معمر قذافی در یک نگاه

وی در خانواده‌ای بادیه نشین در کشور لیبی به دنیا آمد و در سال 1956 به همراه خانواده به شهر سبها در جنوب رفت.

قذافی در کالج نظامی یونان و انگلستان تحصیل کرد و 2 بار ازدواج کرد و حاصل آن 7 پسر و یک دختر است همچنین او یک فرزرند خوانده دارد.

سرهنگ قذافى در ۲۷ سالگى توانست به همراه گروهى از افسران لیبى، ادریس اول پادشاه لیبى را طى کودتاى بدون خونریزى از قدرت برکنار کند.

وی در سال 1969 به رهبری کشور لیبی رسید، همچنین بین سال های 1970 تا 1972 نخست وزیر کشورش بود. قذافی تا سال 2011 که ناآرامی‌های خاورمیانه به لیبی رسید در همین مقام بود و با مخالفان رژیم سرسختانه برخورد می‌کرد.

معمر قذافی همچنین در فوریه سال 2009 به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا انتخاب شد.

وی با اینکه بطور رسمی دارای هیچ مقام یا عنوانی نیست ولی رئیس مجلس شورای انقلاب در لیبی بشمار می‌آید و در بیانات حکومتی و مطبوعات دولتی از او با القاب تشریفاتی «رهنمای انقلاب کبیر سوسیالیستی یکم سپتامبر خلق جمهوری عربی لیبی» و «رهبر برادرانه و رهنمای انقلاب» نام می‌برند.

فلسفه سیاسى او در کتابى تحت عنوان “کتاب سبز” منتشر شده و به گفته او جایگزینى براى سوسیالیسم و کاپیتالیسم با افزوده‌هایى از دین اسلام است.

معمر قذافى در سال ۱۹۷۷، سیستم حکومتى تحت عنوان جماهیریه یا حکومت توده‌ها را به لیبیایى‌ها معرفى کرد. براساس این نظریه، کشور از طریق کنگره‌ها و کمیته‌هاى مردمى اداره مى‌شود.

طی این سال‌ها، سرهنگ قذافى در لیبى قدرت را به طور کامل در دست داشته و به طور انفرادى بر این کشور حکومت کرده است.

او صاحب رکورد طولانی‌ترین دوران حکومت در لیبی در بیش از 5 قرن اخیر است؛ تا جایی که از سال 1551 میلادی یعنی از زمان حکومت عثمانی تاکنون کسی به اندازه حاکمیت او در راس قدرت در لیبی قرار نداشت.

رژیم 42 ساله سرهنگ معمر قذافی دیکتاتور لیبی دوشنبه ٣١ مرداد ٩٠ با پیشروی انقلابیون به قلب پایتخت لیبی عملا فرو ریخت. قذافی روز پنجشنبه 28 مهر 1390 در شهر سرت لیبی کشته شد

منبع: همشهری آنلاین

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *