با معترضان به روش پیامبر برخورد شود – حوزه علمیه احناف خواف

مولوی جواد عصار در مراسم نماز جمعه اهل سنت شهر خواف بیان داشت: متاسفانه چند وقتی است که در کشور ما مشکلاتی رخ داده است و در استان‌ها و شهرهای مختلف، مسائلی پیش آمده است. راه برون‌رفت از مشکلات برای ما، بازگشت به سمت الله است. باید سوء تفاهم‌ها برطرف شود و مردم نسبت به این سوء تفاهم‌ها قانع شوند.

باید کارگزاران نظام و کسانی‌که جایگاهی دارند، برای برطرف کردن این مشکلات و سوء تفاهم‌ها تلاش کنند؛ چون این مردم، ولی نعمت و اساسِ کار نظام هستند.

https://ahnafekhaf.com/wp-content/uploads/2022/11/جناب-مولوی-عصار.جمعه-20-آبان-1401.mp3

ایشان افزود: اگر این مردم همین مصلی نبودند، بنده برای چه کسی باید صحبت می‌کردم؟! اگر مردم آرامش و آسایش نداشته باشند، جایگاه سیاست‌مداران و قدرتمندان هم زیر سوال می‌رود.

بعضی اوقات جوانان به یک اعتراض دست می‌زنند و با آن می‌خواهند گفته‌ی خود را مطرح کنند، مانند امروز که متاسفانه بعضی از دختران با برداشتن روسری و بدحجابی می‌خواهند گفته‌ی خود را بیان کنند. ما توقع داریم با این جوانان مانند روش پیامبر(ص) برخورد شود. روش‌ها و قدرت در اختیار مسئولین امر است و ما این توقع را داریم که در مورد شبهات مختلف در مورد اقتصاد یا بعضی از قتل‌ها و کشته‌های اتفاق افتاده، مسئولین عالی نظام فکر دقیق‌تری بردارند و خودشان وارد عمل شوند و شبهات را برطرف کنند.

مسئول خاطی اگر به خطای کارش پی ببرد، قطعا باعث اقتدار میهن ما خواهد شد

وی خاطر نشان کرد: نکته‌ی بعدی مربوط به مصیبت‌ها و مشکلاتی است که بر سر هر ملت پیش می‌آید. انسان مومن یک اعتقادی به خدای خود دارد. مومن معتقد است که هرچه بر سر او می‌آید، از جانب پروردگار عالم است. خداوند، انسان‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد. گاهی گناهانی که ما انجام می‌دهیم، زمینه‌ای برای مصیبت‌های ما می‌شود. گاهی اوقات هم خداوند بنابر حکمتی که دارد، مصیبتی را می‌آورد که مومنین صبر کنند و درجات آن‌ها چندین برابر شود. خداوند می‌فرماید: قطعا ما شما را می‌آزماییم. گاهی اوقات بر انسان ترس غالب می‌شود، گاهی اوقات گرسنگی و بعضی مواقع، انسان جان و مال خود را از دست می‌دهد. اما خداوند می‌فرماید: صبور باشید و اهل صبر را بشارت دهید. ایشان خاطرنشان کرد: بعضی طرز فکرها این‌گونه است که اگر مسئولی اشتباه کرده است و اگر بخواهند آن مسئول را به سزای جرمش برسانند، این باعث تضعیف سازمان می‌شود. این اشتباه است و بزرگان ما بر این نظرند که شخص خاطی اگر به خطای کارش برسد، قطعا باعث اقتدار میهن ما خواهد شد.

مردم عزیز! نعمت آسایش و آرامش بسیار مهم است و باید آن را حفظ کنیم. از روش‌های مسالمت‌آمیز، خواسته‌های خود را طلب کنیم و ممنون کسانی باشیم که امنیت ما را فراهم می‌کنند و گمان نکنیم که دشمن می‌تواند برای ما کاری انجام دهد.

جای تاسف دارد که نایب رئیس مجلس در جواب اعتراض یک نماینده می‌گوید: فلان مردم تجزیه‌طلب هستند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: بنده متاسف شده‌ام که یک نماینده مجلس در مجلس حرفی را می‌زند و نایب رئیس مجلس می‌گوید: فلان گروه و فلان مردم تجزیه‌طلب هستند. این یعنی چه؟! جای خجالت دارد. اگر کسی علیه تمامیت ارضی کشور حرفی بزند، مسئول فوراً باید حرفش را توجیه کند و نباید دایره وجود این ملت را محدود کند و عده‌ای را از این دایره بیرون بیندازد.

یک نماینده‌ی دیگر به دلیل این‌که به یک جمله‌ی روحانی اهل سنت اعتراض کند، فوراً به مقدسات اهل سنت توهین می‌کند و بحث غدیر و وفات حضرت فاطمه(رض) را پیش می‌آورد. این واقعا جای تاسف دارد و کسانی که با رای ملت به مجلس می‌روند باید نگاه دیگری به این مسائل داشته باشند. البته جای تشکر از رئیس مجلس دارد که در جواب آن نماینده، بحث اتحاد و وحدت را بیان کردند.

وی گفت: ما از مردم این منطقه ممنون هستیم که کمترین مشکلی در این منطقه وجود ندارد. مردم باید وحدت و آرامش خود را حفظ کنند و خواسته‌های خود را در مسیر درست مطرح کنند.

مردم را باید برای خود حفظ کنیم و از آنان حمایت کنیم

وی افزود: ممکن است که مردم یک شهر با مسئول خود به نتیجه نرسند، در این موقع بزرگ‌ترها باید بیایند و مداخله کنند‌. در آن سوی مرزها، دشمنان علیه ملت و اسلام ما قرار دارند، لذا این مردم را باید برای خود حفظ کنیم و از آنان حمایت کنیم.
این عکس‌العملی که متاسفانه با جسارت به عمامه شروع شده است را به عنوان یک تهدید تلقی کنیم. اگر امروز به عمامه یک روحانی شیعه توهین می‌شود، فردا به عمامه یک پیرمرد، عالم و تبلیغی سنی هم ممکن است توهین شود.

باید به دنبال این باشیم که چه مشکل به وجود آمده که مردمی که جان سپر کردند و این انقلاب را به پیروزی رساندند و در مقابل هجمه‌های دشمن مردانه ایستادند، چرا امروز دشمن توانسته به بعضی از جوانان و نوجوانان این ملت دیدگاهی را القاء کند و ما چطور باید این جوان را به سمت خود برگردانیم.

مولوی دکتر عصار ادامه داد: اگر یک مسئول که شغل قبلی او نظامی بوده است، امروز که به عنوان مسئول جدید در جایگاهی قرار گرفته است، باید رأفت و رحمت را با نگاهی دیگر بر مردم اعمال کند. نمی‌شود این‌ که شخصی قبلا نظامی بوده و نگاه دیگری داشته است، امروزه به هر اعتراضی به دید دشمن نگاه کند.

قدر علمای ربانی ما که سال‌هاست خدمت‌گذار ملت هستند را بدانیم. علما همیشه به دنبال این هستند که محبت بین تمام افراد جامعه باشد و این را در حدود چهل و چند سال است که ثابت کرده‌اند. همه‌ی ما این را دیده‌ایم و اقرار داریم، حتی مسئولین نظام هم به این اقرار کرده‌اند.

خداوند بی‌نهایت اهل نرمی و محبت می‌باشد و این خصوصیت را از انسان‌ها می‌پسندد

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه (لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی دکتر جواد عصار در آغاز سخنان خویش بیان داشت: در آیه‌ای که تلاوت شد، خداوند متعال می‌فرماید: پیامبران الهی، نزول کتاب‌های آسمانی و قوانین عادلانه در جامعه، برای برپایی عدالت در بین مردم است. نعمت بزرگی که خداوند متعال برای همه‌ی ما عنایت کرده است، همین افرادی هستند که روزانه با آن‌ها رفت‌ و آمد و برخورد داریم.

مردم برای کسانی که دارای جایگاه اجتماعی و سیاسی هستند و با آنان در ارتباط‌اند، نعمت می‌باشند. مردم رکن اساسی نظام اسلامی هستند. در این رابطه، ارتباط ما با یکدیگر در جامعه، ارتباط افراد دارای جایگاه اجتماعی با مردم و حتی حاکمیت و قدرت‌های سیاسی با مردم، باید با رفق و نرمی باشد.

روایتی است که حضرت عایشه(رض) از رسول خدا(ص) نقل می‌کنند که می‌فرمایند: خداوند بی‌نهایت مهربان است و اهل رفق و نرمی و محبت می‌باشد و این خصوصیت را از انسان‌ها می‌پسندد.
خداوند با مهربانی و محبت، رحمت‌هایی را برای انسان فراهم می‌کند که با تندی و سختی، چنین الطافی را نصیب نمی‌کند.

وی افزود: خداوند دو پیامبر را در برابر دو دیکتاتور زمان می‌فرستد. حضرات موسی و هارون(ع) را در مقابل فرعون و هامان می‌فرستد. خداوند آن‌ها را این‌گونه خطاب می‌کند که: به نزد فرعون بروید، زیرا که او طغیان‌گر است و با او نرم و مودبانه صحبت کنید، امید است که از نحوه‌ی سخن شما پند پذیرد یا خشیت الهی نصیب او گردد. رعایت نرمی و رفق، وظیفه‌ی مردان در خانه است. مردان به عنوان سکان‌دار اصلی زندگی، باید در خانه اهل مدارا و محبت باشند. این‌که تنشی در خانه ایجاد نشود، محال است. در خانه‌ی رسول خدا(ص) هم تنش ایجاد می‌شد.

مولوی عصار گفت: گاهی اوقات در جامعه، شبهاتی ایجاد می‌شود و در ذهن جوانان شبهاتی به وجود می‌آید و عکس العمل نشان می‌دهند. وقتی برای یک جوان شبهه‌ای ایجاد می‌شود، حاکم دینی باید با جوان، به روشی برخورد کند که روش قانع کننده‌ای باشد. همان‌گونه که پیامبر(ص) با آن جوانی که اجازه‌ی زنا خواست برخورد کردند و او را قانع نمودند. در پاسخ دادن به شبهاتی که برای جوانان و نوجوانان رخ می‌دهد، هم کسانی که جایگاه دینی و مذهبی دارند و هم کسانی که جایگاه سیاسی دارند، باید رفق و نرمی را در پیش گیرند و جوان هم زمانی که صداقت و رحمت، همراه هم باشند، زود می‌پذیرد و قبول می‌کند.

در برخورد با مردم گمان نکنیم که ما همیشه بر حق هستیم

مدرس حوزه علمیه احناف خواف بیان کرد: گاهی اوقات عده‌ای مخالف هستند، آیا پیامبر(ص) مخالفین را نفرین می‌کردند که نابود شوند؟ پیامبر(ص) برای اهل طائف که ایشان را با سنگ و چوب پذیرایی کردند تا جایی که نعلین ایشان پر خون شده بود، دعای خیر کردند و آن‌ها را نفرین نکردند و فرمودند: من امیدوارم از نسل کسانی که به من سنگ زدند، موافقانی برای دین، روش و منش من ایجاد شوند پس هرگز راضی نمی‌شوم که آنان نابود شوند و از بین روند.

گاهی اوقات ما به عبادت‌های خود مغرور می‌شویم. بعضی از ما به روحانیت و مقام علمی خود مغرور می‌شویم، درحالی که معلوم نیست عاقبت ما و یک بنده‌ی گناهکار دیگر چگونه خواهد بود.
در برخورد با مردم گمان نکنیم که ما همیشه بر حق هستیم، مردم خیلی اوقات حرف‌هایی برای گفتن دارند و ما باید حرف آنان را عاقلانه بشنویم و در جایی که لازم هست، خودمان را هم ملامت کنیم.

وی افزود: در هر ملت و در هر خانه‌ای سوءتفاهم پیش می‌آید. علیه پیامبر(ص) هم از طرف انصار، سوء تفاهمی پیش آمد ولی پیامبر(ص) با درایت آن را برطرف کردند. گاهی بیان می‌شود ملیت و مذهب، بله واقعیت است. انسان‌های هم ملیت و هم مذهب دیدگاه یک سویی دارند.

گاهی اوقات افراد خاطی هم هستند که ممکن است خطایی از آن‌ها رخ دهد و به دلایل مختلف در بین مردم خدشه‌ای ایجاد کنند. پیامبر(ص) در مورد قضیه‌ی افک نگران بودند و اختلافاتی به وجود آمد، اما در پی اصلاح آن بودند و اگر گروهی متجاوز بودند، جلوی آن‌ها را می‌گرفتند.

مولوی دکتر عصار تصریح کرد: گاهی اوقات متجاوزین، دشمنانی هستند که علیه یک ملت از بیرون حمله می‌کنند. جلوی دشمن را نمی‌توان گرفت اما گاهی یک مسئول و یا یک فرد فریب خورده، علیه ملت ممکن است حرفی بزند و باعث اختلاف شود.

گاهی اوقات شاید به کسی مسئولیتی داده شود و آن شخص به آن دلبسته شود. اگر مسئولیت بزرگی به حاکمان داده شده است و آنان مسئولیت‌ها را پخش کرده‌اند، و مسئولینی در استا‌ن‌ها و شهرها قرار دادند، مواظب باشند که اعتماد صرف نداشته باشند که فلان مسئول در فلان شهرستان است، بلکه این مسئولین کل، کارهای زیر دستان را زیر نظر داشته باشند.

اشتراک گذاری