علل اهانت به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم و پیامدهای اهانت به مقدسات ادیان

پایگاه اطلاع‌رسانی «سنی‌آنلاین» در همین خصوص گفت‌وگویی کوتاه با مولانا حبیب‌الرحمان مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف و از علمای برجستۀ اهل‌سنت در خراسان رضوی انجام داده است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
ابتدا نظر مولانا حبیب‌الرحمان مطهری را در مورد دلیل این اهانت‌ها و علت اینکه برخی از معاندین در حق پیامبر رحمت و مهربانی تا این اندازه جسارت و اهانت روا می‌دارند، پرسیدیم؛ ایشان در پاسخ به این سوال، به‌صورت اختصار و فهرست‌وار به موارد زیر اشاره کرد.

▫️الف) به مصداق آیۀ شریفۀ «يأَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا لا تَتَّخِذوا بِطانَةً مِن دونِكُم لا يَألونَكُم خَبالًا وَدّوا ما عَنِتُّم قَد بَدَتِ البَغضاءُ مِن أَفوهِهِم وَما تُخفى صُدورُهُم أَكبَرُ…» ﴿آل عمران: ١١٨﴾ حقیقت درونی کفار، آرزوی رنج مسلمین و دشمنی با آنهاست.

▫️ب) حس ناسیونالیستی که زمانی قدرت مسیحیت و یهودیت و سایر ادیان بر بسیاری از سرزمین‌ها سایه ‌گسترده بود و با آمدن اسلام، بساط آنها درهم پیچیده شد و آیین نجات‌بخش اسلام جایگزین ادیان منسوخه و باطل، و پیوند «برادری ایمانی» به‌جای «پیوند ملی‌گرایی» قرار گرفت.

▫️ج) ضعف اعتقادی، عملی و اخلاقی بسیاری از مسلمانان از یک طرف حمایت الهی را در حق مسلمین کم نموده و از طرفی کفار با مشاهدۀ فاصلۀ بین مسلمانان و عمل به شریعت، زمینۀ اهانت و بی‌پروایی را نسبت به دین، پیامبر و مقدسات مسلمین فراهم می‌بینند که خواستۀ دیرینۀ آنهاست.

▫️د) وابستگی بیش از حد سران ممالک اسلامی به کفار و مستکبران عالَم و عدم دلسوزی‌شان نسبت به دین، به‌طوری‌که جهان کفر و استکبار هم می‌داند تمام قدرت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی کشورهای اسلامی به‌جای آن‌که در خدمت دین خدا و مصالح مسلمانان باشند، در خدمت حفاظت از اقتدار حاکمیت‌ها هستند.

▫️هـ) اسلام‌گرایی و شیوع اسلام در ممالک غربی و تحت استعمار کفر نیز بر خشم دولتمردان و سیاستمداران اروپایی افزوده و با توجه به عوامل فوق، طبیعی‌ست که بیشتر وادار به مخالفت جسورانه و توسل به اهانت می‌شوند.

مدیر حوزه علمیه احناف خواف در ادامه به عواقب و پیامدهای اهانت‌ها به مقدسات ادیان و مذاهب در جهان اشاره کرد و گفت: اهانت به مقدسات ادیان و مذاهب، موجب درگیری و تحریک پیروان ادیان علیه یکدیگر شده، فضا را برای لائیک‌ها، کمونیست‌ها و منکرین تمام ادیان و معنویت‌ها باز می‌کند. علاوه بر این، مقدسات ادیان مختلف مورد اهانت متقابل قرار گرفته و معنویت به‌طور کلی تضعیف، و بی‌دینی بیشتر ترویج می‌یابد.

عضو مجمع فقهی اهل‌سنت ایران در پایان این گفت‌وگو، وظیفۀ مسلمانان در قبال این قبیل اهانت‌ها را در شش مورد خلاصه کرد که عبارتند از:

▫️الف) بازگشت جدی‌، عمیق و همه‌جانبه مسلمانان به اسلام عزیز، به‌طوری‌که باورهای دینی خود را تقویت نموده، در عمل و اخلاق از دین پیروی نمایند، با ذکر، دعا، تضرع، توبه و استغفار نصرت و حمایت الله متعال را حاصل کنند.

▫️ب) شخصیت حضرت رسول خدا صلی الله علیه وسلم را طبق معرفی قرآن، سنت و کتب آسمانی با تلاش و جدیت به جهانیان معرفی کنند.

▫️ج) ارائۀ هرچه بیشتر و دقیق‌تر قرآن و سنت(معارف اسلامی) که خود معجزۀ دین آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم است که به معروف امر و از منکر نهی نموده، طیبات را حلال و خبائث را حرام نموده است.

▫️د) مسلمانان سعی کنند مانند صحابه(رضوان‌الله‌علیهم‌اجمعین) الگوی خوبی از ارزش‌های اسلامی اعم از عقیده، عمل و اخلاق باشند که بهترین معرّف برای طریقۀ آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم است.

▫️هـ) در پرتو آیات و احادیث، دیدگاه اسلام را نسبت به سایر ادیان و پیامبران الهی بیان کنیم و آنها را متوجه کنیم که تمام ادیان الهی از یک منبع سرچشمه گرفته و موید یکدیگرند و این حرکات ناشایست و اهانت‌آمیز مورد تایید هیچ‌کدام از ادیان الهی نیست و همانطور که مسلمانان حاضر نشدند حرکات «داعش» به اسلام نسبت داده شود و خود جلوی آن را گرفتند، آنان نیز برداشت خود و دین خود را از این اعمال اعلام و جلوی اهانت‌کنندگان را بگیرند که به حساب دین‌شان قرار نگیرد.

▫️و) مسلمانان با هم متحد شوند و دشمن مشترک خود را بشناسند تا دشمنان از اختلاف مسلمین سوءاستفاده نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *