عبادالرحمان چه کسانی هستند؟ – حوزه علمیه احناف خواف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (۵ خردادماه ۱۴۰۲) اهل سنت این شهر، پیرامون آیات پایانی سوره‌ی فرقان، به ایراد سخن پرداخت.

مولوی گل‌محمد منصوری در ابتدای سخن بیان کرد: سوره‌ی فرقان، مشتمل بر عناوینی، پیرامون رسالت انبیا، به خصوص رسالت نبی‌کریم(ص) می‌باشد. این سوره بحث مخالفین پیامبر(ص) و رنج‌های پیامبر(ص) را بیان می‌کند و عاقبت مخالفین قرآن و توحید را به نمایش می‌گذارد که عاقبت ذلت آمیزی در انتظار آنان خواهد بود.

در آیات آخر سوره‌ی فرقان، خداوند در مقابل مخالفین پیامبر(ص) که دین را قبول نکردند و مشکلاتی به وجود آوردند، ویژگی‌های خاص بندگان خود را بیان می‌کند و آن‌ها را ملقب به عبادالرحمان قرار می‌دهد. حال به خود نگاه کنیم که آیا ما می‌توانیم مصداق این آیات قرار بگیریم یا خیر؟

کبر و غرور چیزی است که بسیاری از انسان‌ها را نابود می‌کند

وی افزود: ویژگی اول عبادالرحمان این است که خداوند می‌فرماید: (وقتی بر روی زمین راه می‌روند، با حالات فروتنی و تواضع قدم می‌زنند). عبادالرحمان، تواضع درونی دارند و فقط در ظاهر متواضع نیستند؛ کبر و غرور چیزی است که بسیاری از انسان‌ها را نابود می‌کند.

خداوند در جایی دیگر می‌فرماید: ما آخرت را نصیب کسانی می‌کنیم که اراده‌ی تکبر و فساد در زمین ندارند و عاقبت نیکو، از آنِ متقین است. هرکس که در وی صفت فروتنی آمد، خداوند متعال او را بلند می‌کند و کسی که تکبر داشت، خدای متعال او را خوار می‌کند؛ زیرا خداوند انسان مستکبر را دوست ندارد.

در حدیث قدسی آمده است که خداوند می‌فرماید: کبریا ردای من الله است و کسی که با این صفت به مقابله منِ الله بپردازد، نابود خواهد شد. پیامبر(ص) آن‌قدر تواضع ایشان زیاد بود که خود را سواری کودکان قرار می‌دادند.

هیچ وقت بدی و خوبی باهم برابر نیستند

مولوی منصوری گفت: خداوند صفت دوم عباد الرحمان را بیان می‌کند و می‌فرماید: (وقتی انسان‌های بد رفتار با آنان برخورد می‌کنند، عبادالرحمان می‌گویند: سلام بر شما). انسان باید طبیعت خاکی داشته باشد و با خلق خدا خوبی کند؛ اگر کسی توهین و بی‌ادبی کرد، جواب آن شخص را با بی‌ادبی و توهین نباید داد.

قرآن می‌فرماید: هیچ وقت بدی و خوبی باهم برابر نیستند و بدی را با خوبی پاسخ دهید، آن‌گاه بین شما و کسی که دشمن است، دوستی ایجاد می‌شود. خیلی افراد به پیامبر(ص) بی‌ادبی کردند اما ایشان واکنش نشان ندادند.

کسی که توهین به علمای ربانی کند، قطعا خوار می‌شود چون خداوند در حدیث قدسی به این افراد هشدار داده است.

صفت سوم عبادالرحمان رفتار با خالق است و انسان باید تواضع باطنی داشته باشد. خداوند می‌فرماید: (بندگان خوب خدا در قیام و سجده هستند). پیامبر(ص) آن‌قدر عبادت می‌کردند که پاهای ایشان ورم می‌کرد، خانواده گفتند: ای پیامبر(ص)! شما معصوم هستید و چرا خود را اذیت می‌کنید؟

ایشان فرمودند: آیا بنده‌ی شکرگذار خدا نباشم.

ما مسلمین به حالات خود نگاه کنیم که در چه مقامی هستیم و چه عباداتی انجام می‌دهیم.

وی افزود: صفت بعدی عبادالرحمان را خداوند این‌گونه بیان می‌کند: (بندگان خوب خداوند می‌گویند: ای پروردگار! عذاب جهنم را از ما دور کن و عذاب آن سخت است). این افراد نیک، با وجود رعایت حقوق الله و حقوق عباد، باز هم از خداوند می‌ترسند. انسان باید بین خوف و رجاء باشد.

اگر اعتقاد ما مشکل داشت، تمام خدمات ما مورد قبول واقع نمی‌شود

صفت بعدی را خداوند می‌فرماید:(کسانی که انفاق می‌کنند، اسراف نمی‌کنند و بخیلی هم نمی‌ورزند و اعتدال دارند). البته اسراف در راه خیر نیست؛ بلکه در کارهای نامربوط و نامشروع اسراف ناجایز است و هم‌چنین انسان نباید از انفاق غافل باشد و زکات و صدقات بدهد تا در روز قیامت مورد عذاب واقع نشود.

خداوند صفت دیگر عبادالرحمان را بیان می‌کند و می‌فرماید: (کسانی که با الله، خدایی دیگر را شریک نمی‌کنند و خون انسان دیگری را که خداوند حرام قرار داده است را نمی‌ریزند مگر به حق و زنا نیز نمی‌کنند و هرکس این کار را کند کیفر آن را خواهد دید).

اگر اعتقاد ما مشکل داشت، تمام خدمات ما مورد قبول واقع نمی‌شود. مشرکین به خداوند اعتقاد داشتند اما برای او شریک قائل بودند و مورد عذاب واقع خواهند شد. امروزه خیلی‌ها از غیر خدا کمک می‌گیرند و این شرک است. مشرکین دختران را زنده به گور می‌کردند درحالی که گناهی نداشتند. پدران و مادرانی که سقط جنین، بدون دلیل انجام می‌دهند، باید در روز قیامت جواب‌گو باشند و قبل از این کار، از علما سوال کنند.

در سه صورت کشتن شخصی درست است که یا آن شخص، انسان دیگری را کشته باشد که باید قصاص شود، یا مسلمانی که مرتد شد و شبهاتش برطرف شد ولی قبول نکرد و یا زن و مرد متاهل که زنا می‌کنند، باید سنگسار شوند.

قاضی باید همه را با یک چشم ببیند و تعصب قومی و مذهبی نباید باعث شود که به کسی ظلم کند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف ادامه داد: نباید انسان به کسی ظلم کند و همیشه عادل باشد. قرآن خطاب به قضات می‌فرماید: زمانی که حکم می‌کنید، با عدل حکم کنید. قاضی باید همه را با یک چشم ببیند و تعصب قومی و مذهبی نباید باعث شود که به کسی ظلم کند. انسان باید از دعای مظلوم بترسد و هیچ وقت نباید به مظلوم ظلم کنیم.

مردی که ۲ همسر دارد، باید عدالت را رعایت کند که اگر این کار را نکرد، در روز قیامت طبق حدیث، در حالی که یک پهلوی او کج می‌باشد، حاضر می‌شود. پیامبر(ص) می‌فرمایند: قاضیان سه نوع هستند؛ یکی به حق قضاوت می‌کند و جای او بهشت است، یکی بر اثر جهل و تعصب فیصله می‌کند که جایگاهش جهنم است و یکی از روی بی‌سوادی حکم می‌کند.

قضات مراقب باشند که اگر به کسی حکم اعدام می‌دهند، وضعیت فرزندان و خانواده او را در نظر بگیرند و با عدالت، حکم دهند.

اشتراک گذاری