مولوی محمد موحدی

توبه باعث کاهش فشارهای عصبی می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احناف خواف، مولوی محمد موحدی، در مراسم نماز جمعه (۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) اهل سنت این شهر، با تلاوت آیه (رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ) به ایراد سخن پرداخت.

 مدرس حوزه علمیه احناف خواف در آغاز سخن بیان کرد: در ماه مبارک شوال قرار داریم که شروع ماه‌های حج می‌باشد. بزرگان ما، شش ماه بعد از رمضان، دعا می‌کردند که خدایا! عبادات ما را در ماه رمضان بپذیر.

قطعا به وسیله‌ی تجربه ثابت شده است که ایمان و عمل صالح، آرام بخش است. توبه از گناه و معصیت، باعث کاهش فشارهای عصبی می‌شود و کسانی که این مسئله را درک کردند، با جان و مال خود، دین را حفظ کردند اما کسانی که این مسئله را درک نکردند، شیاطین جنی و انسی، آن‌ها را از معرفت الهی دور کردند.

همین افراد هم زمانی که در معرکه‌های سخت قرار می‌‌گیرند، راهی جز رجوع به سمت الله ندارند و این را تجربه نیز ثابت کرده است که افراد ناخدا باور هم زمانی که در تنگنا قرار می‌گیرند، خدا را به فریادرسی می‌خوانند. خداوند، ما را دوست دارد و تکالیف شرعی را نیز که بر عهده ما قرار داده است، باعث آرامش روان ما شده و ما را خوشحال می‌کند و زمانی که ما ایمان داشتیم، خداوند هم ما را به رستگاری می‌رساند.

اولین چیزی که بعد از ایمان بر روی شانه ما قرار می‌گیرد این است که باید نماز خوبی بخوانیم

وی افزود: وجود انسان مومن و معتقد، باعث امنیت محیط، خانواده و اهل محله و… می‌شود. از مومنین واقعی بخواهیم که از آن خوبی و خیری که از ایمان برای آنان حاصل شده است برای ما تعریف کنند. فلاح و رستگاری در ایمان است و این موضوع چیزی نیست که ما خواسته باشیم به زور تزریق کنیم بلکه با مطالعه و بررسی، می‌فهمیم که ایمان چیزی نیست که انسان با بهانه‌ی واهی، آن را از خود دور کند و اگر این کار را انجام دهد، جفای بزرگی بر خود کرده است.

انسان معتقد، به مراد دل خود می‌رسد و خداوند اولین ویژگی آنان را بیان می‌کند که فروتن هستند و اهل غرور نیستند و کار آنان این است که در نماز فروتن و خاشع هستند. اولین چیزی که بعد از ایمان بر روی شانه ما قرار می‌گیرد این است که باید نماز خوبی بخوانیم. پیامبر(ص) می‌فرمایند: کسانی که بر نماز محافظت می‌کنند، در دنیا و آخرت حامل نور هستند.

خداوند اهل کتاب را خطاب قرار می‌دهد که وقتی ندای اذان بلند می‌شود، آنان اذان را مسخره می‌کنند به دلیل اینکه بی عقل هستند و عقل در این‌جا به معنای ایمان است. کسانی که به ناحق به دین اهانت کنند، خیر نمی‌بینند ولی کسانی که به دنبال خوشبختی هستند، وقتی موذن بانگ نماز می‌زند، به یاد ایمان می‌افتند و ایمان را دنبال می‌کنند.

فلسفه پنج وقت نماز این است که ما خدا را فراموش نکنیم، که رحمت و عذاب به دست او می‌باشد

مولوی موحدی گفت: متاسفانه می‌بینیم که در بسیاری از نمازها، مساجد غریب هستند و برای شهری که بالغ بر هزاران جمعیت دارد و باید دعوت خدا و رسول را اجابت کنند، جای تأسف است که مساجد آن‌ها غریب باشند. خدا و رسول(ص)، هدیه اذان را به ما داده‌اند و بعد از ۱۵ قرن، هنوز که هنوز است، در کل کره‌ی زمین، ندای اذان هر ۲۴ ساعت بلند می‌شود و این مسئله باید ما را از خواب غفلت بیدار کند.

مساجد، خانه‌های خدا و قطعه‌های بهشت بر روی کره زمین هستند؛متاسفانه، بسیاری از عزیزان ما، روز جمعه را برای تفریح انتخاب کرده‌اند و این تفریح به لحاظ شرعی، ناجایز است. در هیچ تفریحی حق نداریم ما نماز را قضا و یا جماعتش را ترک کنیم. فلسفه این پنج وقت نماز این است که ما خدا را فراموش نکنیم که رحمت و عذاب به دست او می‌باشد و اگر جامعه به طرف الله برگردد، رحمت تمام شهر ، استان و کشور را در بر خواهد گرفت.

مشکلات زمانی برطرف می‌شود که خدا بخواهد پس چرا از خدا دور هستیم و نمازهای صبح بیدار نمی‌شویم و به مساجد نمی‌رویم؟

حکمت ساخت مساجد بزرگ جهان اسلام، این بود که مردم یاد بگیرند و در پنج وقت نماز کنار هم بایستند و خدا را یاد کنند، از خدا چیزهای زیادی می‌خواهیم اما حاضر نیستیم در طول شبانه روز، یک ساعت برای شکر و قدردانی از الله وقت بگذاریم و از این کار دریغ می‌کنیم.

متاسفانه شب می‌خوابیم و حتی نیت بیدار شدن برای نماز صبح را نداریم و باید خواب ما تکمیل شود ولی باید بدانیم که خداوند است که در همان خوابی که نیت بندگی الله را نکرده‌ایم، قلب و سیستم بدن ما را زنده نگه می‌دارد و بدن ما را کنترل می‌کند ولی ما از یاد الله دور هستیم.

ندای اذان از جانب خداست؛ شیعه و سنی نمی‌شناسد

مدرس حوزه علمیه احناف خواف گفت: ندای اذان از جانب خداست و شیعه و سنی نمی‌شناسد و همه باید بلند شوند و این ندا یک ندای رسمی است و این ندا می‌گوید: به طرف رحمت الهی بشتابید.

حضرت ابوبکر صدیق(رض) وقتی هنگام نماز فرا می‌رسید، می‌فرمود: ای جماعت! بلند شوید و آتشی را که به دلیل معصیت به پا کردید، خاموش کنید.

نماز بر جنازه‌ی کسی که معتقد به حضور در مسجد و ادای نماز نبوده است، چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؛ نماز برای انسانی موثر است که در هر مشغله‌ای، در گرما و سرما و سختی‌های زندگی، نماز را ترک نکرده است و به نماز به چشم عادت نگاه نمی‌کند و با جان و دل نماز می‌خواند و این نماز باعث خاموش شدن عذاب الهی می‌شود. البته مولانا محمد عمر سربازی(رح) می‌فرمایند: عادت کردن به عبادت و نماز هم خوب است که وقتی نماز نخواند، سردرد شود که من نماز نخوانده‌ام.

نماز اگر با رعایت آداب و تواضع انجام شود، آرامش تمام جامعه را به همراه خواهد داشت

حضرت عمر(رض) زمان شهادتشان وضعیت جسمی خوبی نداشتند و شکم ایشان پاره شده بود اما نماز را ترک نمی‌کردند. نماز اگر با رعایت آداب و تواضع انجام شود، آرامش تمام جامعه را به همراه خواهد داشت و باید به الله رجوع کنیم و تا زمانی که به مقدسات خود اهانت کنیم، به نماز جسارت کنیم، آرامش نخواهیم داشت.

طبق سخن پیامبر(ص)، انسان نمازگزار، در تعهد الهی می‌باشد و اولین چیزی که در قیامت سوال می‌شود، از همین نماز است. کسانی که نماز خوبی بخوانند، حج و زکات خوبی هم می‌توانند اداء کنند و کسانی که به آداب و فرائض دینی پایبند باشند، آن‌ها اصلاح خواهند شد.

نماز خاشعانه، نتیجه‌ی لقمه‌ای حلالی است که ما خورده‌ایم؛ زمانی که به خوبی معاشرت، معامله، رانندگی، موتور سواری، پیاده‌روی و… انجام دادیم، می‌توانیم درست نماز بخوانیم.

دین به ما می آموزد که دور کردن اذیت از راه، جزو ایمان است

مولوی موحدی تصریح کرد: وسایل نقلیه در شهر ما خیلی زیاد شده است و همان‌گونه که روند بی‌نمازی رشد کرده است، وسایل نقلیه هم رشد کرده است و دیگر به هنگام نماز و اذان، فرقی بین این شهر اسلامی و دیگر شهرها نمی‌بینیم.

سبک رانندگی ما در خیابان و کوچه‌ها و مکان‌های پر رفت و آمد، به افتضاح کشیده شده و برخی فکر می‌کنند که فقط پلیس باید به این مسئله رسیدگی کند ولی باید بدانند که پلیس با ما همراه است فرشتگان الهی کنترل کننده ما هستند. بدانیم که نباید جلوی مسیر دیگران را ببندیم، هرچند که زمان اندکی باشد دین ما به ما می آموزد که دور کردن اذیت از راه جزء ایمان است.

امروزه، هم مردان و هم زنان راننده هستند که به لحاظ شرعی، خانم‌ها هنگام ضرورت می‌توانند رانندگی کنند، این مطلب را همه‌ی کسانی که مسائل دینی برای آن‌ها مهم است، رعایت کنند. هریک از افراد جامعه، مرد، زن و فرزند، باید بدانند که تردد و رانندگی در شهر و روستا و…، دستوراتی در شریعت دارد.

متاسفانه موتور سیکلت به یک وسیله‌ی فوق العاده تفریحی در داخل شهر تبدیل شده که جا دارد از همه خواهش کنیم که مواظب سلامتی خود و شهروندان باشند. مردم از سر و صدای‌های ناهنجار برخی از وسایل نقلیه، خصوصا موتور سیکلت‌ها، ناراحت هستند. عزیزانی که باعث اذیت و آزار دیگران می‌شوید! این کار شما باعث اذیت و آزار همشهریان شما می‌شود، به چه دلیل است؟ کسانی که باعث سر و صدای زیاد موتور سیکلت ها هستند.

علت این کار چیست؟ همه مردم باید با اعصاب راحت به خانه‌ی خود برگردند و ما نباید باعث بهم ریختگی اعصاب هم باشیم. جوانان عزیز! حرف ما را گوش کنید که خیرخواه شما هستيم.

وقت و بی وقت، داخل کوچه و خیابان و…، مردم از این آزارهای وسایل نقلیه ناراحت هستند، درست است که شما جوانان به تفریح نیاز دارید اما این چه تفریحی است؟ متاسفانه گاهی اوقات افرادی با موتور سیکلت و یا با دوچرخه، به سرعت از پیاده‌روها عبور می‌کنند و این خیلی خطرناک است.

هدف عبادت این است که به وسیله‌ی آن، امور دیگر زندگی خود را نیز درست کنیم

وی ادامه داد: جا دارد از پاک‌بان‌های عزیز تشکر کنیم و هرچند که وظیفه‌ی آن‌ها تمیز کردن سطح شهر است ولی باید بدانیم که ما از سطح شهر عبور می‌کنیم و زباله‌ی داخل ماشین را نباید بیرون بیندازیم و این خلاف مروت و انسانیت است. باید احترام پاک‌بان‌ها را نگه داریم و برای آنان فروتنی کنیم که با تمام توان تلاش می‌کنند و شهر ما را تمیز می‌کنند و ما نباید شهر را آلوده کنیم و اگر شهر را آلوده کنیم، خدا و رسول(ص) از ما ناراضی خواهند شد. هدف عبادت این نیست که سجده کنیم و بعد به کارهای اشتباه خود ادامه دهیم، هدف این است که به وسیله‌ی عبادت، کارهای دیگر زندگی خود را نیز درست کنیم.

خواهش اسلام و علماء این است که اگر جلسه‌ی خواستگاری به هم خورد، حرمت دو خانواده را حفظ کنیم

وی خاطر نشان کرد: در بحث خواستگاری ها و روابط خانوادگی ، وقتی خواستگاری انجام می‌گیرد، گاهی به وصلت می‌انجامد و گاهی به هم می‌خورد. خواهش اسلام و علماء این است که اگر جلسه‌ی خواستگاری به هم خورد، حرمت دو خانواده را حفظ کنیم.
برخی‌ با سوالات بی‌جای خود که چرا قبول نکردید، چه مشکلی بود و یا بالعکس دلایل پوچ آوردن و آبروی مسلمان دیگر را بردن که این کار اشتباه است و به صلاح نیست که مسلمان بدخواه دیگران باشد.

ترک سنت‌های موکده، گناه کبیره است

مولوی موحدی گفت: عزیزان! سعی کنید سنت‌ها را با تعدیل ارکان بخوانید و بعد از فرض جمعه اگر بیرون رفتید، سنت‌ها را حتما بخوانید. ترک سنت‌های موکده، گناه کبیره است و پیامبر(ص) فرمودند: کسی که سنت مرا ترک کند، شفاعت من به او نخواهد رسید. تکمیل نماز ما با نماز سنت اتفاق می‌افتد.

در پایان، از قدم مثبت ریاست سازمان قضائی نیروهای مسلح، که در رابطه با حادثه خونین زاهدان به ۲۶ نفر از خاطیان که به سمت مردم شلیک کردند، کیفر خواست صادر نموده و قول جدی دادند که با این ۲۶ نفر بدون هیچ اغماضی به صورت جدی و قاطع برخورد خواهد شد و گفته‌اند که نمی‌گذاریم حقوق ملت‌مان پایمال شود، تشکر می‌کنیم.

ما هم بنا به فرمایش مولانا عبدالحمید(حفظه‌الله)، از اقدامات مثبت این عزیزان به نمایندگی از طرف جناب مولانا مطهری و امام جمعه محترم قدردانی می‌کنیم.

اشتراک گذاری