علما باید همچون انبیا دلسوز امت باشند.

ایشان در ادامه افزود: امت ما امتی جهانی است، و همان‌طور که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم رحمت جهانیان بودند، علما که وارثین پیامبران‌اند باید متصف به صفات پیامبران باشند. خداوند متعال پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را اینگونه وصف می‌کند: «لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ» خواسته پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم خیرخواهی برای امت بود، به‌طوری که در مرض‌الوفات نیز به ملک‌الموت فرمودند: سختی سکرات امت من را بر من قرار ده.
مولانا مطهری ادامه داد: اگر کسی سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را مطالعه کند، به خوبی درک می کند که «عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ» یعنی چه؟ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم دوست نداشت کسی از امتیانش وارد دوزخ شود. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم بر نصرت دین و امر به معروف و نهی از منکر حریص و نسبت به مسلمانان بسیار دلسور و مهربان بودند.
مدیر حوزه علمیه احناف خواف در ادامه خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به امت خود شفیق و مهربان بودند، علما نیز باید نسبت به امت مهربان باشند. حال ما به خود بنگریم که آیا دارای صفات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم هستیم؟ علامه ابن قیم رحمه‌الله می‌فرماید: علمای سوء مردم را با زبان به بهشت و با عمل به دوزخ می‌خوانند.
مولانا مطهری در پایان تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که علما زیر ذره‌بین مردم هستند. پس باید مواظب اعمال و رفتار خود باشیم. از جمله صفات دیگری که علما باید بدان متصف باشند، تواضع و فروتنی، صبر و پایمردی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *