اگر کسی خودش اهل نماز باشد اما به فکر اصلاح و تربیت خانواده خود نباشد، کاملاً در اشتباه است.

امروزه در هنگام بارداری یا تولد بچه از سوی سازمان‌های بهداشت دستور داده می‌شود که کارتی را با عنوان “کارت سلامت” در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد تا سلامتی مادر و فرزند مورد ارزیابی قرار گیرد؛ زیرا آنها به سلامت کودک و مادر بسیار اهمیت می‌دهند و نیاز نیز همین است که به فکر سلامت فرزندان خود باشیم. اما آیا همین پدر و مادر که تا این اندازه به فکر سلامت فرزند خود هستند به فکر سلامت روحی و معنوی او نیز هستند؟!
ایشان افزود: همانطور که جسم انسان نیاز به مراقبت دارد، روح انسان نیز نیاز به مراقبت دارد. پدر و مادر آیا به فکر معنویات فرزند خود هستند یا خیر؟
الله متعال می‌فرماید: ” یاایها الذين آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا”(تحریم) ای مومنان، خودتان، اهل خانواده و اهل بیت خود را از آتش جهنم مصون بدارید.
مولوی شرافتمند تصریح کرد: اگر کسی خودش اهل نماز باشد اما به فکر اصلاح و تربیت خانواده خود نباشد، کاملاً در اشتباه است، چرا که در فردای قیامت نسبت به وظایفی که در قبال پدر و مادر است مورد سوال و بازخواست قرار می‌گیرند.
حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: هر شخصی که در مقام سرپرست و مسئول است نسبت به زیر دستان خود مورد بازخواست قرار می‌گیرد.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: تربیت فرزند از یک پیمانه صدقه‌دادن در راه الله بهتر است.
در روایتی دیگر پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: بهترین هدیه‌ای که می‌تواند پدر به فرزند خود دهد اخلاق نیک و پسندیده است.
ایشان در زمینه محبت به خدا و رسول و اهل بیت و صحابه کرام تاکید کرد: اولین موردی که باید فرزندان خود را نسبت به آن متوجه و تربیت کنیم، محبت نسبت به خدا، رسول خدا(ص)، اهل بیت و صحابه جان‌نثار ایشان است.
ایشان افزود: حضرت طلحه(رض) یکی از ده یار بهشتی است که پیامبر اکرم(ص) در وصف ایشان می‌فرمایند: اگر می‌خواهید به شهید زنده نگاه کنید به حضرت طلحه بنگرید. صحابی‌ای که در جنگ اُحُد با دستان خود تیرها را از پیامبر اکرم(ص) دور می‌کردند تا دستان ایشان فلج می‌شود. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: خداوند متعال بهشت را بر طلحه واجب گرداند.
حضرت طلحه(رض) به پیامبر اکرم(ص) عرض کردند: یارسول الله(ص) من انسانی قوی هستم؛ به هر جایی خواستید مرا بفرستید و هر کاری دارید فرمان دهید تا اجرا کنم.
ایشان تصریح کرد: اما متاسفانه افرادی نامرد پیدا می‌شوند که به حضرت طلحه(رض) توهین می‌کنند و ایشان را – نعوذ بالله – به عنوان یک فرد بد قلمداد می‌کنند، در حالی‌که پیامبر اکرم(ص) در فضیلت ایشان احادیثی ایراد فرمودند و مژده بهشت به ایشان داده‌اند.
ایشان ادامه داد: این‌گونه صحابه کرام نسبت به پیامبر اکرم(ص) محبت داشتند. لازم است تا در خانه‌های ما چندین کتاب سیرت وجود داشته باشد تا فرزندان‌مان از زندگی این بزرگواران آگاه شوند.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه توکل اظهار داشت: دومین مورد از موارد تربیتی که والدین باید از ابتدا به فرزند خود یاد دهند توکل و اعتماد به الله متعال است. الله متعال می‌فرماید: “و من یتوکل علی الله فهو حسبه” اعتماد به الله باید در قلب فرزندان‌مان جای گیرد. بنابراین ما باید از ابتدا به فرزندان خود بیاموزیم که با تمام وجود بر خدا توکل کنند.
ایشان در زمینه ایمان به الله تاکید کرد: سومین مورد از موارد تربیتی، ایمان به الله متعال است؛ بدین معنا که همه کارها در دست الله متعال است. همچنین تربیت فرزندان نسبت به کسب نیکی یکی دیگر از موارد تربیتی است. باید به فرزند خود بیاموزیم که به دیگران کمک کنند که یکی موارد کسب نیکی، کاشتن نهال است که شخص می‌تواند انجام دهد.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: اگر کسی نهالی را بکارد و از آن هر موجود زنده‌ای استفاده کند الله متعال به آن شخص ثواب و نیکی عطا می‌کند.
ایشان اضافه نمود: همچنین به فرزندان خود بیاموزیم که نسبت به قضایای جهان اسلام بی‌تفاوت نباشند و حتماً برای کسانی‌که شهید می‌شوند همیشه دعاگو باشند که این کمترین وظیفه ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *