هیچ تفاوتی از لحاظ ارزش میان زن و مرد وجود ندارد و معیار برتری، فقط تقواست

ایشان با بیان شخصیت و جایگاه زن در دوران قبل از اسلام فرمودند: زن، در دوران قبل از اسلام هیچ جایگاه و ارزشی نداشت و به مانند حیوانات اهلی با او رفتار می‌شد؛ همان دیدی که مردم نسبت به حیوانات اهلی خود داشتند، همان دیدگاه را نیز به زن داشتند. آنها معتقد بودند که زنان هیچ استقلال و حقی ندارند و باید پیرو محض مرد و شوهر باشند. در آن دوران، زنان خرید و فروش می‌شدند و به مانند کالا از آنها استفاده می‌شد و فقط به قصد شهوت به آنان نگاه می‌شد. زنان را کتک می‌زدند و به قتل می‌رساندند. در دوران ایام عادت ماهیانه، به مانند حیوان، زنان را محبوس و جدا می‌کردند و کارهای سخت، دشوار و طاقت‌فرسا را بر آنان محول می‌کردند.
مولانا مطهری با استناد به آیات قرآن، اشاره‌ای به جایگاه زن بعد از اسلام نمودند و خاطرنشان کردند: اما اسلام که آمد، هیچ تفاوتی بین زن و مرد از لحاظ ارزشها قائل نشد و در استعداد پذیرش فضایل انسانی، زن و مرد را با هم مساوی و برابر قرار داد.
خداوند متعال در آیات قرآنی حقوق زن را این چنین بیان فرموده است؛ آیه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاكُمْ» (حجرات: ۱۳) مردمان! ما شما را از مرد و زنی (به نام آدم و حوّاء) آفریده‌ایم، و شما را امت‌ها و قبیله قبیله نموده‌ایم تا همدیگر را بشناسید. بی‌گمان گرامی‌ترین شما در نزد خدا متّقی‌ترین شما است. هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و فقط تقوا، معیار برتری قرار گرفته است.
همچنین در آیه ۳۵ سوره احزاب، خداوند متعال مردان و زنان را در کنار هم قرار داده و صفات آنها را مشترک بیان نموده است؛ «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّـهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّـهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا» (احزاب: ۳۵) مردان و زنان مسلمان، و مردان و زنان با ايمان، و مردان و زنان عبادت‌پيشه، و مردان و زنان راستگو، و مردان و زنان شكيبا، و مردان و زنان فروتن، و مردان و زنان صدقه‌دهنده، و مردان و زنان روزه‌دار، و مردان و زنان پاكدامن، و مردان و زنانى كه خدا را فراوان ياد مى‌كنند، خدا براى [همه‌] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است.
همچنین خداوند متعال می‌فرماید: «أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ» (آل عمران: ۱۹۵) من عمل هیچ کسی از شما را که به کار پرداخته باشد – خواه مرد باشد یا زن – ضایع نخواهم کرد. پاره‌ای از شما از پاره‌ دیگر هستید (و همگی همنوع و همجنس می‌باشید).
مدیریت حوزه علمیه احناف خواف با بیان نقش زن در جامعه تصریح کردند: در قرون اولیه و به‌خصوص در زمان پیامبر اکرم(ص)، زنان در تشکیل تمدن اسلامی در قالب تعلیم و تعلم و نیز تربیت فرزندان، نقش مهمی ایفا کردند و در بسیاری از مراحل، دوشادوش مردان بودند. زنان در تزکیه، سلوک و عرفان نقش مهمی داشتند؛ تا جایی‌که عالم، عارف و فاضل بودند که اسامی آنها در کتب موجود است و الان نیز هستند.
ایشان با بیان نکاتی در این زمینه فرمودند: اسلام از زن، عفت، حیا و پاکدامنی می‌خواهد؛ چنانچه همین موارد برای مردان نیز تاکید شده است. اسلام از زن می‌خواهد که چشم خود را از نگاه به نامحرم حفاظت کند؛ چنانچه برای مرد نیز همین توصیه شده است. اسلام از زوجین می‌خواهد که به یکدیگر محبت داشته باشند و حقوق یکدیگر را رعایت کنند. اسلام از زن می‌خواهد که خود را برای شوهرش آرایش نماید و او را به سمت خود جذب کند تا دل به دیگران نبندد؛ چنانچه همین تقاضا از شوهر نیز شده است. اسلام، زن بالغ را در انتخاب همسر، آزاد گذاشته است و بدون اجازه او کسی حق ندارد وی را به اجبار به نکاح کسی در بیاورد. اسلام به زوجین می‌گوید که با یکدیگر همدل باشند و به یکدیگر خیانت نکنند.

ریاست نشست فقهی اهل سنت خراسان با اشاره به عدم توجه والدین نسبت به فرزندان، افزودند: در این زمان که والدین وظایف خود را نمی‌شناسند و به درستی به وظایف‌شان عمل نمی‌کنند، شاهد اخبار ناگواری هستیم که پدر یا مادر، فرزند خود را به قتل می‌رساند. عدم عمل به وظایف و تعصبات خشک و بی‌جا، از جمله مواردی‌ست که منجر به چنین اتفاقاتی می‌شود. لذا لازم است والدین محترم از وظایف خود نسبت به فرزندان‌شان غافل نشوند و آن را مورد اهمیت قرار دهند.
ایشان در پایان سخنان خویش ضمن توصیه مجدد به رعایت نکات بهداشتی، از همه مردم تقاضا کردند ویروس کرونا را جدی بگیرند تا خدای نکرده شاهد افزایش مجدد این ویروس در بین مردم نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *