مولوی خیرالله نیکخوی

استقامت از مهمترین درس‌های اسلام است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی خیرالله نیک‌خوی، در مراسم نماز جمعه هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ اهل سنت شهر خواف، با تلاوت آیه (إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ) به ایراد سخن پرداخت.

مدرس حوزه علمیه احناف در آغاز سخن بیان داشت: امروز مصادف با غزوه‌ی خندق یا احزاب می‌باشد که نماد استقامت، ایمان، توکل و اعتماد صحابه و مسلمانان بر ذات رب‌العالمین است. انسان، همیشه مشغول امتحان پس دادن در برابر الله است. زندگی دنیا پر از فراز و نشیب و مشکلات است و چیزی که باعث موفقیت انسان می‌باشد، اراده و ایمان محکم و استقامت در مسیر اهداف است.

سخنران نماز جمعه خواف ادامه داد: غزوه خندق، بیانگر استقامت صحابه است. سیرت صحابه و زندگی پیامبر(ص)، تمام آن درس است. دانش‌آموزان که این روزها ایام کنکور را پیش‌رو دارند، با امید بر الله و استقامت در مسیر درس و تحصیل می‌توانند به موفقیت‌های زیادی دست یابند. امت اسلامی با وجود مشکلات، در صورت ایمان و اعتماد بر الله و استقامت، آینده‌ی خوبی در انتظار آن‌ها خواهد بود و هرکسی که در مسیری قدم برمی‌دارد، اگر بر خدا اعتماد و استقامت ورزد، نصرت الله متوجه وی خواهد شد.

مولوی نیک‌خوی گفت: اگر نگاهی به غزوه‌ی خندق بیندازیم، می‌بینیم که بنی‌نضیر بعد از اخراج شدن از مدینه، به دلیل دشمنی‌ها و فتنه‌گری‌ها، همیشه دنبال انتقام از مسلمانان بودند و به سراغ قریش مکه و قبائل اطراف مدینه رفتند و همه را بر علیه مسلمانان شوراندند و سپاهی متشکل از ده هزار نفر و بیش از هزار شتر و اسب تشکیل دادند و به سمت مسلمانان بدون اطلاع، حمله‌ور شدند.

مدرس حوزه علمیه احناف تصریح کرد: چند روز مانده به جنگ، مسلمانان خبردار می‌شوند و پیامبر(ص)، آیات ایمان، توکل و استقامت را بر صحابه خواندند و با مشوره یکی از صحابه، اطراف مدینه را در  مسیری به طول ۵ و نیم کیلومتر را در عرض چند روز خندق حفر کردند که عمق خندق، ۴ متر بود. صحابه با اشتیاق و ایمان، مشغول می‌شوند و پیامبر(ص) هم خودشان مشغول کار می‌شوند و خاک‌ها را جابه‌جا می‌کنند.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: وقتی دشمنان با خندق مواجه می‌شوند، یک روز کامل به دو طرف، تیر پرتاب می‌کنند و تلاش می‌کنند که از خندق عبور کنند اما با دفاع صحابه مواجه می‌شوند. چندتن از صحابه تیر می‌خورند و یکی از صحابه داخل خندق می‌افتد و گردنش می‌شکند و با مشکلات زیاد دیگر مواجه می‌شوند. همه سختی‌ها از یک طرف و ایجاد دشمنی توسط منافقین مدینه از طرف دیگر باعث فتنه و مشکل می‌شوند.

درس‌های غزوه خندق نشان از استقامت و ایمان صحابه دارد

وی ادامه داد: خداوند صحنه‌هایی از غزوه احزاب را در قرآن به تصویر می‌کشد و می‌فرماید:(یک جماعت از اهل مدینه که منافق بودند، در این شرایط سخت به مسلمانان این‌چنین گفتند که دیگر ما با شما اهل یثرب(مدینه) نیستیم و برگردید و یک گروه دیگر گفتند که ما را از جنگ معاف کنید زنان ما بی‌کس هستند و محافظی بالای سرخود ندارند و الله می‌فرماید این‌گونه نبود که ادعا کردند و مقصدشان فرار از جهاد بود و عده‌ای دیگر مسلمانان را تمسخر می‌کردند و می‌گفتند که اگر خدا و رسول وعده‌‌ی نصرت دادند، فریبی بیش نبود)

مولوی نیکخوی خاطر نشان کرد: خیانت‌ها و فریب‌های دشمن از یک طرف، نقض پیمان بنی‌قریظه از طرف دیگر در پی نابودی اسلام بودند و پیامبر(ص) ۳۰۰ نفر از صحابه را مامور حفاظت از زنان و بچه‌ها قرار دادند. خداوند می‌فرماید:(زمانی که دشمن از پایین و بالا خمله کرد، دل‌ها به حنجره رسید، نفس‌ها بر شما تنگ شد و مسلمانان دچار آزمایش سختی مبتلا شدند). اما صحابه ضعیف نشدند و ایمان آن‌ها مستحکم‌تر شد و در یک لحظه نصرت الله حاصل شد.

مدرس حوزه علمیه احناف ادامه داد: خداوند با یک نفر سپاه ده‌هزار نفری مشرکین را در هم می‌شکند. حضرت نعیم‌بن مسعود(رض)، خدمت پیامبر(ص) می‌آید و می‌گوید: اجازه می‌دهید من نقشه‌ای ایجاد کنم؟ گفتند: بفرما. گفت: من تازه مسلمان شدم و قریش و یهود متحد شده‌اند. رفت به نزد بنی‌قریظه و اعلان کرد که ای بنی‌قریظه! این لشکر احزاب اگر شکست بخورند، فرار می‌کنند و شما تنها می‌مانید و اگر می‌خواهید نقض پیمان کنید، ۱۰ نفر از قبائل مشرکین را گروگان بگیرید و حرف من را به قریش نگویید. پیش قریشیان رفت و گفت: بنی قریظه نادم شده‌اند و می‌خواهند با مردم مدینه زندگی کنند و می‌خواهند ۱۰ نفر از شما را گروگان بگیرند و تحویل محمد(ص) بدهند. این کار باعث ضعفی در بین آن‌ها شد و باد سردی هم وزید و شب تصمیم به فرار کردند و این نصرت خداوند است.

سخنران نماز جمعه خواف گفت: خداوند متعال می‌فرماید: ای اهل ایمان! نعمت خداوند را به یاد آورید زمانی که لشکریان بزرگی بر شما حمله‌ور شدند و ما لشکری را که نمی‌دیدید به نصرت شما فرستادیم و خداوند به اعمال شما بینا بود). این درس‌ها نشان از استقامت و ایمان صحابه دارد و علت نصرت الله بود.

مقاومت مردم غزه ۷۵ سال پیش آغاز شده

وی افزود: امروز عمل مردم غزه را در مقابل دشمنان مشاهده می‌کنیم، به یاد صحابه می‌افتیم. مقاومت مردم غزه، مربوط به طوفان الاقصی نمی‌شود و از ۷۵ سال پیش تا حال، مردم فلسطین و غزه، در مقابل دشمنان استقامت کردند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: گاهی اوقات، برخی از دولت‌ها و قشر تحصیل کرده می‌گویند، مقاومت نتیجه ندارد و مقابله با این دشمن، حماقت است اما این دشمن اهل گفت‌وگو و منطق نیست و سال‌هاست که مردم را از خانه‌های آن‌ها می‌رباید و در همین ۷ ماه گذشته بر سر مردم از زمین و آسمان حمله‌ور شدند و برخی از دولت‌ها سکوت کردند و برخی هم با دشمن هم‌سوء شدند اما مردم غزه، ایمان و استقامت خود را ثابت کردند.

مولوی نیکخوی ادامه داد: مدارس و خانه‌های اهل غزه تخریب شد اما به خاطر مسجد الاقصی و خاک خود، حاضر نشدند کشور خود را ترک کنند و به کشورهای دیگر پناهنده شوند و ان‌شاءالله نتیجه‌ی این استقامت مشاهده خواهد شد. یکی از نشانه‌های استقامت، این است که چهره‌ی اسلام در کشورهای دیگر نشان داده شد. تا دیروز اسلام را دین تروریستی معرفی می‌کردند اما امروز اسرائیل و غرب، مفتضح شده‌اند.

سخنران نماز جمعه خواف افزود: طی هفته‌ی گذشته در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا تظاهرات برای دفاع از مردم غزه برپا شد و حتی برخی از دانشگاه‌ها تعطیل شد، در فرانسه هم این اتفاق افتاد. در درون نظام اسرائیل هم یک فروپاشی اتفاق افتاده است که رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل، فرمانده اشباع اسرائیل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  استعفا دادند و این‌ها نتیجه‌ی مقاومت و ایمان مردم غزه است.

استقامت زمانی جواب می‌دهد که انسان فقط بر الله توکل کند

مولوی نیک‌خوی بیان کرد: از مهم‌ترین درس‌های اسلام، همین استقامت است. اگر هدف ما درست بود و برای رضای خدا کار کردیم، بدانیم که الله با ماست و بر قدرت ها و دولت‌ها تکیه نکنیم و متوجه نصرت الله شویم. در قضیه شعب ابی‌طالب، سه سال مسلمانان، در سختی زندگی می‌کردند و با همین استقامت و مظلومیت، خداوند دل‌های مشرکین را از هم دور کرد و باعث شد که عهدنامه‌ی مشرکین علیه مسلمانان نقض شود. این نصرت الله بر صحابه پیامبر(ص) بود.

وی بیان کرد: خداوند در هرکجای قرآن که ما را به استقامت در دین تشویق می‌کند، ما را از اتکاء به غیر الله و پیروی هوا و هوس دیگران باز می‌دارد. استقامت زمانی جواب می‌دهد که انسان فقط بر الله توکل کند. در سوره‌ی هود خداوند می‌فرماید:( ای پیامبر! تو و افرادی که با توهستد استقامت کنید و بر الله توکل کنید و در مسیر حق، بر ظالمان تکیه نکنید چون آتش شما را فرا می‌گیرد و اگر بر ظالم و بر غیر الله اعتماد کنید، از جانب خدا نصرت نمی‌شوید). در سوره‌ی شوری خداوند می‌فرماید:( استقامت کن، همان‌گونه که دستور داده شده‌ای و پیروی هواهای دیگران را نکن). اگر از ظلم یک ظالم، به ظالم دیگری پناه ببریم، حماقت است و باعث سلب نصرت الهی می‌شود.

دانش آموزان با هدف رضایت الله و خدمت به خلق تلاش کنند

مدرس حوزه علمیه احناف خواف با اشاره به قرارگرفتن در ایام کنکور سراسری گفت: همان‌طور که اشاره شد، امتحانات کنکور دانش‌آموزان پیش‌رو داشتیم و داریم. ضمن همکاری والدین و فرهنگیان و روحیه دادن، دانش‌آموزان عزیز هم نیت خود را خالص کنند و اگر درس می‌خوانند، هدف‌دار باشد و نیت خود را رضایت الله و خدمت به خلق خدا قرار دهند. دانش‌آموزان، در کنار تلاش و کوشش، نسبت به نماز، ذکر و دعا هم توجه داشته باشند.

سخنران نماز جمعه خواف بیان کرد: دانش‌آموزان، یأس و ناامیدی به خود راه ندهند، چون ناامیدی، دوری از خدا، مسکرات و مخدرات، هم انگیزه‌ی انسان را نابود می‌کند و هم انسان را ضعیف می‌کند. مدیران محترم مدارس و معلمان، در کنار تلاش و کوشش در مسیر تعلیم، تربیت دانش آموزان را هم مد‌نظر داشته باشند. گاهی اوقات، اردوهای دوره‌های متوسطه، در جامعه مشکل‌ساز می‌شود و خطرات زیادی دارد. بنابراین سعی شود که به تقوا و خداترسی، برنامه‌های پژوهشی و تعلیم و تعلم پرداخته شود.

وی افزود: هر خانواده معمولا برنامه تفریحی و مسافرت دارد. گاهی اوقات والدین شکایت می‌کنند که لزومی دارد ما دختر بزرگی را به مسافرت چند روزه بفرستیم که شاید در طول مسیر مشکلاتی ایجاد شود و گاهی گزارش پخش انواع موسیقی‌ها و دیگر کارها هم می‌شود. خطرهای جاده و سایر مشکلات شرعی در این کار وجود دارد. خیلی از والدین از نظر اقتصادی مشکل دارند و توان پرداخت هزینه ۱ میلیون و یا ۱ میلیون و ۵۰۰ را برای یک یا دو روز ندارند.

امروزه دعوت بزرگ‌ترین جهاد است

مولوی نیکخوی ادامه داد: شاید این اردو امتیازی برای مدیر محسوب شود ولی این کار درستی نیست. برخی از اولیا مربیان می‌گویند با ما هم مشورت نمی‌شود. به جای این کارها، روحیه دعوت و ایمانی را در دانش‌آموزان پرورش دهیم. باید از همین الان در ذهن دانش‌آموزان، روحیه اصلاح و دعوت را در خود رشد دهند.

مدرس حوزه علمیه احناف گفت: و اگر دانش‌آموزان به کشورهای دیگر می‌روند، هدف آن‌ها تبلیغ اسلام باشد. نیازی نیست که درب خانه‌‌های کشورهای کفر را بزنیم که مسلمان شوید، خود آنان تحقیق می‌کنند اما ما باید معرف آن‌ها باشیم. امروزه دعوت بزرگ‌ترین جهاد است و باعث فتح قلوب انسان‌هاست و هم‌چنین، موثرترین و کم هزینه‌ترین فعالیت دینی نیز همین دعوت است.

مردم خواف از سهم ملی معادن محروم‌اند

سخنران نماز جمعه خواف با اشاره به مشکلات معیشتی ملت گفت: اقتصاد منطقه‌ی خواف تک بُعدی شده و کشاورزی و دامداری از منطقه‌ برچیده و همه چیز متکی به معدن شده است. متاسفانه در معادن نیز همه‌چیز به دیگران سپرده شده است و مردم بی‌بهره هستند. مردم از سهم ملی که پیش‌بینی شده است نیز محروم هستند. برای احقاق حق مردم، مسئولین باید تلاش کنند و جلوی سوء استفاده‌ها گرفته شود و در این مسیر، خبرنگاران نقش مهمی دارند و جا دارد از برخی از کانال‌های خبری تشکر کنیم که برخی از مشکلات را منعکس می‌کنند و مسئولین را به پاسخ‌گویی دعوت می‌کنند.

وی افزود: یک نمونه، همین سوء استفاده یکی از ادارات در واگذاری ساختمان اداره به صورت غیر قانونی بود که در خبرها منعکس شد. ما از مسئولین، فرماندار، دادستان و نماینده و… درخواست داریم که در مسائل ورود کنند و شفاف‌سازی نمایند و حق مردم را بگیرند. خبرنگاران به جای برخی از اخبار، گزارش مشکلات را هم منعکس کنند.

مولوی نیکخوی ضمن انتقاد از عدم توجه رسانه ملی به مشکلات منطقه خواف خاطر نشان کرد: گاهی گزارش ۵ از شبکه استانی خراسان برخی از مشکلات شهرستان‌ها را پخش می‌کند اما از خواف ندیدیم چیزی پخش شود در حالی که جاده‌های شهرستان وضعیت خوبی ندارند. هم‌چنین اخبار سیل‌های اخیر بلوچستان و گلستان را نیز منعکس کنند. استان سیستان و بلوچستان به عنوان محروم‌ترین استان و ۲۰ درصد بیش‌تر از استان دیگر که قبل از آن یعنی کرمان می‌باشد، شناخته شد. ۳۰ درصد مردم در این استان از لحاظ مسکن و زندگی مشکل دارند و این گزارش مجلس شورای اسلامی است و ان‌شاءالله همه‌ی مسئولین برای کمک به مردم محروم کشور تلاش کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *