6295

خداوند با نعمت اسلام و پیامبر بر انسان‌ها منت نهاد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی مهرداد فرهمند، در مراسم نماز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیات (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ) (وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ) و حدیث(انا سید ولد آدم و لافخر) یه ایراد سخن ورداخت.

مدرس حوزه تعلیم القرآن نشتیفان در آغاز سخن بیان داشت: نعمت های خداوند بی‌شمار است. الله متعال، به انسان‌ها نعمت‌‌های زیادی داده است، چه نعمت‌های مادی و چه نعمت های معنوی، چه نعمت‌هایی که محسوس‌اند و چه نعمت هایی که نامحسوس هستند. خداوند می‌فرماید: اگر شما انسان‌ها خواسته باشید نعمت های الله را بشمارید، قدرت و توانایی چنین کاری را ندارید.

وی افزود: نکته جالب این است که خداوند بارها در قرآن کریم درمورد نعمت هایش سخن گفته و هیچ‌گاه از الفاظ منت و امتنان استفاده نکرده است، جز در دو مورد که وقتی خداوند در مورد این دو نعمت سخنی به میان می‌آورد و از الفاظ منت و امتنان استفاده می‌کند و اولین آن‌ها نعمت اسلام است و دوم، نعمت رسول خدا(ص) می‌باشد.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: خداوند می‌فرماید: الله متعال بر مومنین منت نهاد و پیامبری از خودشان آورد که آیات الله را بر ایشان تلاوت می‌کند و کار او تعلیم و تعلم و تزکیه و تهذیب است که با مشکلات اخلاقی و پلیدی‌های جامعه مبارزه می‌کند. قبل از آمدن پیامبر(ص)، جهان را کفر، شرک و بت‌پرستی فراگرفته بود اما پیامبر(ص)، با همه‌ی این‌ها مبارزه کرد. وقتی خداوند از پیامبر(ص) سخن می‌گوید، از الفاظ امتنان و منت استفاده می‌کند و آن‌قدر به پیامبر(ص) عزت داده است که نه تنها از همه‌ی انسان‌ها، بلکه از تمام اولیا و انبیای الهی مقام او بالاتر است.

مولوی فرهمند تصریح کرد: خداوند می‌فرماید: ای پیامبر(ص)، ما نام و مقام تو را بالا بردیم. دو نوع رفعت وجود دارد، اول رفعت مکانی مانند طبقات ساختمان که یک طبقه از طبقه‌ی دیگر بالاتر است و رفعت مکانی دلالت بر فضیلت ندارد. یک نوع دیگر رفعت، معنوی و ارزشی است که دلالت بر فضیلت شخص دارد. خداوند مقام پیامبر(ص) را بالا برده است. خیلی از انبیا از خداوند طلب چیزی می‌کردند و الله متعال اجابت می‌کرد اما خداوند برای پیامبر(ص)، بدون طلب آن‌چیزها را فراهم می‌کرد. حضرت ابراهیم(ع) از خداوند خواست که در روز قیامت ذلیل و رسوا نشد اما خداوند بدون درخواست پیامبر(ص) در قرآن می‌فرماید: روز قیامت خداوند پیامبر خود را خوار و ذلیل نمی‌کند.

احترام خداوند به پیامبر(ص)

وی افزود: حضرت موسی(ع) دعا می‌کند که خدایا! به من انشراح صدر عنایت بفرما اما الله متعال در شأن پیامبر(ص) می‌فرماید: (الم نشرح لک صدرک). حضرت موسی(ع) دعا می‌کند که خدایا در کارهای من آسانی بیاور اما خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: (و نیسرک للیسری) ای پیامبر(ص)! ما در کارهای تو آسانی آوردیم. الله متعال بدون درخواست پیامبر(ص)، ایشان را به معراج می‌برد. ابراهیم(ع) به الله قسم یاد می‌کند. که با بت‌ها مبارزه می‌کند و آن‌ها را می‌شکند اما الله متعال به جان رسول‌الله(ص) قسم یاد می‌کند و می‌فرماید: قسم به جان و زندگی تو که این مشرکان در مستی خود سرگردانند و به جان مبارک پیامبر(ص) قسم یاد می‌کند.

سخنران نماز جمعه خواف خاطر نشان کرد: امام طبری(رح) می‌فرماید: منظور از (و رفعنا لک ذکرک) این است که هرجا نام خداوند باشد، در کنار آن نام پیامبر(ص) نیز می‌باشد. خداوند می‌فرماید:(اطیعوا الله و اطیعوا الرسول) و در جاهای دیگر از قرآن نیز نام پیامبر(ص) در کنار نام الله آمده است. پیامبر(ص) با این همه مقام و منزلت باز هم بسیار فروتن و متواضع بود. حضرت انس(رض) می‌گوید: ده سال در خدمت پیامبر(ص) بودم و یک‌بار بر سر من داد نزد و مرا تنبیه نکرد.

مولوی فرهمند تصریح کرد: حضرت ثمامه(رض) که یکی از دشمنان پیامبر(ص) بود، در یک واقعه‌ای که قصد جان پیامبر(ص) را داشت اسیر مسلمانان گشت و بعد از دیدن رفتار زیبا و مهربانی پیامبر(ص) با اسیر و آزاد شدنش توسط ایشان، مسلمان می‌شود. خداوند در جاهای زیادی از قرآن بر انبیای خود سلام که همان سلامتی هست می‌فرستد اما بر پیامبر(ص)، هم سلام، هم صلاة و هم صلوات می‌فرستد که یعنی تمجید و تعریف. خداوند در محاوره و گفت‌گو نیز احترام خاصی برای پیامبر(ص) قائل است و هرگاه خواسته باشد پیامبری را صدا کند، با اسم او را صدا می‌زند مانند یا آدم!یا نوح! یا ابراهیم! یا زکریا! یا یحیی! یا عیسی! یا داود! اما وقتی پیامبر(ص) را می‌خواهد مورد خطاب قرار دهد، نمی‌گوید یا محمد! بلکه می‌فرماید: یا ایهاالنبی اتق الله، یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک، یا ایها النبی و… .

وی بیان داشت: خداوند برای رسول الله از الفاظی استفاده می‌کند که دلالت بر حرمت و احترام دلالت دارد. هرجا خداوند در قرآن نام پیامبر(ص) را می‌آورد صفت نبوت یا رسالت و یا قرینه نبوت و رسالت موجود است. مانند:(محمد رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار رحما بینهم) (و مامحمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل) و… .

رسول الله تأثیرگذار ترین شخصیت تاریخ

سخنران نماز جمعه خواف افزود: مایکل هارت نجوم شناس و فیزیک‌دان آمریکایی، کتابی به نام ۱۰۰ شخص تاثیرگذار تاریخ را جمع آوری کرده است و می‌گوید: من در مورد تمامی اشخاص تحقیق می‌کردم تا این‌که به نام محمد(ص) رسیدم و از هر بُعد و جهت که زندگی ایشان را که بررسی کردم، دیدم در رتبه‌ی اول حضور دارد و این شخص کتابش را چاپ می‌کند و اولین اسم، نام محمد بن عبدالله(ص) می‌باشد.

مولوی فرهمند گفت: گاندی رهبر فقید هند، در کتاب هند جدید، در مورد شخصیت پیامبر(ص) می‌نویسد: من ذهنیتم این بود که اسلام با زور شمشیر گسترش یافت اما این اشتباه است؛ بلکه پیامبر(ص) بسیار ساده زیست، امانتدار و باگذشت بود و بهترین شخصی که بدون هیچ چون و چرایی در قلب میلیون‌ها انسان قرار دارد، محمد(ص) می‌باشد.

وی ادامه داد: هر مومن و هر جوان باید افتخار کند که امتی پیامبر(ص) می‌باشد و هر کس که در قیامت توفیق شفاعت پیامبر(ص) نصیب او شود، کامیاب می‌شود و همه باید زندگی خود را از نظر مسائل اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و…، مطابق با زندگی پیامبر(ص) تنظیم کنیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *