سکوت مسئولین، بزرگ‌ترین ضربه به وحدت – حوزه علمیه احناف خواف

مولوی خیرالله نیکخوی

مراسم نماز جمعه ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

مولوی خیرالله نیک‌خوی، در مراسم نماز جمعه شهر خواف ضمن “محکوم کردن توهین به قرآن کریم در برخی از کشورهای اروپایی“، “محکوم کردن اظهارات علاءالدین بروجردی و محمد جواد لاریجانی نسبت به مسجد مکی و شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله)” و “سکوت نابجای مسئولین نسبت به این افراد” بیاناتی را ارائه کرد.

مولوی نیک‌خوی گفت: یکی از عواملی که باعث شده دشمنان بی‌محابا به ما حمله کنند، نزاع حکومت‌های اسلامی و درگیری‌های مذهبی است؛ که باعث جرأت دشمنان علیه مسلمانان است.

نمونه‌ی آن توهین افراد متعصب و معلوم‌الحال به مقدسات اهل سنت و علمای ربانی و بزرگ؛ هم‌چون شخصیت حضرت شیخ الاسلام، مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) می‌باشد.

ما این حرکت مذموم و کثیف را در این مکان مقدس، به شدت محکوم می‌کنیم.

وجود افراد گستاخ و بی‌خردی هم‌چون بروجردی و لاریجانی که به بزرگ‌ترین شخصیت‌ها و مساجد اهل سنت اهانت می‌کنند و سکوت مسئولین نظام در این مورد، بزرگ‌ترین ضربه به وحدت و انسجام اسلامی و عامل سوء استفاده دشمنان و مغرضان از این حرکت‌ها می‌باشد.

بدانید که اگر جلوی چنین افرادی بازگذاشته شود و این‌گونه مسلمانان به جان هم بیفتند و افرادی که در راس هستند، سکوت کنند و یا خدای نکرده چراغ سبز نشان دهند، نتیجه‌اش باعث از بین رفتن شکوه مسلمانان در انظار کشورهای کفر خواهد بود.
این افراد بدانند که اهل سنت با این‌گونه رفتارها دل‌سرد نخواهند شد و در دفاع از ارزش‌های مذهبی، تا پای جان ایستاده و ذره‌ای از اهداف خود کوتاه نخواهند آمد.

اهانت به قرآن کریم، گناهی نابخشودنی است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: در این روزها اتفاقاتی رخ داده است که در آن، هتک حرمت و اهانت برخی از افراطیون مسیحی در کشور سوئد و اخیرا در هلند به وقوع پیوسته است.

توهینی که به قرآن کریم، بالاترین کتاب مسلمین، از جانب این افراد از خدا بی‌خبر صورت گرفت، نابخشودنی است؛ اما این را بدانید که هرجا کسی به مقدسات شما مسلمانان توهین کرد، در مواجهه با استدلال و منطق شما مسلمانان کم آورده است و این توهینش در پی ناکامی در برابر منطق قرآن و اسلام بوده است.

دشمن از افراد سست عنصر هیچ هراسی ندارد، به عقیده‌ی افراد پوشالی و بی‌بنیاد کاری ندارد، هرجا عظمت و شکوه اسلام، چشم‌نواز و نمایان باشد، دشمن همان‌جا را هدف قرار می‌دهد و سعی می‌کند آن را تخریب کند.

دلیل توهین به اسلام، قرآن و پیامبر(ص)، ذلت کفار در برابر عظمت اسلام است

وی تصریح کرد: اگر می‌بینیم گاهی به قرآن، اسلام و حضرت محمد(ص) توهینی می‌کنند، دلیلش این است که این‌ها در برابر عظمت و عزت قرآن و اسلام خوار و زبون شده‌اند که دست به توهین می‌زنند.

جامعه‌ی روحانیت و مردم شریف شهرستان خواف، از این رفتار بد که نشان‌دهنده‌ی ضعف و زبونی افراطی‌های سوئد و هلند در برابر فرهنگ والای اسلامی است، اعلان برائت و انزجار نموده و آن را به شدت محکوم می‌نماید.

علت روی آوردن دشمن، به چنین توهین‌هایی چیست؟

اگر نگاهی به وضعیت مسلمانان در کشورهای سوئد و آلمان داشته باشیم، به راحتی به اصل مسئله پی می‌بریم.

۱۰ درصد مردم سوئد را مسلمانان تشکیل می‌دهند و فقط در استکهلم مرکز حکومت سوئد، در نماز جمعه این شهر، ۷ هزار نفر نماز جماعت برپا می‌کنند.

در کشور هلند، طبق آمارهای سال ۲۰۲۲، نام مبارک محمد(ص) به عنوان دومین نام پرکاربرد برای نوزادان هلندی استفاده شده است و یک چهارم جمعیت هلند را مسلمانان تشکیل داده‌اند.

بیش از ۴۰۰ مسجد فعال در هلند، ندای الله اکبر و ایمان را فریاد برمی‌آورند که لرزه بر پیکره‌ی دشمنان اسلام انداخته است.

اگر کسی توانایی عمل خیر ندارد؛ باید در جهت عملی شدن آن کار شایسته، تلاش و خیرخواهی کند و نیت خالص داشته باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیات ( لَيْسَ عَلَى الضُّعَفَاءِ وَلَا عَلَى الْمَرْضَىٰ وَلَا عَلَى الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ مَا يُنْفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ) (وَلَا عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُوا مَا يُنْفِقُونَ) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی خیرالله نیک‌خوی بیان کرد: موضوع صحبت بنده در مورد بلند همتی است.

آیات ابتدائی که تلاوت شد، در مورد غزوه تبوک است. در این دوران، مشکلات سختی پیش‌روی مسلمانان بود و صحابه رضوان الله علیهم اجمعین بعد از فراخوان جهاد از سوی پیامبر(ص)، با تمام توان آماده شده بودند و همت خود را به شکل‌های مختلف نشان دادند و بعضی از افراد هم بودند که نیروی کافی برای حضور در جهاد نداشتند.

خداوند متعال آنان را معرفی می‌کند که با این وجود که شرایط حضور در جهاد را نداشتند اما عشق جهاد در دل آنان بود که نشان‌گر همت والای این افراد می‌باشد.

خداوند متعال می‌فرماید: (برای افراد ضعیف، مریض و افرادی که مال برای انفاق در راه خدا ندارند، حرجی نیست زمانی که این‌ها برای خدا و رسول(ص) خیرخواه باشند و این‌ها جزو افراد محسن و نیک هستند و خداند آمرزنده و مهربان است).

مفسرین بیان داشتند که خیرخواهی برای خدا و رسول(ص) به این معناست که ایمان خود را خالص کنند و شرک و ریا را از خود دور کنند و دیگران را بر فتنه‌ها تحریک نکنند.

عدم توانایی برخی از صحابه برای شرکت در جهاد، باعث نشد که خیرخواهی آنان ساقط شود.

اگر کسی نتوانست عمل خوبی انجام دهد، باید در جهت عملی شدن کار شایسته، خیرخواهی کند و نیت خالص داشته باشد.

رشد و علو همت انسان در نگاه تک بعدی نیست، انسان بلند همت کسی است که در امر دین، در خدمت به خلق خدا، در مسائل معیشت و زندگی، تربیت فرزندان و خلاصه در هرکار خیر تلاش کند.

وی افزود: خداوند در این آیات، همت بلند صحابه را به تصویر می‌کشد و برای ما مسلمانان، متذکر می‌شود که شما هم در امور دینی، همت خود را بالا بگیرید.

علامه ابن جوزی می‌فرماید: رشد انسان در نگاه تک بعدی نیست، انسان بلند همت کسی است که در دین، در خدمت به خلق خدا، در مسائل معیشت و زندگی، برای تربیت فرزندان و در هرکار خیر تلاش کند حتی اگر در این امور به انتهایش نرسد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: ابن جوزی می‌نویسد: اگر کسی فقیه و محدث باشد اما در فرزند خود چنان تاثیر و نفوذی ندارد که او را درست تربیت کند، این انسان بلند همت نیست.

اگر انسانی دنیا‌ را دارد و در مال و ثروت به نهایت رشد و ترقی رسیده است ولی در بحث دیانت، بویی از دین نبرده است، این انسان بلند همت نیست.

ابن جوزی می‌فرماید: من دوست دارم در باب ورع، به پرهیزگاری بِشْر برسم، در باب زهد، به معروف کرخی برسم، در باب تصانیف، مثل بزرگان کتاب بنویسم، در باب احسان، دست یتیمان و بیوه زنان را بگیرم، در باب توجه به مریضان و عیادت انسان‌های بیچاره، تلاش کنم، در جامعه موثر باشم، بعد از خود فرزندان صالح و علم باقی بگذارم اما می‌بینم که همه‌ی این‌ها مشکل است.

من امید دارم که تربیت من در همین معذب بودن من باشد و این مسئولیت پذیری باعث رشد و تربیت است و اگر در این‌ها موفق شدم، به مراد خود رسیدم و اگر نتوانستم به آروزهایم دست پیدا کنم، همین نیت مومن از عملش بهتر و پسندیده تر است.

سخنران نماز جمعه خواف، ضمن بیان موضوع کمک در امورات دین، خاطر نشان کرد: حوزه علمیه احناف خواف، مساجد، مراکز دینی و برنامه‌های قرآنی و…، شعائر الهی هستند و حمایت از شعائر دین، نشانه‌ی دیانت انسان است و قوام شعائر الهی به دو چیز است، یکی نصرت خداوند و دیگری کمک‌های مردم است و خداوند، تایید و نصرت دین رابه نصرت خود و نصرت مومنین دانسته است.

اگر می‌بینیم مصلایی با این عظمت خداوند به ما نصیب کرده است، نتیجه‌ی تلاش چند نفر از هیئت امناء نیست، بنای مصلی اگر به این‌جا رسیده است، از حمایت‌های مردم بوده است.

کمک‌های مردم به این بنا، صدقه جاریه است و از طرفی این بنا، باعث عزت و افتخار و تقویت دین و مذهب در شهرستان است.
کارهای شرعی و دینی به هر روشی که می‌شود، باید انجام گیرند.

بعضی از افراد که با کمک کردن به مساجد و حوزه‌های علیمه مخالفت می ورزند، اگر سخنشان از روی ضدیت باشد، بسیار خطرناک است.

افرادی که به مساجد نمی‌آیند و در بحث عبادات کاری را انجام نمی‌دهند، با کار خیر مخالفت می‌کنند

وی بیان کرد: گاهی اوقات مواردی در فضای مجازی و دیگر جاها در ایام حج به چشم می‌خورد و افرادی که به مساجد نمی‌آیند و در بحث عبادات کاری انجام نمی‌دهند، می‌آیند و در کار خیر مخالفت می‌کنند.

مثلا می‌گویند: فلانی به حج نرود و به فقرا کمک کند، خوب باید به او بگوییم که حج فرض است.

برخی می‌گویند: فلانی قربانی نکند و پولش را به فقرا بدهد.

مگر همین قربانی به فقرا نمی‌رسد؟ این قربانی‌ها نصیب فقرا هم می‌گردد.

این مسائل برگرفته از ضعف ایمان است.

آیا کسانی که در مسجد هستند، بیش‌تر به فکر فقرا هستند یا کسانی که پول خود را صرف هزینه‌ی مجلس‌ها و عروسی‌های آن‌چنانی و تورهای گردشگری می‌کنند؟

اشتراک گذاری