محدث و لغت‌شناس مشهور علامه سیوطی(رحمه الله)

 

  • تولد و تحصیل:
    وي شب یکشنبه اول ماه رجب سال ۸۴۹ در اسیوط مصر متولد شد و از كودكي به آموختن قرآن و حدیث روی آورد. در سال ۸۶۶ اولين اثر خود را تاليف كرد. او در پي تحصيل علم به مناطق زيادي مانند شام، حجاز، یمن، هند و مغرب سفر كرد و با بزرگان و استادان زيادي حشر و نشر داشت.
  • استادان:
     او نزد گروهی همچون: بلقینی، مناوی، ابوعبّاس شمّنی، محی‌الدّین کافیجی، حافظ قاسم بن قطلوبغا، برهان بقاعی، شمس سخاوی و دیگران درس آموخته بود، و اساتید او در اجازه و قرائت و سماع به ۱۵۰ نفر می‌رسیدند که نام‌شان را در معجم خود گرد آورده است.
  • آثار علمی:
    او در احاطه نسبت به علوم و فضایل، از نوابغ عصر خود به شمار می‌رفت و از علوم و فنون مختلف بهره داشت.
    می‌گویند تالیفات وی افزون بر پانصد جلد کتاب بوده که از رساله‌های یک ورقی و دو ورقی تا کتاب‌های چند جلدی را شامل می‌شده است.
    سیوطی مدّعی اجتهاد بود و در برخی از تالیفاتش خود را به عنوان نوآور قرن نهم معرّفی نموده است. داوودی شاگرد او می‌گوید: وی دویست هزار حدیث از حفظ بوده و آثار او را تا پانصد اثر شمرده‌اند. ‍بسیاری از این آثار به چاپ رسیده و برخی از کتب ایشان در بسیاری از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تدریس می‌گردد.
    به صورت کلی سيوطي كه شهرت زيادي در ميان عالمان شیعه و سنی دارد و در موضوعات تفسیر، حديث، فقه، ادبیات، قرائت، تاریخ و حتی طب مهارت داشت و درباره آنها كتاب نوشت.
  • وفات:
    وی سحرگاه شب جمعه ۱۹ جمادی‌الاوّل سال ۹۱۱ ه‌ق درگذشت و در ((حوش قوصون)) بیرون ((باب القرافه)) مصر به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *