وجود پیامبر اکرم(ص) به انسانیتی که مرده بود، حیات تازه بخشید.

ایشان در مقدمه سخنان خویش، ضمن خوشامدگویی خدمت تمام میهمانان محترم و تبریک این ایام، خاطرنشان کردند: در مورد ولادت نبی اکرم(ص) تاریخ‌نویسان اختلاف‌نظر دارند. تاریخ‌نویسان اهل سنت اتفاق‌نظر دارند که ولادت پیامبر اکرم در روز دوشنبه بوده است، اما عده‌ای از تاریخ‌نویسان اهل سنت ولادت پیامبر را در ۹ ربیع‌الاول و اکثرشان در ۱۲ ربیع‌الاول می‌دانند. از طرفی علمای اهل تشیع ولادت نبی اکرم را در ۱۷ ربیع‌الاول می‌دانند.
مولانا مطهری افزودند: امام راحل(ره) به جهت اینکه به هر دو نظریه توجه شود، ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کردند تا علمای فریقین در کنار هم بنشینند و یکدیگر را بشناسند و به یکدیگر نزدیک‌ شوند.
ایشان تصریح کردند: این جلسه بهانه‌ای است تا مسلمانان در کنار هم بنشینند و سیرت پیامبر اکرم(ص) را با یکدیگر مذاکره کنند. مهمترین چیزی که امروزه جامعه بدان شدیداً محتاج است سیرت پیامبر اکرم(ص) است.
عالم برجسته خراسان‌زمین تاکید کرد: وجود پیامبر اکرم(ص) به انسانیتی که مرده بود و در پرتگاه هلاکت و نابودی قرار داشت، حیات تازه بخشید. رسول الله(ص) آمدند و انسانهایی تربیت کردند که باز آنها برای دیگران، الگو و نمونه قرار گرفتند؛ یعنی اصحاب و اهل بیت پیامبر(ص).
خداوند متعال می‌فرماید: “و لکم فی رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجوا الله و اليوم الاخر” پیامبر اکرم(ص) اسوه و الگو برای تمام مسلمانان تا قیامت هستند. خداوند متعال محمد(ص) را فرستاد تا الگو و نمونه برای انسانها باشد که اعمال، اخلاق، عبادات و همه مسائل مطابق با همان الگو و نمونه انجام گیرد، و در این صورت است که اعمال آنها مقبول درگاه حق تعالی خواهد بود، و اگر غیر از این باشد، اعمال انسانها هیچ ارزشی نخواهد داشت.
ایشان ادامه دادند: به همین جهت خداوند متعال می‌فرماید: “قل ان كنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم” اگر شما خدا را دوست دارید، پس اتباع از من (پیامبر) بکنید تا خداوند شما را دوست بدارد و گناهانتان را بیامرزد. لذا ادعای محبت تنها به زبان کافی نیست، بلکه باید در عمل نیز باشد.
خداوند متعال حالات آن زمان را به تصویر می‌کشد و می‌فرماید: “واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا واذکروا نعمة الله علیکم اذ کنتم أعداءً فألّف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته اخوانا و کنتم علی شفا حفرة من النار فأنقذکم منها” و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آورید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره‌ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد. یعنی قبل از آمدن پیامبر، مردم دشمن یکدیگر بودند؛ قتل، غارت و عداوت در میان‌شان عام بود و بر سر مسائل خیلی کوچک جنگ‌ها شروع می‌شد و سالهای سال ادامه پیدا می‌کرد و چندین نفر کشته می‌شدند، اما به برکت وجود پیامبر، خداوند متعال در میان‌شان الفت و محبت برقرار کرد و با یکدیگر برادر شدند. دیگر اینکه خداوند متعال اشاره فرمود که: “و کنتم علی شفا حفرة من النار” شما به خاطر عقاید شرکیه و نادرست در کناره جهنم قرار داشتید، اما به برکت وجود پیامبر و تعلیمات رسول الله، از جهنم و بت‌پرستی نجات یافتید.
مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در بیان برخی از صفات پیامبر اکرم(ص) به‌خصوص پاکدامنی ایشان فرمودند: پیامبر اکرم(ص) با وجود اینکه از سایه پدر و بعد از مدتی کوتاه از سایه مادر و جدشان محروم شدند، اما با این وجود به صفات صداقت، امانت، رأفت و مهربانی خصوصاً پاکدامنی معروف بودند.
ازدواج با حضرت خدیجه که ۴۰ ساله و از دو شوهر بیوه شده بود، اما چون بسیار پاکدامن بود باعث شد تا پیامبر اکرم در سن ۲۵ سالگی با وی ازدواج کنند؛ و این دلیل بر پاکدامنی خود پیامبر اکرم نیز است.
ایشان یادآور شدند: تمام مشکلاتی که امروزه جامعه بدان گرفتار است، به خاطر دوری از سیرت پیامبر اکرم(ص) است.
مولانا مطهری در بخش دیگر سخنان خویش در زمینه اهمیت وحدت تاکید کردند: وحدت از ضرورت‌های جامعه است. با توجه به اینکه دشمنان اسلام کمر بسته و شب و روز علیه مسلمانان کار می‌کنند، لازم است مسلمانان با یکدیگر اتحاد داشته باشند و نگذارند استکبار جهانی بر علیه مسلمانان قیام و تفرقه ایجاد کنند و مسلمانان را به نام مذهب به جان یکدیگر بیندازد.
ایشان افزودند: اعتقادات و مقدسات هر مذهب قابل احترام و برای او بسیار مهم است. مقام معظم رهبری فرمودند: منظور از وحدت این نیست که شیعه سنی شود یا سنی شیعه شود، بلکه با حفظ معتقدات در کنار یکدیگر باشند. امام راحل نیز فرمودند: اهل سنت و تشیع با هم برابر و برادر و در حقوق با هم مساوی‌اند. و کسی که قصد اختلاف و تفرقه داشته باشد نه سنی است و نه شیعه.
ریاست محترم مجمع فقهی اهل سنت خراسان با تاکید بر مدنظر قرار دادن اصل شایسته‌سالاری خاطرنشان کرد: شایسته‌سالاری باید مدنظر باشد و فرق نمی‌کند که آن شخص سنی است یا شیعه و نباید کسی هم ناراحت شود. اگر عدالت و مساوات ملاک و معیار باشد انشاءالله وحدت و اخوت مستدام خواهد بود.
ایشان تاکید کردند: مهم این است که به یکدیگر گمان نیک داشته باشیم و همدیگر را تحمل کنیم و به یکدیگر اعتماد داشته باشیم.
مولانا مطهری اظهار داشتند: شهرستان خواف، شهرستانی تلفیقی است و الحمدلله نماینده محترم، مسئولین، علما و مردم شریف در کنار همدیگر هستند و مسائل به همین نحوه حل و فصل می‌شود و انشاءالله در آینده همینطور خواهد بود.
ایشان ادامه دادند: وحدت مایه آسایش و آرامش هست و در کشورهایی که وحدت وجود ندارد، ملت در وضعیت نامطلوبی بسر می‌برند که ما باید سپاسگزار این نعمت امنیت باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *