۹ هزار جوان بیکار دیگر در شهرستان هستند که معادن، ظرفیت این را دارد تا آن‌ها را به کار گیرند.

خداوند با انسانها خصوصاً با مسلمانان با دو زبان سخن گفته است، یکی با زبان وحی که قرآن است و دیگری با زبان معادن، که با مروری گذرا خواهیم دید که در اکثر سرزمین‌های اسلامی انواع منابع معدنی در اختیار مسلمانان قرار دارد تا به انسانیت خدمت کنند، اما متاسفانه چگونه استفاده‌کردن را هنوز از قرآن نیاموخته‌ایم. از جمله آن معادن که جنبه ملی و بین‌المللی دارد معدن سنگ آهن سنگان خواف است که خداوند به ملت ایران عطا کرده است.
ایشان افزود: شهرستان خواف پیشینه چندیدن هزار ساله دارد و مردم این منطقه با وحدت، همدل و هم زبان‌اند و همیشه سعی کرده‌اند که این مقوله را در عمل و شعورشان نشان دهند، نه در شعار؛ زیرا وحدت شعار سیاسی نیست بلکه شعور دینی است.
امام جمعه اهل سنت خواف خطاب به استاندار خراسان رضوی عنوان داشت: جناب استاندار؛ خود بر ظرفیت‌های موجود شهرستان اشراف دارید لیکن چندی از توقعات مردم را بازگو می‌کنم:

  • شهرستان خواف به‌عنوان موزه هزار ساله معماری ایران و دیار میراث‌های ماندگار نیازمند توجه بیشتر به این میراث‌های فرهنگی است تا هم ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه و هم جذب گردشگران داخلی و خارجی بیشتر از این باشد.
  • در شهرستان خواف بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه قرار دارد، اما ساکنین این منطقه از سهم اندکی برخوردارند و شاید ملزومات قانونی معدن به نوعی اجرا نشده‌ است و عوارض مالیاتی معادن به این شهرستان پرداخت نمی‌شود و اگر هم به دولت واگذار می‌شود شاید هنوز مردم عواید ۱۵ درصدی که باید از معدن به خود شهرستان تخصص یابد، ندیده‌اند.
  • در معادن سنگان ۵ هزار کارگر مشغول به کار هستند، اما هنوز ۹ هزار جوان بیکار دیگر در شهرستان هستند که معادن ظرفیت این را دارند تا آن‌ها را به کار گیرند، اما عموماً جذب این نیروها از طریق معرفی افراد خاص و یا در شرکت‌های پیمانکاری است که تضمین شغلی هم ندارد.
  • این شهرستان بهترین تونل بادی جهان را دارا است و از ۲۰ سال پیش تاکنون این مطالب گفته شده اما تحولی ایجاد نشده است.
  • زیرساخت‌های مورد نیاز صنایع مستقرشده و در حال استقرار هنوز تامین نشده و روند توسعه، کُند است و آسیب‌های وارده به مردم خصوصاً از جاده‌های غیراستاندارد و بروز تصادفات مرگبار و دلخراش بسیار زیاد است.
  • معضل مهم دیگر بحث آب شهرستان است که با بروز خشکسالی‌های متعدد باعث افت میزان آب‌های زیرزمینی شده و صنایع تشنه مستقر شده در این منطقه، مشتاقانه خواهان آب‌اند و باید در این باب چاره‌ای اندیشه شود.
  • خروج بیش از ۲۰ هزار تُن محصولات کارخانجات مستقر در منطقه معدنی سنگان، جاده‌های چند بانده و خطوط ریلی بیشتر را می‌طلبد که این هنوز میسر نشده است و این جاده‌های مواصلاتی کنونی در خور معادن و مردم این منطقه نیست و تردد ۱۲۰۰ تریلر در ایام اوج ترافیک جاده‌ای خطرات جدی ایجاد می‌کند که این جاده‌ها باید توسعه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *