پدر و مادر، بیشترین حق را در برخورد و حُسن سلوک از طرف فرزندان دارند.

  • پدر و مادر، بیشترین حق را در برخورد و حُسن سلوک از طرف فرزندان دارند.
  • خدمت و رفتار خوب و خوش با والدین کار سخت و پُرمشقتی نیست، زیرا هر فردی با والدینش محبت دارد، و این محبت و اخلاق، در فطرت هر کس وجود دارد و به علت همین محبت، هر فردی خدمت به والدین را قلباً دوست دارد. از طرف دیگر پدر و مادر هم به خاطر محبت زیاد به فرزندان، دوست ندارند کارهای سخت و مشکل را به آنها واگذار نمایند، بلکه از یک کار کوچک و پُرمحبت خوشحال خواهند شد و برای فرزندانشان دعای خیر می‌کنند.
  • خداوند متعال هم این کار را آسان قرار داده‌ است؛ آنجا که در حدیثی آمده است که اجر و پاداش نگاه کردن به والدین برابر با حج و عمره می‌باشد. خلاصه اینکه انسان با خدمت، اطاعت و محبت به والدین می‌تواند اجر و پاداش زیادی را کسب نماید.
  • علمای کرام حق مادر نسبت به پدر را سه برابر بیان کرده‌اند، علتش این است که مادر سختی و مشکلات بیشتری نسبت به پدر برای فرزندان تحمل می‌نماید؛ حتی سختی‌هایی که مادر تحمل می‌کند، در قرآن کریم هم ذکر شده است، و از طرفی دیگر، مادر نسبت به پدر ناتوانی بیشتری دارد و احتیاج به محبت و خدمت بیشتر دارد، به همین دلیل اسلام، خدمت مادر را در برابر خدمت پدر مهم‌تر و ارجح‌تر قرار داده است.
  • برخی افراد در زمان حیات پدر و مادر این مسأله مهم را فراموش می‌کنند و نسبت به آن غفلت می‌ورزند و بعد از وفات آنها پشیمان می‌شوند، به همین دلیل تا هنگامی‌که والدین شما حیات دارند قدردان آنها باشید و از محبت و خدمت به آنها از هیچ کوششی دریغ نورزید.
  • بعد از وفات پدر و مادر راههای خدمت به ایشان همچنان باز است. در حدیثی بیان شده است: شخصی از قبیله بنوسلمه خدمت پیامبر اکرم(ص) حاضر شده عرض نمود: والدینم وفات یافته‌اند، آیا راه خدمت به آنها برایم باز است؟ رسول خدا(ص) فرمودند: بله؛ راه خدمت به آنها بعد از وفات‌شان عبارت است از: ۱- برای آنها دعا کن و طلب آمرزش نما، ۲- عهد و قول آنها را انجام بده، ۳- با اقوام و خویشاوندان آنها صله رحم به‌جا آور، ۴- با دوستان آنها ارتباط برقرار نما.
  • حضرت مولانا مطهری(حفظه‌الله) در پایان، ضمن توصیه همه مردم و علما به نیکی و احسان به والدین فرمودند: معمولاً در جامعه پُر آشوب امروز، افراد زیادی از این مسأله غافل هستند و نسبت به خدمت و محبت به آنها کوتاهی می‌کنند، بنابر این لازم است که همه ما در این موضوع بقیه را آگاه گردانیم.

    ?محمد مکفی رودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *