مولانا عبدالحمید خیرخواه مردم و نظام هستند – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف مولوی عبدالحی قهستانی، در مراسم نماز جمعه(۲۱بهمن‌ماه ۱۴۰۱) اهل سنت شهر خواف، ضمن تاکید بر موضوع “مجازات عاملین جمعه‌ی خونین زاهدان“، خیرخواهی مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) نسبت به مردم و نظام” بیان کرد: کسانی که خداوند به شما مقام داده است! درست است که شما مقام دارید و می‌توانید قوم مظلوم بلوچ را تجزیه طلب بگویید و شهدای آنان را محارب بنامید و کسانی را دست به چنین کشتار بی‌رحمانه‌ای زده‌اند را معاف کنید، اما خدا را چه می‌کنید؟

از چه کسانی دفاع می‌کنید؟ شما از کسانی دفاع می‌کنید که به نظام جمهوری اسلامی خیانت کرده‌اند.

شما مدافع کسانی هستید که با این قتل و کشتار، باعث کینه نسبت به این نظام در دل میلیون‌ها انسان شده‌اند.

مدافع کسانی هستید که همان‌ کاری که دیگران در اسرائیل انجام داده‌اند، آن‌ها در زاهدان انجام داده‌اند.

اگر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) درخواست دارند که عاملان فاجعه خونین زاهدان به مجازات برسند، حرف ایشان را گوش کنید، زیرا ایشان خیرخواه مردم و نظام هستند.

مولوی عبدالحی قهستانی

مراسم نماز جمعه ۲۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

عاملان واقعه‌ی جمعه خونین زاهدان، غده‌های سرطانی هستند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: این قاتلین غده‌های سرطانی هستند که آبروی نظام را می‌برند، این‌ها غده‌های سرطانی هستند که اگر بگذارید رشد کنند، داعشی دیگر به وجود می‌آید.

ما اهل سنت وقتی متوجه شدیم که داعشی‌هایی به نام اهل سنت ظهور کردند، آن‌ها را محکوم کردیم که اولین افراد محکوم کننده، شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله) و مولانا مطهری(حفظه‌الله) بودند.

ما هم همین انتظار را از بزرگان شیعه داریم که این غده‌های سرطانی را که می‌خواهند نظام مقدس ما را نظام سفاک و خون‌ریز معرفی کنند و آبروی آن را ببرند، به مجازات برسانند و نگذارند این افراد تندرو و افراطی، در سخن و عمل خود، کاری کنند که دل تعداد زیادی از اهل سنت ایران و میلیون‌ها اهل سنت دنیا را برنجانند.

این نظام امید مظلومان عالم و مسلمانان دنیا بود اما با این کار، بسیاری از مسلمانان ناامید شدند، بنابراین؛ نگذارید چنین ناامیدی به وجود بیاید.

راه برون رفت از مشکلات، زندانی کردن علمای اهل سنت و ماموستایان کُرد نیست، راه نجات، گفت‌وگو است

مولوی قهستانی گفت: اگر در زمان یک حاکم، حق به حق‌دار رسید، برابری برقرار بود و شفاف‌سازی وجود داشت، آن زمان حاکم هم بر مردم حقی دارد.

وقتی حاکمی از ملت دفاع کند، باید ملت هم از حکومت او دفاع کنند، وقتی حاکمی حق ملت را می‌دهد، باید ملت هم جان‌نثاری کنند.

این ملت همان ملتی است که در هشت سال دفاع مقدس، کسی نفهمید که این‌ها شیعه یا سنی هستند.

خبر از عفو رهبری نسبت به معترضین آمد که این جای تشکر دارد و امیدواریم که این عفو نسبت به مردم بلوچ هم اعمال شود و از قاتلان شهدای این مردم، انتقام گرفته شود و در عفو رهبری، اهل سنت هم شامل شوند.

درخواست دیگری که ما داریم این است که با معترضین گفت‌وگو شود، چون ریشه‌ی این مشکلات به خارج برنمی‌گردد و این مشکلات داخلی است.

ملت نظام را دوست دارند اما گاهی کاسه صبر لبریز می‌شود و نگذارید که این کاسه لبریز شود.

راه‌برون رفت از مشکلات، زندانی کردن علمای اهل سنت و ماموستایان کرد نیست، راه نجات، گفت‌وگو است.

هرکس که مسئولیتی قبول می‌کند، باید حق افراد زیر دست خود را ادا کند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (۲۱بهمن‌ماه ۱۴۰۱) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیات (إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا وَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًاوَلَا تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنْفُسَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًايَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَىٰ مِنَ الْقَوْلِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی عبدالحی قهستانی در ابتدای سخن بیان داشت: موضوع امروز سخن من، در مورد حق حاکمیت بر مردم و حق مردم بر حاکمیت است.

بنده از سخنان حضرت علی مرتضی(رض) استفاده می‌کنم تا آن کسانی که لباس مسئولیت را بر تن کرده‌اند، اگر علوی هستند بدانند که حکومت علوی و حکومتی که به نام علی مرتضی(رض) اداره می‌شود، باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشد و مردم هم بدانند که وقتی یک حکومت عادل نصیب‌ آن‌ها شد، در قبال چنین حاکمیتی، چه مسئولیتی دارند.

وی ادامه داد: خداوند برای خود، حقی قرار داده است و بر عهده‌ی خود نیز، حقی گذاشته است.

هرکسی که مسئولیتی را قبول می‌کند، باید حق افراد زیر دست خود را اداء کند. از دهیار یک روستا گرفته تا بالاترین مقام کشوری، همه در برابر شریعت یکسان هستند و در قبال آن مقام خود، مسئول هستند.

خداوند حکومت نداده است که حکومت‌داران شبیه به فرعون و نمرود شوند

مولوی قهستانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حضرت علی مرتضی(رض) می‌فرمایند: شایسته است که اگر والی، مالی به دستش افتاد، یا نعمتی مخصوص او گردید، نسبت به افراد رعیتش دگرگون نشود، بلکه این سبب مهربانی و نزدیکی او نسبت به رعیت شود.

خداوند حکومت نداده است که حکومت‌داران شبیه به فرعون و نمرود شوند، حکومت داده که مانند سلیمان(ع) بگویند: (هذا من فضل ربی لیبلونی أأشكر أم أكفر).

وقتی انسان به چنین قدرتی که می‌رسد، باید در برابر رعیت خود مهربان باشد و طغیان و سرکشی نکند.

سپس حضرت علی(رض) فرمودند: برای شما بر گردن من ۴ حق است،

  • (اول این است که چیزی را از شما جز اسرار جنگی پنهان ندارم).

حاکم باید در تمام امور شفاف‌سازی کند و نگذارد که افراد مغرض، سوء استفاده و خیانت کنند.

  • (دوم، کاری را بدون مشورت با شما انجام ندهم).

مبنای حکومت اسلامی بر مشوره و این‌که هر حاکم مشاوران صدیق، امین و خداترس را در کنار خود قرار دهد، می‌باشد.

  • (سوم، حقی که از آن شماست، از موعد خود، به تاخیر نیندازم و تا آن را به پایان نرسانم، از پای ننشینم).

وظیفه‌ی یک حاکم، حکم به عدل است و اگر بین افراد جامعه اختلافی آمد، عادلانه رفتار کند.

  • (چهارم این‌که، حق شما را به مساوات پرداخت کنم).
اشتراک گذاری