صحابه در قلب ما جای دارند؛ چون ما آنها را با قول خدا و رسول می‌شناسیم – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی احمد قهستانی در مراسم نماز جمعه 28 مردادماه 1401 این شهر، پیرامون “فضائل علم و علما و محبت اصحاب نبی اکرم(ص)” به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ضمن تلاوت آیه: «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» گفت: در این آیه مبارکه خداوند می‌فرماید: جز این نیست که می‌ترسند از جمله بندگان عالم، یعنی خشیت واقعی را علما دارند به خاطر اینکه واقعیت‌ها را بهتر درک کرده و می‌دانند.

وی افزود: نبی مکرم(ص) فرمودند: هرکس راهی برای آموختن علم مسیری را بپیماید، خداوند راه بهشت را برای آن آسان می‌کند؛ یعنی کسانی که در راه علم هجرت می‌کنند باید بدانند که راه بهشت برایشان آسان می‌شود و قطعاً فرشتگان الهی بال‌های خود را به جهت اعزاز برای طالب علم پهن می‌کنند.
همچنین حضرت ابودرداء فرمودند: من از رسول خدا(ص) شنیدم که حتی ماهیان دریا برای عالم دعا می‌کنند و فضیلت و برتری علما بر افرادی که اهل علم و عبادت هستند مانند فضیلت ماه شب چهارده بر بقیه ستارگان است. قطعاً علما وارثین انبیا هستند و انبیا درهم و دینار به ارث نگذاشتند، و قطعاً انبیا علم را به ارث گذاشتند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ادامه گفت: روزی رسول اکرم(ص) به مسجدالنبی وارد شدند، دو حلقه را مشاهده فرمودند، یک عده در ذکر و دعا مشغول بودند و یک عده در آموختن علم. پیامبر(ص) فرمودند: هر دو مجلس خوب است اما یکی از دیگری بهتر است و اشاره فرمودند به آن گروهی که در ذکر و دعا بودند که این گروه کسانی هستند که خدا را می‌خوانند و اگر خدا بخواهد به آنچه که درخواست کرده‌اند می‌دهد و اگر بخواهد نمی‌دهد. اما این گروهی دیگر که علم می‌آموزند و به افرادی که آگاهی علمی ندارند تعلیم می‌دهند، رسول الله(ص) فرمودند: خداوند مرا به عنوان معلم مبعوث کرد و این گروه از آن گروه برتری دارند و نبی اکرم(ص) با آن گروهی که مشغول آموختن علم بودند نشستند.

سخنران نماز جمعه خواف پیرامون فضیلت علم از حضرت معاذ بن جبل روایتی بیان کرد که ایشان می‌فرمایند: علم بیاموزید که آموختن علم، نیکو است و طلب علم عبادت است. تکرار کردن علم و مسائل علمی، تسبیح و ذکر محسوب می‌شود و بحث و جستجوی علم یک نوع جهاد در راه خدا است. تعلیم علم به دیگران، صدقه و خیرات محسوب می‌شود و بخشش علم را برای کسانی که اهلیت علم را دارند سبب نزدیکی به الله متعال است. و آموختن علم راهی برای پیمودن راه و درجات جنت است و در روایت است که حافظان و عاملان به قرآن به آنها گفته می‌شود که قرآن بخوانید و درجات و منزل‌های بهشت را بپیمایید و بالا بروید تا به منزل و جایگاه اصلی خود برسید.

وی ادامه داد: علم، مونس انسان در وحشت و تنهایی است و همچنین راهنمایی است بر ثروت و مکنت و اگر انسان علم داشته باشد می‌داند که مال خدا را در چه مسیری مصرف نماید. علم، کمک‌حالی است در دوران سختی و مصائب که با علم و آگاهی خود می‌تواند بداند که اولیای الهی و انبیاء در هنگام سختی و مشکلات چه می‌کردند. همچنین اندیشه کردن در علم، برابر با روزه گرفتن است و تکرار آن به مانند نماز خواندن و به سبب علم صله رحم صورت می‌گیرد و با علم حلال و حرام را تشخیص می‌دهیم.

مولوی قهستانی در ادامه بیان کرد: رسول الله(ص) فرمودند: نزد هر عالمی زانوی تلمذ نزنید، مگر در نزد آن کسی شاگردی کنید که شما را از 5 خصلت بد به سوی 5 خصلت نیکو دعوت بدهد. اولین خصلت عالم، دعوت از شک به یقین است؛ در حال حاضر شاید خیلی افراد از منظر علم جدید آگاهی خوبی داشته باشند ولی شاید آن افرادی که در نزدشان بروند برایشان شبهات را مطرح کنند و آنها را از خدا دور کنند. انسان باید به نزد آن فردی برود که برای انسان خدا را نشان بدهد و هدف انسان از زندگی را بیان نماید.

دومین خصلت؛ فرد عالم باید مردم را از تکبر به تواضع دعوت بدهد. عالم باید برای مردم بگوید که ما تنها خود را نباید ببینیم و همه بندگان خداییم و نمی‌دانیم چه کسی در چه موقعیتی است و از درون قلب‌ها خدا آگاه است؛ چون خداوند متعال به گفته و صورت ما نظر نمی‌کند بلکه به قلب و اعمالی که برای خدا انجام می‌دهیم نظر می‌کند. سومین خصلت عالم این است که مردم را از دشمنی و اختلاف به سوی وحدت و اتحاد دعوت دهد. امروز همه علما باید دقت کنند که کار بسیار سختی است که خدای نکرده اگر از سوی عالمی اختلافی در جایی ایجاد شود بسیار گناه بزرگی خواهد بود. باید علما سعی کنند آن چه موجب وحدت اسلامی است را مطرح کنند تا گرفتار مصیبت نگردند. خصلت چهارم، دعوت مردم از ریا و تظاهر به سوی اخلاص است. همه ما را خداوند از ریا حفاظت کند که اگر خیرات یا زکاتی می‌دهیم هدف ما رضامندی الله باشد، زیرا رسول اکرم(ص) فرمودند: ریا و تظاهر دین را می‌خورد و از بین می‌برد.

پنجمین خصلت عالم، دعوت مردم از رغبت دنیا به سوی زهد و تقوا است. همه ما باید بنگریم که متاسفانه برای دنیا برنامه‌ریزی داریم اما برای آخرت کوتاهی در بین ماست، نمازهای جماعت کم رنگ شده است و سفری عظیم و بی‌برگشت در پیش داریم.

مدرس حوزه علیمه احناف خواف در رابطه با وظایف طالب علم گفت: وظیفه اول برای تعلیم علم، طهارت قلب است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: فرشته در خانه‌ای که سگی باشد داخل نمی‌شود و علما می‌فرمایند: قلب منزلی است برای علم و اگر چنان غضب، شهوت، کینه، حسادت و… در قلب بود، علم در آن تاثیرگذار نخواهد بود. دومین وظیفه؛ علایق دنیایی خود را کمتر کند و سومین وظیفه این است که به وسیله علم، تکبر در انسان به‌وجود نیاید و احترام معلم خود را بگیرد.

سخنران نماز جمعه خواف در بخش دیگر سخنان خویش، ضمن تلاوت آیه: «يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» به فضایل صحابه(رض) اشاره کرد و گفت: خداوند متعال می‌فرماید: روز قیامت روزی است که خداوند پیغمبر و افرادی که به همراه ایشان ایمان آورده‌اند را خوار نخواهد کرد و آن نور ایمانشان در جلوشان و در طرف راستشان خواهد بود و می‌گویند پروردگارا نور ما را کامل کن و خدایا بیامرز برای ما و قطعا بر هرچیزی که بخواهی توانا هستی.

مولوی قهستانی افزود: آیات متعدد در رابطه با فضیلت صحابه کرام آمده است و صحابه با ما قومیتی ندارند، اما چون خدا و رسول اکرم(ص) از آنها تعریف کردند آنها در قلب ما جای دارند. چون ما با قول خدا و رسول آنها را می‌شناسیم و ارتباط ما با اصحاب فقط رابطه ایمانی است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: در روایتی رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: شما یاران من را دشنام ندهید و این را بدانید اگر شما به اندازه کوه اُحد طلا در راه خدا خرج کنید نمی‌توانید به اندازه یک پیمانه کمی که آنها می‌دهند برسید، یعنی اعمال‌شان چند برابر به آنها داده می‌شود و آن‌ها بودند که اسلام را به ما رساندند.

وی ادامه داد: در روایتی دیگر نبی مکرم(ص) سرشان را به سمت آسمان بلند کردند و فرمودند: ستارگان سبب امنیت آسمان هستند و تا زمانی که ستارگان در آسمان هستند آسمان به حالت خود باقی است و وقتی ستارگان بی‌نور شوند درهای آسمان باز خواهد شد و فرشتگان برای حسابرسی خواهند آمد و آنچه که خدا وعده و مقدر کرده است خواهد شد. و من سبب امنیتی برای یارانم هستم. وقتی من از بین‌شان بروم برایشان آنچه که وعده داده شده است و مقدر الهی شده است خواهد رسید و یاران من سبب امنیت امت می‌باشند وقتی اصحاب من بروند بازهم آنچه وعده داده شده خواهد رسید.

مولوی قسهتانی خاطر نشان کرد: رسول اکرم(ص) در حق هر یک از اصحاب بیاناتی فرمودند که در اینجا لازم است در رابطه با حضرت معاویه(رض) که امروز متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و شاید افرادی که ما از آنها انتظار نداریم در مورد ایشان سخن‌هایی می‌گویند، این مطلب را عنوان کنم که پیامبر(ص) در مورد حضرت معاویه(رض) فرمودند: خدایا نویسندگی، حساب و قرآن را به او بیاموز و او را از عذاب جهنم حفاظت کن.

مدرس حوزه علیمه احناف خواف افزود: حضرت معاویه(رض) در سال 35 از ولادت نبی اکرم(ص) به دنیا آمدند و به سبب سوادی که داشتند یکی از کاتبین وحی قرار گرفتند و در سال ششم هجری که صلح حدیبیه اتفاق افتاد ایشان مخفیانه ایمان آورده و در سال هشتم هجری ایمان خود را ظاهر کردند. در روایتی دیگر پیامبر(ص) فرمودند: خدایا به‌وسیله معاویه مردم را هدایت کن.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: متاسفانه بر اساس توطئه دشمنان اسلام جنگی بین حضرت علی(رض) و حضرت معاویه(رض) صورت گرفت، ولی حضرت علی(رض) در برگشت از جنگ صفین فرمودند: ای مردم؛ از امارت و امیر بودن معاویه(رض) بد نبرید. قطعا شما ایشان را از دست بدهید خواهید دید سرها از گردن‌ها قطع و بی‌نظمی خواهد شد.
همچنین در دوران خلافت حضرت عمر(رض) یک مرتبه کسی در محضر ایشان از حضرت معاویه(رض) انتقادی کرد، حضرت عمر(رض) فرمودند: ما را رها کنید از مذمت جوان قریشی که در حالت خشم می‌خندد.

مولوی قهستانی در پایان گفت: انتظار ما از همه این است که سعی کنیم خدای ناخواسته این وحدت امت اسلامی بهم نریزد‌ در ابتدای انقلاب اسلامی امام راحل(ره) فرمودند: شیعه و سنی باهم برادرند و در حقوق برابرند و هرکس بین آن ها اختلاف ایجاد کند نه شیعه است و نه سنی.

اشتراک گذاری