مولوی عبدالحی قهستانی

افراطی‌گری ریشه اسلام را می‌زند

مولوی عبدالحی قهستانی، در نماز جمعه اهل سنت شهر خواف، ضمن بیان موضوع “گناهان کبیره”، “احترام به والدین” و ” عدم افراطی‌گری در مسائل جامعه” به ایراد سخن پرداخت.

مولوی قهستانی گفت: آخرین مورد از گناهان کبیره، قتل النفس یا همان کشتن انسان است. چه انسان خود را به قتل برساند و چه شخص دیگری را بدون گناه بُکشد، حرام است.

گاهی برخی افراد می‌گویند که کشتن کفار حلال است که این گفته اشتباه است و آن کافری را باید کشت که اسلحه در دست دارد و با شما می‌جنگد. اگر به کافری که در خانه خود نشسته و دست صلح به شما داده است، اذیتی وارد کنید، گویا به پیامبر(ص) اذیتی رسانده‌اید.

خداوند حق کفار را رعایت کرده است، اما امروزه مسلمان از دست مسلمان دیگر در امان نیست.

در برخی مراسم‌های عروسی، چون شریعت رعایت نمی‌شود، می‌بینیم که جوان مسلمان به مسلمان دیگر حمله می‌کند و او را به قتل می‌رساند.

نگرانی شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و مولانا مطهری(حفظهما الله) در کشور این است که اگر افراطی‌گری آمد، ریشه‌ی همه‌ی مسلمانان زده می‌شود. افراطیون نمی‌توانند نمایندگان خوبی برای اسلام باشند و افراطی چه شیعه باشد چه سنی، نمی‌تواند فاتح قدس باشد و این شخص در خانه خود نیز منفور است.

فاتح قدس افرادی مانند: عمر فاروق(رض)، صلاح‌الدین ایوبی(رح) و افرادی که در دل شفقت دارند، می‌توانند باشند. انسان افراطی و تندرو، در نزد خدا، رسول و خانواده خود نیز منفور است ولی انسانی که قلب او مرکز رحمت باشد، در هرجا محبوب است.

کسانی که بدون گناه خون آنان ریخته شده است، این بشارت را برای آنان می‌دهیم که خداوند می‌فرماید: هرکسی که مظلوم کشته شود، ما برای اولیای آنان تسلط قرار دادیم و خداوند آن‌ها را یاری می‌کند.

شاید ما گناهی را کم حساب کنیم ولی به وسیله‌ی همان گناه مورد حساب قرار بگیریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در مراسم نماز جمعه (۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا) و حدیث (الکبائر الاشراک بالله و الیمین الغموس و عقوق الوالدین و قتل النفس) به ایراد سخن پرداخت.

مولوی عبدالحی قهستانی در ابتدای سخن بیان کرد: خداوند متعالی می‌فرماید: اگر شما از آن گناهان کبیره‌ای که نهی شده‌اید باز بایستید، ما گناهان صغیره شما را محو می‌کنیم و شما را در محل بسیار گرامی قرار می‌دهیم.

نافرمانی الله بسیار بد است و انسانی که خداوند او را آفریده است و هرچه دارد از خدا دارد و او را از یک قطره آب منی خلق کرده است، نباید نافرمانی الله را کند. خداوند برای انسان دستوراتی را فرموده است که بعضی از آن‌ها را باید انجام و از برخی دیگر اجتناب کند. بعضی از اعمال، گناه آن سبک‌تر است و بعضی بیش‌تر هستند؛ هرچند که بزرگان می‌فرمایند: هیچ گناهی را نباید انسان سبک بشمارد.

شاید ما گناهی را کم حساب کنیم ولی به وسیله‌ی همان گناه مورد حساب قرار بگیریم و یا عمل نیکی را که کم حساب کنیم ولی خداوند به وسیله‌ی همان عمل نیک، ما را وارد بهشت کند.

وی ادامه داد: سخت‌ترین و بدترین گناهان در نزد الله، همان چیزهایی است که پیامبر(ص) در کلام خود فرمودند. ما اگر وضو می‌گیریم، خداوند به وسیله‌ی این قطره‌های آب وضو، گناهان صغیره را، از ما دور می‌کند؛ به طرف نماز جمعه می‌آییم، با هرقدم که به طرف نماز می‌آییم، گناهان صغیره محو می‌شوند و… .

خداوند دوست دارد که رحم کند و گاهی اوقات به وسیله‌ی یک کار کوچک، انسان مورد لطف خداوند قرار می‌گیرد. اما بعضی از گناهان احتیاج به توبه و بازگشت دارند. گناهانی را که در پیشگاه خداوند انجام دادیم، باید برای آن‌ها نزد خداوند و گناهانی را که در قبال خلق خدا انجام داده‌ایم، باید در برابر خلق خدا توبه و عذر خواهی کنیم. بعضی اوقات شهادت و جهاد در راه خدا هم باعث محو شدن برخی از گناهان نمی‌شود.

شریک برای خداوند قائل نشدن به این معناست که وقتی خداوند انسان را خلق کرده است، انسان باید بداند که تمام امور وی، به دست الله است

مولوی قهستانی گفت: پیامبر(ص) فرمودند: (یکی از سخت‌ترین گناهان کبیره، شرک به الله است) برای خداوند در رازقیت، خالقیت و مالکیت او شریک قائل شدن، شرک به الله است. شریک برای خداوند قائل نشدن به این معناست که وقتی خداوند انسان را خلق کرده است، انسان باید بداند که تمام امور وی، به دست الله است. خداوند بارها ما را متوجه خود نموده است تا به غیر او متوجه نشویم و بارها ما را متوجه کرده است که غیر از او را نخوانیم. تمام امور را به خداوند واگذار کنیم و در تمام امور یقین داشته باشیم که خداوند قادر است.

امروزه مسلمانان به پیش هر جادوگر و دعا نویس می‌روند که مشکل آنان را حل کنند ولی نمی‌دانند که اگر کسی که خودش نماز نمی‌خواند، می‌توانست مشکل مسلمانان را حل کند، اول مشکل اقتصادی خود را حل می‌کرد تا مجبور نشود به هرجا برود و پیش هرکس و ناکسی دست دراز کند.

وقتی برای پیامبر(ص) امر ناگواری پیش می‌آمد، فورا متوجه نماز می‌شدند و دست به طرف الله بلند می‌کردند و از مشکلات به سوی خدای خود شکایت می‌کردند و مسلمان باید این را یاد بگیرد. بزرگ‌ترین گناه شرک است و علاوه بر شرک ظاهری، شرک‌های دیگری هم وجود دارد و آن این است که برای غیر خدا کار نیکی را انجام دهیم.

بزرگان ما برای نام خدا احترام خاصی قائل بودند و به همین خاطر خداوند برای آنان زندگی پر از خیر قرار داده است

مدرس حوزه علمیه احناف خواف خاطر نشان کرد: دومین گناهی را که پیامبر(ص) فرمودند از گناهان کبیره است، (قسم ناحق می‌باشد). گاهی ما برای این‌که ما حقی را از کسی تلف کنیم، به ناحق قسم می‌خوریم.

غموس یعنی غوطه‌ور شدن در دریای گناهان و جهنم و قسم غموس هم از همین لفظ گرفته شده است. بسا اوقات برخی افراد برای مقدار کمی از مال دنیا، قسم را بر زبان جاری می‌کنند درحالی که پیامبر(ص) فرمودند: کسی که حق مسلمانی را با قسم خود ضایع کند، جهنم را برای خود واجب قرار داده است.

وقتی قسم می‌خوریم و شهادت می‌دهیم، توجه کنیم که چه قسم و شهادتی را جاری می‌کنیم. آن عده از تجّاری که هرلحظه قسم می‌خورند، به سخن پیامبر(ص) توجه کنند که پیامبر(ص) فرمودند: از قسم خوردن فراوان به هنگام خرید و فروش بپرهیزید که اول آن رواج معامله است و پس از آن، مال را نابود می‌کند.

بزرگان ما برای نام خدا احترام خاصی قائل بودند و به همین خاطر خداوند برای آنان زندگی پر از خیر قرار داده است. در قول دیگر از پیامبر(ص)، دروغ گفتن از گناهان کبیره است. خداوند کسانی را که دروغ می‌گویند را لعنت کرده است پس مواظب باشیم که دروغ نگوییم و بدانیم که راستی، نجات‌دهنده و دروغ، نابود کننده است.

کسی که از خداوند تشکر کند ولی از پدر و مادر تشکر نکند، خداوند این تشکر وی را قبول نمی‌کند

وی ادامه داد: سومین گناه کبیره، طبق قول پیامبر(ص)، نافرمانی پدر و مادر است. خداوند در چندین جای قرآن امر کرده است که انسان نسبت به پدر و مادر باید نیکی کند. بزرگان می‌فرمایند: کسانی که فرمان خدا را اجرا و فرمان پیامبر(ص) را انجام ندهد، خداوند عمل‌شان را قبول نمی‌فرماید، چون خداوند می‌فرماید: (اطیعوا الله و اطیعوا الرسول).

اطاعت الله و رسول پشت سر هم آمده است و کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. کسی که از خداوند تشکر کند ولی از پدر و مادر تشکر نکند، خداوند این تشکر وی را قبول نمی‌کند چون خداوند فرموده است: هم از من و هم از پدر و مادرت تشکر کن.

امروزه جوانان، دوستان و همسر خود را بر پدر و مادر ترجیح می‌دهند در حالی که شریعت برای هرکس جایگاهی تعیین کرده است. همسر حقی دارد و پدر و مادر هم بر گردن ما حقی دارند.

با توجه به مضمون آیات قرآن حقوقی بر عده فرزندان است که عبارتند از:

اول، ادب و احترام نسبت به پدر و مادر که شخص باید در مقابل پدر و مادر احترام و تواضع داشته باشیم. جوان عزیز! خداوند از تو می‌خواهد که در مقابل پدر و مادر، احترام آن‌ها را رعایت کنی و در برابر آن ها سر خود را فرو بیندازی.

دوم اطاعت از والدین، یعنی باید بنده‌ی مسلمان در امور مباح، اطاعت پدر و مادر را انجام دهد؛ بعضی از امور فرض است و کسی نمی‌تواند در انجام آن کوتاهی کند اما در امور غیر فرض، اطاعت پدر و مادر فرض است.

سوم، باید نسبت به پدر و مادر، محبت داشته باشیم و به آن‌ها به دید محبت نگاه کنیم.

چهارمین مورد در مورد پدر و مادر، خدمت به آنان است. طبق دستور پیامبر(ص)، خدمت به پدر و مادر، جهاد است.

مورد بعدی که باید نسبت به پدر و مادر باید رعایت کنیم، دعا می‌باشد.

هم پدر و مادر حقیقی و هم پدر و مادر معنوی که معلمین ما می‌باشند، بر گردن ما حق دارند و دانش آموزان این مطلب را در نظر داشته باشند.

اگر می‌خواهیم فردا نسل موفقی باشیم، احترام معلم را رعایت کنیم

مولوی قهستانی افزود: به دلیل وجود معلم است که دانش آموز، دکتر، مهندس و … نام می‌گیرد. همان حقی را که پدر و مادر دارند، استاد و مربی بر شاگرد خود دارند. امروزه متاسفانه بسیاری از دانش آموزان نسبت به معلمین خود احترام قائل نیستند ولی اگر می‌خواهیم فردا نسل موفقی باشیم، احترام معلم را رعایت کنیم.

کسانی که امروزه مسئول هستند، شاگرد همین فرهنگیان جامعه بوده‌اند و باید نسبت به معیشت آن‌ها فکری کنند. نباید غم معلم ما این باشد که باید زندگی را اداره کنم و مجبور باشد به کار دوم و سوم روی بیاورد. مسئولین عزیز! نگذارید در جامعه، کسانی که تمام تلاششان را کرده‌اند تا شما به این مقام رسیدید، از شما ناراحت باشند.

اشتراک گذاری