برگزاری دومین نشست هم‌اندیشی فقهی اسلامی اهل‌سنت خراسان

حضرت مولانا مطهری در دومین نشست هم‌اندیشی فقهی اهل سنت خراسان: اهمیت نشست‌های فقهی را در جهت هم‌اندیشی و هم فکری علما و فقها، و رفع اختلاف مهم دانستند تا مردم از حیرانی و سرگردانی بیرون آیند و به این صورت وحدت امت اسلامی نیز حفظ خواهد شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، حضرت مولانا حبیب‌الرحمن مطهری در افتتاحیه دومین نشست هم‌اندیشی فقهی اهل سنت خراسان که صبح امروز (۱۷ اسفندماه ۹۶) در حوزه علمیه احناف خواف در حال برگزاری است، فرمودند: نقش مفتیان و علمای اسلام که پاسخگوی مسائل شرعی‌ هستند، بسیار مهم و کلیدی است؛ زیرا مفتیان و علما باید پاسخگوی مسائلی باشند که شاید در زمان پیامبر اکرم(ص) نبوده و حال به وجود آمده است.
ایشان افزودند: دین اسلام که برای تمام عالمیان است و علما که وارثین پیامبراند، باید پاسخگوی این مسائل جدید با استخراج از کتب فقهی باشند، زیرا بسیاری از مردم دیندار خواستار این‌اند که مسائل زندگی خود را برپایه مباحث دینی و شرعی اجرا کنند و حال، نقش و جایگاه مفتیان و علما مشخص می‌گردد.
مولانا مطهری خاطرنشان کردند: اهمیت نشست‌های فقهی را در جهت هم‌اندیشی و هم‌فکری علما و فقها، و رفع اختلاف دانستند تا مردم از حیرانی و سرگردانی بیرون آیند و به این صورت وحدت امت اسلامی نیز حفظ خواهد شد.
ایشان ادامه دادند: اهمیت دیگر جلسات هم‌اندیشی فقهی، در ارائه مقالات است؛ زیرا این امر، باعث تحرک و پویایی علما و طلاب و پرداختن به مطالعه، تحقیق و تفحص می‌شود.
ریاست محترم نشست هم‌اندیشی فقهی اهل سنت خراسان رضوی تاکید کردند: با توجه به احساس نیاز به این نشست‌های فقهی در استان خراسان رضوی، حوزه علمیه احناف خواف بر آن شد تا این نشست‌ها را در این استان برگزار نماید. در این جلسات، بحث در زمینه مسائل فقهی و احوال شخصی است و الحمدلله که نظام جمهوری اسلامی ایران نیز این فضا و شرایط را فراهم نموده است تا پیرامون این مسائل نشست‌هایی را برگزار نمائیم.
 
شایان ذکر است؛ موضوعاتی که در این نشست فقهی قرار است مورد بحث قرار گرفت، دو موضوع: “وجوب و یا عدم وجوب عشر در پیاز زعفران” و “حکم وقوع طلاق بعد از خلوت صحیحه” می‌باشد.
در پی این نشست، پس از قرائت تعدادی از مقالات و بحث و تبادل‌نظر پیرامون هر یک از دو موضوع، موارد زیر به تصویب رسید:
 
?طلاق در ایام نامزدی:
 
الف: اگر کسی نامزدش را بعد از خلوت صحیحه و پیش از دخول، یک طلاق داد، بر نامزدش یک طلاق بائن واقع می‌گردد.
 
ب: اگر شوهر، نامزدش را بعد از خلوت صحیحه و قبل از دخول با یک لفظ، دو یا سه طلاق داد؛ مثلاً بگوید که: تو دو یا سه طلاقی، در این صورت به همان اندازه طلاق متحقق می‌شود.
 
ج: در صورتی‌که شوهر، همسرش را بعد از خلوت صحیحه و قبل از دخول با الفاظ متفرق و جداگانه سه طلاق داد؛ به عنوان نمونه گفت: طلاقی، طلاقی، طلاقی، همسرش با سه طلاق مغلظه می‌گردد.
 
د: پس از تحقق خلوت صحیحه ضرورتی به اثبات دخول با ارائه گواهی پزشکی و یا سوگند از ناحیه‌ی زوجین نیست، بلکه همان خلوت صحیحه به مثابه‌ی دخول می‌باشد.
 
?عشر پیاز زعفران
 
با توجه به اجتهادی بودن مسأله و تشتّت دیدگاه‌ها، صلاح بر آن شد تا تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام گرفته و از کشاورزان این محصول نیز بررسی بعمل آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *