مولوی خواجه صدرالدین احراری

خردمندان، احکام الهی را مایه حیات فرد و جامعه می‌دانند

مولوی خواجه صدرالدین احراری «امام جمعه اهل سنت شهر خواف» در مقدمه سخنان خویش ضمن تبریک عید سعید فطر خدمت تمام مسلمین جهان، مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور، مسئولین خدمت‌گزار، مردم شریف خواف، مسئولین، علما و حفاظ محترم در مورد اولو الالباب خاطرنشان کردند: اولو الالباب کسانی هستند که هر گاه فطرت و عقل انسان بر اساس آداب و رسوم و بدعات، دین را می‌گیرند، صاحبان عقل آن آداب و رسوم و بدعات را دور می‌سازند و مغز را می‌گیرند.

در قرآن کریم به کسی اولو الالباب می‌گویند که سلایق ذیل را دارا باشد: اول: احکام الهی را مایه حیات فرد و جامعه می‌دانند؛ «وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ»(بقره/179) عدالت را مایه حیات می‌دانند. حق را خوب می‌دانند، بد را بد می‌دانند گرچه بر علیه فرزندشان باشد.

دوم: دنیا را گذرگاه می‌دانند؛ توقف‌گاه نمی‌دانند و تفکر می‌کنند. خردمندان تفکر می‌کنند و دنیا را جاوید نمی‌دانند.

سوم: اقوال علما و دیگران را می‌شنوند و بهترین قول(علما) را می‌پذیرند و اهل تهجد و عبادت هستند. آنها عبادت را رنج نمی‌دانند. آنها نمی‌گویند نماز تراویح هشت رکعت است؛ نماز تراویح طبق قول چهار مذهب بیست رکعت است و کسانی که غیر این هستند شاید بر دین و مذهب و مرامی دیگر هستند.

چهارم: آسایش برای خردمندان ملاک نیست؛ آرامش ملاک است. چون خداوند را در آرامش می‌بینند نه در آسایش. آن کسانی‌که به آرامش رسیدند در آتش خداوند را دیدند.

پنجم: آینده‌نگر هستند. خردمندان فقط پیش پای خود را نمی‌بینند؛ قبل از اینکه دنیای خود را ببینند، هشتاد سالگی خود را می‌بینند. آنها طوری زندگی می‌کنند گویا هر لحظه خدا را می‌بینند. خردمندان رستگاری را بلندترین قله سعادت می‌دانند، زیرا خداوند هستی را برای بشر آفرید، بشر را برای عبادت و عبادت را وسیله‌ای برای رسیدن به تقوا قرار داد و تقوا را وسیله‌ای برای فلاح می‌دانند.

امام جمعه محترم اهل سنت شهر خواف در بخش دوم سخنان خویش در مورد حمله تروریستی به مرقد امام و مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حمله تروریستی به مرقد امام راحل(ره) و مجلس شورای اسلامی را که بی‌احترامی به ملت بود محکوم می‌کنیم. آنها فکر می‌کردند با این کارها می‌توانند در صفوف محکم ملت بزرگ ایران خللی ایجاد کنند، اما این که نشد بلکه مستحکم‌تر شد و باید ممنون کشور، دولت، نیروهای نظامی، انتظامی، سپاه، امنیتی و اطلاعاتی باشیم که این امنیت را برای ما به ارمغان آوردند. اخیراً نیز چند موشک از سمت نیروی محترم سپاه که به مرکز داعش فرستاده شد و این آیه برای ما تفسیر شد«وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ». حوزه علمیه احناف خواف و تمام علمای اهل سنت نیز این عمل وحشیانه داعش را محکوم کرده و می‌کنند.

ایشان در زمینه انتخابات یادآور شدند: از مردم شریف باید تقدیر و تشکر کرد که ندای مقام معظم رهبری را لبیک گفتند و در انتخابات ریاست محترم جمهور و شوراهای شهر و روستا شرکت کردند. پیروز واقعی مردم بودند که لبیک گفتند و تشخیص دادند که باید شرکت کنند و با شور و شعور به پای صندوقها رفتند و مشت محکمی به یاوه‌گویان زدند تا اینکه بفهمانند ما به نظام خود احترام می‌گذاریم. بنده نیز به منختب ریاست محترم جمهور و منتخبین شورای شهر خواف تبریک می‌گویم.

مدرس حوزه علمیه احناف خوا تأکید کردند: ما از دولت محترم انتظار داریم که در وزارتخانه‌ها، معاونت‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها از اهل سنت کار بگیرند؛ اهل سنت با قدرت در این انتخابات شرکت کردند. ما اهل سنت خود را اقلیت نمی‌دانیم وقتی یک سوم جمعیت کل کشور را اهل سنت تشکیل می‌دهند، وقتی اهل سنت قدرت دارد تا در سرنوشت یک کشور تعیین تکلیف کنند باید به این مردم احترام گذاشت و ما را بپذیرند و تحمل کنند. مقام معظم رهبری فرمودند: وحدت داشته باشید، از مشترکات صحبت کنید و به مقدسات یکدیگر احترام بگذارید.

مولوی احراری خاطرنشان کردند: اهل سنت تقاضا دارند تا آنها را در پست‌های مدیریتی شرکت دهند. اهل سنت وحدت را شعار سیاسی نمی‌دانند، بلکه شعور دینی می‌دانند. وحدت دو شاخه دارد؛ اول: از مشترکات صحبت شود. دوم: طبق فرموده مقام معظم رهبری، به مقدسات یکدیگر احترام گذاشته شود. اگر ما فقط در هفته وحدت از مشترکات صحبت کنیم، پس یازده و نیم ماه دیگر در چه مورد صحبت کنیم؟! اگر کسی به حضرت علی(رض) توهین کند همه ما ناراحت می‌شویم، به همین نسبت اگر کسی به حضرات ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه، زبیر و ام‌المونین عایشه(رض) توهین کند نیز ناراحت می‌شویم.

ایشان ادامه دادند: ما از صدا و سیما تقاضا داریم حداقل ماهی یک‌مرتبه از مراسم، محافل، دستاربندی‌ها، مراسم نماز جمعه و خطبه‌های کل کشور در مراکز استان‌ها و شهرهایی که اهل سنت اکثریت هستند، پخش نمایند.

امام جمعه اهل سنت شهر خواف در زمینه معادن و بکارگیری از نیروهای بومی خاطرنشان کردند: ما شهرستانی هستیم که اهل سنت و تشیع از قدیم در کنار هم به آرامی زندگی کردند و می‌کنند. در جلسه‌ای که با فرماندار محترم و آقای هاشمی چند روز پیش برگزار شد نویدهایی دادند و عرض شد مردم را از دل‌نگرانی بیرون بیاورید و اضطراب را از آنها دور کنید. الحمدلله در سالهای اخیر تحول عجیبی در شهرستان ایجاد شده است. ما می‌خواهیم تشریف‌آوری ریاست محترم جمهور یا معاون ایشان مصادف با طلوع اشتغال و غروب بیکاری باشد. جوانان شهرستان ما لایق، شایسته، فنی و متخصص هستند و اگر بکار گرفته شوند حتی یک جوان بیکار نخواهیم داشت. ان‌شاءالله که با کوشش بیشتر نماینده محترم و فرماندار عزیز شهرستان این مشکلات به پایان خواهد رسید.

اشتراک گذاری