مریضی‌ها و مشکلات نتیجۀ عملکرد انسان‌هاست

ایشان ادامه داد: البته مصائب و مشکلات هم جنبۀ مجازات و کیفر و هم جنبۀ آزمایش و امتحان دارند، اما برای ما مناسب است که هنگام مواجهه با مصایب و مشکلات در عقاید، اعمال، اخلاق، برخوردها و معاملات خود تجدیدنظر کنیم و این‌طور تصور کنیم که شاید وجود مشکلات و شیوع بیماری‌ها و آفات در جامعه نتیجۀ عملکرد ماست.
رئیس دارالافتای دارالعلوم زاهدان در ادامه افزودند: حضرت شاه ولی‌الله دهلوی رحمه‌الله در تفسیر آیۀ «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ» [شوری: 30] می‌گوید: کیفر و مجازات به پنج صورت انجام می‌گیرد: 1- انسانی که مرتکب گناه شود در درون خود احساس گرفتگی و کسالت و اگر نیکی انجام دهد احساس نشاط می‌کند؛ 2- اگر انسان مرتکب گناه شود در بدنش مشکلات به‌وجود می‌آیند و به بیماری و آفات مبتلا می‌شود؛ 3- ارتکاب گناه سبب بروز مشکلات در مال و اهل و عیال می‌شود؛ 4-فرشتگان و بندگان در حق کسی که مرتکب گناه می‌شود لعنت و دعای بد می‌کنند و اگر نیکی کند برای او دعای خیر می‌کنند؛ 5- کسی که نیکی کند توفیق نیکی دیگری به او می‌رسد، اما اگر بدی کند بدی او را به گناه دیگری می‌کشاند.
ایشان شیوع ویروس کرونا را در جهان «نتیجۀ عملکرد انسان‌ها» دانست و گفت: ویروس کرونا در چین آمد؛ الله بهتر می‌داند چه حکمت‌هایی وجود دارد، اما این واقعیت است که چینی‌ها ظلم کردند، مگر ما ظالم نیستیم؟ هیچ‌کدام از ما بی‌ظلم نیست. حضرت یونس علیه‌السلام می‌گوید من ظالم هستم. ظلم انواع و اقسامی دارد، لذا در این شرایط  دعا کنیم الله تعالی این بلا و آفت را از جامعۀ ما مرتفع گرداند.
مفتی محمدقاسم در پایان برای نجات از ابتلا به ویروس “کرونا”، ضمن تاکید بر «رعایت توصیه‌های بهداشتی»، مواردی از قبیل: «استغفار»، «صدقه»، «اهتمام بر نمازها»، «تجدید وضو برای هر نماز» و «خواندن دعاهای مسنونه» را نیز مورد تاکید قرار داد. ایشان همچنین خواندن دعای «بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» و خواندن سوره‌های «اخلاص» و «معوذتین» را برای حفاظت از بیماری‌ها مفید و مؤثر دانست.

منبع: سنی‌آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *