درس واقعی و حق‌طلبی ما، از علمای دیوبند و پاکستان سرچشمه گرفته است – حوزه علمیه احناف خواف

مولانا فرقانی: ملت خواف برای امور دینی و مذهبی، جان خود را می‌دهند.

مدیریت حوزه علمیه خلیل آباد(بالا خواف) در مراسم نماز جمعه اهل سنت خواف بیان داشت: بنده در این عمر خود افراد زیادی را دیدم که انسان‌های متقی و با اخلاص بودند و الان رفته‌اند. سرور اخلاص‌داران هم حضرت مولانا شمس‌الدین مطهری(رحمه‌الله) بودند که بنده شاگرد ایشان بودم. امروزه به برکت علما و افراد خیّر، شهر خواف پیشرفت زیادی کرده است. درس واقعی، رویه و حق‌طلبی ما از علمای دیوبند و پاکستان سرچشمه گرفته است و ما شاهراه را از آنان یاد گرفتیم. بنده خدمت شما مردم خواف تبریک می‌گویم که ملت پایبند و دین‌داری هستید و هم به شما به دلیل وجود چنین علمای خوبی تبریک دوم را می‌گویم. بنده برای تشکر از شما مردم و علمای شما به این‌جا آمده‌ام.

اخلاص مولانا شمس الدین مطهری(رحمه‌الله) و مولانا خواجه غوث‌الدین احراری (رحمه‌الله) زبانزد خاص و عام بود. وقتی بنده این علما و سخنرانان جوان را می‌بینم، می‌گویم: خدا رحمت کند مولانا شمس الدین مطهری(رحمه‌الله) را که اخلاص ایشان باعث پدیدار شدن این افراد شده است. بنده خوشحال هستم که اگر مولانا شمس الدین و مولانا خواجه غوث الدین امروزه نیستند؛ ولی دو یادگار ممتاز مانند: مولانا حبیب الرحمن مطهری و مولانا خواجه صدرالدین احراری را بر جای گذاشته‌اند که برای ما باعث افتخار هستند. امروزه توجه تمام منطقه به این‌جا و این دو شخصیت بزرگوار است.

ریاست دارالعلوم اسلامی خلیل آباد خاطرنشان کرد: ملت خواف برای امور دینی و مذهبی جان خود را می‌دهند. ملت خواف برای بیت المقدس که هفته‌ی آینده روز جهانی قدس هم هست، جان می‌دهند. خداوند مردم منطقه‌ خواف را خیر دهد که حاضر نیستند بدون نظر علما قدمی را بردارند.

امور دینی و مذهبی باید در هرجا مقدم باشد

مولانا فرقانی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ای مردم! از خدا بترسید و برای رضایت خداوند تلاش کنید و یقین کنید که دنیا فانی است. بزرگ‌ترین صفتی که باید انسان داشته باشد، خداترسی است. باید قدر سرمایه‌ی عمر خود را بدانیم که در چه راهی خرج می‌کنیم و اگر این سرمایه از دست رفت، جبران آن امکان‌پذیر نیست. خوشحالیم که خدای متعال انقلابی به وجود آورد که این انقلاب باعث برکت در جامعه شد. ما به مسائل الان کاری نداریم ولی اصل انقلاب بسیار بابرکت هست و امام خمینی(رحمه‌الله) انقلاب را که آوردند، کسانی همراه این انقلاب شدند و مولانا مطهری به من و مرحوم جناب خطیب گفتند: به همراه این انقلاب باشید. به برکت این انقلاب است که ما چنین مکان‌های مذهبی داریم که به یادگار می‌مانند. امام خمینی(رح) در وصیت نامه‌ی خود نسبت به مسئولین قوه‌ی قضائیه نوشتند: قوه‌ی قضائیه باید افراد مقید، متقی و پرهیزگار را انتخاب کند؛ زیرا با جان، مال و ناموس مردم سر و کار دارند. ما از اصل انقلاب ناراض نیستیم و خوشحالیم که به وسیله‌ی این انقلاب مدارس دینی زیاد شده‌اند ولی باید امور دینی ما مقدم باشد و در امور دینی خود نباید ضعف داشته باشیم که خدایی نکرده در مذهب ما خللی ایجاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولانا نورالله فرقانی، ریاست حوزه علمیه خلیل آباد، در مراسم نماز جمعه (۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه( إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوا وَالَّذينَ هُم مُحسِنونَ) به ایراد سخن پرداخت.

مولانا فرقانی در ابتدا بیان کرد: ما امت پیامبری هستیم که خداوند ما را بهترین امت خطاب کرده است. ما خیلی خوشحال هستیم که خدای متعال ما را انسان آفریده است. خداوند فرمود: ما بنی آدم را با کرامت قرار دادیم. انسان می‌تواند در زندگی خود چنان عبادت کند که از ملائکه پیشی بگیرد. فرشتگان هرچقدر عبادت کنند، یک ذره هم به عزت آنان افزوده نمی‌شود؛ زیرا کار آن‌ها عبادت است اما انسان اگر عبادت کند تا مقام‌های بسیار بالا پیش خواهد رفت. انسان شخصیتی ویژه دارد و از میان این همه شخصیت‌ها و امت‌ها، یک امت را برگزید. حتی خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی(ع) فرمودند: ای عیسی(ع)! بعد از تو ما بندگانی را پیدا می‌کنیم که اگر خوبی برای آن‌ها پیش بیاید، حمد، شکر و صبر را پیشه می‌کنند و خوشحال‌اند و اگر برای آن‌ها مشکلی پیش بیاید، صبر می‌کنند و خدا آن‌ها را حفظ می‌کند و آن‌ها نه حلم دارند و نه علم دارند. عیسی می‌گوید: ای خدا! چگونه می‌شود که آن‌ها نه علم داشته باشند و نه علم و این‌ مقام را به دست بیاورند؟ خدا می‌گوید: من به آن‌ها از علم و حلم خود می‌دهم.

مدیریت حوزه علمیه خلیل آباد ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ای امت من! شما را در شاهراه واضح و روشنی قرار دادم که هیچ وقت تاریک نیست و شب آن مانند روز است. اگر بعد از من، هرکسی این راه روشن را کج برود، هلاک می‌شود و فرمودند: بسیاری از شما که زندگی می‌کنید، اختلاف بسیاری را خواهید دید، بر شما لازم است که اگر می‌خواهید از اختلافات در امان بمانید، سنت مرا و سنت خلفای راشدین که در هدایت هستند را پیروی کنید و آن راه روشن را با دندان‌های اصلی خود محکم بگیرید.

ایشان در قسمت پایانی سخنان خود بیان داشت: آسایش در دنیا خوب است و خدای تعالی منع نکرده است ولی هشدار داده است. خداوند متعال، دنیا را برای ما انسان‌ها زینت داده است برای آزمایش و امتحان نه این‌که این‌ زیبایی‌های دنیا ما را از خدا غافل کند. خداوند می‌فرماید: این‌ها کالاهای دنیا هستند. آیا به شما خبر بدهم به آن‌چه که بهتر از این‌ها است؟ برای پرهیزگاران جایگاه و نعمت‌های بهتری در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال ما اگر ۶۰ سال از خدا عمر بگیریم، ۱۵ سال معاف هستیم و ۲۰ سال هم تقریبا در خوابیم و ۲۵ سال دیگر می‌ماند که آیا ما می‌توانیم در این ۲۵ سال بهشتی شویم یا خدایی نکرده جهنمی خواهیم شد. خداوند متعال می‌فرماید: اگر پدران، فرزندان، برادران، همسران، قوم و قبیله شما، اموالی که با مشقت فراهم کردید، اموال تجاری که ترس از آن‌ها دارید و خانه‌های خوب شما، برای شما محبوب‌تر از خدا و رسول(ص) باشد، پس در انتظار باشید که فرمان و غصب خدا بیاید.

اشتراک گذاری