عدالت اجتماعی و رفع تبعیض موجب وحدت و همدلی می‌شود – حوزه علمیه احناف خواف

مولانا مطهری گفتند: عدالت اجتماعی و رفع تبعیض، بازویی محکم برای توسعه و پیشرفت کشور در تمام عرصه‌هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف مدیریت حوزه علمیه احناف خواف در مراسم نماز جمعه 22 بهمن‌ماه اهل سنت شهر خواف، با اشاره به اینکه در ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، خاطر نشان کردند: این انقلاب به رهبری حضرت امام راحل(ره) و حضور مردم از هر قوم و نژادی به پیروزی رسید و یک رویداد و رخداد مهم تاریخی بود.

ایشان ضمن عرض تبریک این ایام به مردم گفتند: این انقلاب با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به وجود آمد و باعث بیداری ملت‌ها شد. این انقلاب خیزشی را در میان ملت‌ها و مسلمان‌های تحت ستم به وجود آورد، به طوری که آن‌ها را در برابر استکبار جهانی بیدار کرد. انقلاب اسلامی ما، با شهادت‌ها و رشادت‌ها و از خود گذشتگی‌های اقشار مختلف، متحقق شد. مردم در مقابل حکومت دیکتاتوری پهلوی ایستادگی کردند، تا به آزادی، استقلال و کرامت برسند که مقصد انقلاب هم عزت، کرامت، اتحاد، هم‌دلی و اجرای عدالت بود.

مولانا مطهری ادامه دادند: انقلاب اسلامی با وجود تمام تحریم‌های همه جانبه، پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در زمینه‌های مختلف داشته است. این انقلاب با وحدت و هم‌دلی اقشار مردم پیروز شد و تداوم این انقلاب هم مبتنی و مشروط بر وحدت و هم‌دلی است. همان وحدت و هم‌دلی که امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته و دارند. اگر می‌خواهیم بر مشکلات فائق آییم و انقلاب مستدام باشد باید مواردی را مد نظر داشته باشیم.

ریاست نشست فقهی اهل سنت خراسان افزودند: اولین مورد این‌که، شیعه و سنی باید یکدیگر را تحمل کنند و ظرفیت‌های خود را بالا ببرند تا در کنار یکدیگر، زندگی پر آرامش و با سکونی داشته باشند.
مولانا مطهری ادامه دادند: شیعه و سنی باید نسبت به یکدیگر اعتماد داشته باشند، زیرا این کشور متعلق به همه‌ی ایرانیان است به خصوص مرزداران، که بیشتر اهل سنت و جماعت هستند، در این انقلاب و ایجاد امنیت سهیم‌اند. شیعه و سنی از این کشور دفاع کرده و شهید دادند و در این آب و خاک شریک‌اند.

ایشان خاطر نشان کردند: شیعه و سنی باید احترام مقدسات یکدیگر را رعایت کنند، زیرا همه نسبت به معتقدات خود، هم شیعه و هم سنی، حساس هستند و از این جهت باید احترام مقدسات حفظ شود.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف افزودند: در جهت تحقق عدالت اجتماعی باید دولت، مسئولین و مردم گام بردارند، زیرا عدالت اجتماعی و رفع تبعیض زمینه‌ساز وحدت و هم‌دلی در تمام عرصه‌ها خواهد بود و بازویی محکم برای توسعه و پیشرفت کشور قرار خواهد گرفت اما اگر تبعیض درمیان مردم، اقوام و مذاهب باشد نارضایتی جامعه را به دنبال خواهد داشت. همچنین توزیع پست‌ها و مناصب به صورت عادلانه، کشور را از همه‌ی آفات حفاظت و وحدت و هم‌دلی را به وجود خواهد آورد.

مولانا مطهری در ادامه افزودند: استفاده از نیروهای نخبه اهل سنت، در سطوح عالی مدیریتی کشور و استان‌ها باعث محکم‌تر شدن ستون انقلاب اسلامی خواهد شد. ایشان در ادامه اظهار داشتند که دولت باید اوضاع اقتصادی را اصلاح و مشکلات معیشتی را رفع نماید همچنین کنترل قیمت‌ها باید صورت گیرد. فقر باید از بین برود زیرا همان‌طور که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: اگر فقر بیاید، مردم شاید از دین، خارج شوند و دین را رها کنند. لذا مسئولان باید نسبت به این امر توجه کنند.

ایشان یکی دیگر از عوامل استمرار انقلاب را عمل به وعده های رئیس جمهور برشمردند و بیان کردند: رئیس جمهور باید به وعده‌هایی که در ایام انتخابات داده است، عمل کند. که در این خصوص نامه‌های زیادی نوشته شده و دیدار‌هایی صورت گرفته است، که می‌طلبد دولت به وعده‌های دوران انتخابات خود عمل کند.

چرا گوش شنوایی برای حل مشکل جاده‌ی شهرستان وجود ندارد؟

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف در بخشی دیگر از سخنان خویش، فرمودند: مشکلات جاده‌ها و راه‌های این شهرستان که عموما در مجالس و منابر مکررا گفته می‌شود باید برطرف شود، اما نمی‌دانیم که چرا گوش شنوایی وجود ندارد و چرا جان انسان‌ها بی‌ارزش شده است و مسئولین به فکر این خواسته نیستند؟

مولانا مطهری افزودند: در اخبار شنیدیم که اخیرا رئیس بازرسی کل کشور برای بازدید از معادن سنگ آهن سنگان تشریف آورده بودند که چقدر خوب بود، دیداری با مردم هم می‌داشتند و درد دل مردم را می‌شنیدند. «ایشان گفته بودند: به دلیل مزاحمت‌های ناشی از تردد وسیله‌های سنگین، تخریب محیط زیست و گرد و خاک، حق مردم است که از نعمت‌های معدن بهره‌مند شوند». سوال ما هم همین است که چرا مردم از این نعمت‌ها برخوردار نیستند؟ و قضیه برعکس است چون مردم منطقه، به خصوص مردم سنگان که بیش‌تر در معرض بیماری‌های ناشی از گرد و خاک هستند، باید فدا شوند و ضرر کنند.

ریاست نشست فقهی اهل سنت خراسان ادامه دادند: «ایشان گفته بودند: مسئولین معادن باید موجبات اشتغال نیروهای بومی را فراهم کنند». سوال ما هم همین است که چرا موجبات این اشتغال را فراهم نمی‌کنند و از نیروهای غیر بومی استفاده می‌کنند؟ «ایشان گفته بودند: بخش خصوصی و دولتی که از معادن بهره‌مند می‌شوند، باید به زیرساخت‌های منطقه کمک کنند». سوال ما همین است که چرا کمک نمی‌کنند و چرا این همه تصادفات و کشتار که هر چند روزی شاهد آن هستیم، رخ می‌دهد؟ نسبت به رفع مشکلات محیط زیست چرا اقدام نمی‌شود؟ چرا سهم شهرستان از ۱۵ درصد حقوق دولتی از معادن، که باید صرف شهرستان شود، که خودشان گفته بودند، داده نمی‌شود؟

ایشان در ادامه سهم مردم از نعمت معادن افزودند: بنده در اخبار خواندم که وزیر صنعت و معدن، در آیین آغاز علمیات اجرایی معدن مس کرور عنبرآباد «گفته بودند: برنامه‌ی ما در واگذاری‌ها معادن این است که اگر هر معدن از یک حدی بزرگ‌تر باشد، مردم آن منطقه در آن معدن، سهام دار و شریک باید باشند». سوال این است که چرا در معدن سنگ آهن سنگان که بزرگ‌ترین معدن خاور میانه است، مردم سهیم نیستند؟ این‌ها همه سوالاتی است که امیدواریم مسئولین بزرگوار پیگیری کنند.

مسئولان بایستی رفتار بزرگان اسلام در حکمرانی را الگو قرار دهند

مولانا مطهری در بخش نخست سخنان خود به تشریح آیه«لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا» و حدیث«اَلا کلکم راعٍ و كلكم مسئولٌ عن رعيته» فرمودند: خدای متعال در این آیه مبارکه می‌فرماید: برای شما اهل ایمان، رسول خدا(ص) الگو و نمونه هستند. اهل ایمان و کسانی که ایمان به آخرت دارند، باید پیامبر(ص) را به عنوان پیشوا و نمونه، برای خود، در مسائل عبادی، اخلاقی، معاملات، معاشرات و مسائل سیاسی و … قرار دهند.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف ادامه دادند: پیامبر اکرم(ص) به فکر هدایت، اصلاح و نجات این امت بودند. پیامبر(ص) به فکر این بودند که دین و دنیای این امت درست شود و مومنین در این دنیا با عزت و سر بلندی زندگی کنند و در آخرت هم که سرای ابدی هست، رحمت‌های الهی شامل حال آن‌ها شود. از این جهت پیامبر(ص) برای سربلندی و نجات این امت دعا می‌فرمودند. حضرت عایشه (رض) می‌فرمایند: شبی رسول خدا (ص)، بعد از این‌که وقت کوتاهی را از شب استراحت فرمودند، بلند شدند و در نماز شب به طور مکرر آیه «ان تعذبهم فانهم عبادک و ان تغفر لهم فانک انت العزیز الحکیم» را تلاوت می‌کردند. ای بار خدایا، اگر تو این امت را عذاب بدهی، بازهم بنده‌ی تو هستند و اگر تو این امت را ببخشی، بازهم تو قدرت‌مند، باحکمت و غفور و رحیم هستی. الحمدلله این فکر و درد امت، در یاران و اصحاب بزرگوار و اهل بیت رسول خدا (ص) به خصوص خلفای راشدین هم احساس می‌شد که آن‌ها هم به فکر این امت بودند و برای این امت دعا می‌کردند.

ایشان افزودند: حضرت عمر فاروق(رض) به منظور خبرگیری و اطلاع از حال مردم، در کوچه‌های مدینه منوره دور می‌زدند و گاهی در محل‌هایی که خارج از مدینه هم بود، سرکشی می‌کردند. در همین حال یک شب، زنی را دیدند که از خیمه‌ی خود بیرون آمده و دیگی را سر دیگدان گذاشته و آتشی در زیرش روشن کرده است. حضرت عمر (رض) از او پرسیدند: چه کار می‌کنی؟ عرض کرد: که بچه های من گریه می‌کنند، گرسنه هستند و چیزی ندارم که به آن‌ها بدهم و سیرشان کنم. از این جهت من دیگ خالی را روی دیگدان گذاشتم تا به این صورت، آن‌ها را آرام کنم تا این‌که شاید مقداری بخوابند و آرام شوند.

مولانا مطهری ادامه دادند: آن زن که حضرت عمر (رض) را نمی‌شناخت، گفت: من از خلیفه در روز قیامت، نزد خداوند شکایت می‌کنم که به فکر بچه‌های من و غذای آن‌ها نبود. عمر(رض) گفتند: آیا پیش خلیفه رفته‌ای و مشکل خود را به خلیفه رسانده‌ای؟ خلیفه که عالم الغیب نیست و از حال تو خبری ندارد. زن گفت: کسی که خلیفه می‌شود، باید از حال مردم خود مطلع باشد. حضرت عمر (رض) با غلام خود اسلم برگشتند. و مقداری خوراکی از اموال بیت المال برداشتند و به غلام خود گفتند: این غذاها را بر دوش من بگذار تا پیش آن زن ببریم. هرچه غلام اصرار کرد که این را من بردارم، حضرت عمر(رض) فرمودند: خیر، تو مسئول نیستی و من مسئولم و خدای متعال از من سوال خواهد کرد. این احساس مسئولیت است. در میان این امت افرادی بودند که به فکر این امت بودند.

اشتراک گذاری