برابر قانون، دادگاه‌ها مکلف‌اند در بحث ازدواج، طلاق، ارث و وصیت طبق فقهی که در آن شهرستان جاری است عمل کنند.

وی افزود: خوشبختانه شهرستان خواف علیرغم اینکه عده‌ای قصد سیاه‌نمایی دارند اما این شهرستان به خاطر وجود علما، تعامل خوب نیروهای نظامی و انتظامی، مردم متدین و شریف، یکی از امن‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی است.

ریاست محترم دادگستری خواف تاکید نمود: قوه قضائیه در جهت اجرای بهتر وظایفش در کنار رسیدگی به پرونده‌ها، اقداماتی انجام داده است؛ یکی از آن اقدامات، دادرسی الکترونیکی است. دادرسی الکترونیکی یعنی اینکه هر اتفاقی قرار است انجام گیرد از طریق کامپیوتر است و این باعث می‌شود که نظارت بیش از پیش انجام گیرد. یکی دیگر از آن اقدامات، زندان‌زدایی است. زندانی امروزه برای آدم‌ربایی، قتل مسلحانه و … است و برای جرایم سبک‌تر زندانی نیست، بلکه از دیگر موارد همچون شلاق و … استفاده می‌شود. از دیگر اقدامات دادگستری این بوده که هر اداره‌ای وظیفه‌اش را خودش انجام دهد تا پرونده‌سازی زیاد صورت نگیرد و هر کس را به دادگستری نفرستند و در همان محل، وظیفه قانونی را انجام دهند. از دیگر اقدامات اساسی دادگستری، استقلال دستگاه قضایی است.

آقای شفیعی در مورد مواد مخدر اظهار داشت: در سال 95 حدود چهار میلیون نفر معتاد در کشور شناسایی شدند. روزانه حدود هشت نفر در کشور فوت می‌کنند. در سال 95 در کل کشور 3190 نفر فوت کردند که در خراسان رضوی 240 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر فوت کردند. در شهرستان خواف حدود 140 زندانی هستند که حدود 117 نفر آن مربوط به مواد مخدر می‌شود. عامل 55 درصد طلاق‌ها، 65 درصد همسر آزاری‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها، 35 درصد سرقت‌ها، 23 درصد نزاع‌ها، 25 درصد قتل‌ها، 20 درصد جرائم منکراتی، 95 درصد گروگان‌گیری در کشور ریشه در مواد مخدر دارد.

وی تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان داده که دیگر اعدام در زمینه مواد مخدر جوابگو نیست و به همین خاطر طرحی در مجلس در حال بررسی است که اعدام را محدود به موارد خاص قرار دهند. در بحث مواد مخدر فقط پیشگیری جواب می‌دهد و این باید از طرف خانواده صورت گیرد.

وی در زمینه بنیاد خانواده خاطرنشان کرد: در مورد بحث خانواده دو مسئله باید مورد توجه قرار گیرد؛ اول: مشکلات قبل از ازدواج که عبارتند از: 1) سن ازدواج 2) دوستی های خیابانی که نود درصد ازدواج های خیابانی منتهی به طلاق می شود 3) وساطت فامیل 4) مهریه های سنگین.

دوم: مشکلات بعد از ازدواج عبارتند از: 1) عدم حل اختلافاتی که در بین زن و شوهر به وجود می آید. 2) عدم مهارت زندگی زناشویی 3) دخالت والدین.

وی تأکید کرد: برابر قانون، دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران مکلف‌اند در بحث ازدواج، طلاق، ارث و وصیت طبق فقهی که در آن شهرستان جاری است عمل کنند. در این نوع پرونده‌ها، دادگستری خواف تابع حوزه علمیه احناف خواف است.

ریاست محترم دادگستری شهرستان خواف در زمینه مفاسد اجتماعی اظهار داشت: امروزه ماهواره‌ جرم محسوب می‌شود. ماهواره برای خانواده‌ای که دارای فرزند هستند به هیچ وجه مناسب نیست. در بحث فضای مجازی باید خیلی مسلط باشیم. روابط نامشروع الان ریشه در موبایل و فضای مجازی دارد. نباید به خاطر اصرار فرزندمان، فوراً برایش گوشی تهیه کنیم و چنانچه تهیه کردیم حتما مواظب باشیم.

وی افزود: متاسفانه دختر خانم ها خیلی راحت در فضاهای مجازی فریب می خورند. لذا لازم است که در این زمینه دقت زیادی شود و فرزندمان را مدیریت کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *