لحظه‌ای با پیامبرﷺ و یاران باوفایشان (1)

  • مبارزی که نقاب بر چهره داشت و صورتش پوشیده بود، از بین سپاه اسلام خارج شد؛ و با او به مبارزه پرداخت، تا او را به قتل رساند. سپس سربازی دیگر از لشکر روم، جهت مبارزه بیرون شد و حریف طلبید؛ برای مرتبه دوم هم همان مرد نقاب‌دار بیرون آمد و با او به نبرد پرداخت تا او را هم به قتل رساند. برای بار سوم جنگجویی دیگر برای انتقام و مبارزه از لشکر دشمن خارج شد؛ باز هم همان دلاور و جنگجوی نقاب‌دار آماده مبارزه شد؛ و به نبرد پرداخت تا آن را هم به درک واصل کرد.
    مسلمانان بعد از این واقعه شگفت‌انگیز، دور آن مجاهد دلیر جمع شدند، تا‌ او را بشناسند؛ اما آن دلاور نقابش را محکم گرفته بود تا شناخته نشود. لکن شخصی بنام ابو‌عمر بلند شد و نقابش را پایین کشید؛ او کسی نبود جز عبدالله بن مبارک(رضی‌الله‌عنه).
    عبدالله بن مبارک(رضی‌الله‌عنه) رو به ابو‌عمر(رضی‌الله‌عنه) کرد و به او گفت: گمان نمی‌کردم که تو جزء کسانی باشی که مرا رسوا می‌کنی.
    عبد الله بن مبارک(رضی‌الله‌عنه) خواست تا جهادش بین او و خداوند مخفی و پنهان باشد و هیچکس از آن اطلاع پیدا نکند. تا جایی که آشکار شدن چهره‌اش در میدان جهاد را رسوایی برخود می‌شمرد. اخلاص عبدالله بن مبارک به حدی رسیده بود؛ که صورتش را در مکانی که چهره‌ها آشکار است و پنهان نمی‌شود، مخفی کرد؛ جایی که افراد دوست دارند صورتشان آشکار باشد تا مردم عملکرد خوبشان را ببینند و آنان را مورد تعریف و تمجید قرار دهند.
  • هر کدام از شما تا می‌تواند اعمال صالحش را بصورت مخفیانه انجام دهد.
  • عمل نیک پوشیده، آن عبادتی است که تو انجامش می‌دهی در حالیکه کسی از آن مطلع نمی‌شود و آن را توشه‌ای برای آخرت باقی می‌گذاری.
  • عمل نیک پوشیده، آن صدقه‌ای است که به فقیری می‌بخشی، بدون اینکه چهره‌ات را ببیند و او را حتی از همسر و شریک زندگی‌ات نیز مخفی نگه می‌داری.
  • عمل نیک پنهانی، آن رکعت‌های نمازی‌ است که در نیمه‌های شب می‌خوانی در حالیکه خانواده‌ات خوابیده هستند و به آرامی از بستر خوابت بلند می‌شوی تا کسی متوجه اعمالت نشود.
  • عمل نیک مخفیانه، آن تلاوت قرآن است که آن را بر خود لازم داشتی و تو را به غرور وا نمی‌دارد.
  • عمل صالح پوشیده، آن ذکر و استغفاری است که فقط بین تو و خداوند می‌باشد و آن را دائما و در همه حالات، در حالت رانندگی، تجارت، پیاده روی و… انجام می‌دهی.
  • عمل نیک پوشیده، آن قطره اشکی است که در خلوت و در حال تلاوت آیه‌ای از آیات قرآن از چشمانت جاری می‌شود.
  • در پوشیدن و مخفی کردن اعمال نیک سبقت گیرید، زیرا خداوند آنها را بسیار دوست دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *