اگر معادن خصوصی شوند، امنیت شغلی برای افراد بومی از بین می‌رود – حوزه علمیه احناف خواف

مولانا حبیب‌الرحمن مطهری: نماینده محترم خواف برای حل مشکلات منطقه، از بیت رهبری تقاضای کمک کنند.

مدیر حوزه علمیه احناف خواف در قسمتی از سخنان خود در نماز عید فطر فرمودند: یکی از موضوعات این است که حرف‌هایی به گوش می‌رسد که می‌خواهند معدن دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنند البته به صورت کلی این‌کار نمی‌شود؛ زیرا به این معادن از لحاظ شرعی انفال می‌گویند. انفال باید به دست دولت باشد اما شنیده شده است که برای راهبری این شرکت‌ها، این‌ها را می‌خواهند به شرکت‌های دیگر بسپارند اما مردم ما از این کار نگران هستند؛ زیرا امنیت شغلی از بین می‌رود.

اگر الان دولت نظارت کلی داشته باشد، چنانچه مشکلی پیش بیاید به آنان مراجعه می‌شود، اما وقتی به شرکت‌های خصوصی واگذار شود، این امنیت شغلی از بین می‌رود و مردم از این جهت نگران هستند و مسئولین امر نسبت به این موضوع باید توجه داشته باشند و نماینده‌ی محترم آقای احمدپور هم باید برای حل مشکلات شهرستان سعی و تلاش کنند. در روزهای آخر رمضان که به حوزه علمیه تشریف آورده‌ بودند، ایشان هم مسائلی را مطرح کردند و ما به ایشان گفتیم که باید از دفتر رهبری وقت بگیرید و برای حل مشکلات از ایشان استمداد بخواهید و این مشکلات باید به بیت رهبری برسد تا این مسائل حل شود.

ایشان در زمینه رویت هلال شوال و نماز عید خاطرنشان کردند: مسئله‌ی بعدی موضوع عید فطر و آخر رمضان است. اهل سنت ایران هم یک ستاد استهلالی دارند. درست که دولت ما ستاد استهلال دارد اما خود دارالافتاهای اهل سنت هم ستاد استهلالی دارند که بررسی می‌کنند که ماه در چه وضعیتی است. با همین صحبت‌ها، ستاد استهلال اهل سنت که مرکزیت آن در دارالعلوم زاهدان است و همه‌ی ما عضو هستیم و ارتباط داریم، از مناطق مختلف ثابت شده بود ماه دیده شده است و قرائن هم بود؛ زیرا محاسبات نشان می‌داد که شب دوشنبه تقریبا ۳۵ دقیقه ماه در آسمان بوده و با این توضیحات ستاد استهلال اهل سنت اعلان کرد که روز دوشنبه، اول شوال و روز عید است و ما هم طبق وظیفه‌ی شرعی خود این اعلان را انحام دادیم، چنانچه در سال‌های گذشته این امر برای همگان ثابت شده است، و روزه گرفتن در اول شوال حرام است. ما دو وظیفه داریم، یکی این‌که بر فقه خود عمل کنیم و دیگر این‌که تا حد امکان، وحدت و هم‌بستگی را رعایت کنیم.

از لحاظ فقهی که روزه حرام است، اعلان کردیم که روز دوشنبه اول شوال است و روزه‌ای نیست، اما در مسئله‌ی نماز همان‌طور که در کتب فقه ما نوشته است، می‌شود نماز را یک روز به تاخیر بیندازیم، این کار را با توجه به این‌که مدارس، شرکت‌های معدنی و ادارات باز بودند و جمعیت زیادی نمی‌شد برای نماز عید بیایند انجام دادیم و این خودش یک عذری هست که می‌شود به خاطر آن نماز را یک روز به تاخیر انداخت. از این جهت این موضوع، مسئله‌ی سیاسی و مشکل خاصی نبود و این روندی بود که خدمت شما عرض شد و وضعیتی را که می‌بینیم افغانستان یک‌شنبه عید اعلان می‌کند، پاکستان و هندوستان و بنگلادش امروز عید دارند و کشورهای عربی دیروز عید داشتند هم شاید در این خیر باشد.

مولانا مطهری با تاکید بر بکارگیری شایستگان اهل سنت در مناصب مختلف تصریح کردند: تقاضا داریم که از شایستگان اهل سنت در پست‌ها و منصب‌های مختلف بکار گرفته شود و همچنین تقاضا داریم که مشکلات معیشتی مردم هم برطرف شود؛ زیرا وضع معیشتی مردم خوب نیست و دولت و مسئولین باید سعی و تلاش کنند که این وضعیت اقتصادی را درست کنند و در شرکت‌های مختلف هم، افراد بومی بر افراد غیر بومی مقدم باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولانا حبیب‌الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف در مراسم نماز عید سعید فطر (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیات (إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ* وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ) به ایراد سخن پرداختند.

ایشان در آغاز سخنان خویش، ضمن تبریک عید صسعید فطر فرمودند: امروز روز جایزه و پاداش خدای متعال در مقابل یک ماه طاعت و بندگی الله است. حضرت مولانا محمد تقی عثمانی(حفظه‌الله) می‌فرمودند: ما به اندازه‌ی استطاعت خود، در ماه مبارک رمضان اعمال را انجام دادیم، روزه گرفتیم، تراویح خواندیم، نماز شب خواندیم، تلاوت قرآن کردیم و به نیازمندان کمک کردیم اما امروز، روز درخواست از خدا و دعا می‌باشد. بهترین تقاضا و درخواست از خدا با همان الفاظی باشد که برادران حضرت یوسف(ع) از حضرت یوسف درخواست کردند. ما هم با همان الفاظ از خدا بخواهیم.

برادران یوسف زمانی که خشکسالی بود و قصد رفتن به مصر را داشتند تا از عزیز مصر تقاضای گندم کنند، در نزد حضرت یوسف (ع) گفتند: “يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا” (ای عزیز مصر! خشکسالی و مصیبت به ما رسیده است و با سرمایه‌ای اندک آمده‌ایم ولی شما پیمانه را کامل بده و به ما نگاه نکن). مفتی عثمانی(حفظه‌الله) می‌فرمایند: ما هم از خدا همین درخواست را انجام دهیم و بگوییم: خدایا! ما سرمایه‌ای اندک در ماه مبارک رمضان آورده‌ایم که به اندازه‌ی توان ما بوده است اما تو بر ما رحم کن و به ما صدقه بده. اگر چه طاعات و عبادات ما ناقص است اما تو پروردگاری و خزانه‌ی تو انتهایی ندارد. خدایا! پیمانه را بر ما کامل کن.

مولانا مطهری فرمودند: در آیات ابتدایی که خوانده شد، خداوند متعال می‌فرماید: دین برگزیده در نزد خداوند اسلام است و در آیه‌ی دیگر می‌فرماید: اگر کسی غیر از اسلام دین دیگری را بپذیرد، هرگز از او قبول نمی‌شود و او در آخرت جزء زیان‌کاران است. چرا دین برگزیده در نزد خدا اسلام است؟ علما دلایلی آورده‌اند؛ دلیل اول این‌که خدای متعال خودش اعلان کرده است که من این دین را برای شما انتخاب کردم و این دین را برای شما پسندیدم. وقتی که خداوند دین را برای ما پسندیده است، پس معلوم است که دین اسلام دین حق است.

خدای متعال می‌فرماید: امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام و کمال کردم و دین اسلام را برای شما انتخاب نمودم. این دلیلی بر حقانیت دین اسلام است. دلیل دومی که برحق بودن اسلام اشاره دارد، این است که پیام‌آور آن را خداوند معرفی کرده است، خداوند حضرت محمد(ص) را به عنوان پیامبر این دین معرفی کرده است. خداوند متعال می‌فرماید: محمد(ص) رسول خدا و خاتم‌النبین است که بعد از ایشان کس دیگری به عنوان پیامبر نخواهد بود. خداوند متعال در جای دیگر می‌فرماید: ما تو را شاهد، مبشر، نذیر و داعی الی الله فرستادیم.

مدیر حوزه علمیه احناف خواف گفتند: دلیل سوم بر حقانیت اسلام این است که علما می‌نویسند: بشر در حال تکامل است و هر پیامبری از حضرت آدم(ع) تا قبل از حضرت محمد(ص) برای یک زمان خاصی مبعوث شده بودند اما پیامبر(ص)، شریعت‌شان تا قیامت پابرجا و جهانی است پس باید کامل‌ترین دین باشد؛ زیرا پیامبرش، پیامبر آخرالزمان است و پیامبر آخرالزمان دینش باید کامل‌ترین باشد. دلیل بعدی بر حقانیت اسلام، معجزات پیامبر(ص) می‌باشد؛ زیرا مهم‌ترین معجزه‌ی پیامبر(ص) قرآن است و قرآن هم کتاب آخرین است. پس معجزات پیامبر(ص) مثل قرآن، انشقاق قمر، معراج و اخلاق پیامبر(ص) و… دلیلی بر آن است که دین اسلام بر حق است. دلیل بعدی بر حقانیت اسلام این است که دین اسلام دین توحید است. دینی است که برای نفی شرک و خالص نمودن عبادت برای الله برپا شده است و هیچ‌کس و ذاتی با خدای متعال شریک نیست. حتی پیامبران الهی در این مسئله با خداوند شریک نیستند.

خداوند متعال می‌فرماید: ای محمد! اعلان کن که در نزد من هیچ یک از خزائن الله وجود ندارد و من فرشته نیستم و انسان هستم و فقط هرچیزی که از طرف الله بر من وحی شده باشد، اتباع آن را می‌کنم. خداوند در جایی دیگر می‌فرماید: ای پیامبر(ص) بگو! من برای خود مالک نفع و ضرر نیستم و اگر من غیب را می‌دانستم، خیر را برای خود جمع می‌کردم و هیچ وقت بدی و شر به من نمی‌رسید. پس معلوم می‌شود همه‌چیز در قدرت خداوند است. انبیاء راه شرک را به طور کلی مسدود کردند. پیامبر(ص) برای پسر عموی خود ابن عباس(رض) می‌فرمایند: هرگاه سوالی و خواسته‌ای داشتی از خداوند بخواه و هرگاه یاری و کمک می‌خواستی فقط از خدا کمک بخواه.

پیامبر(ص) روش استعانت و خواستن را به ما یاد داده‌اند. پیامبر(ص) می‌فرمایند: در مورد شخص من مبالغه نکنید. ببینید چقدر تواضع در وجود ایشان است. ما دوست داریم که صفات خوبی را که در وجود ما نیست به ما نسبت دهند اما پیامبر(ص) می‌فرمایند: در حق من مبالغه نکنید همان‌طور که نصاری در حق ابن مریم انجام دادند و او را پسر خدا می‌خواندند. من بنده‌ی خدا هستم پس به من عبدالله و رسول الله بگویید. الفاظ مبالغه‌آمیز برای من نگویید. این‌ها همه دلایلی بر توحید و حقانیت دین اسلام است.

مولانا مطهری فرمودند: دلیل دیگر که بر حقانیت و خوبی اسلام دلالت می‌کند، این است که دین اسلام دعوت به برادری می‌کند و این که مسلمین باید اخوت و برادری داشته باشند. ما می‌بینیم که امت‌ها و گروه‌ها با یکدیگر پیمان اتحاد می‌بندند و منافع‌شان را در نظر می‌گیرند و برای یک هدف بزرگ‌تر از برخی اختلافات صرف‌نظر می‌کنند و از مشکلات شخصی خود چشم‌پوشی می‌کنند مانند: اتحادیه اروپا که ۲۵ کشور یک اتحادیه را تشکیل دادند که بر همان مصالح مدنظر خود، اتحاد را حفظ می‌کنند اما دین اسلام ۱۴۰۰ سال پیش ما را دعوت به وحدت و برادری داده است که مومنین همه برادر هستند‌، شما همه یک امت هستید.

امت اسلامی همه باید متحد باشند؛ زیرا قرآن کتاب آنان است و سنت پیامبر(ص) روش آنان است پس چرا باید اختلاف داشته باشند؟ امروزه دولت‌های اسلامی برای مصالحی که دارند باید دست به دست هم دهند و با کفار و مشرکین پیمان نبندند؛ زیرا استکبار جهانی به نفع ما کار نمی‌کند و خود کشورهای اسلامی باید سرنوشت خود را تعیین کنند. می‌بینیم که یهود چه بلایی بر مسلمین آورده است و در همین ماه رمضان چقدر از مسلمانان را شهید کردند.

عطوفت به ضعیفان، شفقت به فقیران، مهربانی به یتیمان و تواضع از برنامه‌های اصلی دین اسلام است

ایشان ضمن تبریک هفته معلم و گرامیداشت شهید مطهری خاطرنشان کردند: یکی دیگر از خوبی‌های دین اسلام این است که اسلام به طرف علم و دانش دعوت می‌دهد و می‌بینیم که اولین آیه‌ای که بر پیامبر(ص) نازل شد در مورد کسب علم بود‌ه‌ است. خداوند متعال می‌فرماید: خدای متعال درجه‌ی اهل ایمان را بلند کرده است اما کسانی که عالم هستند، درجات آن‌ها خیلی بالاتر است. خداوند می‌فرماید: آیا کسانی که می‌دانند و کسانی که نمی‌دانند، باهم برابرند؟ از این جهت بهترین معلم، قرآن، و بهترین کار، تعلیم و تعلم قرآن است. پیامبر(ص) می‌فرمایند: اهل آسمان، زمین، مورچه‌ها در خانه‌هایشان و ماهیان در دریا، همه‌ی این‌ها برای کسی که خیر و خوبی را به مردم تعلیم دهد، دعا می‌کنند. پس رتبه‌ی معلم خیلی بالاست که باید معلمین قدر و مقام خود را بدانند که خدا را شکر منطقه‌ی ما همه خوب هستند و شاید تعداد انگشت‌شماری باشند که وظیفه‌شان بر آموزش و پرورش است به خوبی عمل نکنند.

از خوبی‌های دیگر اسلام این است که دین اسلام، دین گذشت، رحمت و مهربانی است و به نیکوکاری و منفعت رسانی ترغیب می‌کند و پیامبر (ص) هم وجودشان باعث رحمت است. خداوند می‌فرمایند: (و ما ارسناک الا رحمه للعالمین). عطوفت به ضعیفان، شفقت به فقیران، مهربانی به یتیمان و تواضع از برنامه‌های اصلی دین اسلام است. خداوند متعال برای پیامبر(ص) می‌فرماید: بال تواضع را برای مومنین بگستران و نسبت به یتیمان برای پیامبر(ص) می‌فرماید: بر یتیم قهر نکن و باشدت با او صحبت نکن و در جایی دیگر خداوند متعال می‌فرماید: در امول شما حقی معلوم برای فقرا است که باید بدهید. این‌ها همه از برنامه‌های اسلام است.

مدیریت حوزه علمیه احناف خواف ادامه دادند: دین اسلام به عفو و گذشت امر می‌کند. گذشت کریمانه از دعوت اسلام است و به صورتی گذشت کنید که طرف مقابل احساس کند که شما کاملا از او درگذشتید و هیچ کینه‌ای از او ندارید. علماء می‌نویسند: جامع‌ترین آیه در مکارم اخلاق آیه(خذ العفو وامر بالعرف و اعرض عن الجاهلین) می‌باشد. پیامبر(ص) می‌فرمایند: از هرکس که به تو ظلم کرده است درگذر و هرکس که تو را از حقی محروم کرده است تو حق آن را ادا کن و هرکس که قطع رحم کرده است تو باید صله رحم کنی.

امروز روز عید است و اگر کسی با اقوام خود و دیگران قهر است، صله رحم را به‌ جای آورد تا از رحمت‌های الهی بهره‌‌مند شود البته عفو و گذشت هم حساب و کتابی دارد. پیامبر(ص) در فتح مکه تمام افرادی که بر ایشان ظلم کردند را بخشیدند و فرمودند: بروید، شما آزاد هستید اما ۳ یا ۴ نفر را دستور به قتل‌شان را دادند؛ زیرا آنان قابل اصلاح‌ نبودند. مقوله‌ای است ‌که می‌‌گوییم: در عفو لذتی است که در انتقام نیست، البته انتقام هم حق انسان است.

حضرت علی(رض) می‌فرمایند: سه مورد از درهای خیر است: ۱- سخاوت نفس، ۲- خوش‌زبانی، ۳- صبر بر مشکلات. اما متاسفانه در شهرستان ما گاهی یک اتفاق کوچکی مثل تصادف کوچک پیش می‌آید و شخص هرچه که به زبانش می‌رسد، می‌گوید. این شخص باید خود را کنترل کند.

ریاست مجمع فقهی اهل سنت خراسان در بخشی از قسمت پایانی سخنان خویش، چند مسئله را خاطرنشان کردند و فرمودند: در ماه مبارک رمضان دیدیم که استکبار جهانی و صهیونیست چقدر بر مردم مظلوم فلسطین ظلم کردند، در حالی که فلسطین از آن مسلمانان می‌باشد ولی آن را غصب کردند و مسلمانان را می‌کشند. استکبار و غرب در فکر ما نیستند. دعا کنیم که خداوند شر یهود و استکبار را به خود آنان برگرداند. در روزهای آخر شاهد انفجارهایی در مساجد افغانستان بودیم که تعداد زیادی از مسلمانان شهید و زخمی شدند و این هم یکی از دسیسه‌های استکبار و کفر است. دشمن از یک طرف ایران‌هراسی و از یک طرف افغانستان‌هراسی را می‌خواهد ایجاد کند و باعث اختلاف شود. هدف آنان جدایی کشورهای مسلمان است و ما این انفجار‌ها را محکوم می‌کنیم.

مسئله‌ی بعدی این است که در شهر ما، همه قوم و خویش هستند و نباید نزاع و درگیری باشد و نباید تعدادی از جوانان چنین اتفاقاتی مانند: دعوا و درگیری به وجود بیاورند. شهر خواف و محله لاج همه یکی هستند و اول این‌که ما همه با هم برادریم و دوم این‌که ما همه مسلمان هستیم و باید مزین به اخلاق اسلامی باشیم.

مولانا مطهری ادامه دادند: باید از مردم به دلیل کمک به حوزه علمیه در ماه شعبان و به مساجد و ائمه‌ی خود و کمک به فقرا در ماه مبارک رمضان تقدیر و تشکر کنیم. قسمتی از خواهران مسئول تهیه افطاری شعبه حفظ حوزه علمیه بودند و این‌ها این مطلب را می‌رساند که مردم خواف، مردم خیر و نیکوکار هستند.

ایشان افزودند: ۹ اردیبهشت روز شوراها بود، به این بزرگواران تبریک می‌گوییم و از خدمات آن‌ها تشکر می‌کنیم و امیدواریم خدای متعال به آنان توفیق بیش‌تری عنایت کند که در خدمت مردم باشند و برای مشکلات شهرستان بیش‌تر تلاش کنند و این بزرگواران در نامه‌ای که نوشتند، بیان کردند که برای حل مشکل آب شرب شهر در تابستان، از الان دست به کار شده‌اند تا کم آبی شهر مرتفع شود.

۱۱ اردیبهشت روز کارگر است که به این عزیزان هم تبریک عرض می‌کنیم. از مسئولین شهرستان درخواست می‌کنیم که برای رفاه کارگران سعی و تلاش بیش‌تری کنند. ساعت کاری شرکت‌ها برای آنان زیاد است و این بزرگواران دوست دارند که ساعات بیش‌تری در کنار خانواده باشند. ان‌شاءالله ساعت کاری شرکت‌ها کم‌تر شود و حقوق کارگران به تعویق نیفتد و افراد بومی و غیر بومی در حقوق مساوی باشند و فرقی در کار نباشد. ایشان ضمن تبریک مجدد هفته معلم افزودند: از مسئولین امر خواستارم تا وضعیت معیشت معلمین هم حل شود و این بزرگواران هم به خوبی به فعالیت خود ادامه دهند.

اشتراک گذاری