روش تقاضا و خواستن از بارگاه الهی

  • روش تقاضا و خواستن از بارگاه الهی
  • شأن حقیقی و واقعی خداوند متعال را به صورت کامل، فقط پیامبران می‌فهمند و درک می‌کنند، به همین دلیل باید روش تقاضای انبیاء(ع) از الله را بررسی کنیم و از این روش درس بگیریم.
  • انبیا، تقاضا و فریادهایشان را فقط به درگاه الهی پیش می‌نمودند. آنها اگر تقاضایی داشتند یا از کسی شکایتی داشتند و به صورت کلی برای تمام خواسته‌هایشان فقط به بارگاه الهی رجوع می نمودند.
  • واقعه حضرت زکریا(ع) مشهور است که ایشان هنگامی‌که تقاضای فرزندی داشتند تا سلسله نبوت ادامه پیدا کند، به درگاه الهی دعا نموده و تقاضای پسری نمودند. ایشان چگونه تقاضا نمودند؟ این واقعه در سوره مریم ذکر شده است. روش خواستن و دعا نمودن را فقط انبیاء یاد داشتند و ما از روش آنها آداب و اصول دعا را یاد گرفته‌ایم.
    به همین دلیل حضرت زکریا (ع) طوری دعا فرمودند که قدرت و رحمت الهی به جوش آمد و خداوند متعال دعای ایشان را قبول فرمود.
    این روش دعا خواستن حضرت زکریا (ع) به گونه‌ای مورد قبول قرار گرفت که خداوند متعال این دعا را به سرعت اجابت نموده و برای درس و یاد گرفتن نسل‌های آینده در کلام خود ذکر نمود.
  • روش دعای حضرت زکریا به صورت خفی و پوشیده بود. خداوند متعال می‌فرماید: «إِذْ نَادَى رَبَّهُ نِدَاءً خَفِيّاً» (مریم/3). ایشان به صورت تکرار و مداوم تقاضای فرزند نمود، این دعا به صورتی بود که هیچ‌کس دیگر متوجه این دعا نمی‌شد و فقط خودش و خداوند متعال متوجه این دعا و تقاضا بودند.
  • بنابراین اولین ادب دعا این است که آهسته دعا کرده شود. خداوند متعال در کلام پاکش بیان می‌کند: «ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً …» (اعراف/55) یعنی در برابر خداوند متعال آهسته و به صورت مخفیانه باید دعا شود.
  • مدیریت محترم حوزه علمیه احناف خواف در پایان بیان فرمودند: متأسفانه ما دعا را یاد نداریم و به فکر یادگیری دعا نیز نیستیم. در نتیجه باید برای یادگیری دعا، تلاش نماییم و قطعا دعا نمودن روش و آدابی دارد که یکی از این آداب، آهسته دعا نمودن است.

✍️ محمد مکفی رودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *