با کشتن و اعدام، مشکلات حل نمی‌شود – حوزه علمیه احناف خواف

مولوی گل‌محمد منصوری در مراسم نماز جمعه اهل سنت شهر خواف، ضمن تاکید بر این‌که “مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) پیشوای مذهبی اهل سنت می‌باشند” و “هیچ فرد ایرانی، تجزیه‌طلب نیست” و “حکم اعدام و محارب‌خواندن معترضین، برخلاف مصلحت و نظام اسلامی است” سخنانی را بیان کرد.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: امنیت و جان مردم بسیار اهمیت دارد، لذا مسئولین با صبر و حوصله پاسخگوی مردم باشند.

پیامبر اکرم(ص) در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، خانوادگی و حکومتی، داخلی و خارجی، برنامه‌هایی را ابلاغ کردند.
پیامبر(ص) فرمودند: در فردای قیامت، دست حاکمان مسلمان و مسئولین امت اسلامی در زنجیر خواهد بود و هیچ‌کس نجات نخواهد یافت مگر به وسیله‌ی عدالتش، و یا ظلم او، وی را هلاک خواهد کرد. مسئولین، موظف به تأمین معیشت مردم هستند و باید حافظ جان و ناموس مردم باشند.

حضرت عمر(رض)، در قحطی قسم خورد که من از روغن استفاده نمی‌کنم و در فکر مردم بود.
حضرت علی مرتضی(رض)، با وجودی که خلیفه بود اما گاهی غذایی در خانه‌اش پیدا نمی‌شد. کدام مسلمان می‌تواند از حکومت اسلامی ناراض باشد، اگر عدالت اجرا شود.

ایشان خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جناب آقای رئیس جمهور! علمکرد تیم اقتصادی شما مطلوب نیست و مسئولین به این اعتراف دارند. اوضاع اقتصادی ملت، بسیار وخیم و نابسامان است. افرادی هستند که با شکم گرسنه در خیابان می‌خوابند، در حالی‌که کشور ما جزو چند کشور مهم اقتصادی دنیا است و با وجود منابع خدادادی هم‌چون طلا، نفت، گاز و… ما بسیار قدرتمند هستیم اما اوضاع مردم خوب نیست. مردم به وضعیت معیشتی خود اعتراض دارند. کول‌بران کردستان یا سوخت‌کشان در سیستان و بلوچستان، به چه دلیل این کار را می‌کنند؟ اگر ما را قانع کردید، خدا را هم قانع کردید؟

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: وای بر حاکمان امت اسلامی، وای بر منتخبان مردم و نمایندگان مجلسی که مردم به آنها رای دادند و بر صندلی مجلس نشستند و حال، فرزندان آنان اعتراضاتی کردند و این مسئولین پیشنهاد اعدام در اسرع وقت دادند. این حکم اعدام، برخلاف مصلحت اسلامی، نظام و قانون اساسی است.

ما جان خود را فدای شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید می‌کنیم

مولوی منصوری ادامه داد: دشمن کوشش می‌کند که بین امت اسلامی اختلاف بیندازد، امت خیلی باید هوشیار باشد. ما احترام علمای خود را لازم می‌گیریم و جان ما هم فدای حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) باشد. ایشان رهبر مذهبی ما هستند و ایشان خدمات زیادی برای کشور کرده‌اند. ایشان کسی بودند که وقتی تعدادی از مرزبانان ایران اسیر شدند، با مداخله و پادرمیانی، باعث رهایی آن‌ها شدند و همیشه سفارش می‌کنند که امنیت را رعایت کنید و به مال مردم تعدی نکنید. صدای این علمای ربانی را باید شنید، اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، عاقبت خوبی در انتظار ما نخواهد بود.

ایشان بیان کرد: هیچ ایرانی تجزیه‌طلب نیست، تهمت تجزیه‌طلبی اشتباه است. مردم در اعتراضاتی که داشتند، از کردستان تا تهران و بقیه‌ی مناطق، فریاد جانم فدای ایران را سر دادند.
صدای مردم را بشنوید، درد مردم را گوش کنید، اشتباه با اشتباه جبران نمی‌شود. اگر خون ریخته شود، وضعیت مردم بدتر می‌شود.

به این سخن پیامبر(ص) گوش فرا دهید که می‌فرمایند: اقوام بسیاری در روز قیامت تمنا خواهند کرد که بین آسمان و زمین آویزان باشند و کاش مسئولیت به آن‌ها سپرده نمی‌شد.

نمایندگان مجلس! به جای این‌که درد مردم را مطرح کنید، شما درخواست اعدام فرزندان خود را می‌کنید؟! شما باید به مشکلات مردم خود رسیدگی کنید. شفقت و رأفت اسلامی کجا شد؟! دنیا به ما می‌خندد.

رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: وقتی یک مسئول و قاضی عیب مردم را جست‌جو کند، آن‌ها را فاسد می‌کند. هیچ‌کس از خطا خالی نیست و مسئولین باید چشم‌پوشی کنند.

وظیفه مسئولین چیست؟ کسی که مسئولیتی به او سپرده شود و درب را بر مردم ببندد و پاسخگوی آن‌ها نباشد یا در سرزمینش غیر مسلمانی مظلوم واقع شود، خدا دروازه‌های رحمت خود را بر روی او خواهد بست.

با کشتن و اعدام، مشکلات حل نمی‌شود

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطرنشان کرد: مردم خواسته‌هایی دارند. مردم دچار مشکل معیشی و فقر هستند. اهل سنت تقاضاهایی دارند. و هیچ‌وقت ما اهل سنت طغیان نکردیم و ما مرزبانان وفاداری بودیم و به حق ما آن‌چنان که باید و شاید رسیدگی نشد. پیامبر‌ اکرم(ص) فرمودند: چه بسا فقر که به سراغ کسی بیاید و ایمان او تبدیل به کفر شود. با شکم گرسنه چه کسی می‌تواند عبادت کند؟ شاید این فقیر دزدی کند. علل مشکلات را بررسی کنیم. با صبر و حوصله صدای مردم را بشنویم.

مسئولین در قبال ملت وظیفه دارند که مشکل آن‌ها را حل کنند.

خطاب به قضات کشور از زبان رسول اکرم(ص) می‌گویم که آن حضرت فرمودند: حاکم و قاضی نخواهد بود که بین مردمان حکم کند مگر در قیامت، در حالی‌که فرشته‌ای پشتش را خواهد داشت و تا آسمانِ بالا خواهد برد و اگر  فرمان رسد از سوی پروردگار که او را بینداز، او را در چاله‌ای می‌اندازد که چهل سال طول می‌کشد که به انتهای آن برسد. این سزای قاضی مسلمان ناعادل است.

ایشان افزود: قرآن در همه ابعاد زندگی به ما هشدار می‌دهد: «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا» تعصب ملی‌گرایی، مذهب‌گرایی و یا خشم شما باعث نشود که عدالت را کنار بگذارید و اگر خداترس هستید، عدالت را برقرار کنید.

فرزند شما به خیابان آمد و گله‌ای کرد، حال شاید برخی هم باشند که بخواهند امنیت را خراب کنند ما به آنها کار نداریم، اما حکم محاربه دادن خیلی سخت است.

در زمان رسول خدا(ص) افرادی به مدینه آمدند و هوا بسیار گرم بود و مریض شدند، به نزد پیامبر(ص) رفتند، رسول الله(ص) فرمودند: بروید و از شیر شتران بنوشید. شیر شتران را نوشیدند و چوپان را کشتند و شتران را با خود بردند که پیامبر اکرم(ص) گفتند: آنها را بیاورید، این‌ها محارب بودند.

وی ادامه داد: کسانی به خیابان آمدند که پدرشان هشت سال در دفاع مقدس بوده یا برخی پدر خود را در این هشت سال از دست داده‌اند. این نوع برخورد با این‌ جوانان، باعث تنفر نسل جوان می‌شود. با اعمال سلیقه شخصی، آبروی اسلام برده می‌شود. با کشتن و اعدام مشکلی حل نمی‌شود. خون را نباید با خون شست، سعه صدر باید داشت.

حضرت علی(رض) می‌فرماید: حکومت آن نیست که با زور مردم را تابع خود قرار دهد، حکومت آن است که در دل نفوذ پیدا کند.
خداوند متعال خطاب به رسولش فرمود: «وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» ای پیامبر(ص)! اگر سخت برخورد و تندخو می‌بودی، یاران، شما را رها می‌کردند.

حضرت علی(رض) می‌فرمایند: اگر دنیا از بین برود پیش خدا خیلی آسان‌تر است که انسانی کشته شود. اگر در شرق دنیا کسی به ناحق کشته شود و در غرب دنیا کسی راضی باشد، شریک جرم است.

کاش در رابطه با اتفاقاتی که باعث شد کشور به این حالات دچار شود، بهتر شفاف‌سازی می‌شد و با مردم صحبت می‌شد.
خداوند می‌فرماید: «أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْهُمْ وَأَشَدَّ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الْأَرْضِ فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا انُوا يَكْسِبُونَ».

منظور از سیاحت و سیر چیست؟ درس عبرت بگیرند از سرنوشت ملت‌هایی که در گذشته زندگی کردند و توانایی، قدرت و ثروت‌شان نتوانست جلوی عذاب الهی را بگیرد.

مولوی منصوری با اشاره به شهادت مولانا عبدالواحد ریگی گفت: اخیراً یکی از علمای خوب اهل سنت در شهر خاش توسط افراد ناشناسی به قتل رسیدند. شهادت این عالم مسلمان را خدمت خانواده محترم ایشان، مردم سیستان و بلوچستان و شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم که خداوند متعال او را غریق رحمت‌های بی‌پایان خود قرار دهد.

کامیابی انسان در گرو قرآن و سنت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (۲۵ آذرماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، با تلاوت سوره‌ی مبارکه “عصر”، به ایراد سخن پرداخت.

مولوی گل‌ محمد منصوری در آغاز سخن بیان داشت: از آن‌ جایی که ما مسلمان هستیم و مسلمان باید تابع قانون خدا و رسول خدا(ص) باشد و کامیابی او در گرو عمل به قرآن و سنت است، خداوند متعال در سوره‌ی مبارکه‌ی عصر، اصول کامیابی جامعه بشری را بیان می‌کند.

سوره‌ی عصر هرچند مختصر است اما ۴ اصل کلی دارد که اگر ما به آن ۴ اصل عمل کنیم، راه سعادت دنیا و آخرت برای ما میسر خواهد شد، در غیر این‌صورت، مصداق آیه دوم سوره‌ی عصر قرار می‌گیریم که خداوند متعال می‌فرماید: (ان الانسان لفی خسر).

وی ادامه داد: ارتباط این سوره با سوره‌ی قبلی که سوره‌ی تکاثر است، این می‌باشد که دنیا‌گرایی باعث غفلت انسان و محروم شدن از سعادت ابدی است و پایان آن عذاب الهی می‌باشد.

در سوره‌ی عصر، ضرر و عملکرد خطرناک انسان را بیان می‌کند که جامعه‌ی بشری در طول دوران خود، دچار اشتباه بوده‌اند، لذا خداوند متعال راه نجات و اصول کامیابی را در این سوره بیان می‌کند.

قرآن علل سقوط ملت‌ها را در اصل اول بیان می‌کند.

امام شافعی(رح) می‌فرمایند: اگر خداوند هیچ آیه‌ای دیگر نمی‌فرستاد، برای کامیابی بشر همین سوره کافی بود.

مولوی منصوری گفت: اصل اول در این سوره ایمان است.

خداوند متعال می‌فرماید: ( قسم به چرخش زمان و گذر ایام که انسان در ضرر هست مگر کسانی که ایمان آورده‌اند).
خیلی از انسان‌های برای جامعه بشری تلاش می‌کنند و خدمات شایانی انجام می‌دهند اما چون ایمان ندارند، در قیامت هیچ ترازویی برای ارزش عمل آن‌ها قرار داده نخواهد شد.

اصل دوم عمل صالح است. عملی ارزش دارد که با ایمان باشد. عمل صالح یعنی حق الله و حق‌الناس را به جا آوردن و ضایع نکردن.
حق‌ الناس این است که مال مردم را ضایع نکنیم، با آبروی مسلمان بازی نکنیم و به ناموس مردم تجاوز و توهین نکنیم. حفاظت خون، مال و امنیت مردم حق الناس است.

اصل سوم (و تواصو بالحق) می‌باشد. یعنی انسان‌ها‌ی کامیاب، همدیگر را به حق سفارش می‌کنند، خیرخواه مردم و دولت می‌باشند و در کنار حاکمان، آن‌ها را نصیحت می‌کنند و امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دهند.
اگر خلافی را دیدند، با دست و زبان خود و اگر قدرت این را نداشتند در دل اعلان انزجار و تنفر کنند و این آخرین قسمت ایمان است.

مدرس حوزه‌ علمیه احناف خواف اظهار داشت: در دوران‌ گذشته، در کنار حکام مسلمان، همیشه علما بودند و تذکر می‌دادند زیرا که دین، خیرخواهی است.

یک‌بار سیدنا عمر فاروق(رض) وقتی سخنرانی می‌کردند، فرمودند: اگر من در دوران خلافت اشتباه کردم، به من تذکر دهید. یک اعرابی بلند شد و گفت: به خدا قسم ای عمر! اگر راه اشتباه رفتی، تو را با همین شمشیرم راست می‌کنم.

حضرت عمر(رض) او را تمجید کردند و فرمودند: خدایا تو را سپاس که در میان امت رسول خدا(ص) انسان هایی هستند که اگر عمر اشتباه کند، به او تذکر می‌دهند.

اصل چهارم، (وتواصوا بالصبر) می‌باشد. یعنی انسان‌های سعادت‌مند و کامیاب، همدیگر را به صبر نصیحت می‌کردند و عقب نشینی نداشتند.

اگر می‌خواهید در مقابل گناه آلوده نشوید، صبر کنید. برای اطاعت از فرامین الهی خسته نشوید و استقامت نشان دهید، در مقابل دشمن نیز محکم باشید.

اگر این اصول رعایت نشود و این‌گونه نباشیم، قطعا سقوط ما امضا خواهد شد.

اشتراک گذاری