دولت باید اقداماتی انجام دهد که در رأس آن بهبود وضعیت اقتصادی مردم است – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، فرماندار شهرستان خواف، در مراسم نماز جمعه (۴ شهریور ماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، به ایراد سخن پرداخت.

مهندس مهدی عباسپور ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت بیان کرد: دولت در شهریور سال گذشته شروع به کار کرد که کشور با مشکلات مختلفی همراه بود و این کار دولت را سخت می‌کرد. دولت چند برنامه‌ی اساسی و اصولی را برای حل مسائل در نظر گرفت‌. مسئله‌ی اول، کنترل سرعت رشد نقدینگی؛ دوم، اصلاح ساختار بودجه؛ سوم، تقویت تولید و سرمایه گذاری؛ چهارم، ارتباطات با کشورهای دوست و همسایه و تقویت و توسعه و رشد تجارت بود. در راستای اجرای این برنامه‌ها باید اقدامات اجرایی و عملی انجام می‌شد. موضوع مهمی که دولت در سال گذشته با آن مواجه شد، بحث کرونا بود. وقتی دولت سرکار آمد، ۱۵ میلیون دوز واکسن در کشور بود که در یک بازه‌ی زمانی کوتاه مدت، این عدد به ۱۶۰ میلیون دوز رسید که ۴۰ میلیون دوز تولید داخلی بود.

وی ادامه داد: چالش دومی که دولت با آن روبرو بود، بدهکاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی به اقشار محتلف در بخش‌های مختلف بود. دولت از روز استقرار در ماه اول، ماهانه ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان در حال پرداخت بدهی بوده است. اما اتفاقی که در طول ۱۱ ماه گذشته اتفاق افتاده است، رشد ترانزیت خارجی از کشور ما بوده است. عضویت ایران در سازمان شانگهای که به تقویت روابط خارجی با همسایگان کمک می‌کند، یکی دیگر از اقدامات دولت بوده است. کاهش رشد سریع نقدینگی، اقدام دیگر دولت بوده است. موضوعات دیگر از قبیل افزایش نفت، کنترل تورم که بالای ۵۰ درصد شده بود، اقدام ملی مسکن، احیای واحدهای تولیدی، مثبت شدن وضعیت تجاری کشور و تقویت دیپلماسی اقتصادی، از علمکرد‌های دولت در سال گذشته بوده است و با همه‌ی این فعالیت‌ها، دولت خودش قبول دارد که کوتاهی‌ها و کاستی‌ها هنوز وجود دارد.

مهندس عباسپور ادامه داد: دولت باید اقداماتی انجام دهد که در رأس آن بهبود وضعیت اقتصادی مردم است. بنده به عنوان نماینده دولت از شما مردم بزرگوار به دلیل کمبودها و کوتاهی‌ها عذرخواهی می‌کنم. موضوع بعدی در بحث اقتصاد، اصلاح نظام بانکی است. حل مشکلات فضای کسب و کار جوانان برای ایجاد شغل، از موضوعات مدنظر است. برنامه‌ی بعدی دانش بنیان کردن اقتصاد است. از اقدامات سیاسی دولت برای اداره‌ی کشور، خارج شدن حالت انفعالی ایران از مذکرات برجام است. اقدام بعدی توازن بخشی در سیاست خارجی است. موضوع مهمی که همیشه از لحاظ اقتصادی و سیاسی برای ایران مهم بوده است، روابط با همسایگان است. ما تعداد زیادی همسایه داریم که دارای مرزهای آبی و خشکی با آن‌ها هستیم و در صدد ارتباط بیشتر با آن‌ها هستیم. امروز ما همسایگان را عضو اصلی کشور می‌دانیم که در دوره‌های گذشته کم‌تر به این موضوع توجه می‌شود.

مهندس عباسپور گفت: مقام معظم رهبری هم در مورد دولت فرمودند: دولت در ریل انقلاب در حال حرکت است و دولت مردمی و عدالت محور می‌باشد. اما در مورد اتفاقات و اقدامات شهر خواف هم باید عرض کنیم که در دو روز گذشته و در هفته دولت، ما ۶۷ پروژه را افتتاح خواهیم کرد و عملیات اجرایی آن با اعتباری نزدیک به ۱۸۵ میلیارد تومان شروع می‌شود. شهرستان خواف، نخبگان و محصلین فراوانی دارد. ما در روزهای پایانی ۱۴۰۰ و در آخرین سفری که دکتر فاطمی رئیس وزارت صمت و رئیس پارک علم و فناوری به خواف داشتند، پیشنهاد ایجاد یک مرکز رشد علم و دانش داشتیم، که مورد موافقت قرار گرفت و در سفری که فروردین‌ماه آقای رئیسی به استان داشتند، این موضوع مطرح شد و مصوب گشت. ۵ ماه پیگیر این موضوع بودیم و جناب آقای استاندار شخصا این موضوع را پیگیری می‌کردند. در روز اول هفته‌ی دولت، تفاهم‌‌نامه‌ی این موضوع امضا شد و بزرگترین پردیس معدنی شرق کشور در خواف به زودی راه اندازی می‌شود. این پروژه انشاءالله خواف را به قطب علم در حوزه‌ی دانش بنیان که شعار امسال رهبری هم خواهد بود، تبدیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: ارزش این پردیس معدنی علاوه بر این‌که در دراز مدت، به اندازه‌ی این معادن و سایر منابع طبیعی خواف، کم‌تر نخواهد بود بلکه بیش‌تر هم می‌شود. در حوزه‌ی آب‌رسانی در سال گذشته، شهر خواف با تانکر آب‌رسانی می‌شد ولی با حفر ۲ حلقه چاه و انتقال و تجهیز آن به مدت ۳ ماه با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان، مشکل آب‌رسانی هم حل شد. و اگر مشکل فشار آب بود، به دلیل مشکلات فنی بود. دو پروژه حفر چاه هم برای مجتمع سیجاوند و نشتیفان حفر شده که به بهره‌برداری خواهد رسید. در شهر قاسم آباد و جلگه زوزن هم دو حلقه چاه دیگر به همت سپاه پاسداران به بهره برداری خواهد رسید. در حوزه گاز رسانی در سال گذشته ۱۱ روستای منطقه کیبر و چندین روستا در بخش مرکزی در حال گازرسانی است که با اتمام این پروژه‌ها ما دیگر روستایی در سطح شهرستان خواف نداریم که گازرسانی نشده باشد.

در حوزه‌ی برق‌رسانی، روستاهای عشایری از جمله، کالشور و بنیاباد با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان، مشکل برق رسانی آن‌ها حل شد. در حوزه‌ی آموزش و پرورش، یکی از چالش‌های پیش رو، کمبود معلم است که آن هم با درایت مدیریت آموزش و پرورش استان و مدیر آموزش و پرورش شهرستان در حال پیگیری و اقدام است که انشاءالله این مشکل هم حل شود و کمبود فضای فیزیکی هم یکی دیگر از مشکلات است که نیاز به ساخت و ساز است.

فرماندار شهرستان خواف خاطرنشان کرد: در حوزه‌ی مسکن شهرستان هم اقداماتی انجام شده است که زمین‌های مازاد دولتی و منابع ملی برای توسعه شهرها و روستاهایی که کمبود زمین دارند، در اختیار جوانان قرار داده شده است که مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

مهندس عباسپور در مورد اخبار مبنی بر واگذاری معادن به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که در خبرگزاری‌ها پخش شده بود، گفت: این موضوع برخلاف مقررات واگذاری معادن است و آقای دکتر احمدپور هم پیگیری کردند و این مطلب تا الان تایید نشده است و واگذاری صورت نگرفته است و اگر قرار است واگذاری صورت گیرد، اولویت با مردم است. قطعا مردم شهرستان خواف در اولویت هستند.

اشتراک گذاری