مولوی محمود نعمایی

حقوق متقابل زن و مرد

اگر زن و مرد حقوق متقابل یکدیگر را رعایت کنند، زندگی اصلاح و نیک می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی محمود نعمایی، در مراسم نماز جمعه (۲۴ آذرماه ۱۴۰۲) اهل سنت شهر خواف، در پیرو سخنان هفته گذشته نسبت به حقوق زوجین، با تلاوت آیه (وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا) و حدیث ( استوصوا بالنساء خیرا فانهن عوان فی ایدیکم اخذتموهن بامانة الله فاستحللتم فروجهن بکلمة‌الله) به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در آغاز سخن بیان کرد: حضرت مفتی تقی عثمانی (حفظه‌الله) می‌فرمایند: نگاه اول اصلاح جامعه، باید از خانواده شروع شود. گاهی انسان‌ها دنبال اصلاح هستند و فکر می‌کنند که با تغییر فلان کار و فلان‌کار، اصلاح صورت می‌گیرد اما سنگ بنای اصلاح، خانواده است و اگر دگرگونی و تغییر، از اساس خانواده انجام گیرد و زندگی ما بر اساس دستورات دین باشد، زن و مرد حقوق متقابل یکدیگر را رعایت کنند، زندگی اصلاح و نیک می‌شود.

ما باید وظایف خود را به خوبی انجام دهیم و بدانیم که در بحث حقوق، موضوع حق‌خواهی نیست، بلکه بیان حقوق طرف مقابل است و بدانیم که چه وظایفی داریم. اگر به این وظایف عمل کردیم که خوب است و اگر کوتاهی داریم، به فکر اصلاح باشیم و نگاه ما اصلاحی باشد و نگاه حق‌خواهی نداشته باشیم. اگر به دنبال حق‌خواهی بودیم، زندگی دچار مشکل می‌شود.

وقتی فرزندان تربیت صحیح شوند، جامعه از خانواده‌های خوبی تشکیل می‌شود

وی افزود: مفتی محمد تقی عثمانی (حفظه‌الله) فرمودند: اگر زن و مرد در زندگی توانستند حقوق یکدیگر را رعایت کنند و در کم‌ و کاستی‌ها چشم خود را بستند و ایثار نمودند، زندگی ساخته می‌شود و اولاد خوبی تربیت می‌شود و وقتی فرزندان تربیت صحیح شوند، جامعه از خانواده‌های خوبی تشکیل می‌شود و جامعه رو به اصلاح می‌رود.

هرگاه به بنیاد خانواده توجه شد، جامعه اصلاح می‌شود و هرگاه به بنیاد خانوداه توجه نشود، مشکلاتی در بدنه‌ی جامعه ایجاد می‌شود. ابتدا از حقوق شوهر که به عنوان قوام و مسئول خانواده معرفی می‌شود، شروع می‌کنیم. سرپرست خانواده باید خدمت‌گذار خانواده باشد و از نظر فکری، اقتصادی و روحی و…، خانواده را حمایت کند و مشکلات و اختلافات را حل کند.

مرد هم نباید از حق خود سوء استفاده کند، بلکه در خانواده نرمی نشان دهد، در امور منزل و غیر منزل، با خانواده مشورت کند و این باعث اطمینان در خانواده می‌شود. زندگی پیامبر(ص) برای ما درس است. خداوند برای تعلیم ما به پیامبر(ص) امر می‌کند که ای پیامبر(ص)! در کارها مشورت کن.

پیامبر(ص) در صلح حدیبیه، در مورد دستوری که به صحابه دادند، با همسر خود مشوره کردند و این نمونه‌ای از مشورت پیامبر(ص) با ازواج مطهرات بود. اگر از خانواده مشوره گرفتیم و خیر چیزی دیگری بود و به مشوره آن‌ها عمل هم نکردیم، باز هم دل آن‌ها شاد می‌شود که به آن‌ها احترام گذاشتیم و مشورت و توجه کردیم. گاهی اختلافات از یک موضوع کوچک شروع می‌شود و در آخر به دادگاه و پاسگاه به آخر می‌رسد و زندگی مشترک زن و شوهر به پایان می‌رسد.

باید کوشش کنیم و نگذاریم اختلافات در خانه، رشد کنند و این بدان معنا نیست که اختلافی در خانه وجود ندارد، بلکه زندگی مانند سفری است و زن و شوهر هم انسان هستند و شاید اختلاف نظر داشته باشند ولی مهم این است که نگذارند اختلاف بزرگ شود و با فکر و شعور آن را حل کنند و حتی نگذارند به فرزندان کشیده شود.

اگر به دنبال آرامش زندگی خود و فرزندان هستیم، اجازه ندهیم اختلافات به خانواده‌ها کشیده شود

وی افزود: بیان کردن و کشاندن اختلاف به اقوام و خویشان، آخرین مرحله است و تا جایی که زوجین می‌توانند، در بین خود موضوع را حل کنند. داماد، جزو خانواده دختر و دختر نیز بعد از ازدواج، به عنوان فرزند خانواده پسر است اما اگر عموما نگاه کنیم، خانواده‌ها، بیش‌تر از زن و شوهر موضوع را بزرگ می‌کنند.

گاهی پسر و دختر اختلافی داشته‌اند و می‌خواهند به زندگی مشترک برگردند اما متاسفانه اختلاف به خانواده‌ها کشیده شده است و این خیلی مشکل بزرگی است. اگر به دنبال آرامش زندگی خود و فرزندان هستیم، اجازه ندهیم این اختلافات به خانواده‌ها کشیده شود و دختر و پسر خود موضوع را حل کنند. اگر زن و شوهر از یکدیگر ناراحت باشند، عیبی ندارد، بالاخره باید باهم آشتی کنند و باید از الفاظ زیبا استفاده کنند.

امروزه متاسفانه برخی جوانان افتخار می‌کنند که از الفاظ عاشقانه برای عشق‌های مجازی استفاده کنند ولی به همسر خود الفاظ عاشقانه که به جای خود، از الفاظ زشت و نامحترمانه به کار می‌برند، حال آن‌که هر لفظ عاشقانه برای نامحرم سبب گناه و هر لفظ خوب و عاشقانه برای همسر باعث ثواب می‌شود.

باید از الفاظ زیبا در خانواده استفاده کنیم و از رفتارهای نیک در خانواده به کار ببریم.

بعضی از آقایان متاسفانه عادت کرده‌اند که وقتی به خانه وارد شوند، توهین کنند و سر کوفت بزنند، حال آن‌که مولانا تهانوی (رح) می‌فرمایند: بعضی از مسائل را اگر بگوییم آقایان ناراحت می‌شوند و آقا انتظار دارد که زن مثل خدمه کار کند و مرد دائما ایراد می‌گیرد، این مرد اگر می‌خواست خادم بگیرد، کنیزی می‌گرفت نه این‌که زنی بگیرد که با او شریک زندگی باشد.

کار قانونی زن، برخی از مسائلی که امروزه ما فکر می‌کنیم نیست و فقها این مسئله را با دقت بیان کرده‌اند. برخی فقها پخت و پز، لباس شستن و… را وظیفه‌ی زن نمی‌دانند و حتی شوهر باید وسایلی آماده کند که زن برای خود غذا بپزد و حتی غذا پختن برای شوهر و فرزندان نیز وظیفه‌ی او نیست و مرد باید خودش فکری بردارد.

از طرفی دیگر زن نیز نباید بدون اجازه‌ی مرد از خانه خارج شود و حتی مرد می‌تواند زن را از رفتن به خانه‌ی پدر و مادر او نیز منع کند چه برسد به دانشگاه و… . اگر به دنبال قانون باشیم، مشکلات زیادی پیش بیاید.

اما زندگی این نیست، زندگی یعنی با یکدیگر حسن سلوک و تفاهم داشتن. به قول حضرت مفتی تقی(حفظه‌الله): باید سنت فاطمه (رض) را در خانه پیاده کنیم. ایشان کارها را با حضرت علی (رض) تقسیم کردند و کارهای خانه را حضرت فاطمه و کارهای بیرون خانه را حضرت علی(رضی‌الله عنهما) به عهده گرفتند.

بهترین زن کسی است که شوهرش از او راضی باشد

مولوی نعمایی افزود: اگر زنی کارهای خانه را انجام می‌دهد، مرد آن را وظیفه‌ی زن نداند، بلکه از خوبی زن بداند و زنان هم توجه کنند که مهم‌ترین خدمت آنان، خدمت به شوهر است. گاهی برخی آقایان دچار گناه می‌شوند به دلیل این‌که زن توجهی به امور زناشویی ندارد و پیامبر(ص) نیز به زنی که توجهی به امور زناشویی نداشته باشد، وعده‌ی سختی داده اند.

پیامبر(ص) می‌فرمایند: اگر شوهر از زن خود، نیاز جنسی خود را بخواهد و زن انکار کند، تا صبح ملائکه بر این زن لعنت می‌فرستند. مقام شوهر آن‌قدر بالاست که پیامبر(ص) فرمودند: اگر اجازه می‌داشتم که دستور دهم کسی به کسی دیگر سجده کند، دستور می‌دادم که زن به شوهرش سجده کند.

ایشان نیز فرمودند: اگر زنی پاکدامنی اختیار کند و اعمال داشته باشد و به دستورات شوهرش عمل کند، آزاد است که از هر دروازه‌ی بهشت که دوست دارد، وارد شود. پیامبر(ص) فرمودند: بهترین زن کسی است که وقتی شوهرش به او نگاه کند، خوشحال شود، از رفتار و کردار زن خود راضی باشد و هنگامی که شوهر امری کند و زن اطاعت کند و مخالفت با دستور شوهر برای مسائل زناشویی و… نکند که باعث ناراحتی شوهر شود، انجام ندهد.

شوهر در غیرت خود اعتدال داشته باشد و همسر وضعیت شوهر خود را در نظر داشته باشد

وی ادامه داد: دومین حق شوهر این است که زن بدون اجازه‌ی شوهر، نماز و روزه‌‌ی نفلی نگیرد و از خانه خارج نشود و کسی را به خانه نیاورد و در مخارج خانه، مراعات شوهرش را کند. زن توجه کند که درخواست او آیا در حد و توان شوهر هست یا شوهر مجبور است که قرض کند.

زن، شوهر خود را جلوی دیگران تحقیر نکند و با او زیبا صحبت کند و مال او را بدون اجازه خرج نکند و با بستگان شوهر بداخلاق نباشد. مرد هم باید حقوق زن را رعایت کند و به حقوقی که شریعت برای زن تعیین کرده است، توجه کند و مطابق توان مالی خود، برای زن و فرزند خود خرج کنند.

برای همسر، تا حد توان مسکن تهیه کند و بزرگان نوشته‌اند که بهتر این است برای زن خانه‌ی جدا بگیرد و در خانه‌ی پدر، زن خود را نگه ندارد. بیش‌تر اختلافات مادر شوهر و همسر، به دلیل این است که باهم زندگی می‌کنند. گاهی خانم را برای ملاقات با اقوام و خویشان او به خانه‌ی آن‌ها ببرد و اگر اشتباهی شد، تحمل کند و به دنبال کمبودها نباشد و به خوبی‌های زن توجه کند.

در غیرت اعتدال داشته باشد و بی‌توجه به زن نباشد و حساسیت‌های بی‌مورد هم نداشته باشد و با زن خود شوخی کند و این از روش‌های پیامبر(ص) نیز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *