مولوی محمود نعمایی

حقوق زن و شوهر در اسلام

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی محمود نعمایی، در مراسم نماز جمعه (۱۷ آذرماه ۱۴۰۲)، با تلاوت آیات (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ *مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ* إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ) و حدیث (اربع من اعطیهن فقد اُعطِیَ خیر الدنیا و الآخره قلبا شاکرا و لسانا ذاکرا و بدنا علی البلاء صابرا و زوجتاً لاتبغیه خوناً فی نفسها و ماله) به ایراد سخن پرداخت.

زمانی که زن و شوهر به جای ایثار، به دنبال حق خود باشند، زندگی لطافت خود را از دست می‌دهد

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در آغاز سخن بیان کرد: بحث امروز، یکی از نیازهای مهم جامعه و خانواده است و متاسفانه امروزه در این مورد، کمبودهایی دیده می‌شود. این موضوع، موضوع حقوق زن و شوهر بر یکدیگر است. دین اسلام، برای زن و شوهر، حقوق و وظایفی را فراهم کرده است تا بتوانند با عمل به این وظایف و حقوق، حق طرف مقابل را به خوبی اداء نمایند.

متاسفانه در جامعه‌ی امروزی، به جای این‌که افراد به دنبال ادای وظیفه باشند، دنبال حق خود هستند و هرکس درخواست می‌کند که حق من باید کامل داده شود. زمانی که به جای ایثار و خودگذشتگی و توجه به حقوق، زن و شوهر به دنبال حق‌طلبی و قانون باشند، زندگی، لطافت و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

در این صورت، زوجین یا باید همیشه مشاجره کنند و یا به خاطر آبرو، همدیگر را تحمل کنند و زندگی عاطفی نداشته باشند. این رفتار، باعث طلاقی می‌شود که اثرات سوء آن، بر فرزندان و خود اشخاص، آشکار می‌شود. گاهی اوقات هم طلاقی رخ نمی‌دهد و افراد برای حفظ آبرو، یکدیگر را تحمل می‌کنند و به سختی و عذاب زندگی می‌کنند.

زن و شوهر به مانند دو همسفر هستند که یکی باید امیر و یکی مامور باشد

وی افزود: باید زن و شوهر، حقوق همدیگر را بدانند و این بدان معنا نیست که دائم به دنبال دریافت حق باشند و از ایثار فراموش کنند، بلکه حقوق یکدیگر را بدانند و به دنبال وظایف خود باشند. اگر در مورد حقوق زن یا مرد چیزی فهمیدیم، آن را اجرا کنیم و به آن عمل نماییم.

اگر این مطالبه‌گری در جامعه آمد و هرکس با خود گفت که من فلان وظایف را دارم و باید ایثار داشته باشم، زندگی شیرین خواهد شد و اختلافات دور می‌شود. شریعت مقدس اسلام برای هریک از زوجین، به تناسب خلقت و ویژگی‌هایشان، حقوقی قرار داده است. خداوند در مورد حق شوهر در کلام می‌فرماید: مردان، قوام، حاکم و مسئول خانواده هستند.

زن باید این را بپذیرد و بداند که شوهر مسئول خانواده است و شوهر هم توجه کند که منظور از قوام چیست. قوام بدان معنا نیست که شوهر دیکتاتور و قلدر خانه باشد که اگر کسی بر خلاف او حرفی بزند، مشاجره و دعوا به راه بیندازد و زن را برده و کنیز خود در نظر داشته باشد. شوهر به عنوان امیر و مسئول خانه است و زن و شوهر به مانند دو همسفر هستند که یکی باید امیر و یکی مامور باشد.

امیر و حاکم خانواده، باید خادم خانواده باشد

مولوی نعمایی گفت: اگر از نظر خلقت، استعداد بدنی و ظرفیت وجود نگاه کنیم و بخواهیم کسی را امیر قرار دهیم، بهتر است که مرد امیر خانه باشد و خالق زن و مرد این مسئله را به وضوح بیان کرده است.

حضرت مفتی تقی(حفظه‌الله) در کتاب حقوق زن و شوهر نوشته‌اند: مرد وقتی به عنوان قوام خانه تعیین شده است، برای امر و نهی، دستور و ظلم تعیین نشده است؛ بلکه امیر و حاکم خانواده، باید خادم خانواده باشد و اسباب آرامش خانواده را فراهم کند و این کانون را به مسیری هدایت کند که خیر دنیا و آخرت خانواده در آن باشد.

مرد وقتی وارد خانه می‌شود، باید همه منتظر ورود او باشند و از همراهی با او لذت ببرند نه این‌که از او بترسند. پیامبر(ص) می‌فرمایند: بدترین انسان‌ها کسی است که برخانواده‌اش فشار بیاورد. سوال شد فشار آوردن بر خانواده چیست؟ فرمودند: زمانی که مرد وارد خانه شود، زن از او بترسد، اولاد او فرار کنند و زمانی که از خانه خارج شود، زن وی خوشحال باشد و خانواده‌اش نفس راحت بکشند.

حقوق الناس از حقوق الله هم بالاتر است. اولین گام برای رعایت حقوق الناس، خانواده است. گاهی برخی افراد با دوستان خود نشست‌های طولانی دارند و برای دوست خود جان می‌دهند اما به خانه که وارد می‌شوند اخلاق آن‌ها تغییر می‌کند و این کار درستی نیست.

اولین چیزی که زن و شوهر باید رعایت کنند، اخلاق نیکو است

وی ادامه داد: از طرف دیگر، زن هم باید رعایت کند و مرد خود را به عنوان قوام و مسئول قبول کند و با شوهر خود بحث الکی نکند و احترام شوهر خود را نگه دارد. گاهی مشکل از مرد و گاهی از جانب زن است.

بعضی اوقات مرد از سرکار به خانه می‌آید و می‌خواهد در خانه آرامش بیابد ولی زن تمام مشکلات را بر سر مرد فرو می‌ریزد و او را بیش‌تر اذیت می‌کند. اگر مشکلی هست، زن باید صبر کند که شوهر نفسی تازه کند و استراحت کند و و‌قتی که شوهر آرامش یافت، مشکلات را با او مطرح کند.

اولین چیزی که زن و شوهر باید رعایت کنند، اخلاق نیکو است. اگر اخلاق خوب بین زن و شوهر بود، تمام حقوق رعایت می‌شود. پیامبر(ص) می‌فرمایند: اگر کسی اخلاق نیکو داشت، خداوند آرامش را به زندگی او می‌آورد اما اگر اخلاق خوب بین زن و شوهر نبود، با ادای حقوق هم اختلافاتی به وجود می‌آید.

زن و شوهر باید در کنار اخلاق، حق و حقوق یکدیگر را نیز بشناسند. خداوند همان‌طور که مرد را قوام زندگی معرفی می‌کند، زن را هم به عنوان اسباب آرامش مرد معرفی کرده است. مرد بدون زن و زندگی بدون ازداوج، آرامش را نمی‌یابد.

زن و شوهر، نیازهای جنسی یکدیگر را به خوبی برطرف کنند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف بیان کرد: یکی از مواردی که زن باید رعایت کند، این است که زن مسائل جنسی را مدنظر بگیرد و نیازهای شوهر را برآورده کند تا شوهر به سمت حرام نرود و این بر زن فرض است که اگر شوهر تقاضا کرد و زن مشکل شرعی نداشت، تقاضای او را اجابت کند.

در برخی جوامع کوچک، شاید مسائل جنسی رعایت نشود و زن فکر کند که هر چه خود را با حیاتر نشان دهد، بهتر است اما این فکر کاملا اشتباه است. زن و شوهر برای برطرف کردن نیازهای جنسی یکدیگر، وظیفه دارند این مورد را رعایت کنند و این کار ثواب و اجر بسیاری هم دارد.

دومین حق این است که زن، بدون اجازه‌ی شوهر خود، حتی اجازه‌ی نماز و عبادات نفلی هم ندارد. پیامبر(ص) می‌فرمایند: اگر زنی شوهرش از او راضی بود، وارد بهشت می‌شود. زن بدون اجازه‌ی شوهر، به خانه‌ی بستگان خود نیز نرود و شوهر هم دقت کند و سخت‌گیری نکند و زن را از خانواده‌اش دور نگه ندارد.

پیامبر(ص) فرمودند: کامل‌ترین مومن، شخصی است که اخلاق نیکو داشته باشد و بهترین شما کسی است که برای همسر یا خانواده خود بهترین باشد و من بهترین شما برای خانواده هستم. اگر برای دوست بهترین هستیم، خوب است اما اولویت خانواده است. گاهی زن حرفی در خانه می‌زند و شوهر ناراحت می‌شود و شاید کار به جاهای خطرناک کشیده شود پس سعی کنیم اخلاق پیامبر(ص) را زندگی پیاده کنیم.

قضیه فلسطین، یک موضوع سیاسی نیست که برخی افراد، حماس و فلسطینیان را مقصر می‌دانند و جای مجرم و مظلوم را عوض می‌کنند

مولوی نعمایی خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات روز، بحث فلسطین است که تمام مردم آزاده‌ی دنیا نگران و آزرده خاطر هستند. این مسئله، یک موضوع سیاسی نیست که برخی افراد، حماس و فلسطینیان را مقصر می‌دانند و جای مجرم و مظلوم را عوض می‌کنند.

این افراد، متاثر از شبکه‌هایی شده‌اند که ضد دین و انسانیت هستند و در حالی که در دنیای امروزی، شعارهایی از قبیل حقوق بشر و حتی حقوق حیوانات به گوش می‌رسد ولی ۷۵ سال است که مردم مظلوم فلسطین، گرفتار بدترین خشونت‌های بشری هستند ولی کسی دم نمی‌زند.

اسرائیل غاصب، به هیچ چیز رحم ندارد و اصول انسانی را رعایت نمی‌کند و قطعنامه‌های سازمان ملل را قبول ندارد و کسی هم سخنی نمی‌گوید. اگر بالفرض جمهوری اسلامی از  فلسطین حمایت نمی‌کرد و با یهود همراه می‌بود، ما باز هم از حقوق فلسطین و مردم مظلوم غزه حمایت می‌کردیم.

گاهی اوقات انسان که کلیپ‌های جنگ در غزه را نگاه می‌کند، و بچه‌های کوچک و زنان مظلوم را می‌بیند چه چگونه در خانه و بیمارستان و… بصورت وحشیانه به شهات می‌رسند، دل انسان آزرده می‌شود. در این موضوع تلاش کنیم که در جبهه دشمن قرا نگیریم و حداقل دعا کنیم و اشکی بریزیم و از خدا بخواهیم که مسلمانان مظلوم را از شر یهود نجات دهد.

حضرت شیخ‌الاسلام مفتی محمد تقی عثمانی(حفظه‌الله) در کنفرانس اخیری که اسلام آباد تشکیل شد بیاناتی داشتند و آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز هم صحبت کرد و گفت: اکثر مجاهدین ما، حافظین قرآن هستند و کسانی هستند که با اصول و مبانی شرعی آموزش دیده‌اند و مجاهدین راه حق هستند.

شیخ‌الاسلام مفتی محمد تقی(حفظه‌الله) فرمودند: تمام ملت‌های آزاده‌ی دنیا، به دنبال این هستند که حداقل آتش بسی برقرار شود ولی ما درخواست آتش بس هم نمی‌کنیم و خواسته ما این است که کشورهای دنیا، جلوی جرایم جنگی اسرائیل را بگیرند و اسرائیل را وادار کنند که دست از بمباران مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و… بردارد و مردانه به میدان جنگ بیایند و ببینند که مردان حماس، تا آخرین قطره‌ی خون می‌جنگند و اسرائیل را از روی زمین پاک خواهند نمود.

ما قائل به کشوری هم برای یهود نیستیم، زیرا؛ آن‌ها غاصب هستند و جهاد علیه آنان فرض است و اگر این حملات هوایی و جنایت‌کارانه نباشد، مجاهدین حماس تا آخرین قطره‌ی خون خواهند جنگید. در این صورت جنگ عادلانه و برابر است و اگر کسی شهید شود، افتخار است. ولی این‌ که اسرائیل برای سرپوشی شکست خود به شهر غزه که مانند زندانی است، حمله هوایی کند و جمعیت زیادی را بدون فرق گذاشتن بین رزمنده و مردم عادی را بمباران کند، جنایت بزرگ جنگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *