وقتی عالمی از دنیا می‌رود، شکاف و رخنه‌ای در اسلام ایجاد می‌شود که هیچ چیز نمی‌تواند آن‌ را جبران نماید

ایشان افزودند: اگر به آیات و روایات نگاهی بیندازیم، وجود حضرات علما باعث برکت و رحمت برای جامعه اسلامی‌ست و نبود علما، ضایعه جبران‌ناپذیری برای امت اسلام است. عالِم وقتی مخلص و ربانی باشد، در نزد الله متعال دارای مقام و رتبه عالی می‌گردد. خداوند متعال می‌فرماید: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ»(مجادله/11) خداوند متعال درجات اهل ایمان و علما را زیاد می‌گرداند.
مولانا مطهری اظهار داشتند: عالم ربانی با علم و تعلیمات خود به جایی می‌رسد که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «العلماء ورثة الأنبیاء» علما وارثین انبیا هستند. عالم ربانی با تعلیمات خود انسانها را به مسیر درست راهنمایی می‌کند و به آنها اخلاق اسلامی می‌آموزند. عالم ربانی آن‌چنان مقام والایی در نزد الله متعال دارد که حتی فرشتگان بال‌های خود را به جهت تواضع برای وی پهن می‌کنند.
امام ابوحنیفه(رحمه‌الله) در روایتی می‌فرمایند: من پانزده ساله بودم که همراه پدرم جهت سفر حج عازم مکه مکرمه شدیم. ما در میدان منا بودیم که شخصی بزرگوار در حال روایت حدیث بود. پدرم دستم را گرفت و در مجلس آن بزرگوار نشستیم که این حدیث را بیان فرمودند: هر کس برای خداوند تفقّه و علم حاصل کند خداوند متعال کفایت او را می‌کند.
ایشان افزودند: نصیحت بنده به همه این است که قدر علم و علما را بدانند، زیرا وجودشان باعث برکت و رحمت است. گرچه الحمدلله مردم متدین شهر خواف نسبت به این امر توجه کامل دارند.
مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه خصوصیات مرحوم مولوی داورپناه فرمودند: مرحوم حاج مولوی داورپناه (رحمه‌الله) عالمی مخلص و دلسوز بودند و خالصانه در دورانی که امکانات رفاهی وجود نداشت، علم را خدمت حضرت مولانا مطهری (رحمه‌الله) کسب کردند. مرحوم مولوی داورپناه همیشه می‌فرمودند: افتخار من این است که از همان دوران جوانی در خدمت حضرت مولانا مطهری بودم و افتخار می‌کردم که در مراسم ازدواج ایشان از مهمانان پذیرایی کنم.
ایشان افزودند: مرحوم مولوی داورپناه مدتی امام و مکتب‌دار مسجد النبی شهر خواف بودند و در آن زمان، مکتب ایشان منظم‌ترین مکتب بود که از فرزندان اهل تشیع و تسنن در آنجا حضور می‌یافتند و فیض می‌بردند. بعد از آن، سالهای متمادی در مسجد سیدنا عمر فاروق(رض) شهر خواف مشغول خدمت بودند. نکته قابل توجه این بود که ایشان و دیگر علمای هم‌عصرشان خدمتگزار اساتید خود بودند و به آن افتخار می‌کردند.
مولانا مطهری تأکید کردند: طلاب و دانش‌آموزان محترم باید قدر اساتید خود را بدانند که در حقیقت انسان، با ادب و احترام می‌تواند به مقام والایی در نزد الله برسد.
مرحوم مولوی داورپناه امروز جمعه مورخه ۷ مهرماه ۹۶ در ماه محرم در سن ۸۳ سالگی در بستر بیماری به لقاءالله پیوستند. امیدواریم که الله متعال ایشان را در جوار بهترین رحمت‌های خود جای دهد و به جامعه اسلامی صبر عطا فرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *