مهمترین اصل برای هر جامعه اسلامی، صفا و صمیمیت و محبت و مهربانی است

ایشان در هفته گذشته، حقوق مسلمان نسبت به مسلمان دیگر را یادآور شد؛ و در این هفته، نیز به ادامه این موضوع پرداخت و خاطرنشان کرد: هر مسلمان باید در مقابل این حقوق، خودش را بسنجد و بعد از بررسی کردن، اگر نسبت به حقی کوتاهی نموده، خودش را ملامت کند، و  سعی و تلاشش بر این باشد تا هر چه زودتر پایبندی به این حقوق را از واجبات روزمره خود قرار دهد.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف، ادامه این حقوق را برشمرد و گفت: حق دوازدهم: (أن لّا یَسُبَّهُ، حَیّاً کَانَ أو مَیِّتاً) برادر مسلمان خود را دشنام ندهد؛ چه آن شخص زنده باشد و چه از این دنیا رحلت نموده باشد، چرا که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در جایی دیگر فرمودند: (سبَابُ المُسلمِ فسوقٌ) دشنام دادن مسلمان فسق است.
سیزدهم: (أن لا یَحسُدَهُ أو یُبغِضَه) نسبت به برادر مسلمان خود حسد نورزد و او را به خشم نیاورد؛ چرا که حسادت در بسیاری از احادیث، جزو بدترین خصلتها و صفات شمرده شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمودند: (لا تَحَاسَدُوا و لا تَباغَضُوا و کُونُوا عِبادَاللهِ إخواناً) به همدیگر حسد نورزید، بغض نکنید و حق برادری را در باب بندگی خداوند رعایت کنید.
چهاردهم: (أن لا یَظُنَّ بِهِ سوءً أو یَتَجسّس علیه) گمان بد به برادر مسلمان خود نداشته باشد، و بر علیه او جاسوسی نکند، چرا که خداوند متعال در سوره حجرات آیه ۱۲ می‌فرماید: (یَا أیُّها الذینَ آمَنُوا إجتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظّنِ إنّ بَعضَ الظّنِّ إثمٌ و لا تَجَسَّسُوا و لا یَغتَب بَعضُکُم بَعضاً) ای کسانیکه ایمان آورده‌اید از گمان اجتناب کنید؛ همانا بسیاری از گمان‌ها گناه است، و جاسوسی و غیبت همدیگر را نکنید.
پانزدهم: (أن لا یَخُونَهُ أو یَکذِبَه) به برادر مسلمان خود خیانت نکند و به او دروغ نگوید. بلکه به پیمان و عهدی که بسته است وفا کند؛ همان طور که خداوند می‌فرماید: (و أوفُوا بِاالعَهدِ إنَّ العَهدَ کانَ مسؤولا) به عهد خود وفا کنید، همانا روز قیامت از عهد و پیمان سؤال می‌شود.
شانزدهم: (أن لا یُمَاطِلَهُ فی قضاءِ دَینِهِ) در اداء دین برادر مسلمان خود تأخیر نکند، همان طور که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در جایی ارشاد فرمودند: (مَطلُ الغَنِیِّ ظُلمٌ) سهل‌انگاری شخصی که سرمایه دارد، اما دَین را ادا نمی‌کند ظلم است.
هفدهم: (أن یُؤَقِّرَه إن کانَ کبیراً و یَرحَمَهُ إن کان صَغِیراً) احترام بزرگ‌ترها را داشته باشد و به کوچکتران رحم و شفقت کند. و به این مطلب در احادیث، تاکید زیادی شده است؛ پیامبر اکرم فرمودند: (لیسَ مِنّا مَن لَم یَرحَم صَغیرَنا و لَم یُؤقّر کَبیرَنا) کسی که به کوچکترها رحم نکند و به بزرگترها احترام نگذارد از ما نیست.
هجدهم: (أن یَعفُوَ عَن ذلّتِه و یَستُرَ مِن عَورَته) لغزش برادر مسلمان خود را نادیده بگیرد و عیب او را بپوشاند. و خداوند هم در کلام زیبایش می‌فرماید: “فَاعفُ عَنهُم وَ اصفَح” ( مائده- 13) ای پیامبر آنها را عفو کن و از آنها درگذر.
مولوی باهیئت در ادامه افزود: یکی از آثار عفو و گذشت، این است که دشمن سرسخت را به دوست صمیمی تبدیل می‌کند.
نوزدهم: با همدیگر مهربان باشیم و محبت کنیم، که این حق در احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم به کثرت به چشم می‌خورد، پیامبر فرمودند: (إنّ الله تعالی یقُول یومَ القیامة أینَ مُتَحابّینَ بجَلالی أُظِلُّهُم فی ظِلّی یَومَ لا ظِلَّ إلّا ظِلِّی) همانا الله تعالی روز قیامت می‌گوید: کجایند آنهایی که به خاطر عظمت من همدیگر را دوست دارند، تا آنها را زیر سایه خودم قرار دهم؛ روزی که هیچ سایه‌ای غیر از سایه من نیست.
مولوی باهیئت در پایان سخنان خویش تاکید کرد: هفته آینده روز جمعه، همه ما انشاءالله در پای صندوق‌های رأی حاضر خواهیم شد و رأی خودمان را با اختیار خودمان به صندوق رای خواهیم انداخت، و از صندوق رای، هر کس بیرون بیاید نماینده همه این ملت و مرز و بوم است.
ایشان در ادامه تصریح کرد: چیزی که برای جوامع اسلامی و امت اسلامی و هم‌چنین برای افراد این شهر و دیار اهمیت خاصی دارد این است که انتخابات تمام می‌شود، اما چه خوب است که صفا و صمیمیت و محبت و مهربانی همچنان در جامعه حاکم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *