ترامپ بدان قدس و فلسطین عزیز هویت ماست

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: هر مسلمان باید نسبت به محیط اطرافش ناظر و مراقب باشد. این مطلب در فقه اسلامی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده و از مهم‌ترین وظایف دینی و اجتماعی یک مسلمان به شمار می‌رود.
قرآن کریم در بیان صفات ممتاز مؤمنان می‌فرماید: «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ اَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَاْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» (توبه/71) به موجب این آیه، افراد مؤمن به منزله یک پیکر می‌باشند. همین پیوند باعث می‌شود که تخلف و انحراف یک فرد، در کل جامعه تاثیر بگذارد.
وی افزود: در مورد مهم بودن اینکه هر شخص باید نسبت به مسایل پیرامون خود بی‌تفاوت نباشد، رسول خدا مسلمانان را به مانند افرادی که داخل یک کشتی دو طبقه هستند، تشبیه کردند که اگر طبقه پایین به خاطر اینکه مزاحمت برای طبقه بالا ایجاد نکنند، کشتی را سوراخ نمایند و افراد طبقه بالا آنها را بازندارند همگی غرق خواهند شد.
ایشان خاطرنشان کرد: معروف و منکر قلمرو وسیعی دارد و تنها در محدوده عبادات یا یک سری از گناهان کبیره نمی‌گنجند. معروف و منکر شامل امور اعتقادی، اخلاقی، عبادی، حقوقی، اقتصادی، ‌نظامی، سیاسی و امور فرهنگی می‌شود.
محدوده‌ی امر به معروف و نهی از منکر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نیست و تمام اقشار و اصناف واجد شرایط را در بر می‌گیرد.
بنابراین جامعه اسلامی دارای مسؤولیتی است که بابت مسایل پیرامون خودش نباید بی‌تفاوت و بی‌دغدغه باشد، بلکه باید خودش را مسؤول بداند. این مسؤولیت را خداوند متعال به امت اسلامی داده است و این امت را به خاطر همین مسؤولیت بهترین امت بیان نموده است. «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّه‏» (آل‌عمران/110) هرگاه موضوع و شرایط امر به معروف و نهی از منکر محقق باشد، تکلیف شرعی و وظیفه‌ی اجتماعی و انسانی همه‌ی مکلفین است.
مولوی مکفی گفت: در کشور ما نسبت به این مسأله تأکید زیادی شده است و رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود همیشه نسبت به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر تأکید دارند. بنابراین هیچ کس حق شانه خالی کردن از این مسؤولیت را ندارد.
اگر مسلمانان نسبت به این مسؤولیت شانه خالی کنند، تر و خشک و نیک و بد با همدیگر می‌سوزند.
مفسرین در مورد «اصحاب سبت‏» بیان نموده‌اند که این واقعه در مورد مردم یهود در شهری أیله یا مدین نازل شده است. طبری معتقد است که مردم این شهر سه گروه شدند. گروهی مرتکب این گناه بزرگ شدند. دو گروه دیگر که گروهی معتقد بودند که از ماهی‌های صید شده نباید بخورند و کاری به کار کسانی که این کار را انجام می‌دهند هم نداشته باشند، ولی گروه آخری از نیکان و متقین شهر می‌گفتند: باید از خدا بترسیم و این افراد را از کار زشتشان بازداریم. این آیه: «وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً قالُوا مَعْذِرَةً إِلى‏ رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُون‏» (اعراف/163) در مورد این دو گروه نازل شده است. خلاصه، گروهی سوم با اینکه از ماهی‌ها نمی‌خوردند و آنها را به تقوا و خوف الهی دعوت می‌دادند و آنها را از منکر بازمی‌داشتند، ولی چون دعوتشان اثری نداشت خانه‌هایشان را از گنهکاران جدا ساخته و دورشان دیواری کشیدند و آنها برای خودشان دروازه‌ای جدا داشتند و گنهکاران دروازه‌ای جدا. از میان این سه گروه فقط گروهی که خودشان را مسؤول می‌دانستند نجات یافتند و آن دو گروه دیگر مورد عذاب الهی واقع شدند. (تفسیر طبری)
ایشان تصریح کرد: یکی دیگر از عذاب‌های ترک امر به معروف و نهی از منکر از نظر حدیث رسول خدا (ص) مسلط شدن پادشاه ظالم است که امروزه به وضوح می‌بینیم که سردمداران کفر چگونه بسیاری از کشورهای اسلامی را تحت سیطره خود قرار داده‌اند و بزرگ‌ترین ظلم‌ها و جنایات را مرتکب می‌شوند.
امروز متأسفانه منکرات بسیار زیادی در جامعه اسلامی به وجود آمده است که به خاطر حفاظت جامعه و نیامدن عذاب الهی وظیفه همه مسلمانان این است که نسبت به تغییر آنها تلاش و کوشش نمایند.

ایشان ادامه داد: نهی از منکر دارای درجاتی است که در حدیثی رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ، وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ» (مسلم، ابن ماجه و …). لذا آن سه مرحله عبارتند از: 1- استفاده از زور و قدرت. 2- امر و نهی گفتاری. 3- اظهار تنفر قلبی.
مولوی مکفی اظهار داشت: یکی از منکراتی که متأسفانه در زمان حاضر زیاد شده است، مسأله اعمال منافی عفت می‌باشد.
خداوند متعال یکی از صفات بارز مؤمنین را حفاظت از شرمگاه بیان می‌کند و می‌فرماید: «وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ. (مؤمنون/5) و راه انجام غریزه جنسی را هم اعلام نموده و می‌فرماید: «إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ»(مؤمنون/6) و غیر از این راه هر راه دیگری برای غریزه جنسی را تجاوز و عدوان می‌نامد و می‌فرماید: «فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُون‏» (مؤمنون/6) در جایی دیگر خداوند متعال دوری از زنا را از صفات عبادالرحمن گفته و می‌فرماید: «وَ الَّذِينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ لا يَزْنُونَ الی إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيما» (فرقان/68 تا 70) این آیات بسیار زیبا است که اگر کسی مرتکب زنا شد و با شرایطش توبه نمود خداوند متعال او را مورد عفو و بخشش قرار داده و حتی گناهانش را به نیکی تبدیل می‌نماید. این آیات مریضی و دوا و درمان هر دو را با هم بیان نموده است.
بنابراین مسلمان باید شهوت و غریزه جنسی خودش را کنترل نماید و به غیر از راه صحیحش تحت هیچ شرایطی به روش دیگری فکر نکند، به همین خاطر خداوند متعال می‌فرماید: «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِيلا» (اسراء/23) این آیه اشاراتی دارد که عبارتند از: 1- نمی‌گوید زنا نکنید، بلکه می‌گوید به این عمل شرم‏‌آور نزدیک نشوید، این تعبیر اشاره زیبایی دارد که آلودگى به زنا دارای مقدماتى است که عبارتند از: چشم‏‌چرانى، برهنگى و بى‌حجابى، کتاب‌هاى بدآموز، فیلم‌هاى مستهجن، نشریات فاسد و کانون‌هاى فساد هر یک مقدمه‏‌اى براى این کار محسوب می‌شوند. همچنین خلوت با اجنبیه (یعنى بودن مرد و زن نامحرم در یک مکان خالى و تنها) عامل دیگرى است که باید مردم نسبت به آن حساس باشند. ترک ازدواج براى جوانان، و سخت‌گیری‌هاى بى‌دلیل در این زمینه را هم می‌توان از مقدمات زنا بیان کرد. 2- جملۀ «إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً» که مشتمل بر سه تاکید است (انّ و استفاده از فعل ماضى و تعبیر به فاحشه) عظمت این گناه بسیار بزرگ را آشکارتر می‌کند. 3- جملۀ «ساءَ سَبِیلًا» بیانگر این واقعیت است که این عمل راهى به مفاسد دیگر در جامعه می‌گشاید.
وی افزود: یکی از زشت‌ترین انواع زنا، زندگی کردن با همسری که آن را طلاق داده است. انسان باید نسبت به همسرش بسیار حساس باشد و هر حرفی را بر زبانش جاری نکند. بسیاری از کنایات و صحبت‌هایی که ما هنگام مشاجره با همسرمان بیان می‌کنیم، خطرناک هستند و انسان باید زبانش را کنترل نماید و اگر خدای نکرده حرفی را بر زبانش جاری ساخت حکم شرعی آن را نیز بپذیرد و کارش را سخت‌تر و مشکل‌تر نگرداند.
حضرت علی در حکمت 305 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «مَا زَنَى غَيُورٌ قَط». در حدیثی در فضیلت غیرت می‌آید: «انَّ اللّهَ غَيُورٌ يُحِبُّ كُلَ غَيُورٍ» (کنز العمال) لذا انسان غیرتمند هیچ‌گاه زنا نخواهد نمود و هرگاه شخصی اراده زنا نمود، باید فکر نماید که این زن حتما، مادر، همسر، خواهر و یا دختری فردی است و آیا من دوست دارم که با مادرم، همسرم، خواهرم و یا دخترم زنا کرده شود؟!

مدرس حوزه علمیه احناف خواف افزود: زنا داراى زیان‏‌هاى دنیوى و اخروى زیادی است که در احادیث به آنها اشاره شده است. برخی از آنها عبارتند از: 1- عذاب سخت برای کسانی که زنا و فحشا را پخش می‌نمایند. 2- عذاب عمومی الهی: پیامبر فرمودند: «إِذَا ظَهَرَ الزِّنَا وَالرِّبَا فِي قَرْيَةٍ، فَقَدْ أَحَلُّوا بِأَنْفُسِهِمْ عَذَابَ اللهِ». 3- فقر: پیامبر فرمودند: «الزِّنَا يُوَرِّثُ الْفَقْرَ». 4- مرگ ناگهانی: پیامبر فرمودند: «إذا ظَهَرَ الزِّنَا ظَهَرَ مَوتُ الفُجَاءَةِ». 5- زیاد شدن مرگ و میر. 6- مریضی‌های مختلف. امروز ویروس کرونا بزرگترین معضل برای عصر حاضر قرار گرفته و ضررهای بسیاری هنگفتی به جوامع بشری وارد نموده است.
مولوی مکفی در بخش دیگر سخنان خویش گفت: یکی از مشکلات این روزها ویروسی به نام کرونا است که طبق اعتقاد ما مسلمانان مشکل به خود ما برمی‌گردد و باید اعمال خودمان را درست کنیم، ولی در کنار این، مسائل و توصیه‌های بهداشتی که اسلام با آنها هیچ منافاتی ندارد نیز باید رعایت شوند.
وی در ادامه گفت: بر خود لازم می‌دانم که از کمک‌های نقدی و غیر نقدی شما مردم عزیز برای مردم محروم و سیل‌زده سیستان و بلوچستان تشکر و قدردانی نمایم. جوانان زیادی برای اینکه این کمک‌ها به دست محرومین و سیل‌زدگان برسند تلاش و کوششی وصف ناپذیر انجام دادند که امیدوارم خداوند متعال هم از شما و هم از آنها قبول فرماید.
وی همچنین ضمن محکوم کردن معامله شوم گفت: معامله قرن یا بهتر بگوییم معامله شوم که متأسفانه توسط فردی روانی و دیوانه بعد از مدت‌ها در هشتاد صفحه رونمایی شد را باید محکوم کنیم و بگوییم ای ترامپ بدان قدس و فلسطین عزیز هویت ماست و ما تحت هیچ شرایطی از هویت خود کوتاه نمی‌آییم. قدس مسئله انسانی، اسلامی و دینی ما بوده، هست و خواهد بود و مصادره یا احتکار یا فروش آن در چانه‌زنی‌ها یا زدوبندها یا مزایده‌های انتخاباتی با هر دستاویزی ممکن نیست. ای شخصی که برای حل مسئله فلسطین به توهم افتاده یا راه توطئه پیش گرفته‌ای بدان که انسان همانطور که از کرامت خویش کوتاه نمی‌آید از هویت خود نیز کوتاه نخواهد آمد، قدس برای ما هویت و ذات وجود ماست. این «معامله شوم» کالایی بی‌ارزش است که امکان ندارد ملت فلسطین و آزادگان جهان تحت هر شرایطی بدان رضایت دهند. متأسفانه برخی از کشورهای اسلامی از این معامله شوم ابراز رضایت کرده‌اند که لازم است برگردند و متوجه باشند که آمریکا دوست مسلمانان نیست، بلکه او دشمن ماست و فقط به دنبال جنگ و اختلاف و تفرقه در بین ما می‌باشد. از شورای امنیت و نهادهای سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب می‌خواهیم که در برابر این نقض آشکار حقوق ملت فلسطین موضعی تاریخی بگیرند. همچنین از احزاب و محافل سیاسی و دینی و فعالان رسانه‌ای در سرتاسر جهان می‌خواهیم که این توطئه خطرناک برای امنیت و ثبات جهان را محکوم کنند و همه به دنبال اتحاد و وحدت جهان اسلام باشند. مقام معظم رهبری هم این مسأله را محکوم نمودند. رهبر کبیر انقلاب فرمایشی دارند که اگر هر مسلمان یک سطل آب به طرف اسرائیل بریزد، این سرسخت‌ترین دشمنان اسلام را آب خواهد برد، منظور ایشان وحدت و اتحاد جامعه اسلامی بوده است، یعنی اگر جوامع اسلامی متحد و منسجم شوند و دست در دست همدیگر بگذارند نه کشوری به نام اسرائیل وجود خواهد داشت و نه استکبار جهانی جرأت تعرض به سرزمین‌های اسلامی را خواهد داشت، ولی متأسفانه امروز اختلاف کشورهای اسلامی باعث این هتک حرمت و جرأت شده است که باید عاجزانه از خداوند متعال بخواهیم که هر چه زودتر امت اسلامی را متحد و مکر و شر دشمنان اسلام را به خودشان بگرداند. خداوند متعال دوباره عمرها و صلاح‌الدین ایوبی‌هایی را قائم نماید تا قبله اول مسلمانان را به جهان اسلام برگردانند و یهود عنود را از بین ببرند.

سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در زمینه دهه فجر یادآور شد: ماه بهمن، ماه پیروزی انقلاب اسلامی است و از فردا دهه فجر شروع می‌شود. باید این روزها را تبریک بگویم و در جشن‌های ملی و راهپیمایی 22 بهمن شرکت نماییم. الحمدلله مردم خواف قدردان انقلاب هستند و همیشه در تمام مراسم و انتخابات حضور چشمگیری نیز داشته و دارند، ولی مردم ما و در رأس جوانان این شهر انتظاراتی هم از مسؤولین خودشان دارند. چیزی که مردم از مسؤولین خودشان انتظار دارند این است که نسبت به رفع مشکلات شهر اقدام نمایند و مشکلات را بر طرف کنند، زیرا مشکلات زیادی در این شهر وجود دارد. با اینکه از این شهر سرمایه‌های هنگفتی بیرون می‌رود، ولی شهر در فقر و بدترین حالت به سر می‌برد. نه فضای سبزی، نه آسفالت درستی و نه جاده مطمئنی در این شهر وجود دارد.
مولوی مکفی با یادآوری وفات مولانا شهیدی رحمه‌الله خاطرنشان کرد: روزهای بهمن برای ما مردم خواف یادآور یک اتفاق تلخ و جانکاه هم است و آن از دست دادن عالم و مفتی بزرگی بود که چند سال پیش از بین ما رخت سفر بربستند. حضرت شیخ الحدیث مولانا شهیدی (رح) را در چنین روزهایی بود که از دست دادیم. خداوند متعال ایشان و همه علمایی که از میان ما رفته‌اند را مورد رحمت و مغفرت خود قرار دهند. خداوند متعال حضرات مولانا شمس الدین مطهری، مولانا غلام احمد موحدی، مولانا خواجه غوث الدین احراری، مولانا حبیب الله قهستانی، مولانا مجددی و مولانا داورپناه و علمای دیگری که از میان ما رخت سفر بسته‌اند را رحمت و مغفرت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *