حج یکی از ارکان پنج‌گانه‌ی اسلام است – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی گل محمد منصوری در مراسم نماز جمعه ۲۷ خردادماه ۱۴۰۱ اهل سنت این شهر، پیرامون مسائل و فضائل حج به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف بیان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: حج مبرور و مقبول جزای آن فقط بهشت برین خداوند است. عزیزانی که در این ایام، خداوند متعال توفیق سفر به دیار دوست را به آنان عطا می‌کند و لبیک در حق آنان مستجاب شده است، ما بندگان گناهکار را هم از دعای خویش فراموش نکنند. حضرت عمر (رض) زمانی که برای رفتن به حج، خدمت پیامبر(ص) برای خداحافظی حاضر شد، پیامبر (ص) به ایشان فرمودند: ای برادر! ما را در دعای خود فراموش نکن. یکی از اسباب توسل به خدا، دعای نیکان است که ما باید از نیکان درخواست دعا کنیم به ویژه از کسانی که عازم سرزمین وحی هستند. حج یکی از ارکان پنج‌گانه‌ی اسلام است که اگر کسی به این پنج رکن پایبند باشد، محبوب درگاه رب العالمین خواهد بود.

وی ادامه داد: عزیرانی که عازم سرزمین وحی هستند و وقت و مال خود را قربانی می‌کنند و از وقت عزیز و معاملات خود صرف نظر می‌کنند، با خدای خود تعهد می‌بندند که پایبند شئونات دینی باشد. اینان هم در سرزمین وحی الهی و هم هنگام احرام تعهد می‌بندند که خدایی نکرده حج آن‌ها بر اثر عملی که منافات با حج دارد از بین نرود. همان‌گونه که مقام حج و حجاج و روزه و روزه‌دار ارزشمند است، گناه آن‌ها نیز بسیار سنگین است. اگر در رمضان کسی عمل خیری انجام بدهد، پاداش والایی می‌گیرد و اگر گناهی هم کند، جزای آن بسیار سنگین است. همچنین کسی که به سرزمین وحی الهی مشرف می‌شود، در قدم به قدمی که در آن‌جا می‌گذارد، برای او ثواب نوشته می‌شود و همین‌طور اگر مرتکب عمل منافی حج شد، برای او گناه سنگینی نوشته می‌شود. شیطان در کمین است که اعمال حاجیان را خراب کند.

مولوی منصوری در مورد کیفیت حج خاطر نشان کرد: حاجی با دو تکه لباس شبیه به کفن احرام می‌بندد و در آن‌جا دیگر از لباس زینتی، عطر و خوشبویی، کلاه و جوراب خبری نیست. در آن‌جا همه با هم برابر هستند، فقیر و پول‌دار باهم مساوی‌اند و یک هدف خاص دارند. وقتی که مردم احرام می‌بندند، شعاری را شروع می‌کنند و می‌گویند: (لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک، ان الحمد و النعمة لک و الملک) مردم این شعار توحیدی را سر می‌دهند بر خلاف آن شعارهایی که در دوران جاهلیت وجود داشت. معنای شعار این‌گونه می‌شود که خدایا! من تابع و فرمان‌بردار تو هستم و تابع فرمان رسول تو هستم. حاجی با هزاران آرزو سرزمین خود را به قصد کعبه ترک می‌کند و چه از طریق کشتی و چه هواپیما به طرف سرزمین وحی می‌رود‌. باید حالت خاصی برای این شخص به وجود بیاید.

مدرس حوزه علمیه احناف خ‌اف گفت: علما می‌نویسند: در اولین دیداری که شخص بیت الله را می‌‌بیند، هر دعایی که بکند خداوند اجابت می‌کند. بهترین دعایی که علما توصیه فرمودند این است: (ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار) خدایا در دنیا به ما نیکی و توفیق عمل خیر بده. فرد وقتی وارد سرزمین امن الهی می‌شود، اولین کاری که باید کند، طواف است. پیامبر(ص) می‌فرمایند: کسی که خدای متعال به او توفیق داد تا به سرزمین وحی الهی مسافرت کند و بیت الله را زیارت و طواف کند، خداوند دستور می‌دهد برای او به ازای هر گامی که برمی‌دارد، نیکی نوشته شود و یک گناه از او کم می‌شود. مردمی که از راه دور به مکه می‌روند، طواف برای آنان از نماز نافله بهتر است. قدر اوقات خود را بدانیم و وقتی از طواف خسته شدیم، نماز بخوانیم و وقتی از خواندن نماز خسته شدیم، قرآن تلاوت کنیم و وقتی از تلاوت قرآن خسته شدیم، شروع به دعا کنیم که بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: در مسجد رسول اکرم(ص) اگر کسی نماز بخواند، هر رکعت نماز او برابر با هزار یا ۵۰ هزار رکعت نماز در مساجد دیگر است. آیا وقتی چنین فضایلی برای ما در حج وجود دارد، درست است که وقت خود را به بطالت بگذرانیم؟ بعضی‌ها متاسفانه وقتی وارد آن سرزمین می‌شوند، شروع به گشت و گذار می‌کنند. این‌ها باید تابع فرامین علما و مدیران کاروان باشند و هیچ‌گونه تخطی نکنند، اگر این افراد قصد تجارت را دارند، در همان شهر خود این کار را می‌کردند. بعضی‌ها تسبیح و جانماز می‌آورند و می‌گویند: در آن‌ها برکت است. خیر هیچ برکتی در آن نیست. دستمالی را به کعبه می‌کشند که این برکتی شده است، خیر هیچ برکتی در آن دستمال وجود ندارد. حضرت عبدالله بن عباس(رض) شخصی را دیدند که دستار کعبه را گرفته است و گریه و زاری می‌کند. به او فرمودند: ای مومن! مقام تو بالاتر از پرده کعبه است. پرده‌ی کعبه هر سال توسط کشورها تعویض می‌شود، در این چه برکتی است که بعضی‌ها فکر اشتباه می‌کنند؟ این که انسان به مزاری، کعبه یا قرآن پارچه‌ای بزند و بگوید: این برکتی شده است، اشتباه است.

مولوی منصوری ادامه داد: پیامبر (ص) فرمودند: نماز خواندن در مسجد الحرام، برابر با ۱۰۰ هزار رکعت نماز، در مساجد دیگر است. حاجی بزرگواری که توفیق پیدا کردی! وقت خود را در این ایام ضایع نکن. حجی مقبول درگاه خداوند قرار می‌گیرد که شرایط ویژه خود را داشته باشد. از هر مالی نمی‌توان حج کرد. از مال سود، حرام و پولی که با ضایع کردن حق دیگران به دست می‌آید، نمی‌توان حج کرد؛ لذا اگر بدهکاریم، بدهی خود را پرداخت کنیم، شاید برگشتی در کار نباشد. باید حاجی کلیه گناهان را ترک کند؛ زیرا شیطان در کمین قرار گرفته است که اعمال ما را خراب کند. پیامبر(ص) می‌فرمایند: کسی که حج می‌کند، نباید همبستری و فسق و فجور انجام دهد و اگر به این‌ها عمل کرد، هنگامی که بر می‌گردد، گویا که از مادر دوباره متولد شده است. کاری نکنیم که وقتی به نماد شیطان سنگ می‌زنیم شیطان به ما بخندد و بگوید: از تو انتظار نداشتم. وقتی بر می‌گردیم، انسان نمونه باشیم نه این‌که افعی صفت باشیم و گناه ما دوچندان شود.

اشتراک گذاری