photo_2024-02-24_08-49-29

کلید همه‌ی بدبختی‌ها، غفلت است

اهل سنت به عنوان شهروندان ایرانی باید در ادارات و مناصب دولتی به کار گرفته شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولانا حبیب‌الرحمن مطهری، در مراسم نماز جمعه ۴ اسفندماه ۱۴۰۲ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه (وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ)، پیرامون موضوع جنبه‌های غفلت انسان در زندگی، به ایراد سخن پرداختند.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف در رابطه با غفلت بیان داشتند: بیماری غفلت، از بیماری‌های بسیار خطرناکی است که اگر دامن‌گیر کسی شود، او را از سعادت دنیا و آخرت، محروم می‌کند. غفلت در اصل، به معنای بی‌توجهی از عاقبت یک کار است. اگر انسان عاقبت یک کار و مضرات یک امر را در نظر نداشته باشد، دچار غفلت شده است.

ریاست نشست فقهی اهل سنت خراسان ادامه دادند: کلید همه‌ی بدبختی‌ها، غفلت است و از بزرگ‌ترین بیماری‌های قلب است. غفلت از زوایای مختلف، به اقسام متفاوت تقسیم می‌شود. اقسام آن مانند: غفلت از خدا و یاد او، غفلت از معاد، غفلت از مرگ، غفلت از آثار و پیامدهای گناه، غفلت از وظایف و مسئولیت‌ها، غفلت از ارکان اسلام، غفلت از حقوق انسان‌ها، غفلت اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که این‌ها همه انواع غفلت است.

ایشان گفتند: گاهی غفلت بر یک فرد، گاهی بر افرادی بیش‌تر و گاهی یک جامعه را فرا می‌گیرد. جامعه‌ای که دچار غفلت اجتماعی شد، علاوه بر آثار و زیان فردی که دارد، دچار عذاب، بدی و شومی اجتماعی می‌شود که همه‌ی افراد را در بر می‌گیرد. اگر خدایی ناخواسته، جامعه‌ای در غفلت فرو رفت، آن جامعه، در تنگنای عجیبی قرار خواهد گرفت.

ما به دنبال حل مشکلات تمام مردم ایران هستیم

مولانا مطهری پیرامون غفلت سیاسی بیان کردند: اگر یک مسئول دولتی، از وظایف خود تخطی کند و غافل شود، اثرات مخربی برای جامعه به وجود می‌آید. یک مسئول اگر اصل قانون اساسی را رعایت نکند و به مردم توجهی نداشته باشد، اعمال سلیقه کند و تعصب خشک مذهبی را به جای اصل قانون اساسی قرار دهد، مشکلات زیادی در آن کشوری که چنین مسئولین دارد به وجود می‌آید.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف افزودند: ما بارها مشکلات مردم را که به عنوان شهروند ایرانی هستند؛ فرقی نمی‌کند شیعه یا سنی، از همین تریبون بیان و تکرار کردیم و خواهیم کرد. این مسائل بارها باید گفته شود. موضوع به کارگیری نیروهای بومی و اهل سنت در ادارات و معادن را بارها از همین تریبون خواستار شدیم که این معادن مال همین منطقه است، حال اگر کسانی از این معدن سود می‌برند نوش جان آن‌ها اما قسمتی از این نفع، باید برای منطقه و شهرستان استفاده شود.

عالم بزرگ خراسان زمین تصریح کردند: باید پرداخت مساوی در حقوق کسانی که در معادن کار می‌کنند، انجام گیرد و بومی و غیر بومی تفاوت نداشته باشند و این‌گونه نباشد که به افراد بومی مقدار حقوق کم‌تری از افراد غیربومی داده شود. این خلاف عدالت اسلامی و رعایت حقوق انسان‌هاست. تقاضای ما این است که بخشی از کارها به مردم منطقه داده شود.

ایشان در بحث معدن سنگان خواف بیان داشتند: قبلا می‌گفتند حداقل فوائد معادن این است که کارهای حاشیه‌ای ایجاد می‌شود و مردم از این‌ها استفاده می‌کنند اما الان همان کارهای حاشیه‌ای را هم می‌خواهند بگیرند. جبران کسری و کمبود آب باید انجام گیرد. همین طرح اگو که در حال انجام است باعث می‌شود آب به زمین فرود نرود و این خود تبعاتی دارد.

مولانا مطهری ادامه دادند: جاده‌ها که معروف به جاده مرگ هستند، بارها در مورد آن تذکر داده شده است. برخورد با نیروهای بومی در معادن باید محترمانه باشد، چون شنیده شده است که برخی افراد از بیرون می‌آیند و با حقوق‌های کلان، با افراد بومی به خوبی برخورد نمی‌کنند. اختصاص ۱۵ درصد حقوق دولتی بارها گفته شده است که همیشه اولویت با شهرستان بوده و حال شنیده شده است که قانونی می‌خواهد مصوب شود که می‌خواهند این حقوق را به استان بدهند و بعد استان هر کاری که می‌خواهد بکند.

چرا در انتصاب‌های دولتی به اهل سنت اعتماد نمی‌شود

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف با تاکید بر به کارگیری نیروهای اهل سنت در مناصب دولتی خاطر نشان کردند: شنیدیم که در مناطق دیگر، بسیاری از روحانیون را در آموزش و پرورش به کار می‌گیرند اما در این منطقه اصلا از این موضوع خبری نیست درحالی که روحانیون ما دارای مدارک مختلف هستند و برخی دکترا و مدارک عالی دارند. اهل سنت به عنوان یک شهروند ایرانی، باید در ادارات و مناصب دولتی به کار گرفته شوند.

ایشان افزودند: در خود شهرستان خواف نیز تقاضا داشتیم که فرماندار اهل سنت باشد. استخدام اهل سنت در نیروهای مسلح، از دیگر تقاضاها می‌باشد. حال ما نمی‌دانیم که علت چیست که اهل سنت به کار گرفته نمی‌شوند. به اهل‌سنت اعتماد نمی‌شود حال آن‌که بزرگان کشور از جمله رهبری و…، بر این اعتقاد هستند که تبعیض نباشد. باید عدالت رعایت شود و اصل نظام جمهوری اسلامی هم بر همین عدالت و رفع تبعیض است.

مولانا مطهری پیرامون دیگر جنبه های غفلت گفتند: غفلت در هر شعبه ای از زندگی، باعث محرومیت در همان قسمت می‌شود و باعث عذاب می‌گردد. انسان‌ها نیز در امر غفلت متفاوت هستند، بعضی در خواب عمیق فرو رفته‌اند اما برخی دچار غفلت کم‌تری شده‌اند. به هر اندازه‌ای که غفلت باشد، به همان اندازه انسان از سعادت و نیک‌بختی محروم است.

در رأس همه‌ی غفلت‌ها، غفلت از خدا می‌باشد

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف بیان کردند: در رأس همه‌ی غفلت‌ها، غفلت از خدا می‌باشد. کسی که از خالق خود غافل باشد و مبتلا به شرک و بدعات شود، دچار بدترین غفلت شده است که عموما این‌چنین غفلتی نصیب کفار و منافقین می‌شود که آن‌ها را از نور ایمان محروم می‌کند. عاقبت غفلت از خدا مشخص می‌باشد و آیات زیادی در قرآن مجید آمده است که عاقبت این نوع غفلت را بیان می‌کند.

ایشان افزودند: خدای متعال می‌فرماید:«إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ*أُولَئِكَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» کسانی که امید به لقای ما ندارند و به زندگی دنیا راضی شده‌اند و کسانی که از نشانه‌ها و آیات ما غافل هستند، مأوی و مرجع آن‌ها به دلیل عمل کفر و شرکی که انجام داده‌اند آتش است.

مولانا مطهری ادامه دادند: در آیه‌ای دیگر خدای متعال می‌فرماید: «وَلَكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ* ذَلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ* أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ  وَأُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» کسانی که سینه‌ی آن‌ها پر از کفر است، بر آن‌ها غضب الله است و برای آن‌ها عذاب دردناکی خواهد بود و علت آن این است که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح دادند و خداوند قوم کافرین را هدایت نخواهد کرد و این‌ها کسانی هستند که خداوند بر قلب، گوش و چشم آن‌ها مهر زده است و واقعیات و حقایق را نمی‌بینند و این‌ها غافلین هستند.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف تصریح کردند: غفلت دیگر، غفلت از مرگ و حالات بعد از آن است که اگر چنین غفلتی بر انسان عارض شود، تبعات و جنایات زیادی بر انسان حاکم می‌شود و انسان دست به هر جنایتی می‌زند و کسانی که هر جنایت و گناهی انجام می‌دهند، از مرگ و زندگی بعد از آن غافل هستند و شاید به خود افتخار نیز کنند.

ایشان ادامه دادند: خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» ای رسول خدا(ص)! افرادی که از مرگ و زندگی بعد از مرگ غافل هستند، از روز حسرت و قیامت بترسان و هشدار ده، درحالی که آن‌ها در غفلت بودند و اعتقاد به روز جزا و مرگ نداشتند.

مولانا مطهری افزودند: در آیه‌ی دیگر می‌فرماید: «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» ای پیامبر(ص)! به این افراد بگو که همان مرگی که از آن فرار می‌کنید، بالاخره به سراغ شما خواهد آمد و بازگشت شما به طرف الله است، ذاتی که عالم الغیب و الشهاده است و به شما اطلاع خواهد داد که چه عملی انجام دادید.

سخنران نماز جمعه خواف در نتایج غفت از مرگ بیان داشتند: علما می‌نویسند: همین غفلت از مرگ است که انسان را وادار به تکبر و گردن‌کشی می‌کند و خداوند می‌فرماید: «سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِنْ يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ» کسانی که تکبر می‌ورزند، از فواید آیات محروم‌اند و هر آیه‌ای از آیات الله که برای آن‌ها بیاید، ایمان نمی‌آوردند و اگر راه رشد به آن‌ها نشان داده شود، آن‌ها به راه دیگری می‌روند اما اگر راه گمراهی به آن‌ها نشان داده شود، آن را انتخاب می‌کنند و این افراد آیات ما را قبول ندارند و آن‌ها غافل هستند.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف تصریح کردند: گاهی غفلت از ارکان اسلام مانند نماز و…  برای انسان پیش می‌آید. اگر غفلت در امر نماز برای شخصی پیش آمد، تبعات و اثراتی برای شخص به همراه دارد. این غفلت از ارکان باعث می‌شود که این افراد نماز خود را خوب و درست نخوانند و خلل در نماز آن‌ها وارد شود.

ایشان ادامه دادند: یک بار پیامبر(ص) در مسجد، با تعدادی از صحابه نشسته بودند که یک مرد اعرابی و بادیه نشین وارد شد و مشغول نماز شد اما ارکان نماز او درست نبود. بعد از نماز بر پیامبر(ص) سلام عرض کرد و پیامبر(ص) به او گفتند: برو و دوباره نماز بخوان. این نماز تو نماز نبود. دو مرتبه رفت و نماز خواند و ارکان نماز را به خوبی انجام نداد و دوباره پیامبر(ص) به او فرمودند: برو دوباره نماز بخوان.

مولانا مطهری گفتند: آن شخص مرتبه سوم آمد و گفت: ای رسول خدا(ص)! من بهتر از این بلد نیستم و به من تعلیم دهید. این موضوع برای ما درس است که اگر کسی نماز بلد نیست، آن را یاد بگیرد وگرنه در روز آخرت بهانه‌ای برای ما نخواهد بود. پیامبر(ص) شروع به تعلیم کردند و به او نماز آموختند.

سخنران نماز جمعه خواف بیان کردند: اگر غفلت از زکات پیش آید، باعث می‌شود که انسان در ادای زکات کم‌کاری کند و به خوبی زکات را نپردازد و در آخرت مبتلا به عذاب الهی خواهد شد. خداوند می‌فرماید: «وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ* يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ  هَذَا مَا كَنَزْتُمْ» کسانی که پول خود را نگه می‌دارند و حق الله را از ثروت خود اداء نمی‌کنند و در راه خدا انفاق نمی‌کنند، آن‌ها را به عذاب دردناکی خبر ده، عذابی که مال آن‌ها در روز قیامت داغ کرده شود و بر پیشانی و بدن آن‌ها چسبانده شود و گفته شود که این مال شما هست که حق خدا را از آن اداء نمی‌کردید. در روایتی از پیامبر(ص) آمده است که مالی که از آن زکات داده نشود، در روز قیامت مانند ماری بر گردن صاحبش خواهد پیچید و او را می‌گزد که به وسیله‌ی آن از بین خواهد رفت. این‌ها همه از تبعات غفلت از نماز و زکات است.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف ادامه دادند: تبعات غفلت از پدر و مادر هم بسیار سخت است. اگر کسی حقوق پدر و مادر را رعایت نکرد، در دنیا و آخرت از بسیاری از نعمت‌ها محروم می‌شود و خداوند هم در این دنیا و هم در آخرت برای او مشکلاتی فرود می‌آورد. خدای متعال در آیات متعدد حقوق والدین را بیان کرده است. پیامبر(ص) می‌فرمایند: سه گروه وارد بهشت نخواهند شد، اول کسی که نسبت به ناموس خود بی‌تفاوت باشد، دوم، زن‌هایی که خود را مشابه مردان می‌کنند و سوم، کسی که نافرمان والدین باشد.

تورهای مجردی زنانه نتیجه غفلت از خانواده است

سخنران نماز جمعه خواف فرمودند: غفلت اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و غفلت در نظارت بر امور خانواده و فرزندان، اگر در جامعه‌ای پیش آید، تبعات سختی دارد. امروزه در جامعه‌ی خود این اثرات سوء را مشاهده می‌کنیم. انواع آسیب‌های اجتماعی، نتیجه‌ی همین به توجهی به زن و فرزند است. یکی از آن‌ها، تشکیل تورهای زنانه مجردی می‌باشد که با اتوبوس و… به جاهای دور و مختلف سفر می‌کنند. اگر به خوبی بررسی شود، معلوم می‌شود که این کارها از کجا سرچشمه می‌گیرد و برنامه‌‌ریزان اصلی این برنامه‌ها چه کسانی هستند.

مولانا مطهری خاطرنشان کردند: برای شخص مومن، همان حدیث کافی است که پیامبر(ص) می‌فرمایند: برای زن مسلمانی که ایمان به خدا و رسول(ص) دارد، حلال نیست که به اندازه مسیر یک شبانه روز تنها و بدون محرم سفر کند. حال می‌خواهد زن شخص عام یا خاص باشد، فرقی نمی‌کند. غفلت از این موارد، تبعات سنگینی دارد.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف در پایان سخنانشان پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفتند: ایام تبلیغات انتخابات شروع شده است و تعداد زیادی از کاندیدها وارد میدان شدند. نزدیک به ۵۰ نفر از شهرستان خواف و رشتخوار، با سلایق مختلف خود را در معرض این انتخابات قرار دادند و باید فردی که واقعا کارآمد هست و می‌دانید که می‌تواند کار کند، از بین افراد انتخاب کنید.

ایشان افزودند: جایگاه مجلس بسیار رفیع و بلند است که بسیاری از مشکلات را می‌تواند حل کند. اگر نماینده، نماینده‌ی درست و قوی‌ باشد و به فکر مردم باشد، خدمت زیادی می‌تواند انجام دهد. متاسفانه در دوره‌ی قبلی، حرف مردم شنیده نشد و در مجامع عمومی، نماینده این شهرستان حاضر نشد و خیلی از مشکلات و سختی‌ها پیش آمد. الحمدلله مردم خواف از این مسائل مطلع هستند و همه را می‌شناسند و می‌دانند چه کار کنند و امیدواریم که چیزی که به نفع دولت و ملت باشد اتفاق بیفتد. ان‌شاءالله مشکلات معیشتی مردم هم که یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، حل شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *