زمانی که الفت و محبت نباشد کینه و حسد رواج می یابد

علما می نویسند که اولین خصلت و ویژگی مهم همه یاران رسول خدا که آنها را منزلت بخشید چیزی جز ايمان به پروردگار نبود. ایمان به وحدانیت رب العالمین، پیمانی که باعث شد به شدت از بت های خود متنفر شوند و وحدانیت رب العالمین را با دل و جان پذیرفتند و به قدری راسخ و محکم بودند که تحت شکنجه قرار می گرفتند و اُحد اُحد از زبانشان نمی افتاد و تمام مال و جان خود را در راه اسلام فدا کردند.
ایشان افزود: ویژگی دوم یاران رسول خدا(ص) هدف خود را مشخص کرده بودند و به هدفشان عشق می‌ورزیدند و هدفشان رسیدن به رضوان الهی بود و این امکان نداشت مگر اینکه شکنجه شوند که می‌شدند و جان و مال خود را فدا می کردند.
مولوی باهیئت ویژگی سوم اصحاب را عشق ورزیدن به رسول خدا دانست و گفت: ویژگی دیگر اصحاب رسول خدا(ص) این بود که عاشق رسول الله(ص) بودند و وقتی به حقانیت رسول خدا(ص) ایمان آوردند عاشق و دلباخته پیامبر(ص) شدند که در واقع خود اصحاب جان خود را برای پیامبر فدا کردند.
ایشان خاطر نشان کرد: ویژگی چهارم اصحاب رسول خدا(ص) الفت و محبتی است که در بینشان بود تا جایی که خداوند در قرآن کریم می فرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ
صحابه رسول خدا وقتی ایمان آوردن و به آیات و روایات بر الفت و محبت تاکید داشته باور کردند در اینجا خداوند هم در آیه به پیامبر(ص) می فرماید:
لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ
مولوی باهیئت در تاکید بر الفت و محبت افزود: ما باید این ویژگی ها را در خود ایجاد کنیم، مشکلات که امروزه در جامعه اسلامی وارد شده و بشریت را فراگرفته است از این نشأت می گیرد که ویژگی الفت و محبت در بین آنها وجود ندارد. زمانی که الفت و محبت نباشد کینه و حسد رواج می یابد که این خشم خدا را در پی دارد.
ایشان ادامه داد: ویژگی پنجم اصحاب نبی اکرم(ص) در اتباع کامل از سنت رسول الله(ص) است.
هر سنت از سنت های رسول الله که گفته می شود باید با گوش جان بشنویم و در عمل پیاده کنیم و اگر توان عمل کردن نداریم شرمنده باشیم.
در جریان صلح حدیبیه که حضرت عثمان(رض) بعنوان سفیر رسول الله(ص) فرستاده می‌شود تا با سران کفر مذاکره کند اهل مکه حضرت عثمان(رض) را مورد تمسخر قرار می دادند که چه شده است که امروزه مانند بردگان ازار خود را تا ساق پا بالا دادی، حضرت عثمان بیان کردند که من به تبعیت از رسول مکرم اسلام این‌چنین کرده‌ام.
مولوی باهیئت در ادامه بیان داشت: از این ویژگی های یاران رسول خدا پی می‌بریم که آنان تا آنجایی که توان داشتند در خدمت دین بودند و در راه تبلیغ و ترویج دین اموال خود را فدا کرده و تا پای جان دادن پیش رفتن و از موضع خود دست نکشیدند.
حال این سوال مطرح می‌شود که آیا امکان دارد که این یاران رسول خدا(ص) پس از رحلت آن حضرت از موضع خود برگردند؟
آیا تفاوت دارد که پس از رسول خدا ابوبکر صدیق(رض) جانشین باشد یا علی مرتضی(رض)؟

مولوی باهیئت: حدیث من كنت مولاه فهذا علي مولاه ، اللهم وال من والاه ، وعاد من عاداه دلالتی بر خلافت بلافصل حضرت علی(رض) ندارد
مدرس حوزه علمیه احناف خواف در رابطه با واقعه غدیر خم بیان داشت: در هفته گذشته در رابطه با واقعه غدیر خم در رسانه‌ها توضیحات مفصلی از دیدگاه اهل تشیع منعکس گردید و ما حق نداریم به اعتقادات دیگران توهین نماییم اما این حق را داریم که اعتقاد اهل سنت و جماعت را با تفصیل بررسی کرده و به فرزندان خود آموزش دهیم.
ایشان ادامه داد: در واقعه غدیر خم استدلال می‌شود به این آیه از قرآن کریم:«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»
که در نزدیکی های محل غدیر نازل شده است و بعد از آن در محل غدیر پیامبر(ص) دست حضرت علی(رض) را بلند کردند و فرمودند: من كنت مولاه فهذا علي مولاه ، اللهم وال من والاه ، وعاد من عاداه.
ایشان افزود: در تفاسیر اهل سنت جمهور مفسرین معتقدند که این آیه چندین مدت قبل از واقعه غدیر خم و حجة الوداع نازل شده.

مفسرین اهل سنت روایات گوناگون آورده اند و از جمله این که این آیه که نازل شد رسول خدا(ص) از خانه سر را بیرون آوردند و فرمودند که لازم نیست از من نگهبانی کنید چون خداوند فرمود: «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»
این یعنی اینکه این آیه مدت ها قبل از واقعه غدیر در نازل شده است.
مولوی باهیئت در ادامه خاطر نشان کرد: نکته دیگر حدیثی که رسول خدا فرموده اند در تواریخ اهل سنت به این واقعه یافت می شود که حضرت علی در آن جریان سفر یمن وقتی با عجله آمده بودند که با پیغمبر(ص) حجة الوداع را انجام دهند جانشینی برای خود تعیین کرده بودند و زمانی که بعد از حج خود را به لشکر رساندند دیدند که بر خلاف نظرشان اتفاقاتی افتاده و سربازان لباس های غنیمتی را پوشیدن، عصبانی شدند و عدالت حضرت علی(رض) این را اقتضا می‌کرد که آنجا شدت به خرج دهند و آنها را تنبیه کنند. و این باعث شده بود تا کینه حضرت علی(رض) در بین یاران ایشان جای بگیرد و بعضی از آنها خدمت رسول خدا(ص) رسیدند و شکایت کردند. اما پیامبر(ص) آنان را قانع کرد که حق با علی(رض) بوده و پس از حجة الوداع زمانی که در مسیر برگشت بودند مورخین می‌نویسند بیش از ۲۰۰ کیلومتر که از مکه فاصله گرفته بودند و زمانی که این شایعه ها بر علیه حضرت علی(رض) بسیار شده رسول خدا(ص) آنجا لازم دیدند که خطبه ای ایراد کنند و این حدیث من كنت مولاه فهذا علي مولاه ، اللهم وال من والاه ، وعاد من عاداه را مطرح کنند.
تا به آن اختلافی که ایجاد شده بود پایان دهند.
مدرس حوزه علمیه احتاف خواف تشریح کرد: ماجرای غدیر خم از نظر اهل سنت همین است و اگر بحث تعیین جانشین می‌بود در عرفات خیلی مناسب تر بود زیرا آنجا اهل مکه و جمعیت کثیری از مسلمانان بودند و خیلی خوب بود که آنجا اعلام می‌کردند که حضرت علی(رض) جانشین بلافصل رسول خدا(ص) است.
ایشان افزود: پس از شهادت حضرت عثمان(رض) که خلافت به حضرت علی (رض) رسید خیلی راحت می‌توانستند قضایا را مطرح کنند که خلافت حق من بود! اما هیچگاه این را مطرح نکردند.
بعد از اینکه حضرت علی(رض) به خلافت رسیدند و بیعت با ایشان صورت گرفت در آنجا که حضرات طلحه و زبیر برای بیعت رفتند حضرت علی(رض) به آنان فرمود: سوگند به خدا که در من رغبتی به خلافت نیست و آرزوی برای امارت ندارم و شما مرا به قبول آن واداشتید این مطلب در خطبه ۱۹۶ و ۲۲۰ نهج البلاغه موجود است.
مولوی باهیئت ادامه داد: حضرت علی(رض) در پاسخ به آنان که می‌گفتند آیا پیامبر(ص) به شما وعده خلافت داده‌اند ‌فرمودند: اگر از رسول خدا(ص) در این مورد تعهدی می‌بود هرگز اجازه نمی‌دادم که حضرات ابوبکر،عمر و عثمان(رضی الله اجمعین) بر منبر ایشان بالا روند و با دستان خود با آنها پیکار می کردم.
ایشان افزود: رسول خدا(ص) نه کشته شدند و نه به طور ناگهانی از دنیا رفتند بلکه چند شبانه روز در بستر بیماری بودند، در هنگام نمازها پیامبر دستور می‌دادند که حضرت ابوبکر(رض) نماز را اقامه می کند.
ایشان در پایان بیان داشت: حضرت علی(رض) می‌فرمایند: وقتی که پیامبر وفات نمودن ما در امور دنیاییمان به حضرت ابوبکر(رض) راضی گشتیم همانگونه که رسول خدا(ص) در امر دین ما با حضرت ابوبکر(رض) برای ما راضی شده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *