اسلام از خون، مال و آبروی مردم حفاظت می‌کند – حوزه علمیه احناف خواف

مولوی حبیب‌الرحمان قهستانی در مراسم نماز جمعه اهل سنت خواف، ضمن تاکید بر “اجرای عدالت”، “نیاز جامعه به امنیت و آرامش” و ” فضیلت و شأن حضرت فاطمه(رض) نزد اهل سنت” به ایراد سخن پرداخت.

مولوی حبیب‌الرحمن قهستانی

مراسم نماز جمعه ۲ دی‌ماه ۱۴۰۱


مدرس حوزه علمیه احناف خواف بیان کرد:

پیامبر(ص) می‌فرمایند: (فاطمه پاره‌ی تن من است و اگر کسی او را اذیت کند، من پیامبر(ص) را اذیت کرده است).
در روایتی دیگر، حضرت عایشه صدیقه(رض) بیان کرده است: من هیچ‌کس را در صحبت و رفتار، نزدیک‌تر و شبیه‌تر به پیامبر(ص) از حضرت فاطمه(رض) ندیده‌ام.

وقتی حضرت فاطمه(رض) وارد می‌شد، پیامبر(ص) از جای خود بلند می‌شدند و دختر خود را می‌بوسیدند و به ایشان خوش‌آمد می‌گفتند و حضرت فاطمه(رض) هم این‌گونه عمل می‌کردند.
در کتب صحاح سته اهل سنت، از حضرت فاطمه(رض) به شکل ویژه‌ای تمجید و تعریف شده است.

امامان محترم جمعه اهل سنت سراسر دنیا، غالباً در خطبه‌های نماز جمعه، این حدیث را که فاطمه(رض)، سید و سرور زنان بهشتی می‌باشد را می‌خوانند.

ایشان افزود: حضرت فاطمه سه امتیاز دارند؛ اول این‌که اهل‌بیت پیامبر(ص) هستند، دوم این‌که صحابه می‌باشند و سوم این‌که خدمات زیادی برای اسلام انجام داده‌اند.

بهترین امت، صحابه من و بعد تابعین هستند

مولوی قهستانی تصریح کرد: ما معتقدیم که این شخصیت بزرگوار دلیل و مایه‌ی اختلاف بین امت اسلامی نشود. ما معتقدیم که هیچ‌وقت خیرالقرون به خود اجازه نمی‌دهند که به خیرالنساء توهین و اهانت کنند. پیامبر(ص) می‌فرمایند: (بهترین امت، صحابه من و بعد تابعین هستند).

وقتی خیرالقرون تربیت‌یافته مستقیم نبی کریم(ص) باشند، آیا به خود اجازه می‌دهند که به دختر پیامبر(ص) بی حرمتی کنند؟! ما باور داریم که اگر به دختر پیامبر(ص) اهانت می‌شد، شخص توهین‌کننده منفور تمام مسلمین جهان می‌بود، همان‌گونه که یزید منفور شد.

اگر کسی به حضرت فاطمه(رض) جسارت می‌کرد، قطعا بدتر از یزید می‌شد.

ما یقین داریم که حضرت علی(رض) که اسدالله و شیر خداست، اگر به ناموس او تعرض می‌شد، او به هیچ عنوان حتی برای مصلحت ساکت نمی‌نشست و انتقام می‌گرفت، هرچند که به قیمت جانش تمام می‌شد.

نیاز امت اسلامی، اتحاد، انسجام، امنیت و آرامش است

وی تاکید کرد: ما نیاز به اتحاد و همدلی داریم. ما این آیه قرآن “رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ” را می‌خوانیم. خدایا دشمنی و کدورتی را از گذشتگان نیک ما در دل ما ایجاد نکن، از کسانی که همراه پیامبر(ص) در جنگ‌ها و غزوات شرکت کردند، کینه‌ای در دل ما ایجاد نکن.

هرچقدر می‌توانیم از صحابه و اهل بیت تعریف کنیم، ولی کاری نکنیم که به مقدسات یکدیگر از جهت ابراز محبت، توهین کنیم. نیاز امت اسلامی، اتحاد، انسجام، امنیت و آرامش است.

عدالت، در جامعه آرامش می‌آورد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه(۲ دی‌ماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه(وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ ۖ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ ۖ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ ۖ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ ۖ لَا حُجَّةَ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ ۖ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا ۖ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ) پیرامون موضوع عدالت از نگاه اسلام و اهمیت آن، به ایراد سخن پرداخت.

مولوی حبیب‌الرحمان قهستانی در آغاز سخن بیان کرد: اسلام به بهترین وجه، حریص بر رعایت حقوق مردم است. اسلام از خون، مال و آبروی مردم حفاظت می‌کند.

دین مبین اسلام، برای احقاق آزادی‌ها و مایه‌های شخصیتی افراد، از کلیه وسایل و ادواتی که خون، مال و آبرو را تضمین کند، استفاده می‌کند. عدالت، نتایج بسیار مثبت و ارزنده‌ای را در جامعه به دنبال دارد.

وی گفت: در آیه‌ای که تلاوت شد، خداوند متعال به پیامبر(ص) می‌فرماید: (ای پیامبر(ص)! بگو من ایمان آوردم به خدای متعال و آیه‌های قرآن و من ماموریت دارم که عدالت را در بین شما اجرا کنم).

ایشان افزود: عدالت نتایج مثبتی در پی دارد که به چند مورد اشاره می‌کنم. عدالت باعث می‌شود که آرامش در جامعه به وجود بیاید.

عدالت امنیت را وسعت می‌بخشد، روابط را مستحکم می‌گرداند، اعتماد بین مردم و حاکمیت قوی می‌شود، ثروت زیاد می‌شود و ارزانی به وجود می‌آید، مردم و حاکمان هرکدام در صورت اجرای عدالت، در پی انجام وظیفه‌ی خود هستند و نهایت سعی و تلاش آنان، خدمت به دیگران است.

عدالت سلامتی جسم و روح را به دنبال دارد و در نهایت عدالت باعث می‌شود که هر چیز سرجای خود قرار گیرد و همه احساس امنیت کنند.

اگر به قرآن و احادیث نگاه کنیم، همه فراخوان به عدالت داده‌اند. طبق مفهوم آیه ابتدائی، خداوند پیامبر(ص) را برگزید که عدالت را در جامعه برقرار کند.

نقطه‌ی مقابل عدل، ظلم است

مولوی قهستانی گفت: در آیه‌ای دیگر خداوند متعال می‌فرماید: ما پیامبران را با معجزات و دلائل قطعی مبعوث کردیم و به همراه پیامبران کتاب نازل کردیم تا مردم را به عدالت دعوت دهند.

برپایی عدل و انصاف از وظایف رسول خداست.

نقطه‌ی مقابل عدل، ظلم است. خداوند در هیچ چیز بر مردم ظلم را روا نمی‌دارد و می‌فرماید: (خداوند اصلا دوست ندارد به اندازه‌ی کم‌ترین چیز به بندگان خود ظلم کند).

ایشان ادامه داد: اگر امت‌های گذشته به شکل‌های مختلف نابود شدند، این ظلم خدا نبود، این نتیجه‌ی اعمال خود امت‌ها بود که نابود شدند.

پیامبر(ص) می‌فرمایند: (قطعا کسانی که پیش از شما از بین رفتند و به عذاب الهی گرفتار شدند، دلیلش این بود که اگر یک فرد ثروت‌مند و قدرت‌مند مرتکب جرم و جنایت می‌شد، او را رها می‌کردند و به زندان نمی‌بردند و عدل بر او اجرا نمی‌شد و اگر زمانی، فرد ضعیف و فقیر که از موقعیت اجتماعی برخودار نبود، مرتکب جرمی می‌شد، بر او حد را اجرا می‌کردند. و قسم به خدای متعال! اگر فاطمه دختر من دزدی کند، من دست او را قطع می‌کنم).

ظلم در دنیا، تاریکی‌های روز قیامت را در پی خواهد داشت

وی خاطر نشان کرد: در حدیثی دیگر پیامبر(ص) می‌فرمایند: (الظلم ظلمات یوم القیامه) اگر کسی در دنیا ظلم و تعدی کند، قطعا این ظلم در دنیا، ظلمت‌ها و تاریکی‌های روز قیامت را در پی خواهد داشت.

در آیه‌ای دیگر خداوند می‌فرماید: (ظالمان بدانند که خداوند هرگز از آنان نخواهد گذشت).
اگر روزی خداوند آنان را دیرتر عذاب کند و سر موقع به حساب آنان نرسد و یا در دنیا به بلا و مصیبتی گرفتار نشوند، این عذاب خدا برای روز قیامت باقی است.

وی در زمینه عدالت افزود: میدان‌های عدالت تعداد زیادی دارند. یکی از میدان‌های عدالت، عدالت در حکم و فرمان است. خداوند دستور داده است که امانات را به اهلش بسپاریم، شایستگی‌ها را بررسی کنیم، لیاقت‌ها را ببینیم. اگر کسی اهلیت و شایستگی دارد، امانت را به او بسپاریم و زمانی که می‌خواهیم قضاوت کنیم، حکم ما عادلانه باشد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: مورد دوم عدالت، در قضاوت و داوری است.
قضات و کسانی که می‌خواهند بین دو یا چند نفر قضاوت کنند، موظف هستند که عدالت را رعایت کنند، در غیر این‌صورت نظم و ثبات به هم خواهد خورد و آبروها و خون‌ها خواهد ریخت.

ما نباید اجازه دهیم که مظلوم استثمار شود

در کتب فقهی می‌خوانیم که شخص قاضی، باید در نگاه، ورود متخاصمین به جلسه قضاوت، در برخورد با دونفر و… مواظب باشد که کسی احساس نکند که قاضی توجهش به یکی از این اشخاص بیش‌تر است.
قاضی حق ندارد مهمان کسی شود، حق ندارد دلایل و حجت‌ها را بر یک نفر تلقین کند یا برای کسی گواهی دهد و پرونده کسی را به تاخیر بیندازد. اگر قاضی در محکمه خود بی‌عدالتی به خرج داد، اتفاق بدی به وجود می‌آید.

مسئول بخش دارالتحکیم حوزه علمیه احناف خواف بیان کرد: مورد بعدی عدالت، عدالت در بین همسران است. شریعت مقدس اسلام، به شرط عدالت، ازدواج مجدد را جایز قرار داده است.

عدالت در مسکن، غذا، لباس و… ، مواردی است که باید در ازدواج مجدد مورد توجه قرار گیرد.

اگر کسی می‌تواند این موارد را رعایت کند، ازدواج مجدد اشکالی ندارد، ولی اگر کسی بیم این دارد که عدالت در این مورد قابل اجرا نیست و حق یک همسر ضایع خواهد شد، حق ندارد ازدواج مجدد کند و این مفهوم آیه قرآن است.

در حدیثی آمده است که اگر کسی دو زن داشته باشد و یکی را بر دیگری از لحاظ حقوقی نه از نظر میل و باطن، ترجیح دهد، در روز قیامت یک پایش می‌لنگد یا نیمه‌ی بدن او فلج است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: نکته‌ی دیگر رعایت عدالت در بین فرزندان است.
دین مبین اسلام، از برتری دادن یک فرزند بر فرزندان دیگر نهی کرده است. این بی‌عدالتی در بین فرزندان باعث می‌شود که فرزندان نافرمان و منحرف شوند و روابط بین آن‌ها تیره شود، چون پدر و مادر به یک فرزند، مالی بخشیده‌اند و به دیگری چیزی نداده‌اند.

والدین اگر می‌خواهند در طول زندگی به فرزندی مالی بدهند، مواظب باشند که این بخشش باعث نشود در بین فرزندان کدورتی به وجود بیاید.

به هیچ عنوان این ذهنیت در بین افراد شکل نگیرد که پسران بر دختران ارجحیت دارند.
درست است که در ارث، پسر دو برابر سهم دختر دارد ولی علماء می‌گویند: اگر کسی می‌خواست در طول زندگی مالی در بین فرزندان تقسیم کند، بهتر این است که مساوی باشد. بدون دلیل و مدرک، ترجیح دادن برخی از فرزندان بر فرزندان دیگر هیچ جایگاهی ندارد و گناه بزرگی است.

در واگذاری مناصب و پست‌ها، عدالت رعایت شود

مولوی قهستانی افزود: مورد بعدی عدالت، عدالت در سخن است.
اگر بنده پشت تریبون حرفی می‌زنم که این حرف بنده غیر عادلانه و نادرست باشد، در پیش‌گاه خداوند مسئول هستم.

خداوند می‌فرماید: (وقتی می‌خواهید صحبتی کنید و سخن بگویید، مواظب باشید که سخن شما عادلانه باشد).
مورد بعدی، عدالت در نوشتن است. کسانی که کاتب هستند، مواظب نوشتار خود باشند.

کسی که صورت جلسه می‌نویسد، کسانی که قول‌نامه، مبایعه‌نامه یا قرادادی می‌نویسند، اگر در پشت پرده این قرارداد تبانی صورت گرفت و حق کسی ضایع شد، یک گناه بزرگ است.

مورد بعدی عدالت، عدالت در شاهد و گواه بودن است. خداوند می‌فرماید: (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! عدالت را رعایت کنید و عادلانه شهادت دهید، این شهادت شما برای خدا باشد، اگرچه این شهادت به ضرر شما و والدین و خویشان شما باشد).

اگر این شهادات ما باعث از بین رفتن رابطه‌ی ما با کسی شود، باید عادلانه شهادت دهیم که حق به صاحب حق برسد.
برتری انسان‌ها نسبت به دیگر انسان‌ها فقط به وسیله‌ی تقواست و قوم، نژاد، رنگ، ثروت و مذهب سبب برتری نیست. وظیفه‌ی دینی وشرعی همه‌ی ما این است که ظلم و ستمی از جانب ما، به فرد، جامعه و مذهبی وارد نشود.

ایشان تاکید کرد: در واگذاری مناصب و پست‌ها باید عدالت رعایت شود. دستور شریعت این است که صلاحیت و شایستگی‌ها دیده شود و این‌گونه نشود که شرایط فامیلی، مذهبی و دیگر مسائل باعث ضایع شدن حق فردی شود.
اگر عدالت در جامعه‌ای برقرار شد، ثمرات ارزشمندی برای جامعه به ارمغان می‌آید و بهترین پیامد عدالت، ایجاد مساوات و برابری در جامعه است.

اشتراک گذاری