قربانی یادگار ابراهیمی و نیز یادگار سرور کائنات می باشد

ایشان در آغاز سخن ضمن تلاوت آیات سوره مبارکه «کوثر»، فرمودند: امروز روز جمعه و عید هفتگی مسلمانهاست و بنا به قولی عید فقراست .امیدواریم در این روز و این ایام مبارک دهه ی ذی الحجه الحرام که بسیار ایام پربرکتی است، خدای متعال توفیق طاعت و عبادت و توجه به مسائلی که لازمه ی زندگی ماست عنایت بفرماید .

دهه ی اول ماه ذی الحجه، ایام بسیار بزرگ و با فضیلتی است که رسول خدا(ص) می فرمایند: بعد از ماه مبارک رمضان هیچ روزی بهتر از عبادت در این ایام نمی باشد.

در ادامه مولاناشهیدی ضمن تبریک پیشاپیش عید قربان، خطاب به نمازگزاران فرمودند: در اسلام دو عید بسیار مهم وجود دارد که یکی عید فطر و دیگری عید قربان است و قربانی یادگار ابراهیمی و یادگار سرور کائنات حضرت محمد(ص) می باشد.

یکی از مراسم بزرگ شرعی و دینی، مراسم حج است که در این روزها از همه ی ممالک اسلامی مسلمانها و غیر مسلمانها در حرم خدا جمع می شوند و در میدان عرفات حضور می یابند و دست نیاز به بارگاه الهی بلند می کنند و وحدت خود را بطور محسوس و به دور از همه ی آلایش ها و امورات ظاهری و سیاسی به نمایش می گذارند.

ایشان در ادامه درباره علت نزول سوره کوثر فرمودند: این سوره زمانی نازل شد که فرزند پیامبر خدا(ص) به نام «قاسم» فوت نمود. دشمنان پیامبر از این موضوع خیلی خوشحال شدند و گفتند پیامبر ابتر شد و به زودی خودش نیز از بین خواهد رفت. خداوند با نزول سوره کوثر آن حضرت(ص) را تسلی داد که ای پیامبر، ما به شما کوثر عنایت کردیم.

کوثر چیست؟ کوثر دارای معنی زیادی است. برخی آن را نهری در بهشت، یا حوضی در صحرای محشر تفسیر نموده اند. امام فخر رازی در تفسیر کبیر از بزرگان پانزده قول آورده است که در آن کوثر شامل نبوت، قرآن، اسلام، اولاد زیاد، فرزندان معنوی و نعمت های فراوان می شود. و از آن جمله امت و یارانی است که دین را سرلوحه ی زندگی خویش قرار دادند. حضرت عبدالله بن عباس(رض) می فرماید: کوثر یعنی خیر کثیر.

و بعد خداوند متعال به پیامبرش فرمود که در مقابل نعمتها و شکر خدا نماز بخوان(فصل لربک) چرا که بهترین عبادت در نزد خدا نماز است و بعد از نماز به آنحضرت(ص) دستور فرمود: «وانحر»؛ یعنی قربانی کن.

پیامبر خدا در ایام عمر مبارک خود هر سال قربانی می کردند. و سالی که برای حجه الوداع تشریف بردند، صد شتر با خود برده و 63 تای آن را با دست مبارک خود قربانی کرده و مسوولیت قربانی بقیه شترها را به حضرت علی(رض) سپردند.

از آنحضرت(ص) سوال شد که در قبال قربانی چه منفعتی حاصل می شود؟ فرمودند: به اندازه هر مو یا پشم آن خداوند پاداش می دهد و نیز فرمودند: قبل از اینکه شخص خون قربانی را بریزد، آن خون نزد خداوند متعال مورد قبول واقع می شود.

مولانا شهیدی در بیان وجوب قربانی فرمودند: بر هر شخص مسلمان، عاقل، بالغ، مقیم و آزاد که مالک 5/87 گرم طلا -که تقریبا معادل چهار میلیون و سیصد هزارتومان می باشد – قربانی واجب است.

ایشان ضمن گرامیداشت سیزده آبان «روز دانش آموز» و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1358 فرمودند: شهامت جوانان ایرانی در آن سال باعث شد تا برای همیشه دشمنان اسلام خصوصا آمریکا فکر توطئه بر علیه جمهوری اسلامی را از سر بدر کنند. و اگر بین مسلمین اتحاد باشد دشمن هیچ کاری نمی تواند بکند؛ چرا که قدرت مسلمانان نشأت گرفته از قدرت بی  منتهای الهی است.

مولانا شهیدی در پایان ضمن تشویق مردم به انجام قربانی از آنان خواستند به این امر مهم اهتمام جدی ورزیده و با اختصاص قسمتی از گوشت قربانی به فقرا، نیازمندان صدقه جاریه ای برای خویش بجا بگذارند.

نوشته شده: توسط شمس الدین مطهری طلبه حوزه علمیه احناف خواف

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *