مهم‌ترین معیار ازدواج، دین‌داری است – حوزه علمیه احناف خواف

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت:
معیار اصلی ازدواج باید دین‌داری باشد و اگر صفات نیکوی دیگر را به همراه داشت نیز خیلی خوب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف مولوی محمود نعمایی در مراسم نماز جمعه ۲۹ بهمن‌ماه اهل سنت این شهر، با تلاوت آیات(وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ * مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ* إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ) و آیه(وعاشروهن بالمعروف) و حدیث(ان اعظم النکاح برکة و ایسرها معونة)، پیرامون موضوع ازدواج و طلاق به ایراد سخن پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش گفت: دوران جوانی و نوجوانی اهمیت خاصی در بین همه‌ی جوامع دارد و اسلام هم اهمیت ویژه‌ای برای نسل جوان قائل است. در روز قیامت و در صحرای محشر و هنگام آن حول و ترسی که همه‌ را فرا می‌گیرد، هفت گروه در زیر سایه عرش الهی قرار دارند که یکی از آنان، جوانانی هستند که در دوران جوانی بندگی پرودگار را به جای آورده‌اند. در این دوران، نفس و شیطان تمام تلاش خود را می‌کنند که انسان را از راه مستقیم منحرف کنند. یکی از راه‌های دور شدن از گناه و وسوسه‌های شیطان، ازدواج است که نصف ایمان انسان با آن کامل می‌شود.

مدرس حوزه علمیه احناف ادامه داد: متاسفانه گاهی افراط و تفریط در امر ازدواج صورت می‌گیرد و بعضی خانواده‌ها فرزند را در سنین پایین که شناختی نسبت به ازدواج ندارد، به ازدواج دیگری در می‌آورند که این از نگاه شریعت، امر زیبایی نیست. گاهی اوقات هم می‌شود که جوان، ازدواج را آن‌قدر به تاخیر می‌اندازد و آن‌قدر دچار وسواس است که وقت گران‌بهای ازدواج را از دست می‌دهد. اگر زمان ازدواج گذشت، معیار انتخاب همسر مشکل شده و جوان، ناخواسته به سمت گناه کشیده می‌شود. خصوصا در این زمانه که فضای آلوده شدن برای جوانان، به راحتی امکان پذیر است.

مولوی نعمایی افزود: فضای مجازی که باید برای جوان کمکی باشد، جولانگاه فساد، ارتباطات نامشروع، تماشای فیلم‌های مبتذل و… شده است. جوانان و نوجوانان، معیار ازدوج را باید مد‌نظر قرار دهند و با خانواده خود مشورت و در کنار آن دعا کنند تا انتخاب مناسبی برای ازدواج داشته باشند. معیار ازدواج را نباید خیلی پایین بیاورند که فقط با دیدن ظاهر دختر و پسر یا فقط با تماشای عکسی، معیار‌های مهم‌تر را از دست بدهند.

وی گفت: از سخنان پیامبر(ص) برداشت می‌شود که دین را باید معیار ازدواج قرار دهیم. هدف اصلی باید دین‌داری باشد و اگر صفات نیکوی دیگر را به همراه داشته باشد که خیلی خوب است. اگر زیبایی را مدنظر قرار دهیم، باید بدانیم که این زیبایی با پیری و مریضی از بین می‌رود‌. اگر مال را معیار قرار دهیم، این را بدانیم که مال، صبح می‌آید و شب می‌رود. اگر حسب و نسب خانوادگی را معیار قرار دهیم، باید بدانیم که این‌ها هم نابود شدنی هستند.

مدرس حوزه علمیه احناف افزود: اگر دین و اخلاق را انتخاب کنیم، کامروا و موفق می‌شویم و به وسیله‌ی این صفات، بقیه صفات هم درست می‌شود. جوانان از پدر و مادر که خیرخواه آنان هستند، مشوره بگیرند؛ زیرا آنان تجربه‌ی بیش‌تری دارند. والدین هم باید کوشش کنند که بر فرزند خود، ازدواج را تحمیل نکنند.

مولوی نعمایی ادامه داد: معیارها باید با دعا و استخاره انتخاب شود اما در بحث ازدواج تحقیق و مشورت بیش از اندازه، باعث بدگمانی می‌شود و اختلال پیش می‌آید که آیا فلان مورد خوب است یا نه؟ فلانی این‌گونه می‌گوید و فلانی به گونه‌ای دیگر. باید جوانان توکل بر الله کنند و پیش بروند؛ زیرا به وسیله‌ی ازدواج، زن و مرد یکدیگر را کامل می‌کنند.

مهریه سنگین باعث خوشبختی نمی‌شود

وی خاطر نشان کرد: نباید این‌گونه باشیم که خود ما اخلاق و صفات خوب نداشته باشیم و توقع داشته باشیم که فرشته دوران برای ما پیدا شود. زن و مرد، کوتاهی‌هایی در زندگی دارند که وقتی در کنار یکدیگر باشند این کوتاهی‌ها تکمیل می‌شوند. در بحث مهریه گاهاً اعداد و ارقامی بیان می‌شود که آن جوان توانایی آن را در زندگی ندارد. گاهی خانواده‌ها خیال می‌کنند که اگر مهریه را سنگین اعلام کنند، افتخاری برای دختر آن‌هاست اما نگاه نمی‌کنند که فردی را که برای ازدواج انتخاب کرده‌اند، توانایی ادای یک دهم آن را دارد یا خیر؟

مدرس حوزه علمیه احناف افزود: باید زندگی پیامبر(ص) را مدنظر قرار دهیم و ببینیم که پیامبر(ص) برای دختران خود و ازواج مطهرات، چه معیار‌هایی را قرار دادند. آیا برکت با مهریه‌های سنگین می‌آید؟ در حدیث می‌آید که زندگی‌ای موفق‌تر خواهد بود که مخارج عروس و داماد و مهریه کم‌تر باشد. اگر با مهریه زیاد عزت زنان بالا می‌رفت، باید مهریه ازواج مطهرات تمام کائنات قرا می‌گرفت.

مولوی نعمایی بیان کرد: گاهأ بعضی‌ها خیال می‌کنند که اگر مهریه سنگین باشد، دیگر طلاقی نخواهد بود اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. شما دادگاه‌ها، شوراهای حل اختلاف، دارالتحکیم حوزه‌های علمیه و… را نگاه کنید که چه وضیعتی است. زن مهریه را که طلب نمی‌کند هیچ، به جای آن تقاضا می‌کند که مالی هم بدهد و خود را آزاد کند. پس مهریه زیاد سبب خوشبختی و افتخار نمی‌شود. هرگاه شرایط و معیارهای ازدواج سنگین و سخت شد، گناه آسان می‌شود. جوان از ازدواج می‌ترسد اما متاسفانه در زیر پوسته‌ی شهر چه گناهانی در حال انجام است. این موارد را باید بزرگان قوم مدنظر قرار دهند و فکری برای آن کنند.

با جهیزیه گران‌قیمت، فخر نفروشیم

وی افزود: در گذشته، بزرگان جهیزیه را برای راحتی دختر و پسر قرار دادند که اول زندگی بتوانند به راحتی زندگی کنند اما الان جهیزیه‌ها لاکچری شده است و همه به دنبال چشم و هم‌چشمی هستند و فخر و تفاخر می‌کنند. جهاز دختر خود را بالاتر از میلیون‌ها تومان انتخاب می‌کنند و بعد فیلم‌برداری کرده و در فضای مجازی پخش می‌کنند و این را افتخاری می‌دانند. نمی‌دانند خانواده‌‌هایی که فقیراند، خجل زده می‌شوند و مرد خانه مجبور به گرفتن وام می‌شود و دست خود را پیش هرکس دراز می‌کند تا جهزیه دختر خود را فراهم کند. واقعا این برای جامعه ننگ است که همه به فکر خود باشند و نگاهی به اطراف خود نیندازند. کاری که باید برای بازکردن گره باشد، خودش گره‌ای را به وجود آورده است.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف در پایان گفت: ولیمه ازدواج امری مسنون است اما ما آن‌قدر آن را سنگین قرار داده‌ایم که زندگی را برای عروس و داماد سخت و مشکل کرده‌ایم. این مسائل را به علماء واگذار نکنیم که فقط آن‌ها بیان کنند، نیاز است که همه‌ی ما در این امر کوشا باشیم و در بحث مهریه و جهیزیه مقداری توقعات را پایین بیاوریم. برای دختر خود خرج کنیم اما آن‌قدر خرج نکنیم که با آن فخر فروشی کنیم. بحث پاتختی هم یک رسم خوبی است اما این را اجبار نکنیم که فلانی در عروسی فرزند ما آن‌قدر داد و ما هم باید فلان مقدار بدهیم. این کار امر مباحی بوده است که ما برگردن خود فرض کرده‌ایم.

اشتراک گذاری