیه شریک می‌شوند.

تاج عبادت در قیامت بر سر زکات دهندگان است

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: به برکت کمک‌های شما و همت علمای حوزه علمیه احناف خواف، شما مردم عزیز، نتیجه‌ی این خدمات و کمک‌های خود را می‌بینید. در ماه آینده به دستور حضرت مولانا مطهری(حفظه‌الله)، و با حضور ایشان، علما به مساجد مختلف می‌آیند و کمک‌ها و زکات شما مردم را جمع خواهند کرد. بنابراین هر عبادتی را که انجام می‌دهیم، آن را ماندگار کنیم.

مولوی دکتر عصار تصریح کرد: برخی افراد ثروت‌مند، وقتی که موعد زکات فرا می‌رسد، سر خود را پایین می‌آورند و می‌گویند: ما که مال زکاتی نداریم اما در قبال این افراد، افرادی هستند که از کوچک‌ترین اموال خود زکات می‌دهند و افراد ثروت‌مند مواظب باشند که در روز قیامت، تاج عبادت بر سر این افراد قرار بگیرد و افرادی که زکات نمی‌دهند محروم شوند.

وی در پایان افزود: امروز ۲۱ رجب مصادف با وفات ۳ شخصیت بزرگ است. اول سالگرد وفات حضرت عمربن عبدالعزیز(رح) در سال ۱۰۱ هجری و دوم سالگرد وفات مولانا محمد الیاس(رح)، موسس جماعت و تبلیغ در سال ۱۳۶۳ هجری قمری و دیگری سالگرد عروج ملکوتی استاد العلما، مرحوم مولانا سید شهاب‌الدین شهیدی(رح).

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *