گفتگوی دفتر سایت حوزه علمیه احناف خواف با حضرت استاد مفتی محمدقاسم قاسمی(حفظه‌الله)

حضرت استاد مفتی محمدقاسم قاسمی حفظه الله تعالی: با توجه به اینکه حضرتعالی در این هفته در خراسان رضوی حضور داشتید، چه تحلیلی از وضعیت دینی و اجتماعی مردم این مناطق دارید؟
البته نظر دادن در این مورد نیاز به بررسی و تمرکز بیشتر دارد و می ‏بایست مدتی بیشتری در میان مردم حضور داشت تا بتوان به طور صحیح و درست سخنی گفت، اما آنچه ما در این سفر کوتاه و گذرا به آن پی بردیم این است که الحمدلله مردم خراسان در حالت و اوضاع خرسندکننده و رضایت بخشی قرار دارند. ترقی و پیشرفت مردم در دین را بیشتر مشاهده کردیم، حضور پررنگ مردم در مساجد و نمازها و جلسات را بسیار خوب دیدیم، استقبال گرم مردم نیز برای ما بسیار مسرت‌بخش بود. اهتمام و رابطه علما و مردم را به خوبی لمس کردیم.
وضعیت مکاتب قرآنی را در این شهرستان ‏ها بسیار پررونق و پربار دیدم. اهمیت و برنامه ‏ریزی برای نوباوگان و کودکان، نقطه ‏ی عطفی در این مناطق خواهد بود، چرا که تعلیم و آموزش قرآن کریم اساس و پایه همه ‏ی امور است. چنانچه گفته شده:

جَمِيعُ الْعِلْمِ فِي الْقُرْآنِ لَكِنْ                    تَقَاصَر عَنْهُ أَفْهَامُ الرِّجَالِ
(همه‏ ی علوم در قرآن نهفته شده است اما افکار بشر از فهم آن عاجزند)

البته توجه به این نونهالان که به زودی نوجوان و جوانان این امت خواهند بود، بسیار حائز اهمیت است، زیرا که جامعه آینده را همین کودکان تشکیل خواهند داد و تربیت و پرورش اسلامی آنان کاری اساسی و مهم می‏ باشد. لذا کاری ستودنی‌ست و باید در مناطق دیگر از این فعالیت‏ها الگوبرداری شود.
از طرفی برنامه ‏های مدارس علوم دینی خراسان که برای جوانان، فرهنگیان و دانشجویان است نظر ما را به خود جلب کرد و نشانگر این است که علوم دینی تنها برای علما و طلاب نیست، بلکه برای عموم مردم میدان تحصیل علوم دینی فراهم است.
گزارش ‏هایی که در زمینه پیشرفت دینی خواهران به ما رسید که به دو دوره کوتاه مدت و بلند مدت تحصیلی تقسیم شده است نیز کاری رضایت‌بخش و مفید است.
فعالیت ‏های جماعت و تبلیغ هم با رونق بود و توفیقی نصیب شد که پس از نمازهای صبح از مراکز دعوت و تبلیغ هم بازدید کنیم.
تعامل میان علما الحمدلله خوب بود، حضور پررنگ علمای منطقه را در جلسات مشاهده کردیم که نشانگر محبت و همدلی بین علماست به ویژه آنچه در جلسه تربت جام دیدیم، همچنین همکاری مسئولین و نهادهای دولتی را در راستای فعالیت‏ های دینی اهل ‏سنت مشاهده کردیم که در اجرای برنامه ‏های دینی با اهل سنت همراه هستند که خود باعث استحکام پایه‏ های نظام اسلامی است و امیدواریم که در آینده شاهد همکاری بیشتر باشیم.
افتتاح شعبه ‏های تخصص مختلف همچون فقه و تفسیر عملی مورد نیاز جامعه است و امیدواریم که در آینده این شعبه ‏ها ترقی بیشتر کند و شعبه‏ های جدید هم افتتاح شود.
در پایان سخن؛ از آنجایی که خراسان از قدیم‌الایام مهد علم و دانش بوده است می‏ طلبد که اهل خراسان نسبت به دیگر مناطق هم توجه داشته و از طریق دعوت و تبلیغ، سفرهای علما به مناطق مختلف، ملاقات با مردم و بررسی اوضاع آنان و ارشاد و تبلیغ، رفت و آمد داشته باشند.
از الله متعال می‏ خواهیم همه این تلاش ها را خالص برای خود بگرداند و از همه ما قبول کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *