در اسلام روز خوب و نحس نداریم؛ همه روزها در نزد خداوند متعال یکسان است.

وی در مقدمه سخنان خویش گفت: اسلام عزیز، دوست دارد که بندگان او در کمال امنیت و سلامت و برخورداری از سلامت جسم و روح و در مسیر حق حرکت کنند و انسان در قید و بند آنچه که آن را از مسیرهای درست باز می‌دارد نباشد.
ایشان افزود: انسان‌ها در زندگی خود برای اینکه رفتار صحیح و درستی انتخاب کنند نیاز به الگو دارند و بهترین الگوی بشریت کسی می‌تواند باشد که ارتباط با عالَم بالا دارد و در رأس همه آنها نبی مکرم اسلام(ص) است.
ایشان ادامه داد: انسان نمی‌تواند برای توجیه اعمال غیرمنطقی و غیراخلاقی خود دست به هر کاری بزند و توجیه هر عمل و هر کرداری در قالب دستورات قرآن و سنت و پیام دین و شریعت است. کسی نمی‌تواند بگوید که این کار من درست است و به او پایبند هستم. همه روش‌های زندگی ما باید بر مبنای دین و شریعت سنجیده شود. هر عملی را باید از نگاه دین و دستورات شرعی دید و غیر از او خلاف و گناه دارد.
مولوی قهستانی در زمینه خرافات در صدر اسلام خاطرنشان کرد: در صدر اسلام خرافات و آداب و رسوم غلطی در زمینه‌های اعتقادی، احکام و تشریع و مسائل اجتماعی وجود داشت. در زمینه احکام، نماز و حج‌شان متفاوت بود و برهنه خانه کعبه را طواف می‌کردند. آنها در زمینه اعتقادی و آداب و رسوم نیز بسیار به انحراف کشیده شده بودند. به همین منظور، اسلام با مواردی که اصلی در دین نداشت و بر مبنای عقیده غلط بود مبارزه کرد.
ایشان در زمینه واژه «خرافه» اظهار داشت: خرافه یعنی حرف غلط، اندیشه نادرست، سخن بیهوده، رسمی که مبنای درستی ندارد. در صدر اسلام در جهت‌های مختلف خرافه وجود داشت که به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می‌شود.
یکی از موارد خرافه این بود که عرب‌ها می‌آمدند و پرنده‌ها را مدتی در قفس حبس می‌کردند، سپس پرنده را آزاد می‌کردند، وقتی می‌خواستند کاری انجام دهند یا مسافرتی بروند و یا ازدواجی کنند، می‌گفتند این پرنده را رها کنیم؛ اگر پرنده به سمت راست حرکت می‌کرد می‌گفتند این کار خوب است و اگر به سمت چپ حرکت می‌کرد می‌گفتند این کار خوب نیست. همچنین در زمینه چشم‌زخم اعتقاد داشتند برای اینکه کسی آنها را چشم نزند و برای اینکه فرزندان آنها از چشم‌زخم در امان باشند استخوان‌های مرده یا پارچه‌های آلوده‌ای را به گردن خود و بچه هایشان آویزان می‌کردند، چون اعتقاد داشتند این پارچه و این استخوان مرده باعث خواهد شد از ارواح خبیثه در امان بمانند و از چشم زخم در امان باشند. لذا اسلام و پیامبر اکرم(ص) با این خرافات مبارزه کردند. آنان اعتقاد داشتند روزهای نحس و خوب وجود دارد. اما اسلام فرمود که روز خوب و بد نداریم و همه روزها در نزد خداوند متعال یکسان است.
مدرس محترم حوزه علمیه احناف خواف در زمینه آداب و رسوم غلط در عصر حاضر خاطرنشان کرد: در عصر کنونی نیز آداب و رسومی وجود دارد که با روح اسلام سازگار نیست. یکی از این موارد، روز چهارشنبه‌سوری است که در چهارشنبه آخر سال جشن پریدن از روی آتش است و این روز را به عنوان روزی خاص تلقی می‌کنند که این اندیشه غلطی است. در این روز انسان‌های زیادی جان خود را از دست می‌دهند یا مجروح می‌شوند. اگر کسی به این روز اعتقاد داشته باشد مرتکب گناه بزرگی شده است.
استاد مطهری می‌فرماید: چرا ایرانیان اینقدر روی آتش می‌پرند و می‌گویند پدران ما اینگونه کردند.! گرچه اندیشه و فکر اجدادشان غلط باشد. این رسم ایرانیان سند حماقت‌شان است که هر ساله تجدید می‌کنند.
ایشان در زمینه نوروز و سفره هفت‌سین تصریح کرد: در زند ما اهل سنت، نوروز به عنوان عید نیست. پیامبر اکرم(ص) وقتی به مدینه منوره تشریف بردند آنجا عده‌ای از مردم آتش روشن کردند و هدایایی به ایشان تقدیم کردند. پیامبر اکرم(ص) پرسیدند: این به چه خاطر است؟ گفتند: ما دو تا عید داریم، یکی نوروز و یکی مهرگان. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: خداوند در عوض این دو عید شما، دو عید مبارک (عید فطر و قربان) به شما عنایت کرده و جایگزین این دو جشن شده است.
ایشان تأکید کرد: در نزد ما اهل سنت نوروز به عنوان عید نیست که مردم تبریک عید بگویند و روز مقدسی حساب کنند. حضرت علی(رض) وقتی دارالخلافه را از مدینه به کوفه منتقل کردند، در یکی از روزها کسی برایشان فالوده آورد. ایشان پرسیدند: این به چه مناسبت است؟ گفتند: به مناسبت نوروز این فالوده را برای شما تهیه کردیم. حضرت علی جواب دادند: هر روز برای ما نوروز است و هر روز برای من فالوده بیاورید. از این مشخص می‌شود که نوروز را به عنوان عید حساب کردن درست نیست. همچنین در اسلام، سفره هفت‌سین هیچ جایگاه شرعی و حتی عقلانی ندارد و اعتقاد به آن، اعتقاد غلطی است.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف در زمینه سیزده بدر اظهار داشت: عده‌ای از مردم در این روز با این نیت و اعتقاد از شهر یا روستا خارج می‌شوند که روز سیزده فروردین، روز نحسی است. ما در اسلام روز نحس نداریم. چنین اعتقادات و افکاری برگرفته از اندیشه غلط و حماقت است. دشنام دادن این روز بسیار اشتباه است. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: انسان روز و شب را دشنام می‌دهد در حالی‌که روز و شب خودم هستم.
از مقام معظم رهبری استفتا شده که خرید و فروش ترقه، چهارشنبه‌سروی و سیزده‌بدر و احیای مظاهرشان چگونه است؟ فرمودند: چهارشنبه‌سروی و سیزده بدر مبنای عقلایی ندارد.
مولوی قهستانی تأکید کرد: اسلام با تفریح و حضور در طبیعت مخالف نیست. اما علت اینکه سیزده بدر دارای اشکال است بدین جهت است که اولاً: ریشه در اندیشه غلط دارد و ثانیاً: شاید کسی بگوید که من با این نیت بیرون نمی‌روم، اما فقها در کتب معتبر فقهی جواب دادند: مناسب نیست کسی در این روز بیرون شود، اگر کسی می‌خواهد این کار را انجام دهد، روز قبل یا بعدش انجام دهد تا مشابهتی با یهود و نصاری و زرتشتیان پیدا نکند.
ایشان در پایان یادآور شد: کسانی که قصد سفر در این ایام دارند، توجه کنند که سفر را با اقوام و خویشاوندانی ترتیب دهند که محرم یکدیگر باشند تا خدای نکرده اختلاط زن و مرد نامحرم صورت نگیرد. همچنین باید نکات و توصیه‌های راهنمایی و رانندگی را کاملاً رعایت کنند تا خدای نکرده شاهد تصادفات و تلفات جاده‌ای نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *